regio-vlak

Nový pokus o prostou elektrizaci z Olomouce do Krnova. Do první soutěže se nikdo nepřihlásil

Rychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V úseku mezi Moravským Berounem a Olomoucí počítá SŽ s provozem akutrolejových jednotek.

Správa železnic (SŽ) poprvé narazila se svými plány na prostou elektrizaci vybraných tratí hned v počáteční fázi. Kvůli nezájmu projekčních firem zrušila soutěž na přípravu projektové dokumentace na elektrizaci trati z Olomouce do Krnova. Soutěž tak musela tento týden vypsat znovu.

Zrušení i vypsání soutěže vyplývá z informací na profilu zadavatele. Ke zrušení došlo kvůli tomu, že do tendru s odhadovanou cenou 62 milionů korun nepřišla jediná nabídka.

Odhadovaná cena v nové soutěži je výrazně nižší: necelých 16 milionů korun. Vysvětluje to rozdílný objem prací. Zatímco v první soutěži Správa železnic hledala firmu na zpracování více stupňů přípravy, nyní jen na zpracování záměru projektu.

Podle zadávací dokumentace má dojít ke zpracování záměru ve dvou verzích. V jedné dojde k elektrizaci jen z Moravského Berouna do Bruntálu, v druhé z Moravského Berouna až do Krnova. Z Olomouce do Moravského Berouna se s elektrizací nepočítá, protože se zde plánuje provoz akutrolejových jednotek (BEMU).

Odbočné stanice Valšov, Bruntál a Milotice nad Opavou budou využity pro případné dobíjení vozidel BEMU pro odbočující tratě. Stavba naváže na plánovanou elektrizaci trati z Krnova do Opavy, která získala souhlas centrální komise. Správa železnic počítá s elektrizací na střídavou soustavou AC 25 kV, 50 Hz.

Dráty bez modernizace

Záměry na prostou elektrizaci jsou v síti Správy železnic relativní novinkou. Dosud elektrizace tratí probíhaly současně s velkou modernizací. Nyní půjde hlavně o postavení trakčního vedení. „Pro zajištění elektrizace budou navrhnuty úpravy železničního svršku a spodku jen v nezbytně nutném rozsahu, rozsáhlé opravy železničního svršku a spodku nejsou předmětem prosté elektrizace,“ uvádí Správa železnic.

V posledních týdnech SŽ vybrala projektanty pro prostou elektrizaci například trati do Jeseníku nebo ze Zdic do Písku, běží soutěže na další stavby. Přehled je zde.

Ministerstvo dopravy předloni v závěru roku schválilo Koncepci rozvoje elektrické trakce, která počítá s elektrizací postupně více než 2 000 kilometrů tratí.

Tagy prostá elektrizace Správa železnic trať 310 Olomouc - Krnov - Opava východ
61 komentářů