Nový pokus o prostou elektrizaci z Olomouce do Krnova. Do první soutěže se nikdo nepřihlásil
Rychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V úseku mezi Moravským Berounem a Olomoucí počítá SŽ s provozem akutrolejových jednotek.
Nemáte někdo tušení, zda u BEMU vlaků je obvyklý požadavek na rekuperaci? Domnívám se že dobíjení akumulátorů během brzdění by bohatě stačilo, ale přání/zadání zákazníků mohou být různá.
Je. Současně používané BEMU do Veřovic mají ve Studénce 100 %, ve Veřovicích 55%, ve Studénce 65%.
Já se omlouvám, možná jsem dotaz nepřesně formuloval. Zajímá mě zda požadavkem provozovatele je rekuperace do troleje, když je stav AKU 100%. Takový požadavek si myslím že je navíc, byť i to je technicky řešitelné. Dobíjení akumulátorů ve směru Véřovice – Studénka zde již bylo zmíněno.
Brutálsko, nomen omen
Tak zase pro zaměstnavatele fajn, že jako důvod pro pracovní neschopnost se tam bere pouze průstřel nebo zlomenina. 😀 (Comeback)
ŘSD má už také problém s nedostatkem zájemců o zakázky.
ev.č.18-012
Lepší by bylo zrychlení trati. Pokaždé když jedu náhodou do Bruntálu, tak je tady nějaká výluka, a jednou když byla výluka, tak ani autobus nejel protože napadlo trochu sněhu. Trochu se na tento region se..
Němce jsme odstěhovali před 80 lety…. Od té doby.
Na ten region se údajně kašlalo už za Němců za první republiky, protože tam nežilo moc Čechů.
…se jízdní doby vlastně nezměnily…
Konzervace dráhy v nevyhovujícím stavu prostřednictvím prostě elektrifikace.
Ale prd. Furt lepší než konzervace bez elektrizace = stávající stav.
Lepší to rozhodně není. Na x let se na té trati zastaví provoz proto aby se pouze elektrifikovala. Pak až se bude muset kopnout do kolejí tak se na x let zastaví provoz zase. Nehledě na to, že to dopravní dostupnost bruntálska nijak nezlepší.
A co konkrétně chcete kopat v kolejích mezi Krnovem a Moravským Berounem? Stavět přeložky nebo zdvoukolejňovat? Pokud budou všude normovaná nástupiště a dost výhyben pro výhledový rozsah provozu, tak proč to nezadrátovat prostě.
Ono většinou stačí opravit koleje a udělat nové zabezpečovací zařízení a může se jezdit o 20-30km bez přeložek. Je jasné že v horách žádné přeložky dělat nebudou.
Jakkoliv zrychlit. Ten region pustne a vylidňuje se mj. kvůli mizerné dopravní dostupnosti. To že jen diesel vyměníte za elektřinu dopravní dostupnost fakt nezlepší.
Udělat nějakou přeložku, aby se občas odstranil nějaký propad rychlosti. Třeba takhle: https://mapy.cz/s/cunebusode
Ta sedmdesátka tam nemusí být na furt.
A když už v tom budou
https://mapy.cz/s/depuruheme
Klidně, ale tady musí být ukončena těžba a zružené zásoby kamene (nějaké ty rezervy). Dneska se asi netěží, ale je to zrušené, že se nedá těžba obnovit?
Mimochodem zastávka Jívová, která je 5 km od vesnice Jívová my přijde naprosto k ničemu z Olomoucka tam všichni jezdí autem, nebo busem. Potenciální přeložka by se dala udělat klidně tak, aby Jívovou minula. Bylo by to drahé, protože by to byl v podstatě tunel ze Snilova až do Moravského Berouna, ale dopravu z Olomouce do Bruntálu by neuvěřitelně zrychlilo.
Do Jívové se jezdi na rekreaci a na houby.
Jj já vím, jsem z Olomuce. Jezdí se tam hlavně o víkendu a tak 15 lidí denně. Upřímně pro lidi z Jívové je ta zastávka k ničemu (je 5 km od vesnice) a pro lidi, co by chtěli jezdit vlakem mezi Olomoucí a obcemi na Bruntálsku, je to zbytečná kolosální brzda a zajížďka.
Je to tak. Pouze chataři a náhodní turisté od Hrubé Vody po Jívovou.
Na X let? A jinak zdaví slouží?
Ona prostá elektrifikace trvá několik let, a je přitom potřeba přerušit provoz??
Hlavně aby na termín stavby neměla vliv migrace zubatých žab… 🙂
Z titulku by se mohlo zdát, že se soutěžila stavba. Už jsem se lekl.
Takhle kdyby se elektrizovalo i minulé desitiletí, za chvíli budeme mít skoro celou ČR tímto tempem 😁✌️
Já sem rád že v minulém desetiletí se dělali spíš tratě jako Olomouc-Uničov-Šumperk, Brno-Zastavka, Židlochovice nebo Hustopeče. Takové stavby opravdu přivedli nové cestující, tyhle stavby pro cestující nemají větší přínos. Bohužel tlak MD na SŽ je co nejvíce šetřit tak se vynakladaji miliardy bez přínosu.
Byl bych pro elektrizovat úseky Olomouc – Hrubá Voda a Domašov n. B. – Krnov, minimálně bych uvedený plán protáhl do toho Domašova. Náklady, které po 310 jezdí, by se daly tahat případně dualy.
Zbytečnost. Pro nákladní dopravu k nepoužití a osobka dnes má 847 nebo BEMU.
Na BEMU je ten úsek dlouhý a dieselové vlaky je snaha omezit na nulu nejlépe zakázat.
Ještě budou zakazovači prstíčkem hrabat po dieselu, až jim ty dráty někde popadají…
Protože na železnici se pod dráty dosud nejezdí, žejo. Zlé moderní elektrovlaky.
A jakože i když se to bude dít jednou za měsíc, a bude celý den jezdit diesel, tak to nebude pořád snížení emisí o 97%??
Nikdo nepopírá vhodnost nezávislé trakce pro nouzovou situaci, ale ta snad proboha není každý den…
A spoje jedoucí z Olomouce jen do Hrubé Vody to utáhnou na baterii i navzdory jen krátkému obratu v Olomouci?
P. S. První tunel je až nad Hrubou Vodou, takže neelektrizace Olomouc – Hrubá Voda fakt není o vyhnutí se tunelům.
(A naopak mezi Bruntálem a Miloticemi tunel je, ale tam najednou problém protáhnout drát nebude?)
Mám dojem, že tady někomu došlo, že je třeba úsek z Olomouce do Hrubé Vody alespoň částečně zdvoukolejnit, tedy že by prostá elektrizace byla vyhozené peníze do kanálu. Jenže taková akce je minimálně na pět let příprav, než by se koplo do země…
To je tam takový provoz? nereálné si myslím.
Provoz tam je velký a mohl by být ještě větší. Přičemž po modernizaci (včetně částečného zdvoukolejnění) a elektrizaci trati by bylo dobré mít hodinový takt R (v budoucnu asi Sp) vlaků Olomouc – Bruntál – Krnov – Opava – Ostrava. Kdyby trať byla v Jihomoravském kraji, tak by KORDIS za to již dlouhá léta bojoval, ale v Olomouckém kraji zjevně zájem není, tak to podle toho bohužel i vypadá…
V zimě dvě lyžařská střediska Hlubočky, Hrubá Voda. Přes celý rok Hlubočky a Velká Bystřice, dvě solidně zaplněné aglomerace. Hrubá Voda – nádraží, čeká ne rekonstrukci a navíc je to památka (ale nějak se to oddaluje)….
Myslím že nic takového nikomu nedošlo.
Pak je logické, aby to bylo směřování k tomu zdvoukolejnění.
„Prostá elektrizace“ tam nedává smysl nikde – ta trať je značně pomalá a bylo by velmi vhodné ji zrychlit.
To zdvoukolejnění si představujete jak? Já mám tu trať hned za barákem a kromě teoretické možnosti vybudování „výhybny“ v přímém úseku v poli mezi Olomoucí a Bystrovany (ca. 1,5km) mě nenapadá žádný další prostor pro zvojkolejnění. Ale jinak souhlasím, dělat za stovky milionů prostou elektizaci a ve výsledku ponechat Vmax 70km/h, to jsou vyhozený peníze.
Ano přesně tak, od okraje Olomouce po Velkou Bystřici.
Bez problémů jde natáhnout druhá kolej přímo z olomouckého hlavního nádraží až do Velké Bystřice. Z hlavního nádraží až do pro osobní dopravu nepoužívaného nádraží v Bělidlech je to velmi snadné a při uvažovaném zrušení tramvajové trati v tomto úseku (mezi Hodolany a Pavlovičkami pozbyla TT úplně smysl a přitom je zralá na rekonstrukci) ještě snadnější – zmizí křížení železnice a tramvajové trati. A hned by došlo ke znatelnému zvýšení kapacity. Z Bělidel by se dalo využít vlečkové koleje celého pravotočivého oblouku, kterou by nově pohltila druhá kolej a dále do Velké Bystřice je to vesměs skrz pole. Podle mne… Číst vice »
Tam je potřeba spis “zkratka” ze Sternberka. Ano, brzy to nebude.
Tomáši, ta zkratka (vzhledem k nutnosti vybudovat dosti dlouhý tunel) nebude nejspíš nikdy. Také mne napadla, ale to je fakt těžké sci fi :-).
Ne nutně. Pokud se budeme řídit CBA, tak tam bude hodně zajímavou roli hrát životnost tunelu 90 let ve srovnání s ostatními prvky (20-40 let). Takže pokud je to užitečná věc (průměrné roční saldo přínosů nad náklady výrazně kladné), tak může dojít i k paradoxu, že to má na konci doby hodnocení zůstatkovou hodnotu vyšší než počáteční investice, neboli překoná to ve výsledku na efektivitu mnoho jiných „rozumnějších, konzervativnějších“ projektů. 🙂 Čímž netvrdím, že tady by k tomu nutně došlo, negativně by se zase projevilo nezrušení (= nutnost dlouhodobé údržby) staré tratě za současné potřeby udržovat to nové. Ale pro… Číst vice »
Nesdílím tento velký optimismus :-).
V úseku Olomouc – Hrubá Voda jde hlavně o to, že dokud je Olomoucko na stejnosměru, tak by tento úsek stávající měnírny neutáhly. Tak se počká, až bude Olomoucko po konverzi a pak se můžou řeáit dráty do Hrubé Vody.
Tak by se postavila střídavá TNS, beztak do bude na Bělidle nepřipojené k hlavnmu kvůli tramvajím, panteři jsou dvousysémoví už teď.
Tak u osobky to asi tak zásadní problém nebude, když už půjdou 151 s 6letým zpožděním do šrotu…
Hrubá voda – Olomouc je cca 20km, převyšení 100 (ekvivalent cca 10km dojezdu.. Tam a zpět je to cca 50km, plus rekuperace takže 45km. Baterie by měly umožnit 80km.
To je pěkné, ale ty baterie musíte někde nabít. Buď za jízdy pod trofejí (vlak jede a vydělává), nebo za stání v Olomouci (vlak stojí a když se pozorně zaposloucháte, tak uslyšíte tiché šustění jak z něj opadávají odpisy). Možná by to šlo promísit s oběhy jiné linky (Uničov?).
A nebo kdybych neragoval na nereálný dotaz diskutéra.
BEMU se počita až s elektrizaci Olomouc – Hrubá voda.
Jinak v Ově díkým oběhům mají 30min prostoj. A mají možnost se nabít při stani. V některých staniích stojí 5-7min.
Škoda, že se nedá nějak bezkolizně vykřížit s trasama na koridoru v Olomouci, dalo by se to propojit i s vlakama směr Senice.
Ale tam narazíte na stejný problém: jak to nabíjet za jízdy.
Tak ono by to chtělo samozřejmě i tady nějakou koncepci, takže elektrizace by tady byla velmi pravděpodobně až od přejezdu s ulicí Palackého (zase kvůli tramvajím). A zase by se využilo pávě baterek, aby se nemusely křížít trakce (železnice a tramvaj).
Asi se čeká že budou mít dlouhé obraty v díře jménem Hrubá Voda…