Silnice Silniční nákladní doprava

Nový Kremlíkův plán. Kamionům chce zakázat sjezd z dálnice na silnice II. a III. tříd

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Obavy obcí ze zvýšení provozu po rozšíření mýtného systému na některé úseky silnic prvních tříd od začátku příštího roku má rozptýlit zákaz sjezdu kamionů na silnice druhých a třetích tříd. Nezpoplatněné úseky silnic prvních tříd chce ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) sledovat půl roku. Pokud se prokáže, že je dopravci využívají k objíždění zpoplatněných míst, úřad na ně rozšíří mýto také. Kremlík o tom informoval novináře po dnešní schůzce s předsedou Svazu měst a obcí Františkem Luklem a premiérem Andrejem Babišem (ANO).

Další z opatření, o nichž vládní koalice jedná, je zákaz jízdy kamionů v neděli s tím, že dopravci by měli možnost dojezdu na místo vykládky, řekl novinářům Babiš. O úpravách provozu kamionů bude tento týden jednat se sdružením dopravců ČESMAD.

Nový systém výběru mýtného má platit od 1. prosince, ministr vyzval dopravce, aby si proto vyzvedávali palubní jednotky, které mají pohyb nákladních aut monitorovat. Obce pak podle něj mají v co nejkratší době úseky, na nichž kamiony nechtějí, vybavit potřebnými značkami. Rozšíření stávajících zpoplatněných silnic je naplánováno na 1. leden. Plošný zákaz jízdy kamionů po silnicích nižších tříd si vyžádá změnu zákona, kterou ministerstvo připravuje a hodlá ve Sněmovně předložit jako poslaneckou iniciativu.

Nezpoplatněné úseky silnic prvních tříd bude ministerstvo po zavedení změny sledovat. „Pokud to bude mít dopad na životy občanů, po šesti měsících bych provedl změnu vyhlášky a rozšířil zpoplatnění i na tyto dosud nezpoplatněné úseky, což je přibližně 900 kilometrů,“ uvedl Kremlík.

Obce podle Lukla také žádají, aby dopravci dostali povinnost monitorovací palubní jednotky nevypínat po celou dobu jízdy po území Česka, což by ukázalo, zda se zpoplatněným úsekům nevyhýbají. Podle Kremlíka je to možné, obdobná forma sledování jízd se používá na Slovensku. Zda tuto možnost do novely zahrne, ale neuvedl. Lukl po jednání novinářům řekl, že obce také chtějí, aby se v listopadu a prosinci počty kamionů podrobně sledovaly tak, aby bylo možné po zavedení změn jasně říct, jaké mají dopady.

Možnost neustálého sledování kamionů prostřednictvím palubních jednotek kritizuje stávající provozovatel mýtného firma Kapsch. „Na Slovensku zavedli povinnost kamionů mít zapnutou palubní jednotku na všech silnicích republiky, aby je sledovali stylem velkého bratra. Výsledkem je, že na Slovensku vyberou o polovinu mýtného méně než v Česku, a SkyTollu tam na provozních nákladech zaplatí každoročně víc než 50 procent ze všech vybraných peněz,“ uvedl mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník. Přístup ministerstva podle něj dokazuje, že resortu stále chybí jasná koncepce zpoplatňování silnic.

Do nového mýtného systému se po prvním týdnu zaregistrovalo 38.000 vozidel od 4000 dopravců. Registrace zatím brzdí právní spory kolem mýta, většina z registrovaných jsou velké dopravní firmy, malí dopravci vyčkávají. Vyplývá to z informací budoucího správce mýta společnosti CzechToll. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže minulý týden zatím nepravomocně zakázal plnění mýtné smlouvy, a to s ročním odkladem. Stát proti tomu podá rozklad.

Konsorcium CzechToll/SkyToll loni uspělo v tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Současnou mikrovlnnou technologii nahradí satelitní systém. Přípravy nového mýta v posledních měsících provází řada sporů. Ministerstvo i CzechToll nicméně pokračují v přípravě nového mýta. O situaci chtějí s vládními partnery jednat sociální demokraté. S Kremlíkem mají schůzku ve čtvrtek, na středeční koaliční radě Babiš toto téma řešit nechce.

ČTK

34
Diskuze

avatar
8 Komentáře
26 Reakce na komentáře
21 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
22 Autoři komentářů
K.L.liberal sharkkikJan TichavskýArimatejsky Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
K.L.
Host
K.L.

Na železnici dopravce platí za každý kilometr dopravní cesty, stejné by to mělo být i na silnicích,spoplatněn by měl být pro vozidla nad 3,5 tuny každý ujetý kilometr na VŠECH SILNICÍCH A DÁLNICÍCH, pak už by se nemuselo řešit objížďění zpoplatněných úseků.

Přemek
Host
Přemek

Na první pohled logický záměr, při hlubším ale vyplynou problémy se zásobováním komerčních areálů po dvojkách od dálničního sjezdu. A že jich není málo…

zesp
Host
zesp

A nebylo by lepší ty kamiony rovnou zakázat úplně? Řidiče, dispečery, špeditéry, mechaniky propustit? Vždyť je to jen banda budižkničemů, jejichž jedinou náplní práce je, aby dík svým jízdám pro zábavu zavazeli svátečním řidičům při cestě na chalupu a otravovali ovzduší ve městech a obcích. Ale až pak náhodou chybí někde v supermarketu nějaké jejich oblíbené zboží, které si na tu chalupu chtějí vzít, a on je ten kamion z nějakého důvodu nedovezl, tak to ja pak panečku zle… Vždyť na těch kamionech je ekonomika závislá, že je lze nahradit železnicí je jen populistický blábol bez reálného základu…..

Honza
Host
Honza

přijde mi, že si málokdo uvědomuje, že když se na 900km jedniček začnou platit téměř 2kč na kilák, že to dopravci dřív či později promítnou do cen a tím i odběratelé… a vzhledem k tomu, že všechno kolem nás bylo minimálně jednou na kamionu, protože tak dnešní logistika prostě funguje, VŠECHNO zdraží. A který dopravce nezdraží, ten sebere řidiči…

zesp
Host
zesp

Přesně tak, vláda se vychlobá, kolik peněz vybere. Ale ty peníze se někde musí vzít. A dopravci na to žádnou rezervu nemají. Tam se hraje o halíře. Takže se bude muset zdražit…

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Všechno zdraží tak jako tak. Ekonomové tomu říkají inflace. Zvýšení mýta 2 Kč na km v přepočtu na kilo nákladu koncový zákazník nepociti ale dopravce.v nákladech ano a bude ho to motivovat jezdit kudy obce chtějí.

Pavel
Host
Pavel

Nejlíp od 1.1.2020 všechno na koleje

Milan
Host
Milan

Na co cekate
Vse na koleje zitra
Kamiony zakazat a muzou jezdit jen ty co budou vozit zelenou energii do solarnich elektraren a zpetne co2 do amazonie pro stromecky.
Proste to omezime zakazeme a zregulujeme.
Jen pro pobaveni dnes kontrola policie pane ridici vozidlo jelo v patek 1,5minuty bez vlozene karty co nam k tomu reknete: vozidlo bylo v servise
Dobre posleme to do spravniho rizeni a tam se to vyjasni!!

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Tak to aby začali obnovovat třeba takové Nákladové nádraží Žižkov než tam za pár let vyrostou byty, stavební uzávěra tam už dlouho nebude 🙂

Milan
Host
Milan

Andrejovi je to jedno potraviny a chemicke produkty maji vyjim ti muzou jezdit kdykoliv ale ja se ptam kdyz zakaz proc ne pro vsechny?
Proste v pondeli nebude benzin protoze se v nedeli nedovezl to je to same jako kdyz se v nedeli nedovezou cihly na stavbu aby se mohlo v pondeli stavet,

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Všechno blbosti. Stačilo by zpoplatnit všechny komunikace (pro což koneckonců není třeba žádná mikrovlnka ani satelit, viz CH), a motivace k objíždění by zmizela. Dokonce by bylo asi nejlepší mít jednotkovou cenu za D poněkud menší, než za zbytek, aby byli dopravci motivování k jízdě primárně tudy.

Martin V.
Host
Martin V.

To už je opakovaná diskuse. Mojí odpovědí je, že v tomto případě by bylo mnohem efektivnější žádné mýto nemít a poplatek přidat ke spotřební dani z nafty. Jenže to by se evropské země nesměly předhánět, v které je daň nejnižší, aby tam tranzitní doprava tankovala plnou nádrž, že? Obzvlášť malé země (Lucembursko, Slovinsko…) to svým velkým sousedům s chutí dělaly a dělají, protože se to vyplatí. 🙂

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Jenže to neřeší další účel, tj. zvýhodnit železnici. Tedy jo, ale stylem politické sebevražedné mise (neb by to platily i osobáky).

Martin V.
Host
Martin V.

No vždyť, takhle podpoříš i osobní železniční dopravu, když prostý lid nebude mít na naftu 🙂 (jejíž spotřební daň na litr je u nás i ve většině evropských zemí nižší než na benzín, navíc přepočteno na hmotnost, výhřevnost i produkci CO2 je ten rozdíl proti benzínu ještě větší). Tedy aspoň dorovnat spotřební daň z nafty na úroveň benzínu (počítáno na kilogram). Většina výkonů na železnici se odehrává v elektrické trakci, kde se spotřební daň neplatí – jenom šestkrát nižší POZE (a pan Sládek proti tomu i tak pořád protestuje).

koleyy
Host
koleyy

Většina se sice odehrává v elektrické trakci, ale většinu té elektřiny vyrobí uhelné elektrárny, takže argumentovat emisemi je přinejmenším diskutabilní. Tvrdit, že diesely mají větší emise než benzíňáky, už je ale pořádný blábol. Račte si vygooglit současnou produkci různých výrobců a uvidíte, že tento mýtus, který v řadě zemí dohnali k „dokonalosti“ v podobě zákazů vjezdu je už pryč. Železniční doprava také neobsluhuje většinu obcí v ČR a řadu obcí obsluhuje tak, že občané si raději pořídí auto než aby použili jakoukoliv veřejnou dopravu. Vraťme se však k tématu a to jsou kamiony. Za mě důsledně satelit, s tím, že… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

??? Vy jste si ten blábol vymyslel a pak jste si ho sám vyvrátil. 🙂 Psal jsem jen o spotřební dani z různých paliv přepočtenou na hmotnost paliva, výhřevnost a produkci CO2. Benzín je zatížen výrazně víc, a to nejen sazbou na litr, ale taky vinou jeho nižší hustoty a menšího podílu C/H. O emisích tam nepadlo ani slovo (vyjma CO2, ale s tím motor nic nenadělá, když je uhlík v palivu obsažen). Že je velká část elektřiny z uhlí to vím, to je zase jiná historie (včetně zmíněné podpory OZE). Pokud ale chcete rozlišovat mýto podle druhů silnic a… Číst vice »

Filias
Host
Filias

I uhelná elektrárna je asi 2x efektivnější co se týká využití energie. Uhlí vytěžíte a efektivně spálíte. Ropu musíte dovézt z mnohem větší vzdálenosti a zpracování v rafineriích je velmi energeticky náročný proces.

Přemek
Host
Přemek

Ceny paliv v LU a SLO tomu neodpovídají.

liberal shark
Host
liberal shark

Tam by chyběl ten časo-prostorově regulační efekt, který umožňuje satelitní mýto.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

A ještě zakázat předjíždět!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Už vidím tu hromadu „vychovávačů“, jak se řadí před kamion, zpomalují na 50 km/h − a teď mě předjeť frajere. Nesmíš, co? Hahaha.

Přemek
Host
Přemek

Jako byste hovořil ze své duše. Drtivá většina šoférů nemá na naplnění Vašich snů náladu ani čas.

Zelenay
Host
Zelenay

A není to málo? Co tak zakázat jim i nájezd. 😀 Ono to stejnak vyjde na stejno, když je zákázán konkrétní sjezd, že.
V té loutkové vládě opravdu už se musí obpravdu brát z hodně probraného koše kandidátů..

Petr
Host
Petr

Doporučuji se nejdřív podívat, jak to už dlouhá léta funguje v Rakousku či Švýcarsku – tranzitní nákladní doprava nesmí sjíždět z pro ní určených hlavních silnic a dálnic, na silnice nižší třídy smí vjet jen když „v místě“ konči nebo začíná.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jo, třeba z Prefy Brno už nikdy nic neodvezou kamionem. Místo každého kamionu totiž pojedou 3 šestitunky. UŠETŘÍME!
Že má Prefa vlečku? A ty kanalizační trubky a šachtové dílce poveze od nádraží na stavbu pověřený pracovník na bicyklu?

koleyy
Host
koleyy

Kapsch bude stále něco namítat, protože byl odstřižen od zlaté žíly. Osobně bych prosazoval mýto všude, vlak také platí od kilometru a tuny bez ohledu na to, zda jede po koridoru nebo po lokálce. Na dálnici by to mělo být nízké a naopak na místní silnici, pokud tam není start nebo cíl, případě nemožnost jet jinudy vysoké. A pokud vjede do zákazu či omezené hmotnosti, tak klidně 20 tisíc/km, aby si to příště rozmysleli. Satelitem se to dá zcela jednoduše sledovat. Mýtné brány byly nesmysl od začátku. Ale chápu, že se na tom řada lidí dobře napakovala. Často jezdím po… Číst vice »

Vrtal
Host
Vrtal

Tak pokud jsem dobře viděl tak silnice č. 35 má být z Hradce Králové zpoplatněna až do Mohelnice. Ale silnice č.11, 14 zpoplatněny být nemají. Takže se kamiony vyhnou úseku z HK do Svitav po 11, 14 a 43… To by mě zajímalo co s tím Kremlík bude dělat a která chytrá hlava to vymýšlela…

zesp
Host
zesp

Jo, a který blázen se zrovna tudy bude tahat??? Jel jste tudy někdy? Ony ty kamiony mají časová okna a ti, kdo je objednávají k odvezení svého nákladu si mnohdy myslí, že jsou to snad vrtulníky, či letadla, Všechno je našponované, takže těžko si někdo bude takto zásadně prodlužovat trasu kilometricky i časově. Druhá věc je, že když se řekne objednatelům doprav, že se bude rozšiřovat mýto a je tedy nutno zvýšit cenu dopravy, kategoricky to odmítnou. Když už se tedy ustanovila povinnost dopravcům platit mýtné, měla se uzákonit i povinnost všem těm, co si ty kamiony objednávají, aby to… Číst vice »

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Všechno je našponované – protože si to tak zařídili. Aby si mohli hrát na „trh“ a vyběhnout s konkurencí. Odnesou to jejich šoféři – nechávají si na sobě dříví štípat, nikdo nemá tak vytříbený smysl pro syndrom ublíženosti posledního pěšáčka, jako oni. Máte pravdu, ekonomiky jsou na nich závislé – 70 let bezmezné evropské podpory a vytváření polštáře zaměstnanosti nese plody, které papáme všichni. Ať chceme, nebo ne.

Janka
Host
Janka

sednete si a zkuste 2 mesice jezdit. Ja jezdila pred nekolika lety v CR a ted se vracim za volant v AT. Zkuste vysvetlit lidem v centru mesta, ze si maji jit pro jablko na nadr k vagonu. Proc kazdy obchod nema pristavene koleje? Proc z fabriky k vlaku a od vlaku k zakaznikovy potrebujete ty „ufnukany “ kamiony??? Protoze jste nic lepsiho nevymysleli a umite je jen urazet! Taky maji doma zenu a deri, taky je stvou kolony a rozbyte silnice!! Ale nikdo nic lepsiho nevymyslel!! Uznavam, ze preprava celeho kamionu prez pul republiky usetri cas ridice(ma ruhepauzu). Ale…..

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Když je to taková rasovina tak jděte dělat něco lepšího, když je to dobrý job tak neplakejte.

Honza D.
Host
Honza D.

Sorryjako, ale jel jste někdy tama? Když pominu čas, tak v naftě to přes Červenovodské sedlo vyjde daleko dráž než klasická cesta přes Moravskou Třebovou. Zkuste si na mapách.cz kliknout na výškový profil než něco podobného napíšete.

Vrtal
Host
Vrtal

Já píšu ale o trase HK Vamberk Česká Třebová a před Svitavami nájezd na 35… Výškový profil stejný kilometry taky. A při stavu Vysokého Mýta a Litomyšle bude trasa bez myta poslední kapkou pro přesun kamionu i přes tragické průjezdy přes vesnice a města.

kik
Host
kik

A znáte tu cestu? Jenom výjezd z HK je dost zážitek, chybějí obchvaty min. Častolovic, Kostelce, Potštejna a České Třebové, silnce I/11 je už teď zaplněná kamiony jedoucími do a z Kvasin až do Vamberka a mohl bych pokračovat. Pokud se podaří postavit D35 min. k Litomyšli (to vedení D35 kolem Mýta bych tam neviděl až tak veliký problém), tak to sice bude zpoplatněný úsek, ale časově mnohem rychlejší. Litomyšl bude problém, ale tam si to zavinilo hlavně vedeni města.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll