Infrastruktura Vodní doprava Zprávy

Nový ministr znovu promyslí plán na převod vodních investic pod zemědělství

Zdvihací most nad vjezdem do českobudějovického přístavu České Vrbné Autor: Zdopravy.cz
Zdvihací most nad vjezdem do českobudějovického přístavu České Vrbné Autor: Zdopravy.cz

Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) znovu zváží plán svého předchůdce Dana Ťoka na převod investic do vodních cest pod ministerstvo zemědělství. Ťok (za ANO) kývl počátkem roku na nabídku zemědělského kolegy Miroslava Tomana (za ČSSD), že přesune na jeho rezort přípravu a výstavbu vodních cest.

Dosud má na starost přípravu a výstavbu plavebních komor, přístavů a dalšího příslušenství pro lodní dopravu Ředitelství vodních cest, které patří pod ministerstvo dopravy. Nově by se o totéž měly starat státní podniky Povodí (Vltavy, Labe, Moravy) z rezortu zemědělství. Kremlík si chce plán ještě nechat projít hlavou a v příštím týdnu se s Tomanem sejít.

Je tak možné, že z přesunu sejde. Nápad kritizoval především Svaz dopravy České republiky, podle kterého by šlo o nesystémový krok. Podle něj nemají Povodí pro přípravu a realizaci zmíněných staveb zkušenosti a odborné zázemí, svaz kritizuje i roztříštění agendy mezi tři podniky. Podle svazu by naopak mělo být posíleno současné ŘVC pod ministerstvem dopravy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
čecháček
Host
čecháček

A nedalo by se to rovnou pod Agrofert?

Vodak
Host
Vodak

Jedina rozumna investice na ceskych vodach je zatraktivneni rek pro vodaky. Coz znamena postupna uprava nesjizdnych a nebezpecnych jezu pro kanoe a rafty tam, kde tomu tak zatim neni, misto hlouposti jmenem DOL, kterou v podstate nikdo nechce.

K.S.
Host
K.S.

No nevím jak budete dělat šlajze na železobetonových, ocelových a dřevěných přehradách, kterých je třeba Dyje plná. (Břeclavský splav se jinak než přehradou nazvat nedá, to stejné Strž v Kroměříži.) Tady bych spíš viděl jako lepší alternativu stavět plavební zařízení po vzoru Baťova kanálu, tedy takové které budou spadat do kategorie 0 a I. Ideálně tam pak využívat klasifikaci platnou na západ od Labe (vyšší ložnost lodí). Na tocích pro vodáky pak asi by bylo vhodné se inspirovat v Anglii a používat nějaké malé ručně ovládané komory řekněme do rozměru 10x3m.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tož nevím, Herbertov i Krumlovák jsem sjel. Je tomu již mnoho let. Asi se ta šlajzna dá postavit ledaskde a to i různými způsoby. Jen se musí chtít. Třeba udělat dřevěné koryto jako v tom Herbertově.

Medvěd
Host
Medvěd

Akorát se změnila doba – bude vody méně. Neumíme ji zadržet. Chápu že betonáři cítí kšeft- ale za jakou cenu? Jenže je tu problém – všichni si zvykli, že vodu mají pořád. Tak si napustí doma na zahradě bazén, na Lipně (Orlíku) pořídí loď. Když je vody nedostatek tak řvou. Budou si muset vybrat – přežítí nebo rekreace.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nějak nerozumím požadavku, jak lépe zadržet vodu nad Vyšším Brodem. Konkrétně vodu, která již v řece teče. Jak jinak než Lipnem?
Totiž žádné obrovské lány nad Lipenskou přehradou nejsou, v orotofotomapě vidím většinou louky. Hektarové halové stavby ke zbourání: nula kusů. Asfaltových silnic je minimum, dálnice nula metrů. Železniční násep je štěrkový a co jiného má lepší zasakovací vlastnosti než štěrk?
Mokřad na soutoku Teplé a Studené Vltavy nezalesníte. Krom toho je to jedno z nejméně obydlených míst.
Někteří teda vymýšlejí uměle vysazené lužní lesy na svazích Lysé Hory, ale to jaksi…

Railanalytik
Host
Railanalytik

Když nebude mít vodu, tak mu je úřad k ničemu.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

1. Ze zpracovaných studií a diskusí za poslední 3 roky se dá odvodit, že funkce plánovaných vodních tras v Česku je rozdělena na 75% vodohospodářství a energetika, 20% doprava a 5% turistika. Z toho titulu je přesun kompetencí na ministerstvo zemědělství logický, protože má pro něj stavba daleko větší význam, než pro ministerstvo dopravy, kterému se navíc v přípravě stavby D-O-L nedaří a stavba zde nemá žádnou prioritu minimálně podle snahy vložit Odru do sítě TNT, jak se to snaží provést v Polsku. Odvozuji tak z jednání a konferencí, která jsem za poslední 2 roky v Česku a v Polsku… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

No a jak tedy vypadá nyní vodní doprava na Odře v Polsku? Loni sice po letech dobudovali vodní stupeň Malczyce, ale dál po proudu je Odra volně tekoucí řeka bez záruky stabilního ponoru (podobně jako dolní Labe pod Střekovem). Má Odra ještě nějaký dopravní význam, nebo jen energetika a turistika? https://pl.wikipedia.org/wiki/Odrza%C5%84ska_Droga_Wodna

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Momentálně se nejezdí a měly být ukončeny i přepravy uhlí z Gliwic do Opole. Bohužel se zatím nepodařilo odblokovat administrativní problémy u rekonstrukce přístavu Kedzierzyn – Kozle, jehož dokončení může plavbu opět odblokovat. pokud současně dojde k prohrábce koryta v kritických místech. Zatím tedy zůstává pouze u ojedinělých přeprav nadrozměrných nákladů, ale pozitivní je to, že plavba a následné investice se nezpochybňují. Momentálně se chystá výstavba dalších dvou vodních stupňů v plavební třídě minimálně Va. Vodní stupeň Malczyce má minimální průtok 50m3 a běžný 100m3. Součástí stavby jsou 3 turbíny. Nezaznamenal jsem si při dubnové návštěvě podrobné údaje, ale návratnost… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

To znamená ještě větší bída než na našem splavném úseku Labe? To vypadá na opravdu skvělou perspektivu průplavu D-O-L. Před půl rokem jsem viděl Vislu v Krakově. Kromě pár osobních lodí pod hradem Wawel taky nic. Na stupni Dabie plavební komora bez náznaku nějakého provozu, elektrárna byla v provozu.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Nulová doprava na Odře, kde dříve bývala větší intenzita dopravy než na Vltavě je důsledkem 50-ti letého nicnedělání na polské straně, které se změnilo zhruba 5 let zpátky, kdy se do věci vložily polské přístavy. To, že se 50 let nic nedělalo neznamená, že řeka nemá potenciál, pokud se prohrábne koryto. Bohužel jsou v Polsku i lidé, pro které by to znamenalo prací navíc a také lidé, kteří se vodní cestou cítí ohroženi. Pokud by nebyla blokována obstrukcemi rekonstrukce přístavu Kedzierzyn-Kozle, tak už se podle mne jezdí.

K.S.
Host
K.S.

Vzhlede k neprosté nevýznamnosti dopravy mimo toky a velmi malé na nich je převod na povodí logický. Doprava vždy bude muset se domlouvat v této záležitosti s povodím, ať už jestli se budou řeky a jak kanalizovat, kde budou stát přehrady, nebo i kolik si smí odebrat vody do kanálu, pokud by tento vedl mimo řeky, převod pod zemědělství je tedy správný. Samozřejmě existují i legitimní důvody k tomu aby to zůstalo pod dopravou, nicméně taky by v tom mohla být obava že by se k plánování dostali lidé s mnohem větším přehledem o vazbách ve vodních ekosystémech a celé… Číst vice »

Partneři



CSCARGO