Letectví

Nový problém u 737 MAX. Boeing v jeho palivových nádržích našel drobný odpad

Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing
Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing

Boeing musí řešit další problém s kvalitou a provozuschopností svých letadel 737 MAX. Kontrola již vyrobených, ale dosud nepředaných strojů odhalila drobný odpad v palivových nádražích několika letadel. Nové zjištění ale nijak nesouvisí s řídícím systémem MCAS, kvůli kterému jsou letadla uzemněna.

O nálezu informoval jako první server Leeham News. Boeing problém potvrdil. Výrobce neupřesnil, o jaký odpad šlo, jen ho označil pojmem Foreign Object Debris (FOD). Tím se rozumí cizí předměty, které mohly být zapomenuty při samotné výrobě. Může jít například o nářadí používané při montáži. Boeing proto chystá kontrolu všech dosud nedodaných letadel, zatím se ještě nerozhodl, zda nařídí inspekci i těch, která už létala, ale jsou odstavena po celém světě.

Viceprezident Boeingu a šéf programu 737 Mark Jenks napsal všem zaměstnancům z výroby tohoto letadla dopis, ve kterém problém upozornil: „Je naprosto nepřijatelné, co se stalo.“ Mluvčí Boeingu Chaz Bickers uvedl, že neočekává zpoždění v návratu letadel do provozu plánovaného zatím na léto. O nálezu Boeing informoval americký úřad civilního letectví.

Nejde o první problém se zapomenutými díly či nářadím v letadlech: v minulosti se objevily podobné potíže u výroby vojenského letadla KC-46 pro doplňování paliva a u letadel 787 vyrobených v závodě v Charlestonu v Jižní Karolíně.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Lomo
Host
Lomo

Zkrátka jsou MAXíci pod drobnohledem. A to je správně.

Captain777
Host
Captain777

Zdravím z 30K feet – dnes točím po delším volnu IAH. Ty nádrže to je problém 😔

Captain747
Host
Captain747

Ten SATCOM je na našech wide-body boží co? 😍

Nicky
Host
Nicky

Tohle je úplně normální a letadlu to nijak nevadí – nádrže mají filtry aby se trysky neucpaly.
Přece nebudou montážní dělníci kvůli každému vajglu, krabičce od hamburgeru, plechovce piva, nebo lahve od whisky hledat odpadkový koš.

Y.K.
Host
Y.K.

Zapomínat nebo přehlédnout je normální a lidské. Dělá to každý. Týká se jak výroby tak údržby. Všechny s letadly pracující firmy na to mají „programy“, jak riziko snížit na minimum, tedy aby vyšlo najevo, že někde někdo něco zapomněl nebo ztratil, že mu něco chybí, nicméně se zdá, že ten v Boeingu by potřeboval poněkud přiostřit, protože těch případů je přeci jen poměrně dost.

Tady třeba jak instruuje Airbus: https://safetyfirst.airbus.com/app/themes/mh_newsdesk/documents/archives/post-maintenance-foreign-objects-damage-prevention.pdf

Jirka
Host
Jirka

Zapomínat nebo přehlédnout není úplně normální – americký oční chirurg by takhle moc daleko nedošel. Normální je to u nízkonákladových firem, jejichž produkt je určen pro nízkonákladové zákazníky a jejich nízkorozpočtové klienty. Ti se budou muset vyrovnat s tím, že občas poletí jen na jeden motor nebo skončí pod drnem. Nebo si to budou muset srovnat v hlavě, přestat nakupovat masné výrobky vhodné i pro vegetariány, jezdit s vymláceným filtrem pevných částic a létat se SW a podobně nízkonákladově myslící bandou.

Nicky
Host
Nicky

Část těch letadel je pro lowcosty určena, pokud tomu správně rozumím, tak tam je to tedy OK.

Bemda
Host
Bemda

Svata prostoto – JIRKA Hight society!

Y.K.
Host
Y.K.

Ne, vy jen máte tu výhodu, že vaše opomenutí neohrožují životy. Ale zapomínáte taky, na to dám krk. Oční chirurg těžko zapomene v oku skalpel, ale jinak doktoři jsou též lidi a nástroje či svorky tu a tam „uvnitř“ zapomenou. Takže, evidovat nástroje a pomůcky, když něco chybí, hledat. Nejde chyby nedělat, jde mít účinné nástroje jak je pokud možno odhalit.

pzag
Host
pzag

Úplně normální taky není, aby se člověk jako vy, tedy někdo, kdo je naprosto tupý, vyjadřoval k věcem, kterým nerozumí.

pesbingo
Host
pesbingo

Viceprezident Boeingu a šéf programu 736 Mark Jenks….. nemá tam být 737 ???