Nový jízdní řád na zavádění ETCS. Stát má nová pravidla pro zavádění zabezpečovače na lokálky

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyRegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Na některých tratích bude výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem dříve, než stát plánoval.

Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zavedení výhradního provozu vlaků pod evropským zabezpečovačem ETCS na třech hlavních koridorech od roku 2025.

Harmonogram ministerstvo zveřejnilo po jednání bezpečnostní komise. Dosud přitom takzvaný Národní implementační plán mluvil konkrétně o výhradním provozu jen u úseků Děčín – Břeclav, Česká Třebová – Přerov a Břeclav – Petrovice u Karviné, na dalších koridorových úsecích ještě ne.

Termín zavedení na těchto úsecích od roku 2025 platí, nově bude povinná jízda s ETCS také u tratí Praha – Plzeň – Cheb od roku 2027 a Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště od roku 2026. Jde o zrychlení zavádění: Národní implementační plán počítá například u trati z Prahy do Plzně s termínem až 2030.

 

Nový plán zavádění ETCS na českou železnici. Foto: MDČR

Nový jízdní řád na zavádění ETCS. Stát má nová pravidla pro zavádění zabezpečovače na lokálky

Komise také řešila základní předpoklady a principy řešení zvýšení bezpečnosti na lokálkách řízených podle předpis D3. Některé tratě zůstanou v současném režimu, což se týká jen těch opravdu málo vytížených. Některé budou převedeny do vyšší kategorie způsobu řízení (dle předpisu D1) s jednodušším traťovým nebo staničním zabezpečovacím zařízením a prvky ETCS. Další budou řízené také podle předpisu D1 v režimu „jeden vlak na trati“. A konečně některé tratě zůstanou v režimu podle D3, avšak s vybudováním traťového souhlasu s krycími návěstidly a prvky ETCS. „Jedná se o rychlé a efektivní řešení, které umožní zvýšit bezpečnost na těchto tratích mezi lety 2022-2026,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.

Konečný koncept řešení navrhuje Fakulta dopravní ČVUT, má být pilotně ověřen na jedné trati.

Dopravci si dlouhodobě stěžují na vysoké náklady na mobilní část ETCS. Podle ministerstva stát přispěje dopravcům na pořizování zabezpečovače z fondu CEF1, později z OPD3.

Tagy bezpečnost železnice ETCS Ministerstvo dopravy Top
69 komentářů