Přehledně nový jízdní řád ČD: Railjet do Berlína, lepší vozy do Děčína, více spojů do Polska
Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy
V současnosti vrcholí práce na novém jízdním řádu 2020, který vstoupí v platnost v neděli 15. prosince. Deník Zdopravy.cz přináší
Nevím, jestli to špatně čtu, ale kde, prosím, najdu ten v úvodě slibovaný („Bez přestupu z Vídně do Berlína i z Přerova do Přemyšlu nebo Brestu“) přímý vlak do Brestu?
Víceméně jsou všechny nové spoje pouze prodloužené. Jízdní řády lze samozřejmě zjistit, nicméně jízdenky ještě nekoupíte, zatím je příliš brzo. – Vídeň – Berlín: Spoj pojede jednotka Railjet, v GVD je uveden až od května (přesné datum neznám), jízdní řád je na stránkách szdc.cz v návrzích. – XX – Ostrava – Brest / Przemyśl Główny: Spoje již jsou nahrané ve vyhledávači na stránkách portalpasazera.pl. IC 300: Ostrava-S (6:10) – Przemyśl Główny (13:19) IC 104: Graz (5:28) – … – Ostrava-S (10:54) – Przemyśl Główny (17:57) IC 130: Budapest-Nyugati (8:40) – … – Ostrava-S (13:42) – Brest-Centralnyi (00:37) Zpět: IC 105:… Číst vice »
Všechno plánované najdete zde: https://www.szdc.cz/navrh-jizdniho-radu-pro-obdobi-od-15.-12.-2019-do-12.-12.-2020
A nám tady už 10 let jezdí poslední osobák z Roudnice do Ústí po osmý večer, takže kdo dělá odpolední směny, tak je absolutně bez šance se vlakem dostat domů.
cože? vždyť tam jedou pak ještě 4 vlaky (R, R, Sp, Os)
No nevím, jestli se lidem bude chtít chodit na ty R, Sp a Os (který staví jen někde) třeba 4 km v noci, v dešti, zimě.
A čekat na ten Os třeba 3 hodiny.
Takže ve dne v dešti a mrazu je to ok, ale když se setmí tak ne-e? Ústí měna
Ústí nemá noční MHD?
A co s tím má Ústí společného?
No to snad ne, nedávno se psalo, že na R20 se vrátí klasická Béčka a už zase hrozí, že tam budou nějaký krámy?
Bohužel se bude jednat o vozy Bee a Beer uvolněné nástupem Regiojetu z relace Brno-Bohumín. To by nevadilo kdyby se podařilo prosadit zastavování chebáků a EC v Lovosicích. Zatím se ale nenašl žádný vlivný úředník z MD který by denně dojížděl do Prahy z Lovosic nebo Roudnice.
Řeší se to i ve starších příspěvcích
Takže takový sr..ky, co jezdí třeba Kolín – Havlbrod? To snad ne. Ať nám nechaj Béčka!
to je nesmysl, přece nebude stavět vlak EuroCity v Lovosicích a Roudnici, to by pak nebylo EC, aby to stavělo všude. A cesta PHA- UNL by trvala déle než hodinu. Klasický R20 (Praha – Děčín) staví všude a jezdí každou hodinu.
jak je proboha možné, že se zruší poslední vlak z Prahy do Děčína ve 23:22? vždyť tento spoj jezdí od nepaměti a řekl bych, že tím jezdí hodně lidí. jako po koncertu nebo sportovních zápasech se nepůjde dostat zpět a prostě je to dobrý spoj a jako poslední vlak ve 22:34 je nedostačující….
Taky jsem tím jednou jel z Plzně.
Neruší ho. V článku jsou jen novinky a R 670 normálně zůstává. Bude jezdit z Hláváku ve 23:28
fakt? že psali, že poslední noční vlak pojede ve 22:34 ….
Z Vídně do Přemyšlu přes Ostravu? To jsou na tom Slováci tak bídně? Nebo nám tady začíná ožívat Rakousko − Uhersko*, reps. normální mezilidské vztahy v zemích bývalého R−U?
*)Rýpanec:
− nemělo by se Rakousko psát Austrijsko, když je Vídeň špatně?
− podobně Uhersko jako Maďárožság (Magyarorszság, není li přípustný fonetický přepis)
Vídeň – Přemyšl přes Ostravu bych vůbec nevnímal jako okliku. I autem byste jel tudy. Navíc je vhodné přihlédnout i k přepravním proudům, které by byly přes Slovensko dost slabé.
A Maďarsko je Magyarország, tj. „maďarorság.“
Cez Slovensko by to muselo ísť cez Medzilaborce-lupkow (od Banoviec n.O
bez ‚dratov‘ naviac od Medzilaboriec po Sanok je trístny stav trate
Zajímaly by mne dnešní množství cestujících ve vlacích , objednávaných státem na některých linkách. Troufnu si říci , že na velkém množství tratí to nebude nic moc. A do toho přidáme ještě další vlaky. Nejen , že se nechováme jako řádní hospodáři (Apropos , proč péci 1000 rychlíků, když jich s bídou prodám 500) a zároveň házíme klacky pod nohy nákladním dopravcům , jejichž podnikání bude zase o kousek náročnější …
Kdybychom se chovali jako „řádný hospodář“, tak můžeme zrušit důchody, dávky a podobně, které negenerují další zisk. Tedy jak se to vezme 🙂
Jen tam mimochodem. Pokud chcete reálnou ekonomickou ztrátu, tak se nemůžete podívat na to, kolik lidí je přepraveno, ale kolik stát doplácí za danou linku. A pak byste se docela divil, co by se nakonec zrušilo 🙂
No to nevím. Správný ukazatel je spíš dotace/oskm.
pokud myslíte stát jako „stát“ pak to zas taková bída nebude,
pokud myslíte stát jako „kraj“ tak tam to na některých linkách bude horší
Jo. Dobrý. Akorát jsem zvědavý na ten Przemysł. Mají už Poláci hotový uzel Kraków? A Bathory Terespol-Budapest? Páni svatí! Kolik to je km? Snad se nám nerodí nová „Avala“. Ale když to bude fungovat tak to bude super.
Romane, zdravím Vás po dlouhé době, buďte zdráv. Myslím, že zamýšlený spoj Budapešť – Terespol je jako u nás Praha – Brno přes Havlbrod. Tam by taky nikdo celou trasu nejel, ale z nácestných stanic je to zkrátka na obě strany hojně využívané.. Navíc, i kdyby se opravdu mělo jednat o spojení pro cestující z počáteční do koncové stanice, obávám se, že i tak by to dávalo v této trase smysl, vzhledem k úrovni spojení na Slovensko-polské hranici /Skalité, Plaveč, Medzilaborce../. A k Vaší další otázce, myslím, že pod 1200 kilometrů to po kolejích nebude 🙂
Zdravím Honzo
Když koukám na tu appku s traťovými rychlostmi tak v úseku Czechowice – Kraków to je bída. Sakra bída. Jak jsme se už dávno bavily o EC/IC Cracovia tak v daném úseku mě málem trefil šlak. Jet hodinu? traťovou 30 km/h. Ale pravdou je, že Poláci docela makají na modernizaci železniční sítě, tak snad to bude (a věřím, že ano) lepší. Otázkou je jak to bude s přímými vozy , které se přehazují v Bohumíně. Uvidíme jak to bude fungovat. Věřím že ano.
Pěkný večer Vàm přeji
Zadne posileni na trati Ostrava Praha? Lidi si stezujou, ze po sedme hodine vecer se neda z Ostravy dostat vlakem ve smeru na Olomouc a dal na Prahu. Je to trosku ostuda.
Dá, bohužel jen v neděli večer s R 640, který v ostatní dny končí v Olomouci… Taky marně čekám na rozšíření na všechny dny nebo na další spoj, klidně i později.
Máte pravdu, poslední odjezd je opravdu v 19:15, zajímavé je, že jde o komerční spoj ČD-Pendolino. Tzv. ani MD neobjednává vlaky po 18.hod? i z Brna odjíždí poslední spoj do Prahy až o půl desáté..
Vždyť přece soukromí dopravci zachrání dráhu.
Ale zato máme skvělé konkurenční prostředí. No neberte to :-))
Ostrava Brno je podobné – kdo by přece chtěl cestovat z/do Ostravy po deváté večer 🙂
Prosím autora článku,jestli může napsat,jaky rychlík Vltava zrychli o 7 minut? Nebo v jakém úseku to zrychlení je přesně,pac to nikde nevidím. Mezi Budějovicemi a Táborem?? Moc moc děkuji.
Všechny o 7 minut. Dnes jede rychlík z Prahy hl. n. 2 H 27 Min, nově pojede 2 hodiny 20 minut. Zkrácení je především díky dokončení úseku Ševětín – Dynín.
A to báječné vylepšení Expresů bistrovozy. Za prvé jsou na prd a za druhé se na téhle trati nemůžou uživit
Takže zbytečné sedmiminutové stání většiny těchto rychlíků v Táboře zůstává? Nedávalo by smysl spíš udělat úsporu tam? Chápu, že to má sloužit jako vata, ale často se to tam prostě jen prostojí.
Pane Maršále, ono je lepší často počkat 5 až 7 minut na protijedoucí vlak a odjet včas. Rozhodně lepší než stejně často čekat v nácestné stanici na protijedocí vlak a mít jistotu, že na sebe přenášejí zpoždění. Jezdíte−li častěji, tak na vás ten černý petr vyjde a budete v tom protijedoucím vlaku, na který se zpoždění přeneslo.
To bych pochopil, pokud by se v Táboře vlaky křižovaly na jednokolejné trati. Avšak oběma směry (severně až do Sudoměřic u Tábora, jižně do Plané nad Lužnicí) je trať dvoukolejná.
Jinými slovy, zpoždění se v Táboře nemá jak přenést, ty vlaky z obou směrů mohou odjet a přijet úplně nezávisle na sobě. Jiné je to v místech, kde se dvojkolejná trať smrskne v jednokolejku, ale tam vlaky čekají často, i když z Tábora odjely úplně načas, protože může být zpožděný vlak, který už v té jednokolejce byl předtím.
V Táboře se často čeká i déle,protoze vlaky z Prahy mnohdy přijedou dříve než dle jízdního řádu (třeba o 4 minuty), což chápu,ze je pak pěkná otrava tam čekat na odjezd ještě déle. Bohužel dokud nebude i dvoukolejný úsek mezi Planou a Soběslavi,tak se v Táboře bude čekat furt.za 3 roky budou práce ale hotový. 🙂
Tak rovněž přispěji do hojné diskuze. My (tedy aspoň já) co jezdíme Berounkou, bychom se rovněž rádi povozili něčím lepším, pohodlnějším. A když to jede již dál, třebas aspoň do Klatov, tak proč nepřidají aspoň bistro vůz nebo obsluhu s občerstvením. Ale to je asi jen sen.
Pohodlnějším? Pokud nejezdíte ABpee jedničkou, tak co byste ještě chtěl? :O Bmz235.7 jsou jedny z nejlepších dvojek vůbec.
Hmm, když myslíte. No jsou tam i Bpee a podobně, ale já tomu zase tak moc nerozumím. A ano používám i ABpe, což rozhodně není žádný zázrak, jako všechny velkoprostorové vozy.
Prosím vás, Bpee a Bmz jsou špatné? Buďte rád, že nejezdíte R9 a R12, tam dostanete pěkný B249 😀
A možná i v originálním čalounění! Anglán by za takové retro platil v librách!
Nebo R11. Tam je sice i jeden Bbdgmee236, ale vzhledem k tomu, že má snad všechny místa pro někoho vyhrazené, tak zbývá „jen“ AB349 (pak už jsou jen ty B249 či Bd264 a to se fakt nedá).
No, Bpee už není nic moc, to bych raději bral to Bmz nebo Bdpee 🤤 Pravda, na R12 to opravdu není žadná výhra, ale mohlo by to být i horší 😂
Vždyť B249 jsou nejlepší co můžou být.
Hmm, tak to jsem fakt netušil, že jsem jediný, kdo by si na cestě rád dal něco k napití a podobně, ale jestli to správně chápu, tak ty co mi dali to mínus, nejspíše nakrklo slovíčko „pohodlnějším“. A to jsem se jen snažil tu diskuzi jen krapet usměrnit od všech těch jazykovědců tady.
Moje chyba.
Minibar by si R16 zasloužila.
doporučuji napište na http://www.cd.cz námět na zlepšení…
pravdou je, že na Berounce nejezdí nic špatného, požadavek na „pohodlnější“ je z pohledu cestujících v jiných krají trochu unfér, v tom je chápu
každopádně ten minibar se tam hodil
Jestli je to bazar, tak ty vozy vyměním s tím, co jezdí nám na R12 🙂
To muselo dát práci přeložit z originální tiskové zprávy názvy všech měst, a přitom taková blbost, která na srozumitelnosti rozhodně nepřidala.
Tak tisková zpráva Českých drah je v tomto ohledu značně chaotická a míchá originální názvy s těmi českými jako když kočička a pejsek dělali dort: na jednom místě uvádí Krakow, Warszawa, Berlin, Wien, jinde pak to dráhy píší česky Krakov, Varšava, Berlín, Drážďany, Vídeň. Ani u toho Přemyšlu se ČD nedrží jediného zápisu, jednou je mužského jindy ženského rodu, jednou má apostrof, jindy háček. My jsme si vybrali české pojmenování, držíme se v tomto ohledu takzvané bible ČTK. Nebudeme proto nikdy psát o vlacích do Warszawy nebo Wieny. A pokud vám leží v žaludku Štýrský Hradec, pro ten jsme se… Číst vice »
Takový vlak z Běláku přes Solnohrad do Stoličného Bělehradu ;-)… V Drážďanech 🙂 bývalo na informačních tabulích „Reichenberg“, v Berlíně zase „Brünn über Prag“. Nevím, jak by Němci zkousli, kdyby v Praze bylo napsáno „Mnichov přes Řezno“. Asi by jich tu půlka zůstala… (Nicméně chápu rozdíl mezi článkem na českém serveru a informačními tabulemi na mezinárodním nádraží a že je těžké i v tom článku určit, kdy ještě použít český název a kdy už místní. „Vlak do Wien“ určitě ne, s tím Grazem / Št. Hradcem je to akorát na tom pomezí a místo Běláku či Stoličného Bělehradu naopak určitě… Číst vice »
Vystihl jste to přesně, jsme české zpravodajství, nikoliv mezinárodní nádraží. Bělák by nás ani nepadl :), Solnohrad píšeme Salcburk, podle vzoru Hamburk :). Jinak vzpomínám, že Škoda Transportation kdysi měla TZ o dodávce tramvají do Myškovce, což je krása 🙂 Hezký den.
Aneb Solnohrad je hlavním městem Solnohrad 🙂
Kolega málem neodletěl na dovolenou do Soluně, když na letišti v Praze ne a ne tu Soluň vypsat.
Cestovat z Itálie do Mnichova 🙂 je taky zážitek, Italové píší zásadně Monaco.
(a když už jsme v té Itálii, jednou na jinak zcela prázdném „prstu“ dali vedle sebe lety do (neskloňuji) Geneva a Genova. To určitě udělali schválně 🙂 )
Tak když si Lublaňi na nádraží koupíte jízdenku do Dunaje, bude Vám platit do Vídně… 🙂 Jen nevím, co píšou na cedulích u přímých vlaků?
Jože Plečnik blahé paměti to měl v obou jazycích (Praga/Praha), jinak na cedulích už dnes převážně transkripce cílové destinace. http://www.javniprevoz.si/wp-content/uploads/2011/11/Slovenske-zeleznice_93.jpg
Můj názor je, že to jak píše server zdopravy názvy měst, je tak akorát pro srozumitelnosta zároveň ještě stále ctí český jazyk. Za mne plus . A chudák Miskolcz je slovensky Miškovec , nemá nic společného s hlodavcem.
Až na to, že maďarsky to je Miskolc.
Blbost! Vlak z Běláku do Stoličného Bělehradu by určitě nejel přes Solnohrad, nýbrž logicky podél Vrbského jezera přes Celovec a Vlčí Horu 😀
Když nevíte jak se co česky už stovky let jmenuje, tak si to najděte a nestavte svou nevědomost na odiv.
… a taky stovky let nepoužívá, že.
Právě polemizujete se skutečností: Dnes to použito bylo.
Tak já narážel spíš na ty různé Husníky (Gänserndorf), Olešnice nad Halštrovem (Oelsnitz), Nové Sadce a podobné zhovadilosti, které by někteří pokrokoví jedinci v rámci boje proti cizáckým stvůrám rádi zaváděli.
Pro skutečné fajnšmekry existují ještě německé názvy českých měst a vesnic. Má ho skutečně každá víska, která existovala před rokem 1918 a při práci s různými historickými prameny není výjimečné na ně narazit.
Pro mě je to jedna z hlavních přidaných hodnot článku. Autora chválím. TZ ČD si umí najít kdekdo. A pokud článku někdo nerozumí, mělo by to pro něj být impulsem doplnit si základní vzdělání.
Jestliže začnou dráhy nasazovat na R20 jen soupravy s 3 sedadly na šířku, tak by mě zajímalo, zdali také přidají vagóny navíc ve špičce. Třeba v odpolední špičce by to totiž znamenalo, že o 25% více cestujících bude muset stát v uličkách.
Voni ty (ex-) koženkové vozy řady B mají také něco do sebe, kritikům komfortu navzdory.
Vozy B nic do sebe nemají 🙂 Pokud sedíte někomu na klíně v B nebo na chodbičce už je skoro jedno 🙂 Jde o to, kolik sedadel určí objednavatel, tedy MD. Pokud je ve smlouvě XXX sedadel, tak to prostě ČD nějak dodržet musí.
Pán je zřejmě korpulentní postavy. Měl by změnit stravovací návyky a sportovat. Pak se vejde vedle ostatních i na čtyřku.
Moje postava je irelevantní (ale neskromně bych řekl, že moje fyzička je značně lepší, než u většiny místní šotoušů :)) Každopádně skutečně nemám chutě se k někomu tolik, ještě v 8 lidech na 2 metrech čtvrtečních 🙂 Skutečně žádnou výhodu v tomto nevidím (jsem šťastně ženatý) 🙂
Já se na čtyřku vejdu – ale tím to pro všechny ostatní končí 🙂
Ono se tam teď jezdí po osmi v kupé? Já se do těchto vlaků „podívám“ jne mimo špičku..
Čtyři cestující + jejich tašky na sedadlech = 8 obsazených míst:)
V odpolední špičce z Prahy běžně. Sice se ne každý chce nacpat, do kupé v 8 lidech, a tak bývají místa volná a uličky plné, ale občas se mi i stane, že si nesednu, resp. že se neprobojuji uličkou k nějakému místu. Od Kralup už to bývá dobré.
Mě tam přijdou nejlepší vozy s velkoprostorovými oddíly Bpee237 (http://razeni.idos.cz/vuz.aspx?g=201910041440&st=18&vl=16&vu=2&dt=15102019), tam je kapacita dobrá a člověk se při plném obsazení nemačká jako v řadě B. A mají i výdobytky moderní doby…
Odpolední špička je více roztažená, takže bych spíš řekl, že když už se stojí, tak v ranní špičce a především z Kralup.
Prakticky uvnitř žádný rozdíl nebude, většina lidí má zažité, že strop kupéčka je šest, jinak radši stojí..
A část cestujících přesedlá na nové vložené spoje.
Jaké ty nové spoje jsou. V jízdní řádu noc není ?
https://www.szdc.cz/documents/50004227/71173701/k090.pdf/ff7adcdf-b1e3-417a-905c-b3453c6d55cc
Rád bych vylistoval, bohužel není čas.
Pro porovnání, zde je letošní JŘ https://www.szdc.cz/documents/50004227/50157166/k090.pdf
Jestli by vono nebylo lepší nasadit na R20 810/010. Pět lidí v jedný lajně, to by bylo využití prostoru. A na některých spojích garantovat červenou koženku. Mírné prodloužení jízdní doby bude cestující veřejnost dozajista brát s pochopením.
Něco mimo hlavní diskuzi.
Z názvu Štírský Hradec se mi chce blejt, kdy už se mi Češi tohle odnaučíme, přece je i mnohem jednodušší a kratší napsat Linz.
A teď všichni do mě.
No to vy samozrejme napsat slo, ale clovek by pak byl za idiota jako ted napriklad ty, pac nemecky psanym ekvivalentem toho ceskeho nazvu je slovo Graz.
Možná je za idiota ale taky (možná neúmyslně) demonstroval proč je počešťování názvů špatně. Vymýšlet si vlastní překlady názvu je v dnešní době je to přežitek – všude by město mělo být označováno názvem který používají jeho obyvatelé.
Buddy, grab a map: Where’s Downy? Chlape, vem si mapu. Kde je Downy? (Ta angličtina je nápověda, je to místní řeč.)
Mimochodem: Co dělat, když v daném městě žije více národů? Je správně Komárom (to řekne 9 z 10 místních) nebo Komárno?
A co se Štýrského Hradce týká, to bychom měli přejmenovat Havlíčkův Brod. Mám ale takový pocit, že název Štýrskéh oHradce je mnohem starší, nežli novodobé pojmenování Německého Brodu.
Jo a pokud chcete použít původní jméno pro Sekvoj vždyzelenou, tak to bude poněkud složité. https://chr.wikipedia.org/wiki/%E1%8F%8D%E1%8F%8F%E1%8F%89%E1%8F%AF
https://komentare.sme.sk/c/4174201/shooty.html
Počešťování názvů je stejné jako poněmčování nebo poangličťování… dělají to tak všichni hlavně u hlavních měst. Nebo snad říkáte a píšete Wien, London, Paris, Warszava, København? Tak jako jiní říkají a píší Prag, Prague, Praga…
Linz Graz 🙂
Štýrský Hradec = Graz, Linec = Linz. Ale jasně, můžete místo Štýrský Hradec psát Linz… 😀
Ještě ti tam chybí Bělák 🙂
Copak Bělák, ten už je profláklý, ale Polsko na google.maps, to je sbírka – Nový Sadec, Ústí nad Svinou, Elbínek. Fakt nechápu, kdo a proč toto dělá.
Proč tedy anglikanizujeme slovanská jména a názvy???
O jaké anglikanizaci je řeč? Mě by u polských měst úplně stačily polské názvy a né nějaké sny šíleného jazykozpytce 19. století.
Ještě kdyby se je více lidí naučilo číst. Dříve byly naše jazyky velmi podobné. Mě třeba neuráží obecně zažité Varšava, Krakov nebo i Vratislav. Stejně tak si nedovedu představit, že bychom místo do Vídně jeli do Wieny anebo Wienu (jak by to sklonil Čech) či – až tam zase někdy pojede použitelný vlak – Parisu či Londonu. Jazyk je do značné míry zvyková záležitost. Ano, občas si zvykne na vyložené zhůvěřilosti, z těch mírnějších například „bez kamupsu“, ale do „kempu“. 🙂
Akorát když někomu řeknu, že jedu do Vratislavi, tak většina lidí si myslí, že slyšeli Bratislavy. Taky nemuseli ten Prešpurk přejmenovávat.
Bělák je něco strašnýho 🙂 já bych blil z veškerého počešťování
Jaký Štírský Hradec? Když už tak Štýrský (protože leží ve Štýrsku).
Zato Linz jako Linec je město z Horního Rakouska.
Zkuste si zopakovat místopis, prosím 😉
Mnohem větší hnus je ovšem užití polských názvů stanic na území ČR, př. Kocobędz, Trzyniec, Mosty koło Jabłonkowa…
Kdyby byly užité jako jediné, dalo by se. Ale dávat je tam jako verzi, když jsou téměř totožné, no…
A věděl jste, že existují slezané? To je totiž místní řeč, názvy na mapě jsou české, nikoliv Slezské. Že zrovna Slezané nemají vlastní zemi? Slováci taky neměli, byli v Horních Uhrách.
Pokud ale slezané, nemajíce vlastní stát, ztrácejí nárok na vlastní jazyk, tak potom si čerokézové buď musí vybojovat vlastní stát (mají repre v lakrosu) a nebo jim zakážete vlastní jazyk (a repre v lakrosu), chcete−li uplatnit rovný přístup. Nechcete−li uplatnit rovný přístup, pak ….
Jedná se o právo národnostných menšin pro používání svého rodného jazyka. Maďar na jihu taky nejede do Bratislavy ale do Pozsony. A víte jak dlouho trvalo než směrovky přestaly psát Pressburg?
V Provence a v Okcitánii se taky píší názvy v obou jazycích ( Toulouse/Tolosa) a to tou středověkou okcitánštinou mluví jen pár lidí.
Dushan: pokud v regionu žije národnostní menšina nad 10%, má na tyto vymoženosti právo. Polská menšina ve Slezsku (a podobně maďarská na jižním Slovensku) je tradičně velmi soutěživá. Podrobněji viz §29 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích a obecně zákon č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin. Podobná aplikace by měla být v ostatních státech EU, takže kdybychom měli podobně aktivní menšiny v Polsku, dožili bychom se názvů Kłodzko-Kladsko nebo Cieszyn-Těšín. Jan Kocurek: nesměšovat Slezany a Poláky, Slezané to obzvláště nemají rádi. Ten druhý jazyk je polština, nikoliv „po naszymu“. Slezštinu v akci můžete vidět třeba v Pštině na… Číst vice »
Jedu do Münchenu, Romy, Zagrebu a Londona zní v češtině obdobně úchylně. A to jsem ještě vybral příklady ze zemí, kde se aspoň píše latinkou. Prostě jistá místa mají české názvy, jistá je nemají. A ty, co je mají, jsou některé nepoužívané, některé používané a dost jich je někde mezi, kde to každý cítí jinak (v závislosti na věku, bydlišti, práci, rodině…). Za mě je Štýrský Hradec někde v té meziskupině a určitě spíše blíže Vídni, než Villachu (myšleno jazykově…geograficky je to samozřejmě naopak).
Souhlas až na ten Zagreb. Do Zagrebu jezdíme normálně. V mých uších zní úchylně Záhřeb. 🙂
A to jen proto, že neužívají naše H (respektive ho čtou jako Ch). 🙂
Jistě, ale současná tendence je používat pokud možno místní názvy (na silničních směrovkách to člověk ocení). Obzvlášť v případech, že (větší) část populace vůbec netuší, že je to jiný název pro stejné město (Rijeka = Fiume). Snažím se proto ty cizí názvy znát, ale nepoužívat je (nebo jen v humorném kontextu jako třeba Solnohrad). Ono to opravdu může být značně matoucí – pro Italy Monaco může znamenat i Mnichov (Muenchen) a pro Slovince například Dunaj není jen řeka, ale i hlavní město Rakouska. Z toho by se jeden picnul. 🙂
Jo, Beč je zákeřná. Pamatuju, jak jsem kdysi dávno v Bělehradě (no…a to je taky hezký český název) luštil, kam ten vlak asi jede. A směrovky na Poszony v Maďarsku mě taky spíše znejistily. Pro účely navigace jsou lokální názvy jistě výhodnější. Ve zpravodajství mě užití těch obecně známých přijde rozumné, otázka je, které jsou ještě obecně známé – Solnohrad, byť se neužívá, zná díky Třem veteránům nejspíše každý, Saskou Kamenici občas v médiích zahlédnu a tam už bych řekl, že většina populace bude spíše ztracená, Řezno bude jen o trochu lepší, originální název někde výše zmíněné Soluně taky nepatří… Číst vice »
Nemyslíte náhodou Stoličný Bělehrad? 😀
Székesfehérvár
Pro Slovince není Dunaj řeka, ta se jmenuje Donava.
Mně zní zase divně „Salcburk“ (pouhý fonetický přepis) ve srovnání s „Mozartem“ (proč tedy ne Mocart…). 🙂 To už snad lépe ten Solný Hrad čili Solnohrad – anebo Salzburg. U Hamburku/Hamburgu už je to asi jedno. Jen bych nerad psal Grac. 🙂
Štírský Hradec=Graz!!!
Tak nevym kdy se vi češy ten Štírský Hradec odnaučíte,ale do zahraničí bych se být vaší manželkou s vámi nevydal.
A z čeho to slovo „Graz“ asi tak vzniklo? Odpověď najdete např. zde:
Slawen errichteten an diesem Ort später auch eine Burg – grad im Altkirchenslawisch, slowenisch gradec ‚kleine Burg, befestigter Ort‘. Daraus leitet sich der Ortsname ‚Graz‘ ab, dessen frühere Schreibweisen Gratz und bis ins 19. Jahrhundert Grätz waren, ehe die Schreibung der Aussprache angepasst wurde.
https://de.wikipedia.org/wiki/Geschichte_von_Graz
Nešlo by něco udělat se Slováckým expresem? Zrychlit, jezdit častěji a posílit! Od Hulína, max Přerova je pravidelně úplně narváno. Prakticky všichni vystupují až v Praze. Fakt není potřeba zastavovat v Ústí nad Orlicí, Chocni nebo Přelouči. Těm by stačilo být obsluhovanými rychlíky z Brna. Pro „rychlé“ spojení Brno – Praha jsou totiž railjety, EC a RJ. Pro Moravu je naopak jediné spojení to, co zastavuje ve stanicích, kde nikdo nevystupuje a pokud chce někdo nastoupit, tak jedině do uličky.
On je narvaný už od Starého města, kde se připojí 2-3 vozy.
dnes jsme u jazyka, tedy ..od Starého Města?? ;-D
Jak Leoš schválí ty nové jednotky tak to něco odveze…
No a pro rychlé spojení Morava – Praha jsou Pendolina, Leoš, RJ a vlastně i Ex1. Skutečně není potřeba, jezdily jen stěhovací vlaky Praha – Morava.
A co si tím pomůžete? Akorát těmto lidem zhoršíte spojení s krajským městem, dojíždění do školy (třeba v Přelouči) či dostupnost hlavního města.
Je potřeba zastavovat i v okresních městech. Jezdím se Slováckými Expresy pravidelně a nevšiml jsem si, že by směrem na Prahu z Ústí nikdo krom mě nejezdil. Na vlak vždy vyčkává dost lidí z okolí, především z Letohradu a z Ústí. To samé platí i při opačné cestě z Prahy. Díky těmto vlakům máme do Prahy interval jednu hodinu a ne dvě. Myslete taky na druhé a ne jen na sebe.
A když už si chcete sednout, není nic jednodušší, než si při online nákupu jízdenky zdarma zařídit místenku.
Až budou jezdit rychlíky od Brna každou hodinu, tak by to asi šlo nezastavovat se Slováckým expresem v Ústí nad Orlicí, Chocni nebo Přelouči.
A na Jižní Moravě zůstanou zlatá B249, krása, (R9, R11, R12). Dotaz na autora, je již známo, jaké vozy pojedou na R8 od RJ (Brno-Bohumín)? Děkuji za odpověď.
Víc přímých vlaků Ostrava-Vídeň: další argument proti již tak nesmyslným dotacím na plánované letecké spojení těchto dvou měst.
V zahraničí se od takových leteckých spojů na krátké vzdálenosti ustupuje. My si holt musíme tou zkušeností teprve projít (a i si ji zaplatit..). Ach jo. Zase objevovat kolo..
Spíš proti dotacím do železniční dálkové dopravy?
V čem jsou dotace do dálkové žel.dopravy horší, než dotace na letecké spoje ve stejné relaci?
Je to ekvivalentní zlo. Ano, daňová zátěž by měla být stejná, a především svoboda v přístupu na infra… Ale pokud dotace do jiného druhu dopravy nazýváme nesmyslnými, tak proč do vlaků ne – „protože vlak“ ?
U vlaků máte za stejné dotace více muziky
Od kdy má železniční doprava odpustek od palivového akcízu jako doprava letecká? Až se podmínky srovnají, pak hovořme o dotacích!
Když už do toho letiště naneštěstí investovali, těžko od něj upustí.
A kam půjdou všechny Bbdgmee? Půjdou přeci pryč z Vysočin, Slezanů a z R Labe. Všecky přece nezamíří jen na Jižní a Slovácké expresy.
Nějak jste zapomněli na informace o novinkách na trati Česká Třebová -Brno
Tam se něco změní?
Nový ranní rychlík kolem 4 z Brna a zpět večer převedení IC jen na rychlík v dřívější časové poloze, například…
Díky, koukám, že celkově to vypadá, že mezi Prahou a Brnem je v noci trochu více živo 🙂
Každé odsátí řidičského odpadu z D1 do vlaků je na hraní tuše.
Myslíte, že ty machry, co nabourají mercedesem ve 150-ce do havarované cisterny, dostanete do vlaku?
Ten MB ,co naboural do policejní Octavie si určitě bude jezdit jenom vlakem, až se vrátí z vězení. Na to bych si vsadil.
Ano, osobáky z Brna už nebudou jezdit do Březové, končit budou v Letovicích a dál už jen pravděpodobně 814 na koridorové trati.
V tomto článku jde asi jen o dálkové vlaky 🙂
Hm, koukám, že KORDIS opravdu perlí. Tam nastoupil nějakej novej blb, nebo co?
Že by se konečně začal posilovat Railjet jako v Rakousku ?
Teda nečekám dvě spojené soupravy… Jestli přibudou 3-4 vozy, tak to bude fajn.
Když se ty soupravy pořizovaly, to bylo keců, že to nejde. Ono to teď půjde.
Ještě by ty posilové vozy měly být mimo rezervační systém, aby si mohli lidi sednout.
To je pravda, akorát se ztratí výhody ucelené jednotky. Z tohoto důvodu právě nevidím moc výhodu kupovat místo jednotlivých vozů celé jednotky.
S tím souhlasím, ale je to pokrok pro cestující. I když se tím ztrácí výhody.
Klasické vozy na naše linky jsou nejlepší řešení o tom není debaty.
Jako Railjet je určitě obrovský pokrok. Ale líbí se mi, že těch chtějí ČD kupovat „railjetí vozy“, ale jednotlivě, což si myslím, že je nejvýhodnější. Jednotka je fajn, ale když ji stejně musíte posílit, aby se tam lidi v některé dny vešli a jízdní řád musí být koncipován na nejpomalejší jízdy (tedy i obraty), tak ta jednotka nemá moc výhod, no :/
Nevím jestli to je technicky možné, ale nejde ty vozy připojit stylem Taurus+vozy+Railjet, aby tam ta výhoda stále zůstala?
To nevím. Ale jestli by to bylo pak rentabilní kvůli 1 dni pořizovat další lokomotivu?
Možná vidím trošku chybu ve svém popisu, protože je někdy se označuje Railjet jako celá souprava, ale původně je Railjet jen netrakční souprava (bez lokomotivy). Abych to trochu zjednodušil tak Railjet, který normálně vidíme na kolejích se skládá z Taurus+(netrakční)Railjet a já jsem se ptal jestli je možné dát ty vozy mezi tu netrakční jednotku a lokomotivu. Není na to potřeba žádná další lokomotiva navíc.
Čistě technicky a funkčně by to neměl být problém, pokud tom neprekrocite max. délku nebo váhu soupravy. Akorát ty přidané vozy by zřejmě nemohli být spojeny s railjetem jako průchozí
Co jsem zatím zažil posilování Railjetů, tak se vozy dávali až za Tauruse, stejně poslední vůz Railjetu nemá přechodové dveře.
Možné to je, v Rakousku rj posilují.
Jak vám vůz bez rezervačního systému zaručí, že si můžete sednout? Jistotu sezení vám dá právě rezervační systém. Jinak nevíte na čem jste, což u delších cest dost lidí odradí…
Ehm, rychlíkové spojení do každé díry. Marně hledám rychlíkové spojení do pátého největšího města ČR.
Do Liberce jezdí rychlíky z Pardubic a z Ústí nad Labem, tak asi hledáte špatně.
Předpokládám, že bylo myšleno z Prahy. A i těm rychlíkům z Pardubic a Ústí by více slušelo označení Sp. Každopádně buďme rádi i za to 🙂
Proč Sp? Zas tak často nestaví, minimálně v úseku Pardubice – Jaroměř rozhodně ne, Sp tam staví častěji a dál jsou také stanice, které R projíždí a Sp by nejspíš stavěl.
To, co jezdí z Pardubic nemá s rychlíkem nic společného.
vždyť tam nemáte ani pořádnou trať! 🙂
Lepší vozy do Děčína to je vtip a nebo chyba?
Ono je to zhruba půl na půl 🙂 . Pro polovinu spojů do Děčína platí tento článek, tj. místo Béček budou jezdit modernější (ale starší) Bee, takže zlepšení. No a pro druhou polovinu spojů platí článek, který tu vyšel před časem, tj. ČD zhoršují kvalitu vozů do Děčína. U této „poloviny“ spojů místo moderních klimatizovaných Bmz/Bpee pojedou ty zmiňované neklimatizované Bee (zjednodušeně řečeno).
Spíš jde o to, že ta výměna bude plošná, ne co vlak, to jiná souprava (až na okrajové spoje), včetně jejich kombinací. Sjednotí se třeba UBP, i když zrovna tohle může být o víkendech zdrojem zpoždění. To co se dá dohnat ešusem, to klasika většinou těžko dožene. Na Děčín by se fakt hodily spíš nějaké pantery.
To je zkopírovaná tisková zpráva…
Škoda té sezónní Bohemie, výběr ze dvou nočních vlaků na Slovensko je fajn. A i když byly 2, tak člověk musel včas zařizovat lůžka, jinak neměl šanci.
No, normální cestující i tak bude mít na výběr ze 3 vlaků (a pokud si dobře vzpomínám, mluvilo se, že RJ jeden noční vlak přidá, ale nechci kecat). Ale ano, vyvoleným, kteří za vlak neplatí, zůstane jen jeden 😛 😀
Dobře, tak zůstanou 2 vlaky (tramvají od Leo expressem opravdu v noci nepojedu), tak abych se mohl vyspat. Pokud jeden přidá Regiojet tak jen lépe, ale doufám, že v lepší čas. ČD mají oba spoje s rozumným příjezdem na Slovensko. Současný spoj RegioJetu tam je docela brzo, v Popradu v 4:44.
Dobrý, tentokrát Vás můj provokativní komentář nerozhodil 🙂 Co se týče toho RJ, tak když o tom přemýšlím, tak on jel asi někam jinam, protože jsem u toho článku psal, jestli nahrazuje spoj na Slovensko. Tak se omlouvám, budou jen 3. Ale tak v tom Leošovi se v nějaké vyšší třídě dá taky rozumně cestovat. Otázka je za kolik. Za 1100 z Prahy do Ostravy v Economy asi ne 🙂
No jentak se nenechám 😉 no nevím, v noci na sedačku jsem jel jednou, a abych to zopakoval, tak to by musela být už opravdu nouze, dvakrát pohodlné mi to nebylo.
RJ nemá pokud vím lůžkové vozy a i v lowcoastu je výrazně dražší
Z ČD do Košic jsem v létě pro kamaráda kupoval normální jízdenku za 480 korun + 150 lehátko
Nočním RJ jsem ještě nejel, vím jen, že má spací vozy, ale jestli to jsou lůžka nebo lehátka, to nevím. Ale i lehátko dobré, lepší jak jet 8 hodin v tramvaji.
technicky vzato má jen lehátka, ale část jich prodává jako lůžka (s lepším povlečením a polovičním obsazením kupé)
Ta Bohemia mě taky překvapila, lůžka bývala vyprodána dost dopředu. Je to o to podivnější, že ČD začaly masivně propagovat noční vlaky, ať už v tv reklamě nebo i tady na zdopravy.cz.
Souhlas , teď jsem jel Slovakií a v kupé dva Němci se mnou si náramně pochvalovali ČD a lůžkový vůz WLABmee 823.
K tomu Budweisser u stewarda a byli v sednmém nebi. Nechápu to rušení.
A co takhle už konečně zrušit zbytečné vlaky na lokálkách? Takové vlaky Čelákovice – Mochov, Chomutov – Vejprty, Vraňany/Roudnice – Straškov – Zlonice/Libochovice nebo Domažlice – Tachov už měly být dávno zrušeny a ty tratě zlikvidovány. Je to už dávný přežitek minulého (ne-li dokonce předminulého) století, dneska už těmito vlaky nikdo nejezdí a dopravní obslužnost území dokáží za několikanásobně menší náklady zajistit autobusy, které jsou oproti vozidlům na těchto tratích i mnohem pohodlnější a také rychlejší.
Dneska temito vlaky uz nikdo nejezdi, anebo „ja bych temito vlaky nejel, protoze fuj fuj“? To jsou totiz dve rozdilne veci
Můžu vědět, kde bydlíte? Pokud ani u jedné z vámi vyjmenovaných tratí, tak nechejte rozhodnutí na místních obyvatelích. Toto mám nejradši, nejčastěji tyhle rušící komentáře píšou lidi, co bydlí někde na S-Bahnu v Říčanech, kde jim vlak jede každých 15 minut a když náhodou jeden vynechá, tak je to pro ně konec světa.
Arnošt: Místní obyvatelé už rozhodli tím, že vlakem nejezdí a místo toho mají auto. Říká se tomu trh, a ten tu pořád funguje, ačkoliv je silně deformovaný dotaci vlaku a daní z benzínu.
Ty tratě by se fakt měly zrušit.
Takže vlaky daň z energie neplatí?
Naopak, trh je deformován povinností dopravců platit za železniční dopravní cestu i na té nejzapadlejší lokálce, zatímco auta jedou většinu času po silnicích, které stát draze opravuje a buduje obchvaty. A že zaplatí pár set korun za dálnice je spíš směšné, protože to absolutně nemá šanci pokrýt náklady spojené se stavbou.
Ještě rádi odvážíme z kalamitní těžby kůrovcové dřevo po mtratích , které měli mýát dle některých chytrolínů zrušené. Když vám ty miliony kubíků dřeva povezou popod okna tahače, nebo za nimi se povlečete po okresce , budete trpělivý za volantem?
Kde bydlím není jakkoli relevantní pro toto rozhodování. Naprostá většina železnic v ČR jsou dávno přežité a přesto se vyhazují veřejné peníze za tyto nesmysly. Toto už prostě musí skončit, ale nemusíte se bát, jednou na to dojde. Stávajicí stav je neudržitelný a v blízké době se ty tratě rušit začnou. Právě zmíněné tratě jsou jako prvními žhavými adepty, další budou následovat ihned po nich. A až skončí i nákladní železniční doprava (kamiony jsou prostě rychlejší a levnější, bez ohledu na to kolik mínusů za tento příspěvek dostanu), pak i např. tratě jako 073, 131 nebo Lysá – Všetaty budou… Číst vice »
No to spíš možná se k nám dostane ze západu či severu fenomén flygscam/carscam a dočkáme se převratných změn ve způsobu užívání dopravy. Pan X se zatím může zde vztekat a zuřit a napadat železniční dopravu a je mu to houby platné. V JŘ 2020 i návrhu JŘ 2021 se naprosto počítá s běžným provozem ZDO i turistickým provozem na všech zmíněných a napadených tratích od Pana X.
Problém je, že asi nikdy nedojde k ekvivalentní náhradě vlaku autobusem. Pamatuju když končila osobní doprava Číčenice – Týn nad Vltavou, jak kraj sliboval že místo vlaku bude jezdit autobus. Dnes je situace taková, že nejede ani vlak, ani autobus.
Kamui:
Proč tak nehorázně lžete?!!?
Toto je co?
http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L320850_190609_231105.pdf
Je super dostat mínusy za to, když se vyvrátí výmysl někoho, kdo psal předtím.
Tyto stránky jsou čím dál víc o tom, „čemu se fandí“ , bez ohledu na zcela jasnou realitu, jako je zrovna v tomto případě….
Vážne? Tachov-Domažlice? Proč si nekladete otázku, PROČ těmi vlaky lidé nejezdí? Např. počet cestující mezi Zaječím, Kobylím a Čejčem v JMK je dost velký, přesto podle kraje je trať bezvýznamná. Kousek leží koridor, kdyby se i ona lokálka zmodernizovala a zrychlila, tak by to přilákalo dost lidí. Uvidíme ještě, jak to dopadne s tratí v Ústeckém kraji, kde má provoz AŽD.
Jedině vlaky: JMK chtěli sejmout úsek Hodonín – Čejč, kde jezdí spíš jednotlivci (a navíc linka 109 z Brna).
V úseku Kobylí – Zaječí jezdí naopak více vlaků, než před zaintegrováním.
To sice IDS udělal dobře, že navýšil spoje. Akorát tady ta trať aspoň do Čejče si zaslouží modernizaci.
Toto je tak akorat špatný vtip…
Souhlasím, zde je vidět, že autobusy mohou zcela plnohodnotně vlaky nahradit a celkově to stojí zlomek toho, co provoz stejného počtu vlakových spojů. A když přihlédnu i k nákladům na údržbu železnice, je to takto mnohem lepší stav, který může přilákat více cestujících, než stará 810 jezdící krokem.
proč píšete nepravdu?
*Domažlice – Tachov už měly být dávno zrušeny*
Možná by bylo dobré se někdy touto tratí doopravdy projet. O víkendu jste kolikrát rád, že si vůbec v 810 sednete, v pracovní dny odpoledne je to velmi podobné…
Spíše spoje na trati Poběžovice – Staňkov jsou naprosto zbytečné. Naposledy, když jsem tím jel v září, jeli jen 3 cestující včetně mě. Nicméně od nového GVD bude konečně díky bohu návaznost na expresy (v Holýšově), což znamená, že trať si najde nové lidi.
Tachov – Domažlice je pravděpodobně nejslabší trať v Plzeňském kraji (když nepočítám už téměř zrušenou trať Svojšín – Bor, kde snad už brzo na vytrhání kolejí dojde). Sám jsem tam jel v pracovní den a v Bělé nad Radbuzou jsem měl celou regionovu pro sebe. Tohle vážně chcete zachovávat, takovou zbytečnost? Tady se nevyplatí ani autobus, jednotkám cestujících by se vyplatilo objednávat taxi. A ano, Staňkov – Poběžovice je možná ještě zbytečnější, ta také bude jedna z prvních, které brzy půjdou pryč. Doba je jiná, návyky cestujících jsou jiné, tohle už prostě není prvek moderní dopravy a akorát to zatěžuje… Číst vice »
Návyky cestujících se budou měnit postupně s tím jak bude narůstat ochota bojovat s nepříznivým vývojem stavu životního prostředí. Je to již vidět ve Skandinávii a jednou to dojde i k nám. Mladá generace to možná začne realizovat a staří pardálové typu Pana X , kteří se nechtějí vzdát svého pohodlí postupně odejdou a upadnou v zapomnění. U nás ten proces na železnici bude podobný (i SŽDC s tím počítá). Napřed se málo využívané lokálky zklidní tj. přestane se provozovat ZDO ( která může a také vůbec nemusí být nahrazena VHD po silnici), tam kde bude zájem se budou provozovat… Číst vice »
Návyky cestujících na venkově jsou takové, že většina lidí jezdí autem. A pro toho, kdo nemůže nebo nechce, existují autobusy. Za ty peníze, co stojí vlaky, by jich mohlo jezdit mnohem více.
A díky tomu, že je nejslabší, tak ji hned budeme rušit? Vždycky v kraji bude jedna trať nejslabší, to snad dává logiku. Takže zrušíme Domažlice – Tachov. Druhý den po zrušení zjistíme, že tu máme další slabou trať. Takto můžeme pokračovat a zbude nám jen koridor ;). Domažlice – Tachov je důležitá trať pro většinu obyvatel v jejím okolí. Například o víkendech je vlak to jediné, co vůbec jede. Autobusy tady o víkendu totiž nejezdí. A to, že s Vámi nikdo nejel Vám nevěřím. Ostatně, jezdím tady dost často, takže moc dobře vím, kdy a kolik přibližně jezdí cestujících. Klasicky… Číst vice »
Věřte si čemu chcete, já vám pouze říkám, co jsem na vlastní oči viděl. Bylo to někdy na jaře, okolo 11 hodiny dopoledne. Z Domažlic jelo pár cestujících (které by autobus pobral bez problémů a ještě by každý měl pro sebe dvojsedačku), kteří postupně vystupovali. V Poběžovicích už byli téměř všichni pryč a z Bělé nad Radbuzou dále už jel vlak skutečně zcela prázdný, kromě mě tam byl jen strojvedoucí a průvodčí. A jízdní doba z Domažlic do Tachova je katastrofální, to už se snad musí vyplatit jet přes Plzeň. O víkendu nejezdí autobusy…to je argument pro zachování vlaků? Napadlo… Číst vice »
😀 Toto nelze okomentovat normálně. Když jste tedy tak chytrý, tak se po snažte v době nouze sehnat řidiče, řádově možná 30-50 řidičů na JEDEN den, aby jste zajistil na všech provozovaných linkách v okolí tratě několik spojů v době 5-22 hodin. Navíc, znáte vůbec tuto oblast, nebo jste zde byl jednou a hned soudíte? Tato oblast má velice komplikovaně uspořádanou dopravu, kdy kde je nejezdí vlak je pořádně problém se dostat bez 2-3 přestupů. Ono, víte, když tedy podle Vás by se trať měla zrušit, tak by jste možná byl i rád, že se z těch Domažlic do Bělé… Číst vice »
3 hodiny s 2-3 přestupy? To možná dnes, když tam jezdí vlak, ale kdyby se nahradil normální autobusovou linkou, šlo by to z Domažlic do Bělé zvládnout do hodiny a bez přestupu. Zkuste si představit autobusovou linku vedenou po silnicích č. 195 a 197 z Domažlic do Bělé nad Radbuzou souběžně s tratí. Narozdíl od vlaku by v některých obcích (především Havlovice a Poběžovice) měla podstatně lépe umístěné zastávky a za ty peníze, které dnes stojí vlaky na té trati, by tato linka mohla jezdit tak často, že by v Domažlicích navazovala na každý vlak od Plzně (včetně Ex). No… Číst vice »
Ještě pro představu:
https://mapy.cz/turisticka?planovani-trasy&x=12.8375488&y=49.4684040&z=12&rc=9dqU4xULzM9dbYHbuT9dVXfxU5R89d4nOxVFk6&rs=pubt&rs=coor&rs=stre&rs=pubt&ri=17546026&ri=&ri=86598&ri=15327033&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&rt=&rt=&rt=&rt=&xc=%5B%5D
Linka by měla téměř stejnou kilometrickou vzdálenost jako železnice, jízdní doba by skutečně byla méně, než hodinu.
Cyklobusy? Ty jezdí možná tak o prázdninách nebo o víkendech červen – září. A zbytek roku?
Navic jezdí jen někde. Už jsem taky viděl, jak uletělo kolo z vleku za autobusem. Ale o tom, aby vypadlo kolo za jízdy z vlaku, jsem ještě neslyšel.