Nový problém pro Airbus. Potíže s kvalitou laku u A350 hlásí další dopravci

Airbus A350 společnost Qatar Airways. Foto: Qatar AirwaysAirbus A350 společnost Qatar Airways. Foto: Qatar Airways

Podle většiny dopravců šlo spíše o "kosmetické problémy", fotografie získané agenturou Reuters ukazují nezvykle vysoké opotřebení laku a povrchu.

Zpět na článek
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek

Ta mřížka je kovová (měla by být měděná, ale je možné, že na méně důležitých místech používají i jiný kov) pro elektrickou vodivost – kvůli úderu blesku. Měla by ale být zalitá epoxidem – takže asi chyba ve výrobě. Ta barva vypadá jako příliš tlustá vrstva barvy, která kvůli extrémním teplotám praská a odlupuje se . Ten tmavý kov se na prudkém slunci ohřívá víc, klidně až na 70-80°C, roztahuje se a namáhá a ohřívá i okolí. Problém s lakýrníkama (příliš laku) mají asi všude.

Santa Battagli

„Letadla dopravce jsou odstavena kvůli požadavku katarského úředu civilního letectví.“

Nechci aby to vyznělo zle, ale pan autor má v každém článku minimálně jeden překlep nebo jinou chybu. Možná by nebylo na škodu, to po sobě zkontrolovat víc než jednou, nebo dát přečíst i někomu jinému.

Dan

Nejsem letecký mechanik ani lakýrník, ale nanést lak na kovovou mřížku nebo síťku mi připadá zvláštní. Spíš to vypadá na nějakou chybějící vrstvu v té konstrukci, tmel apod.

Air Traveller

Čistě náhodou, není to kompozit?

lol

njn na tenhle materiál běžnej lak stačit nebude to se kroutí roztahuje smršťuje to není celistvá plocha hliníku. na to budou potřebovat vynalezt gumovej lak 😀

Ani nechci vidět tu životnost… kov ten začne praskat tvoří se mikrotrhliny daleko dřív než se něco stane tohle je schopný rozletět se na kousky z ničeho nic 🙁

EM*

“ Podle Airbusu to může být způsobeno extrémními výkyvy teplot“

Letadla se běžně pohybují mezi -65°C a 50°C. Zajímalo by mě, jaké extrémnější teploty mají na mysli.

VíKo

Proc tady nejsou fotky z Reuters? Nebo aspoň odkaz na ně?

Walker

Je tam odkaz na fotky. Staci kliknout na ten odkaz v textu „Agentura Reuters“.

Btw. ani se QR nedivim, ze uzemnili. Jako „kosmeticke“ se mi to nejevi, zvlast u takto novych letadel.

Kubrt

Přesně, to není kosmetický problém, ale destrukce celého nátěrového systému, docela koukám..

VíKo

Aha. Dekuju. Už jsem klikl. Vypadá to šíleně. Skoro bych řekl neletuschopne.

Y.K.

Tohle rozhodně kosmetické je, je to evidentně kolem nějakého montážního otvoru nebo co to je a v místě krytí jiným materiálem a jen čistě lak. Opak by byla strukturální vada.

Ale že by to bylo pěkné a ideální, to ne. Ale letadlo nezrezne. 🙂

Kubrt

Já si pod pojmem „kosmetické“ představím něco, co je problém vzhledový, ale ne funkční. Ovšem tyhle fotky mi jen jako vzhledový problém nepřipadají. Kompozit nezrezne, ale – poškozeným nátěrem proniká voda a prach kamsi – fakt tam není nic, o čem se předpokládá, že to bude tím nátěrem chráněno před korozí?

Y.K.

To je prosím pěkně pohled spotřebitelského zboží, kde vzhled je jedna z klíčových vlastností a spotřební zákon to tedy vnímá jako vadu, pokud není dobrý. V letectví jsou buď vady nemající vliv na bezpečnost nebo vady strukturální, vzhled je až někdo daleko na konci. Což samozřejmě neznamená, že se klient má smířit s loupajícím se lakem, jen to prostě není problém pro provoz, jen pro vzhled. Nakolik výrobce garantuje trvanlivost laku nemám tušení. Na letadle je poměrně málo věci co podléhají korozi. Oceli málo, na potahu žádná, hliníkové slitiny jsou eloxované (křídlo třeba lak nemá vůbec), uhlíkové kompozity nekorodují. Schválně… Číst vice »

Y.K.

Dodatek: „vždy tam někde budou trhlinky v laku.

Tango Sierra

Ktere ze kridlo nema lak?🤣A kompozit je bez laku vystsven UV zareni a vlhkosti…

Y.K.

Nevím čemu se tlemíte, křídla se u airlinerů nelakuji .
https://duckduckgo.com/?q=airplane+wing&t=h_&iax=images&ia=images

Tango Sierra

Popravde krenim se Vam…🤣

Tango Sierra

Nicmene bylo by dobre aby jste vyrobce kontaktoval a hned to prestali delat…protoze oni to na rozdil od vas jeste nevi..

Y.K.

Co mají přestat dělat? Nějak vám přes to veselí není rozumět.

Tango Sierra

Inu zkusime nejdriv chytremu napovez – prestat lakovat kridla airlineru, prece..

Y.K.

Už jste zkoušel někdy takovou zajímavou lidskou disciplínu? Argumentaci? Když chci něco sdělit, tak to formuluji do myšlenky?

Hihi, haha.. tlemící smajlíky bych chtěl vidět.. chytrému napovez… To poraď výrobcie.

Já netvrdím že mám patent na a je dost možné že se klidně pletu, ale vy místo aby jste sdělil posouditelnou informaci, která by se dala ověřit a akceptovat, střílíte okleštěné výkřiky.

Tango Sierra
Tango Sierra

🤣

Y.K.

TS TS TS. Tak když vás baví být trapný a neumíte něco technicky podat, vaše chyba. Prosit vás nebudu.

xcon

Toto „kozmeticke“ urcite nie je, to je minimalne chyba postupu pri nanasani jednotlivych vrstiev alebo pouzite nekvalitne farby ( ale skor sa priklanam k tomu prvemu ). Len pre info, roky pracujeme vo firme so striekanim farieb na hlinikove a karbonove komponenty, ale toto co je vidiet na fotkach je strasny fail ( po nasom „fuserina“ )