Nový problém pro Airbus. Potíže s kvalitou laku u A350 hlásí další dopravci
Podle většiny dopravců šlo spíše o "kosmetické problémy", fotografie získané agenturou Reuters ukazují nezvykle vysoké opotřebení laku a povrchu.
Když letos v létě Qatar Airways odstavily část letadel Airbus A350 kvůli problémům s lakem, zdálo se to původně jako součást obchodní taktiky pro vyjednávání s výrobcem letadel o možné slevě či redukci kontraktu. S odstupem času se ale ukazuje, že katarský dopravce není jediný, který si na kvalitu laku nejnovější generace dálkových letounů stěžuje.
Agentura Reuters uvedla, že na podobný problém si stěžovali i další zákazníci, například Finnair, Air France, Etihad Airways, Lufthansa a Cathay Pacific. Na rozdíl od Qatar Airways, které kvůli tomu nechaly na zemi 20 z 50 letadel, ale s letounem dál létají.
Airbus ve vyjádření uvedl, že v minulosti řešil problémy s předčasným opotřebením povrchového laku, které bylo viditelné. Řešil je přímo s dopravci. Podle fotek, které zveřejnila agentura Reuters, někdy lak zmizel až k odhalení síťoviny, která chrání další části letadla. Podle Airbusu to může být způsobeno extrémními výkyvy teplot, nedošlo ale podle vyjádření firmy k ohrožení bezpečnosti.
Qatar Airways vyzvaly Airbus, aby přiznal chybu a přišel s trvalým způsobem řešení tohoto problémů. Letadla dopravce jsou odstavena kvůli požadavku katarského úředu civilního letectví. Dopravce kvůli tomu zastavil přebírání dalších letadel. Podle zdroje Reuters vymýšlí Airbus nové řešení, které by podobnému poškození zabránilo.
Finnair, Cathay Pacific a Lufthansa potvrdily, že závady na laku letadla řešily, popsaly je jako kosmetické problémy.