Nový problém s ETCS. Chybí náhradní díly, až polovina vozidel s palubní jednotkou hlásí závady

EffiShunter 1000 s označením 744.110 je první českou lokomotivou s ETCS přímo z výroby. Autor: Michal RohEffiShunter 1000 s označením 744.110 je první českou lokomotivou s ETCS přímo z výroby. Autor: Michal Roh

Alstom v reakci na nedostatek dílů otevírá sklad v České Lípě, připouští problematický začátek roku.

Odebírat
Upozornit na
guest
165 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Practicus

A tak na dráze nic neobvyklého, to i uživatelé nových evropských aut často musejí po 14-ti dnech do servisu, Evropa, co se týče kvality výroby, značně upadla, a to na takovou úroveň, že mnozí asijští výrobci dnes vyrábějí nejen levněji ale i kvalitněji

martin749

Bylo by zajímavé porovnání prouchovosti vozidlových částí ETCS od jednotlivých výrobců. Podle všeho to vypadá, že problémy má jen Alstom.

Jenda

Kupka patří do kriminálu….Tak to prostě je. Ovšem to ETCS začal soudruh havlíček za Ano pokud se dobře pamatuji. Stejnej ksindl. Z ETCS bych rozhodně nedělal něco, na čem stojí svat a povinné by mělo být, že bude provoz na trati jak pod ETCS, tak pod národním zabezpečovačem. jenže idioti se tu snaží prosazovat něco co zatim spolehlivě nefunguje, má to chyby a ještě navíc nejsou ND. To je čirá fušeřina a zcela neakceptovatelné. U tak zásadní věci má být servis a ND ihned po ruce a závady jen sporadické. Nikoliv na denní pořádku. Prostě tohle někdo těžce nezvládl. Hlavně,… Číst vice »

JendaVenda

Jste se nějak rozohnil. Já to vidím na 20 000 Kč nebo 1/2 roku s podmínkou :o)

Jiří Kocurek

Měli jste to poradit už Havlíčkovi, někdy v roce 2018, že bude zodopovědný za nedostatek náhradních dílů na ETCS v roce 2024, tohle má přece řešit ministr a má to znát dopředu!

vbb

Potřeboval jsem doma opravit poličku a zjistil, že doma nemám náhradní hřebíčky.
Ministr průmyslu a obchodu do kriminálu!!! Na doživotí!!!
🙂

kulich

To by spíš chtělo někdy kolem roku 2000 nebo dřív pokračovat ve vývoji starého zabezpečovače a neupínat se k „evropskému řešení“.

Killinger Jaroslav

Že vy budete soudce z lidu ? Já myslím že už teď v Líbeznici nemají u Kupků lehké spaní…
A na Mníšku už Betynka pomalu taky kňučí po páníčkovi.

Jiří Kocurek

Tak to budete muset pozavírat ministry dopravy napříč celou Evropou, Švýcarsko nevyjímaje.

Karek

Konečně normální názor ne etcs nesmysl.

marek hudec

reseni existuje, ale bude to takova bramboracka ve stylu zmrvene digitalizace stavebniho rizeni – proste se nejaky cas pojede „postaru“…..sice s vostudou ale pojede…

Kuko

hahahahaha, haha, haha, hahah, prostě záchvat smíchu má už leckdo, tohle co se nyní děje na dráze všeobecně je už dobrá sranda, vlastně to připomíná vypravování kdy už opravdu končil parní provoz, hahaha. Zatímco jedni tvrdí „Bez vyjímek“, pak tu jsou tací „Není dostatečný počet vybavených vozidel pro pracovní vlaky“ pak se objevují hlášky „Hledáme vyjímku pro parní jízdy“ či dokonce už jako „Pólka mašin nepojede bo nejsou dily“ ale sem tam se stále objevuje zaklínadlo „dotace“ Dotace!, „požádáme o Dotace“.

Karl vB.

Mohl by prosím někdo blíže vysvětlit kouzelnou myšlenkovou konstrukci pana řídícího Kurucze o tom, že výrobci kolejových vozidel mohou za docela velkou poruchovost mobilních jednotek ETCS od Alstomu, protože se dostatečně nepředzásobili náhradními díly?
Podle toho výroku mám být předvídavý a když si budu chtět koupit nový výrobek, měl bych předpokládat, že polovina produkce je nefunkční klumpr a preventivně přímo při koupi si k tomu pořídit i základní sadu náhradních dílů na opravu, protože vyřízení reklamace trvá výrobci čtvrt roku?

Ilmary

Nejvtipnější na tom je že zařízení LS 6 bylo v podstatě bezporuchové (ne 100% ale tak z 95%)

Apollo 17

To chcete porovnávat zařízení, které umí rozeznat 4 signály z kolejí(červená,žlutá, zelená,mezikruží) se zařízením zabezpečujícím vlak pomocí dat z radiové sítě? Ta LS 6 nic nezabezpečuje. ETCS hlídá rychlost, dovolí jízdu jen tam, kam je to řízením provozu dovoleno, hlídá snižování rychlosti…

JendaVenda

Spolu s AVV to je spolehlivý systém, jak zabránit nehodě na dráze. Ono ani ETCS není 100 %. Máme tady třeba možnost potlačení anebo když strojvedoucí špatně použije funkci TAF.

Petr Šimral

Potlačení = max. 40 km/h. Nesprávné použití TAF = jakmile první vlak přejede za návěstidlo a není to ten, který správně použil TAF, tak stojí všechny na této koleji.
Osobně vyzkoušeno v lednu 2024 při zátěžovém testu v Břeclavi, kdy mi kolega za mnou sebral můj potvrzený TAF…

AVV není a nemůže být zabezpečovací zařízení.

JendaVenda

Netvrdím, že AVV je zabezpečovací systém. Jenom, jak jsem psal niže, pokud vlak rozjedu na 100 km/h, bude mít stovky tun a nebudu mít zapnutou brzdu, tak ETCS L2 pořád nic nezmůže.

vbb

A když nebudete mít zapnutou brzdu, tak LS06 s AVV zmůžou co?

jkt

nepsal jste nic o vypnute brzde.

Jiří Kocurek

„Spolu s AVV to je spolehlivý systém, jak zabránit nehodě na dráze“

Mohl byste vysvětlit nedávný odjezd proti Stůj v Praze na hlavním, nehodu u Českého Brodu, proražení zarážedla na Masaryčce a velmi těžkou nehodu v Ústí? https://www.zelpage.cz/zpravy/7784

JendaVenda

a.) Phahl. – u LS06 musíte jízdu proti stůj potvrdit, jinak stojíte (netuším co na tom vlaku bylo, LS 90?, s tou to možné je)
b.) nehodě u Brodu nemohl, tam zaúčinkovala lidská blbost a ta předčí všechny bezpečnostní systémy. Co si budeme povídat, například když neotevřeme brzdové hadice za lokomotivou, tak ETCS nehodě nezabrání, protože fyziku neobalamutí.
c.) na Masaryčce jel elefant na ruku, Avv by jej bezpečně zastavilo

JendaVenda

A v Ústí, pokud si dobře vzpomínám, tak strojvedoucí dostal infarkt ? Mirell by jej zastavili. Ale už si nepamatuji podrobnosti.

vbb

ad a)
Potvrdit rovná se zmačknout potvrzovací tlačítko. Pak můžete jet kam se vám zlíbí (když mačkáte, což zvládne i cvičená opice).
Rozjezd proti stůj pod ETCS mají problém zvládnout i někteří strojvedoucí (aspoň tedy podle různých článků v odborářském tisku, „jak je to všecko strašně složitý“).
ad b)
když neotevřeme brzdové hadice za lokomotivou, tak LS06 nehodě zabrání?
ad c)
AVV by jej nezastavilo bezpečně, pouze spolehlivě.
Zato ETCS by jej zastavilo bezpečně, a to bez ohledu na zapnutí či vypnutí AVV.

JAJV

Já si myslím, že s tou LS 06 to myslel dotyčný tak, že ETCS považuje za zbytečný, jelikož když bude zavřený kohout za mašinou tak ani jeden ze zabezpečovačů s tím nic neudělá, ergo ETCS považuje za zbytečný drahý počítač navíc. Tak to z těch komentářů chápu já. Já s ETCS ještě zkušenost nemám, asi to nějak bezpečnost zvýší, asi jo, ale třeba MIREL umí taky dost, kombinace MIREL a AVV by asi taky řešila mnoho problémů, samozřejmě se dá rozjet proti stůj a mirelem, ale je to už úmysl a ne přehlédnutí. Jak složité je rozjet se proti stůj… Číst vice »

vbb

AVV není moc kamarád s Mirelem (i když na několika řádách s ním z donucení 🙂 spolupracuje).
Vadí mu třeba „prodlužování“ kódu za stykem a hlavně to, že Mirel si vymýšlí fiktivní cíle, ke kterým si z prstu cucá křivku a vyžaduje, aby jí vlak dodržoval, aniž by tomu AVV aspoň něco řekl.
ATO (over ETCS) Siemens dělá, bohužel je to nedodělek, avšak protlačený do specifikací ERTMS :-(.

Ilmary

Ano, protože další vývoj LVZ byl zastaven v 70. Tych letech ve prospěch ETCS

Petr Šimral

V roce 1970 o ETCS nikdo nevěděl…

vbb

Takže nevznikly ani LS90, ani LS06…
Asi žijete v nějakém paralelním vesmíru.

Martin H.

Srovnáváte pramici s jachtou. To je úplně mimo mísu…

Pavel Q

Navíc, i kdybyste ty náhradní díly měl, tohle neopravíte na koleni s neškoleným personálem.

Martin H.

Si pan Kurucz i s renomovanou firmou Alstom dělají trochu legraci, ne? Jako, že jejich fungl nové zařízení má poruchy a můžou za to dopravci a výrobci, že si neobjednali dost náhradních dílů?
Jen dotaz, do v článku zmíněnéch počtů lokomotiv je počítáno vlastně co? Protože celkový počet s nainstalovaným ETCS to určitě není?

Z. Lapil

Co jsem tu pochopil, jsou to čísla pouze pro Alstpm, přičemž existují i jiní dodavatelé. Někdo dokonce naznačuje, že ti ostatní na tom nejsou tak zle.

vbb

Alstomů tu je nejvíc, tak je to nejvíc vidět.

PřemekJ

Předražené nekompletní či poruchové ETCS a záruční podmínky jsou k čemu? Asltom si koleduje o pořádný flastr, pokud se pochlapí naši právníci.

Happy

Za měsíc jo? A to jsou ještě Vánoce. Jdu soustružit kolíky, fírové si je budou předávat po trati. V Indii to zvládaj i při velkých rychlostech, akorát tamější fírové jsou pružnější, to by byl u těch našich macatých problém 😁😁

Dráteník

sem trocha poupravil Těžký tyden referenta Kubrta 😅😅😅

Cože, nepřišly komponenty na ETCS.
A to mi říkáte teď když sem nechal zavést výhradní provoz …
Dejte mi Alstom, Alstome, jak to že nepřišly komponenty na ETCS.
Cože? Dejte mi dopravce, jo vy už o tom víte.
A co na strojvedoucí? Mlčí? No tak to je konec
Teď už mi může pomoct jenom AŽD …. Zavolejte AŽD

MildaIV

Výhradní provoz pod ETCS 1. lednu je prostě kravina. Místo toho se měl dát příplatek za jízdu bez ETCS. A ten postupně zvyšovat. Výhradní provoz zavést až ve chvíli, kdy už většina provozu bude pod ETCS.

JendaVenda

Ona už se SŽ třese až bude moci odstranit návěstidla AB a ušetří. Ale jinak máte pravdu, nemáš ETCS, tak koeficient 1,20.

platamond

Tak Vám prozradím jedno tajemství. Poplatky za DC mimo nákladku zajímají jen komerci na Ostravu a RJ na Brno. Vše v závazku dostanou objednatelé uhrazené od MD 1:1.

Jaaa

Věc VŘ.

PřemekJ

Opravdu?

Lukyn

To už existuje, vlak vedený vozidlem s ETCS, ať už aktivním či ne má slevu na dopravní cestu.

Pán jeskyně

Jojo, tohle vyhlásit, tak si každý tu mobilku koupí. Nehledě na to, že ten bezpečnostní přínos ETCS velmi roste právě s počtem jeho uživatelů a výhradním provozem.

Michal Němčanský

No tak oba výše jmenovaní pánové už působí ve výše uvedených firmách nějaký pátek a problém nevznikl ze dne na den a není to otázka jednotek týdnů ani měsíců – při pohledu na časovou osu to trvá nepřiměřeně dlouho – min. 2 roky. Ideální stav v březnu 25 ? Ťuk, ťuk, je někdo doma?

JendaVenda

Takovou poruchovost bych čekal třeba po 10 letech, ale hned při rozjedu ? To svědčí o kvalitě Alstomu.

Stráťa

Klasická vanová křivka – vyšší poruchovost nových zařízení je očekávatelná a o kvalitě výrobce nic neříká.

Vlastik

Ano, ale výrobek se snad již léta vyrábí pro jiné země než je ČR, tak by mohl mít dětské nemoci vychytány.
A kvalita snad musí být definována v dokumentaci výrobce a podchycena i v kupní smlouvě.

PřemekJ

Jak je vidět, nemá. Ono asi nejde jen o úvodní fázi U křivky, ale i o pokles kvality produkce jako takové. Prvním krokem výrobce, kterému chybí ověřené a certifikované díly je nahradil je jinými, méně kvalitními a necertifikovanými nebo čekat na dodávky těch správných. K obému, jak se zdá, u Alstomu dochází.

Lukyn

Ono to je zase komplet nový výrobek protože je dělaný na nové specifikace které existují jen pár let takže má svoje dětské nemoci. Každopádně rozdíl mezi baseline 2 a 3 je znatelný a hodně se toho zlepšilo.

PřemekJ

Problémem je ale vynucená selhávající technologie křivky nekřivky. Alespoň víme, k čemu je nám vlastně EU, když ani neumí nastavit povinné ETCS až po vychytání much. Takto totiž o bezpečnost a spolehlivost na železnici rozhodně nejde.

JAJV

Za to úplně nemůže EU, protože každý stát si stanovuje rok výhradního provozu sám

dave.mh

Laický dotaz – ví se vlastně, jestli ty jednotky jsou vadné fyzicky, nebo je „jenom“ nepovedený software v CZ verzi?

Chleba Nakup

No tak nepojedou vlaky. Stojící vlak do ničeho nenarazí, tudíž ETCS bude mít 100% úspěch.

Karl vB.

Možná že začátkem ledna osobní železniční doprava vstoupí i na půdu loterijní a sázkové zábavy.
Poté, co se sázelo na výsledky voleb, by mohly sázkové kanceláře vypisovat kurzové sázky na počet nevyjetých vlaků na traťě s výhradním provozem v následujícím dni.

olda

Počty náhradních dílů by měl dimenzovat dodavatel ETCS na základě smluvně garantované poruchovosti

Luboš

„Šéf Alstomu …. Viní z toho ale i výrobce kolejových vozidel, kteří si včas neobjednali dostatek dílů.“

Ty náhradní díly by snad tady mělo být vyjímečné řešení a ne spotřební materiál!
Spíš to svědčí o nadměrné poruchovosti elektroniky a problémech ve výrobě ETCS! Zejména pokud zařízen není funkční už při prvním zapnutíí

rodilyslavkovak

A zkusili to vypnout a zapnout?

hor411

Ne. Každý sice řekne/napíše že ano, ale nikdo to neudělá. A pak tam dorazíte, vypnete to, zapnete to a ono to funguje. A nastává divení, že za takovou blbost vysolí 1490 bez DPH + doprava (a to jsem z levného kraje) 😀

Z. Lapil

Jen jestli to není zakázané v manuálu. Ale to je asi fuk, on to stejně nikdo nečte 😉.

Martin.dilli

Odpověď je na straně 832 v části FAQ.. 😀

JAJV

Ne teda s ETCS, ale už se mi několikrát stalo, že vypnout, po 5 minutách zapnout nepomohlo, ale po hodině ano 😂 a čekat hodinu vždy úplně nejde, jestli to tentokrát opravdu vyjde, takže restart se udělá, nepomohlo, řeší se jinak,

Pako

Vypadá to na opakování průšvihu s povolováním staveb. Akorát místo nevyřízených žádostí na úředním stole budou stát vlaky.

Výtopna Jaroměř

Problém s cenou másla je pouze začátek. V lednu budou lidi mrznout v odstavených vlacích a A.B. bude říkat, Za mě tyhle problémy nebyly a nebudou…

Jardásek

Mrznout nebudou, se prober.

otos

Nechápu, co tato politická agitka má spolevného s tímto tématem.

Chleba Nakup

Když nemáte náhradní díly, dejte tam máslo.

SpitiPater

Když nemáte máslo, dejte tam sádlo.

Vlastik

U tak důležitého zařízení bych očekával střední dobu do poruchy 20 a více tisíc hodin.
Pak nerozumím proč už teď je tak velká poruchovost.

Dušan

Tabulková spolehlivost OBU ETCS je dneska (údajně) někde na úrovni cca. MTBF = 65 000 h (MTBF = střední doba provozu mezi poruchami) – to je nějakých 7 let nepřetržitého provozu, resp. při 20 letech užitečného života zařízení (= postaru životnosti) se 2-3x vyskytne v provozu situace, že je potřeba zařízení ZAIZOLOVAT a natvrdo odstavit.
Jenže tady se bavíme o náhodném jevu – z pohledu pravděpodobnosti – a ne nějakým prů***ům při montáži/oživení atd., kdy se o žádný náhodný jev nejedná v momentě, kdy to dotyčná osoba má prostě celé „na salámu“:-))

Adamec

Přichází zděšení, že SŽ nežádá o odklad termínu, což se z 99% předpokládalo a spoléhalo se na to. Teď musí s pravdou ven Alstom, integrátoři a dopravci.

Adamec

Přichází zděšení, že SŽ bude z hlediska infrastruktury na 1/25 nachystaná. 90% „aktérů“ tomu nevěřilo. Očekávali, že SŽ bude muset potupně žádat o odklad spuštění výhradního provozu a dopravci si v mezičase a v tichosti vyřeší „své“ problémy s nedodanými mobilními jednotkami od Alstomu.

Ondra L.

Tak ze budou mit dopravci problem stihnout instalaci, o tom se prece mluvi celou dobu.

Chronosphere

Jak jsem co se týče ETCS pro,tak tohle začíná smrdět jako ta digitalizace ve stavebnictví. Všechno nasvědčuje tomu, že to i stejně dopadne.
A co vůbec nejsem s to pochopit,to je ta Kuruczova hláška, že si provozovatelé měli obstarat dopředu náhradní díly. 🤨😵‍💫🤪 Tam neplatí záruka prodejce? U nového vagónu a lokomotivy si taky musím obstarat dopředu náhradní díly,aby mi je mohl výrobce v záruce opravit? To už je fakt jak za bolševika.

František

Jakou záruku máte v B2B vztahu na mysli? Tam je max 6 měsíců ze zákona a pak co si strany smluvně dohodnou. Nicméně, měnit nějakou základní desku u elektroniky po 5-10 letech už nikdo nebude, už jen proto, že i teď je to kusová výroba.

Ingip

To byste se divil, jak se mění i základní desky i po 20 letech u kolejových vozidel. Samozřejmě, že je to kusová výroba.

kulich

a kanibalizační výroba z repasi

hor411

Existuje spousta výrobců průmyslové elektroniky, kteří garantují, že budou minimálně 10 let náhradní díly (včetně desek). U ETCS bych tak nějak předpokládal, že těch aspoň 10 let ty náhradní díly držet budou. Už tak je to předražené jak prase 🙂

Jan T.

Pokud si zákazník zaplatí, tak není problém pro výrobce provádět servis a držet si náhradní součástky třeba 30 let. Jenže pokud zákazník stále používá zastaralý systém a očekává neomezený servis k deskám, ke kterým už se nedají sehnat součástky ani od původního výrobce, ani od přeprodejců skladových/použitých zásob, ani není náhrada, tak má prostě smůlu a je třeba přejít na něco modernějšího. Pak taky záleží jak inteligentně to někdo navrhnul, zda použil součásti, které dodává pouze jeden výrobce na světě za draho anebo naopak používá kombinaci běžného zboží a má modulární systém, kde lze vyvinout nový modul se stejným chování… Číst vice »

Ares

No na to, jaké prachy za to chtějí je to velká bída.

vlk

Měl byste lépe číst, než sem něco pustíte. V článku píšou „výrobce kolejových vozidel“, nikoli „provozovatelé“…

Chronosphere

Kurucz zastupuje výrobce nebo provozovatele?

Pán jeskyně

Zajímalo by mě, jak dlouhou má mobilka ETCS záruku, že výrobce může ukazovat prstem na zákazníky, že si včas neobjednali dostatek dílů?

Když je v článku zmiňováno CZ Loko, asi správně předpokládám, že zmiňovaná problémová mobilka od Alstomu je Ebicab (tj. ex Bombardier)…

Stráťa

Záleží co si sjednali. Mezi firmami není délka záruky stanovená zákonem ale sjednává se ve smlouvě.

omar

A nějaký hlupák ve smlouvě ujednal záruku 1 den, co, když to nejede už po oživení.

Jaaa

Nebo žádnou. 😉

kulich

Záruka funguje „dodejte vadný komponent, my to pořešíme“.
Vozdlo je bez komponentu odstaveno, dokud nedojde nový či repasovaný.
S náhradnim dílem v polici se předtim swapne ten vadný a vozidlo nemusí čekat neprovozní.

Dušan

Kromě toho není ani schváleno použití ETCS na Taurusech řady 1216 ÖBB a řídících vozech Afmpz od Alstomu, kde se zjistila závažná bezpečnostní chyba zařízení.

Novomír

Jenom podotýkám, že na rakouských Taurusech se začala objevovat nálepka ETCS In der Tschechischen Republik tauglich. Tak jsem předpokládal, že to schválené je. Nebo…?

G-man

Přesně tak. ETCS Level 2, Czech Republic tauglich (vhodný, způsobilý), a to i na řadě 1116.

Jaaa

Slovo “tauglich” samozřejmě všichni známe ze Švejka u odvodu. 😉

Dušan

Tam byl problém ten, že se vozidlo (1216 + Afmpz) nedokázalo přihlásit do sítě GSM-R CZ, ale pouze do GSM-R A (Rakousko). Tento problém se úpěšně vyřešil a tím pádem se měl za to, že je hotovo a vznikla nálepka, ale později se v rámci kritické chyby zjistilo, že se ještě bude muset přehrát SW nebo tak něco. Hotovo tedy ještě není….

Avlaky

Když se do 388 ETCS neschválí tak tak nevím co RJ udělá, nikomu se nevali 12 vectronu za barakem

ČD Cargu se to taky dost zkomplikuje

Youda

Schválení ETCS do 388 bude ke konci listopadu.

tarten

Letošního?

Avlaky

18* VECTRONU

Pavel Kopeček

Mě hlavně překvapilo, když mi kamarád co pracuje na dráze a trochu ETCS sleduje řekl, že vlaků pod ETCS jezdí 40-50%, což mě dost překvapilo. Čekal jsem číslo okolo 90%.

Dušan

Je v to cca. 30 %.

Petr Šimral

V týdnu od 21. do 27.10.2024 jelo v oblasti budoucího výhradního provozu ETCS 11 682 vlaků, z toho 4400 pod ETCS, což je 37,66%.
S výjimkou Uničovky je nejlepší výsledek dosažen na trati Přerov – Česká Třebová, ale ani tam zatím nepřekročil 50%.
Nejhorších výsledků dosahuje trať Praha – Pardubice –> 18%.

Zdroj: prezentace „Stav přípravy na výhradní provoz ETCS v ČR“, kterou zpracovala Správa železnic pro Drážní úřad, technickou skupinu ETCS ze dne 4.11.2024.

Dušan

Pokud se má za měsíc a něco spouštět výhradní provoz, tak 37,66 % je problém – taky bych čekal něco mezi 80-90 % – viz Pavel Kopeček.

Y.K.

Nápodobně. Předpokládám, že „za to můžou“ 471, RegioJet, Railjety a nevím jak LeoExpress. Rozježdění těchto vozidel na poslední chvíli zavání problémy, když neměli čas to odladit ve smíšeném režimu.

Jaaa

Bude spousta prostoru pro nákladní vlaky. 😉

Arthur

Tak malé číslo v blízkosti Prahy dělají 471 na osobácích a spěšné vlaky do Kutné Hory v běžných soupravách?

Pavel Kopeček

Tak to je ještě horší než jsem doufal, tak to dopravci na Silvestra radši ani nebudou slavit a budou do poslední chvíli ladit.

Petr Šimral

Otázkou je, je – li co ladit…

Naštěstí ta nejtragičtější trať přijde na řadu až jako poslední, tedy 22.1.2025…

Statistik

V České Lípě vybudují sklad malých disket s aktuálními SW pro ETCS made in Bombardier.

František

No, asi to měl být vtip, ale jak na dráze je u kde čeho očekávana životnost v desetiletích, tak jako 10-20 let starou elektroniku nikdo opravovat a třeba i znova certifikovat nebude.

Ingip

Zrovna před 2 týdny jsem posílal do opravy vozový počítač, rok výroby tuším 2005.

Hasler

U nás ve firmě například opravujeme i kusy z roku 2000 ;). Ano produkt už je Phase-out a běží už jen opravy dokud nedojdou ND. Až dojdou je zákazníkovi nabídnuta alternativa v jiném výrobku.

Zas z toho nedělejte katastrofu 😉

František

Mě to přijde neuvěřitelně drahý – navíc dřív nebo později budou chybět chipy

Gwann

Boze muj…ano, muze to byt trochu pain, ale elektronika stara 25let se bezne uziva a servisuje. Zvlaste kdyz implementace nove muze vest k nakladum jak prase kvuli noběu schvaleni atp

Pohádkár

“Zástupce Drážního úřadu ale na konferenci ujistil, že do konce roku by měl být tento problém vyřešen.“

Tohle je mimořádně krásný oxymóron.

Libor

Jak to drážní úřad zajistí, když nebudou v pořádku papíry? 😀

Youda

Třeba tak, že výsledky zkoušek jsou známy a je třeba jenom zpracovat dokumentaci?…

Petr

To se časem podda😉ale to je takhle se vším, něco se vymysli, začne se to montovat, ale že by někdo počítal s ND? Nikdy nic nového nefungovalo hned a na 100procent

Gwann

Jen snazne doufam, ze tohle nebude pravidelny stav – 50% v poruse.

Protoze to by byl doslova konec zeleznice….zatim je dost useku, kde ETCS nebude, takze minimalne CD by za cenu nedodrzneho razeni ty obehy nejak poskladaly…ale neni to jen o CD.

Avlaky

Takový RJ by musel zrušit 60% spojů

Joe

Tak o kolik si dáme odklad? Sázím půl roku.

Kamui

Souhlasím, SŽ by měla udělat odklad o půl roku.

Flatt 1

Na tohle rozhodnutí SŽ nemá žádný vliv.

Kamui

Proč ne? SŽ je provozovatel dráhy a proto má poslední slovo.

Flatt 1

Panebože, kde žijete? Prostě nemá.

Daddy

Tak když píšete že nemá, tak napište kdo tedy má…

tarten

Žádný odklad není potřeba, úplně stačí výluka. 😀

Ivan_pha

Proč by byl odklad? To není problém SŽ, že to dopravci nemají připravené.

Druhá otázka však je, jaký vliv na to má neustálé vydávání nových verzí ETCS, co si nějaký úředník v Bruselu vymyslí? Určitě zásadní. Máme tuším již 4.verzi?

asdf

ETCS sa musí vyvíjať, čakanie na nejakú „finálnu“ verziu by akurát znamenalo že nebude nikdy. Problém ETCS je že 15 rokov ležalo u ľadu ako „politický úkol z Bruselu“, až dokiaľ sa Nemci nezobudili, že aj ten „politický úkol z Bruselu“ je na prevádzkovanie vo výsledku lacnejší, než celé slávne LZB.

Andrej Veliký

Ať se vyvíjí, ale se zpětnou i dopřednou kompatibilitou.

vbb

Dopředná kompatibilita… to jako že dnes už musíme vědět, co bude za 5 let a být s tim kompatibilní?

Neznámý.

Asi jako v jedné zemi, kde zítra znamená včera…

G-man

Zpětná kompatibilita je. Dopředu, to trochu (dost) nechápu . . .

Z. Lapil

Zrovna elektronika není můj obor, ale dovedu si představit něco jako dostatek slotu pro budoucí karty včetně dosud nevymyšlených, dostatek míst pro další komunikační kanály… Normalizovaná mechanika na zpusob diry pro autoradio je snad samozřejmostí.

vbb

>Zrovna elektronika není můj obor,
Je to vidět.
Místo pro budoucí, zatím nevymyšlené, karty sice mít můžete, ale otázka je, jak je připojíte
V počátcích PC byla standardem sběrnice ISA šířky 8 a 16 bitů. Všechny tehdejší karty do ní pasovaly. Taktovací frekvence 8bitové části byla 4,77 MHz, 16bitové části 6 či 8 MHz.
Obávám se ale, že kdybyste jim tehdy řekl něco o sběrnici USB či AGP (s rychlostí až 2 GB/s) ,a že s tím ta jejich ISA sběrnice musí být dopředně kompatibilní, tak by na vás koukali jak na opilého mimozemšťana.

etcs fiasko

Jak jako že dopravci to nemají připravený? Toto vůbec není problém dopravců! Můžou snad za to, že jim byly namontovány shity od Alstomu?

ondra

tak ta nejednotnost mobilky na řadách HV je pro mě velkým zklamáním a to se děje i v rámci jedné řady. Dovolím si citaci z příručky „Poruchy na lokomotivách E 499.0,“z doby hluboké totality 1960-Jednotlivé série lokomotiv jsou rozděleny do skupin a to z důvodu,že během výroby byly provedeny některé změny podle připomínek z řad strojvedoucích,kteří na těchto lokomotivách jezdí. Jinak řečeno,i ten bolševik měl snahu vést diskuzi s těmi,kterých se to týká,dnes už nemyslitelné

Ondra L.

Zadny nebude. Spusti to podle planu, Kupka sam sebe pochvali, jak mame bezpecnou zeleznici, pulka vlaku nevyjede, na silnici se dal pozabiji 600 lidi rocne a pohoda.

Daddy

Kupka slíbil, že od 1.1.2025 prostě jezdíme na ETCS, tak jezdit budeme. Takže od ledna bude chyba jen u dopravců

Jouda

Neeee, tomu nevěřím.. To musí být lež ! Kupka říká, že žádný problém není a my potížisti lžeme a jen děláme obstrukce. Ne, tohle je přeci vyladěný systém a šprti nemůžou mít problém 🤣

Rodney

A zase za to může vláda….dopravci si koupili od soukromých firem výrobek, ten má chyby, ale může za to Kupka. Stejně jako v současnosti s cenami másla. To vyrábí mlékárny, prodávají ho řetězce ale za cenu může Fiala….toto nepochopím.

Frantisek X

A o tom výhradním provozu si také rozhodli sami? Přece jen cítím určitý rozdíl. Vlastně ne. „Budete si povinně spořit na penzi, ale my už neručíme za to, jestli váš poskytovatel nezkrachuje.“ Zavádím-li povinnost, možná bych se měl trochu starat, aby to fungovalo.

Jardásek

Kupka dal nereálné termíny, stejně jako u VTR

Flatt 1

Traťová část fungovat bude, o tom jsem už teď přesvědčen, dopravci jsou připraveni také, problém je skutečně Alstom, poruchovost mobilních jednotek a slabé dodávky náhradních dílů do České Lípy a Katowic.

Kupka nic takového neříká a aktivně se problém snaží řešit také s vrcholovým vedením Alstomu.

Jardásek

Ani traťová zatím nefunguje ke stanovené spokojenosti.

G-man

A taky nebude ještě dlouho. To je náš dvorní dodavatel AŽD se svou technologickou vyspělostí. Předpotopní přenos dat v síti GSM-R, už teď desítky RBCček a tím i desítky handoverů (potencionálních bodů problémů), atd., atd.

vbb

Předpotopní GSM-R je specifikum AŽD, zatímco všichni ostatní dodavatelé už dodávají FRMCS?

G-man

U nás dodává železniční síť GMS-R někdo jiný než AŽD? A v zahraničí mají železnice ve své síti GSM-R přenos dat CSD?

vbb

Já žiju v domění, že technologii GSM-R dodává třeba Kapsch (dokonce byla před lety nějaká aféra, že na to má monopol) a montuje ho třeba Telematika.
AŽD možná subdodává výkopové práce, stavění stožárů a pod.

Pražák

Jasně, to by se za Andreje Bureše nestalo, ani povodně by nebyly, máslo by stálo 25 Kč, Alstom by měl ND na každé druhé zastávce a náš největší obchodní partner, Německo by jel na 150%. Protože on by to zařídil. Myšlení některých lidí, spíše jeho absence, je pro mě celoživotní záhadou.

noerf

Vymysleli jsme jednotný evropská zabezpečovač ETCS pro usnadnění mezinárodního provozu. A výsledek? Schválené lokomotivy pro provoz s ETSC nemají schválené ETSC stejně jako totožné jednotky osazené kdekoliv jinde. Mimoto by člověk předpokládal, že pokud dodavatel nainstaluje nějaké zařízení, tak na ně drží záruku po nějakou dobu s tím, že jeho subdodavatel dokáže do měsíce dodat příslušné náhradní díly v rámci záruky.

Kamui

Ano. Co mi třeba hlava nebere, že 680 mají mít ETCS schválené akorát v CZ a SK. Já myslel, že hlavní smysl ETCS je to, že bude fungovat automaticky všude.

Jarda

Taky bych nějak tak čekal, že jednotný evropský zabezpečovací systém bude fungovat automaticky po celé Evropě. Když to budu mít na vozidle a na té trati budu mít ETCS, že ten vlak v rámci Evropy bude moci jet bez omezení a dalšího schvalování ETCS pro každou zemi zvlášť.

Pavel Kopeček

Asi velcí výrobci typu Siemens, Alstom nechtějí, aby jen tak někdo mohl vstoupit ro jejich rybníku.

Frantisek X

Záměr zněl ušlechtile. Provedení jako obvykle… Není zřejmě dostatek vůle v nastaveném systému něco skutečně změnit.

Ivan_pha

Záměr byl hezký, ale dopadlo to jako vždycky.

Nejen že máme v každém státě etcs trochu jiné, navíc je už asi 4. verze a spolu si všechny kombinace neumí povídat. Tohle je problém. Měla se udělat jedna zkušební, pak jedna ostrá a už na to nesahat. Jenže… V tomhle ale nemá máslo na hlavě SŽ, to je z Bruselu.

asdf

Tak by to ETCS akurát nikdy nevzniklo.

Jan T.

Ta národní specifika se hodně těžko opouštějí. Železnice je bohužel stále okrajová záležitost co týče poštu provozovaných vozidel (plus jejich stáří), stanic, dodavatelů techniky a samozřejmě k tomu je hora norem, nařízení, byrokracie, oprávnění atd., které brzdí jakékoliv změny a unifikace. Něco jiného je elektronika vyráběná po milionech kusů jako například mobilní telefon nebo počítač využívající 3G/4G/5G, WiFi, Ethernet, USB-C a další technologie, které můžete použít dnes už skoro kdekoliv na světě a to zařízení vám bude fungovat jako doma.

1769

A je u 680 opravdu důvod, že bude použito nějaké specifická jednotka ETCS, která bude schválena pouze v CZ a SK a nebo je důvod to, že při zadávání retrofitu ETCS do 680 si provozovatel zhodnotil přínosy a došel k závěru, že nepředpokládá další využití jednotek v AT a DE, proto nepotřebuje zabezpečovače pro AT a DE, které se mohou odstranit a na jejich místo nainstalovat ETCS, stejně tak nepotřebuje schválit změnu od schváleného typu v Německu a Rakousku a tím ušetřit papírování, urychlit celkové schválení a ušetřit hlavně cash?

oldrich.sladek

To je skutečně problém, protože na úrovni ERA prostě nefunguje efektivní projektové řízení implementace ETCS v rámci Evropy.

Jouda

Oldo bylo by dobré, aby TY ses vůbec tentokrát do téhle debaty nehlásil. Ty si totiž byl první, kdo od začátku nepřipouštěl veřejně jeden jediný problém s ETCS a všechno bylo „pink“ Tak zůstaň dále na straně, na které jsi od začátku.

oldrich.sladek

Tak hele, za prvé nevím, proč bych něco neměl komentovat, když něco nefunguje a za druhé nemáš prostě pravdu, že jsem nepřipouštěl žádný problém, to prostě není pravda.

Pouze ŽESNAD.CZ ( a tím pádem i já) jsme říkali, že když nejen my, ale i ČD Cargo v roce 2016 (!) narazilo na trvalou hradbu MD se žádostí o diskusi o odkladu ( příslušný dopis si můžeš najít a stáhnout na SharePointu), tak jsme si řekli, že je lepší jít tomu naproti, než čekat, jestli to vyhnije a nečekat na problémy. Kdybys byl upřímný, tak to uznáš 🙂

Jouda

Oldo 🙏🙏🙏🙈🙈🙈🙈🙉🙉🙉 Proboha 🙏🙏🙏

Aleš Krška

Takže k čemu je to dobré za ten neskutečný objem peněz? Nefunkční, neoperabilní, neřeší to hromady situací při provozu. Poměr cena x výkon je naprosto tristní. Časem to bude v knihách pod kapitolou „Jedna z nejčernějších kapitol naší železnice“.

asdf

Pretože súčasné riešenia sú dokonalé, prevádzkovo spoľahlivé a 100% bezpečne riešia napr. prejdenie návesti stoj…

Karel

PZB či LZB používané v německy mluvicích zemích to opravdu řeší. A mnohonásobně levněji.

Stráťa

To jsou evropské železnice v kostce. Když nejsou schopní se dohodnout na jednom napětí, rozchodu, profilu, zatížení na nápravu, jazyku, předpisech, návěstích atd. tak proč by se měli být schopní dohodnout na zabezpečovači?

Jaaa

Paragraf jedna: Nikdy se to tak nedělalo.