Nový nejdelší železniční výlet světa: Z jihu Evropy k rovníku v Asii přes Laos

Elektrická jednotka od výrobce CRRC pro Laos. Pramen: XinhuaElektrická jednotka od výrobce CRRC pro Laos. Pramen: Xinhua

Trasa měří 18 755 kilometrů a vede z jihoportugalského města Lagos přes Moskvu a Peking do Singapuru.

Zpět na článek
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mauriicio

Jaká jsou pravidla pro tuto „nejdelší cestu po železnici“? Protože cesta (např) Praha-MuN-Brno-Žďár-Praha-MuN-Brno-… vyjde možná i na víc km během 21 dní 😀

P.S. Jet vlakem přes Třebovou do Brna je aktuálně stejně reálné jako přes Rusko do Číny.

Matros

Paříž – Moskva už několik let nic nejezdí a je otázka, zda ještě někdy bude.

Karel

Přesně

jkjk

Leda tak prstem po mapách, vzhledem k 14 denní karanténě při vstupu do Číny žádné osobní vlaky přes hranice nejezdí.

Vladimír

Občas jsem nad cestou do TH vlakem přemýšlel, ale rodina manželky žije v Phetchabunu, kde nejsou koleje a než 3 neděle ve vlaju a zajížďka přes Bangkok, nebo aby na nás někdo čekal v Udon Thani, dám to příště zase raději létadlem do BKK a autem, nebo busem za zlomek času.
Jestli bude nějaké příště.

Pavel Q

Předpokládám, že se jedná o nejkratší spojení mezi nejvzdálenějšími body. Kdyby to vzali z Portugalska do Singapuru přes Chtouchov, pár kilometrů by ještě přidali. 🙂

KPL

Nejdelší pravidelná linka je, pokud se nemýlím, přímý vůz Moskva-Pchjongjang. Jinak kromě přestupového cestování po železnici přes Rusko, Mongolsko a ČLR do Jihovýchodní Asie ještě donedávna existovala i možnost cestovat vlakem s přestupy přes Balkán, Turecko, Írán a Pákistán do Indie.

Clovek

Přísně vzato to vlakem to do Indie nikdy nešlo, chybí koleje přes jezero Van v Turecku a jezdí se tam lodí.

Alibaba

Za dob SSSR se dalo jet z Turecka přes Arménii a Ázerbájdžán.
A dřív se přes Van jezdilo ve vagónech na trajektu, takže jste formálně nemusel přestupovat.

KPL

Ano, to je pravda, přes jezero Van je trajekt (nevím jestli stále i železniční nebo už jen klasický trajekt) a donedávna nebyl ani ten tunel pod Bosporem. Navíc dnes je nemožné z bezpečnostních důvodů projet úsek Záhedán-Kvéta a asi tam je osobní železniční doprava i na neurčito odvolána.

Divák

Nedávno jsem viděl na YouTube video ze slavnostního otevření nákladní linky Islámábád – Istanbul, nevím ale jak je to s rozchodem. V Pákistánu je široký a jestli se nepletu tak Írán+ Turecko evropský.

Kubrt

Změna rozchodu je v Zahedanu, na íránské straně hranice. Myslím ale, že osobní vlaky tam nejezdí.

Petr

Co si pamatuji tak v roce 2001, kdy jsme tuto trasu projeli, tak tady taky vlakem nešlo. Z Kvety pak super zážitek vlakem do Lahore.

KPL

Tak úsek Bam – Záhedán v Íránu se začal budovat až po roce 2000 a dokončen byl v průběhu roku 2009. Primárně tam fungovala hlavně nákladní doprava. Osobní doprava (Taftan express) fungovala nepravidelně z íránsko-pákistánské hranice do pákistánské Kvéty. Bohužel z bezpečnostních důvodů byla posléze úplně zastavena. Koneckonců i jízda po silnici s ozbrojeným doprovodem přes pouštní oblast Balúčistánu je jen pro otrlé.

Matouš

V Laosu ve skutečnosti kus chybí a ještě nějaký pátek chybět bude. S přimhouřením oka se to dá brát jako přejezd mezi 2 stanicemi v rámci jednoho města.

Do Singapuru se navíc také vlakem dostat nedá, VRT z Kuala Lumpur se, pokud vím, zatím ani nestaví. Do té doby budou vlaky dost pravděpodobně pořád končit na maljské straně. Ale to je kilometricky celkem detail 🙂

F. K.

Ono nic osobního nejezdí ani mezi Thajskem a Malajsií.

Josef K

Před pár lety sem to projel osobákama. Přestupovalo se z jednoho vlaku do druhého na hranici v Padang Besar.