Nový problém s ETCS. Chybí náhradní díly, až polovina vozidel s palubní jednotkou hlásí závady
EffiShunter 1000 s označením 744.110 je první českou lokomotivou s ETCS přímo z výroby. Autor: Michal Roh
Alstom v reakci na nedostatek dílů otevírá sklad v České Lípě, připouští problematický začátek roku.
U tak důležitého zařízení bych očekával střední dobu do poruchy 20 a více tisíc hodin.
Pak nerozumím proč už teď je tak velká poruchovost.
Přichází zděšení, že SŽ nežádá o odklad termínu, což se z 99% předpokládalo a spoléhalo se na to. Teď musí s pravdou ven Alstom, integrátoři a dopravci.
Přichází zděšení, že SŽ bude z hlediska infrastruktury na 1/25 nachystaná. 90% „aktérů“ tomu nevěřilo. Očekávali, že SŽ bude muset potupně žádat o odklad spuštění výhradního provozu a dopravci si v mezičase a v tichosti vyřeší „své“ problémy s nedodanými mobilními jednotkami od Alstomu.
Tak ze budou mit dopravci problem stihnout instalaci, o tom se prece mluvi celou dobu.
Pravda jde konečně na povrch. Začátek roku bude kritický….to nebude jen začátek ale i konec… Nedostatek ND atp. Inu Donald ještě k tomu zajistí i astronomické ceny.
Problém s cenou másla je pouze začátek. V lednu budou lidi mrznout v odstavených vlacích a A.B. bude říkat, Za mě tyhle problémy nebyly a nebudou…
Jak jsem co se týče ETCS pro,tak tohle začíná smrdět jako ta digitalizace ve stavebnictví. Všechno nasvědčuje tomu, že to i stejně dopadne.
A co vůbec nejsem s to pochopit,to je ta Kuruczova hláška, že si provozovatelé měli obstarat dopředu náhradní díly. 🤨😵💫🤪 Tam neplatí záruka prodejce? U nového vagónu a lokomotivy si taky musím obstarat dopředu náhradní díly,aby mi je mohl výrobce v záruce opravit? To už je fakt jak za bolševika.
Jakou záruku máte v B2B vztahu na mysli? Tam je max 6 měsíců ze zákona a pak co si strany smluvně dohodnou. Nicméně, měnit nějakou základní desku u elektroniky po 5-10 letech už nikdo nebude, už jen proto, že i teď je to kusová výroba.
To byste se divil, jak se mění i základní desky i po 20 letech u kolejových vozidel. Samozřejmě, že je to kusová výroba.
Existuje spousta výrobců průmyslové elektroniky, kteří garantují, že budou minimálně 10 let náhradní díly (včetně desek). U ETCS bych tak nějak předpokládal, že těch aspoň 10 let ty náhradní díly držet budou. Už tak je to předražené jak prase 🙂
Zajímalo by mě, jak dlouhou má mobilka ETCS záruku, že výrobce může ukazovat prstem na zákazníky, že si včas neobjednali dostatek dílů?
Když je v článku zmiňováno CZ Loko, asi správně předpokládám, že zmiňovaná problémová mobilka od Alstomu je Ebicab (tj. ex Bombardier)…
Záleží co si sjednali. Mezi firmami není délka záruky stanovená zákonem ale sjednává se ve smlouvě.
Kromě toho není ani schváleno použití ETCS na Taurusech řady 1216 ÖBB a řídících vozech Afmpz od Alstomu, kde se zjistila závažná bezpečnostní chyba zařízení.
Když se do 388 ETCS neschválí tak tak nevím co RJ udělá, nikomu se nevali 12 vectronu za barakem
ČD Cargu se to taky dost zkomplikuje
Schválení ETCS do 388 bude ke konci listopadu.
18* VECTRONU
Mě hlavně překvapilo, když mi kamarád co pracuje na dráze a trochu ETCS sleduje řekl, že vlaků pod ETCS jezdí 40-50%, což mě dost překvapilo. Čekal jsem číslo okolo 90%.
Je v to cca. 30 %.
V České Lípě vybudují sklad malých disket s aktuálními SW pro ETCS made in Bombardier.
No, asi to měl být vtip, ale jak na dráze je u kde čeho očekávana životnost v desetiletích, tak jako 10-20 let starou elektroniku nikdo opravovat a třeba i znova certifikovat nebude.
Zrovna před 2 týdny jsem posílal do opravy vozový počítač, rok výroby tuším 2005.
U nás ve firmě například opravujeme i kusy z roku 2000 ;). Ano produkt už je Phase-out a běží už jen opravy dokud nedojdou ND. Až dojdou je zákazníkovi nabídnuta alternativa v jiném výrobku.
Zas z toho nedělejte katastrofu 😉
Mě to přijde neuvěřitelně drahý – navíc dřív nebo později budou chybět chipy
Boze muj…ano, muze to byt trochu pain, ale elektronika stara 25let se bezne uziva a servisuje. Zvlaste kdyz implementace nove muze vest k nakladum jak prase kvuli noběu schvaleni atp
“Zástupce Drážního úřadu ale na konferenci ujistil, že do konce roku by měl být tento problém vyřešen.“
Tohle je mimořádně krásný oxymóron.
Jak to drážní úřad zajistí, když nebudou v pořádku papíry? 😀
To se časem podda😉ale to je takhle se vším, něco se vymysli, začne se to montovat, ale že by někdo počítal s ND? Nikdy nic nového nefungovalo hned a na 100procent
Jen snazne doufam, ze tohle nebude pravidelny stav – 50% v poruse.
Protoze to by byl doslova konec zeleznice….zatim je dost useku, kde ETCS nebude, takze minimalne CD by za cenu nedodrzneho razeni ty obehy nejak poskladaly…ale neni to jen o CD.
Takový RJ by musel zrušit 60% spojů
Tak o kolik si dáme odklad? Sázím půl roku.
Souhlasím, SŽ by měla udělat odklad o půl roku.
Na tohle rozhodnutí SŽ nemá žádný vliv.
Proč ne? SŽ je provozovatel dráhy a proto má poslední slovo.
Panebože, kde žijete? Prostě nemá.
Tak když píšete že nemá, tak napište kdo tedy má…
Proč by byl odklad? To není problém SŽ, že to dopravci nemají připravené.
Druhá otázka však je, jaký vliv na to má neustálé vydávání nových verzí ETCS, co si nějaký úředník v Bruselu vymyslí? Určitě zásadní. Máme tuším již 4.verzi?
ETCS sa musí vyvíjať, čakanie na nejakú „finálnu“ verziu by akurát znamenalo že nebude nikdy. Problém ETCS je že 15 rokov ležalo u ľadu ako „politický úkol z Bruselu“, až dokiaľ sa Nemci nezobudili, že aj ten „politický úkol z Bruselu“ je na prevádzkovanie vo výsledku lacnejší, než celé slávne LZB.
Ať se vyvíjí, ale se zpětnou i dopřednou kompatibilitou.
Dopředná kompatibilita… to jako že dnes už musíme vědět, co bude za 5 let a být s tim kompatibilní?
Jak jako že dopravci to nemají připravený? Toto vůbec není problém dopravců! Můžou snad za to, že jim byly namontovány shity od Alstomu?
Zadny nebude. Spusti to podle planu, Kupka sam sebe pochvali, jak mame bezpecnou zeleznici, pulka vlaku nevyjede, na silnici se dal pozabiji 600 lidi rocne a pohoda.
Kupka slíbil, že od 1.1.2025 prostě jezdíme na ETCS, tak jezdit budeme. Takže od ledna bude chyba jen u dopravců
Neeee, tomu nevěřím.. To musí být lež ! Kupka říká, že žádný problém není a my potížisti lžeme a jen děláme obstrukce. Ne, tohle je přeci vyladěný systém a šprti nemůžou mít problém 🤣
A zase za to může vláda….dopravci si koupili od soukromých firem výrobek, ten má chyby, ale může za to Kupka. Stejně jako v současnosti s cenami másla. To vyrábí mlékárny, prodávají ho řetězce ale za cenu může Fiala….toto nepochopím.
A o tom výhradním provozu si také rozhodli sami? Přece jen cítím určitý rozdíl. Vlastně ne. „Budete si povinně spořit na penzi, ale my už neručíme za to, jestli váš poskytovatel nezkrachuje.“ Zavádím-li povinnost, možná bych se měl trochu starat, aby to fungovalo.
Traťová část fungovat bude, o tom jsem už teď přesvědčen, dopravci jsou připraveni také, problém je skutečně Alstom, poruchovost mobilních jednotek a slabé dodávky náhradních dílů do České Lípy a Katowic.
Kupka nic takového neříká a aktivně se problém snaží řešit také s vrcholovým vedením Alstomu.
Vymysleli jsme jednotný evropská zabezpečovač ETCS pro usnadnění mezinárodního provozu. A výsledek? Schválené lokomotivy pro provoz s ETSC nemají schválené ETSC stejně jako totožné jednotky osazené kdekoliv jinde. Mimoto by člověk předpokládal, že pokud dodavatel nainstaluje nějaké zařízení, tak na ně drží záruku po nějakou dobu s tím, že jeho subdodavatel dokáže do měsíce dodat příslušné náhradní díly v rámci záruky.
Ano. Co mi třeba hlava nebere, že 680 mají mít ETCS schválené akorát v CZ a SK. Já myslel, že hlavní smysl ETCS je to, že bude fungovat automaticky všude.
Taky bych nějak tak čekal, že jednotný evropský zabezpečovací systém bude fungovat automaticky po celé Evropě. Když to budu mít na vozidle a na té trati budu mít ETCS, že ten vlak v rámci Evropy bude moci jet bez omezení a dalšího schvalování ETCS pro každou zemi zvlášť.
Asi velcí výrobci typu Siemens, Alstom nechtějí, aby jen tak někdo mohl vstoupit ro jejich rybníku.
Záměr zněl ušlechtile. Provedení jako obvykle… Není zřejmě dostatek vůle v nastaveném systému něco skutečně změnit.
Záměr byl hezký, ale dopadlo to jako vždycky.
Nejen že máme v každém státě etcs trochu jiné, navíc je už asi 4. verze a spolu si všechny kombinace neumí povídat. Tohle je problém. Měla se udělat jedna zkušební, pak jedna ostrá a už na to nesahat. Jenže… V tomhle ale nemá máslo na hlavě SŽ, to je z Bruselu.
Tak by to ETCS akurát nikdy nevzniklo.
A je u 680 opravdu důvod, že bude použito nějaké specifická jednotka ETCS, která bude schválena pouze v CZ a SK a nebo je důvod to, že při zadávání retrofitu ETCS do 680 si provozovatel zhodnotil přínosy a došel k závěru, že nepředpokládá další využití jednotek v AT a DE, proto nepotřebuje zabezpečovače pro AT a DE, které se mohou odstranit a na jejich místo nainstalovat ETCS, stejně tak nepotřebuje schválit změnu od schváleného typu v Německu a Rakousku a tím ušetřit papírování, urychlit celkové schválení a ušetřit hlavně cash?
To je skutečně problém, protože na úrovni ERA prostě nefunguje efektivní projektové řízení implementace ETCS v rámci Evropy.
Oldo bylo by dobré, aby TY ses vůbec tentokrát do téhle debaty nehlásil. Ty si totiž byl první, kdo od začátku nepřipouštěl veřejně jeden jediný problém s ETCS a všechno bylo „pink“ Tak zůstaň dále na straně, na které jsi od začátku.
Takže k čemu je to dobré za ten neskutečný objem peněz? Nefunkční, neoperabilní, neřeší to hromady situací při provozu. Poměr cena x výkon je naprosto tristní. Časem to bude v knihách pod kapitolou „Jedna z nejčernějších kapitol naší železnice“.
Pretože súčasné riešenia sú dokonalé, prevádzkovo spoľahlivé a 100% bezpečne riešia napr. prejdenie návesti stoj…
To jsou evropské železnice v kostce. Když nejsou schopní se dohodnout na jednom napětí, rozchodu, profilu, zatížení na nápravu, jazyku, předpisech, návěstích atd. tak proč by se měli být schopní dohodnout na zabezpečovači?
Paragraf jedna: Nikdy se to tak nedělalo.