Nový problém s ETCS. Chybí náhradní díly, až polovina vozidel s palubní jednotkou hlásí závady
Alstom v reakci na nedostatek dílů otevírá sklad v České Lípě, připouští problematický začátek roku.
Česko dělí necelý měsíc a půl od zavedení výhradního provozu pod evropským zabezpečovačem ETCS na některých tranzitních koridorech. Zatímco se dlouho mluvilo o tom, že dopravci se nestihnou vybavit palubními jednotkami nutnými pro provoz, v posledních týdnech vyplul na povrch jiný problém: závady palubních jednotek a chybějící náhradní díly.
O problémech s náhradními díly poprvé po jednání ministerské komise pro zavádění ETCS promluvil v říjnu ministr dopravy Martin Kupka. Tehdy to byl jen jeden z bodů, který se nezdál jako zásadní problém. Obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek ale minulý týden na konferenci o bezpečnosti na železnici pořádané Výzkumným Ústavem Železničním přišel se statistikou o poruchovosti palubních jednotek i délce reklamace. Ta ukazuje, o jak zásadní problém jde.
Z 215 kolejových vozidel, kam CZ LOKO instalovalo zabezpečovač ETCS (většinou od Alstomu), řeší výrobce reklamace s dodavatelem ETCS u 78 vozidel. „Většinou jde o závady, které se objeví hned při oživení vozidla, kdy se zjistí, že ETCS není zcela funkční,“ podotkl Kutálek. Nejde tedy o problémy, které způsobují například nehody či nesprávné použití technologie.
Ze 150 vozidel 78 mimo provoz
Ještě dramatičtější jsou data o vozidlech, která již jezdí se zapnutým ETCS. Ze 150 lokomotiv a drezín má nyní ETCS mimo provoz 78 z nich, tedy více než polovinu. Reklamace přitom trvají v průměru přes tři měsíce. Kutálek uvedl, že v posledních dnech dochází sice k mírnému zlepšení, přesto vidí začátek roku velmi kriticky. Pokud není na vozidle funkční ETCS, nemůže na trať s výhradním provozem vyjet.
Deset až dvacet tripů denně, říká ministr. ETCS přinese i nečekaná zastavení vlaků
Šéf Alstomu pro Česko a Slovensko Daniel Kurucz připustil, že situace není ideální. Viní z toho ale i výrobce kolejových vozidel, kteří si včas neobjednali dostatek dílů. Alstom otevře speciální sklad náhradních dílů v České Lípě. „Začátek roku nebude lehký. Na ideální stav se dostaneme v březnu,“ dodal Kurucz.
K zavedení výhradního provozu na části koridorů jsou i další překážky. Měsíc a půl před začátkem není stále schváleno toto zařízení Alstom pro lokomotivy TRAXX MS3. Ty jsou základem provozu RegioJetu. Není ani hotová instalace zabezpečovače do jednotek CityElefant a Pendolino Českých drah. Zástupce Drážního úřadu ale na konferenci ujistil, že do konce roku by měl být tento problém vyřešen.
Provoz pod ETCS se v lednu zavede postupně na čtyři etapy, Praha je na konci