Nový nápad: SŽDC posune dejvické tunely na jih a vyhne se Ořechovce, příprava se protáhne

Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhyOsobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty dnes v rámci lámání odporu obyvatel Prahy 6 představila zcela novou variantu tratě z Dejvic do

Správa železniční dopravní cesty dnes v rámci lámání odporu obyvatel Prahy 6 představila zcela novou variantu tratě z Dejvic do Veleslavína, která bude součástí nového rychlého spojení s letištěm a Kladnem.

Dvě plánované jednokolejné tunelové trouby se mají podle nového nápadu posunout na jih směrem k Hradu, proto SŽDC pracuje s názvem „jižní varianta“. „Jsem rád, že se nám konečně podařilo vyřešit nejkomplikovanější úsek celé investice. Tunely navržené v takzvané jižní variantě jsou vedeny geologicky stabilním prostředím, neohrožují zdroje podzemní vody a sestupují velmi hluboko pod úroveň terénu. Při použití razicích štítů se tedy obyvatelé Ořechovky nemusejí ničeho obávat. Ostatně stejná technologie byla použita při prodlužování metra linky A do Motola, a přestože štíty přímo podcházely sídliště, nikdo to prakticky nezaregistroval,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Varianty raženého tunelu Dejvice - Veleslavín. Pramen: SŽDC

Varianty raženého tunelu Dejvice – Veleslavín. Pramen: SŽDC

Vedle Ořechovky by se tunely měly vyhnout i nemocnici Střešovice a Fyzikálnímu ústavu, kde panovaly obavy z rušení citlivých přístrojů. Dnešní oznámení je přitom „prvním výstřelem“, na zítra svolala správa železnic velkou schůzi do Národní technické knihovny, kde chce řešení představit občanům. S novou variantou se nicméně příprava tunelů ocitá znovu téměř na začátku, bude třeba mimo jiné znovu vypracovat dokumentaci pro územní rozhodnutí.

SŽDC mění plány pro tento úsek už poněkolikáté, neboť protesty obyvatel Prahy 6 neberou konce. S nápadem na dlouhé ražené tunely z Dejvic do Veleslavína přišli železničáři až v roce 2016, předtím se počítalo s povrchovou variantou ve stávající stopě, případně s kratšími hloubenými tunely. Realizaci úseku předpokládá SŽDC v letech 2026 až 2029. Celkově vynaložené náklady na celou trať z Masarykova nádraží na letiště a do Kladna ve výši 40 miliard korun, by se prý měnit neměly.

V rámci modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla zůstává zatím jedinou stavbou ve fázi realizace rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Před měsícem stavbaři uložili ocelovou konstrukci mostu přes ulici Prvního pluku. V současnosti pokračují práce na obnově kleneb u Štvanice, cihelných klenbách v prostoru autobusového nádraží Florenc včetně souvisejících pilířů a zakládání opěr mostu přes Křižíkovu ulici.

Projekt železnice na letiště zahrnuje šest dalších dílčích staveb, které jsou aktuálně v různých fázích povolovacího procesu. Územní řízení již probíhá k úsekům Praha-Bubny – Praha-Výstaviště, Praha-Ruzyně – Kladno a Kladno – Kladno-Ostrovec. Nedávno bylo zahájeno i k úseku Praha-Výstaviště – Praha-Veleslavín.

Tagy Dejvice-Veleslavín SŽDC Top tunely
107 komentářů