Chce se věřit, že Iveco a vysokomýtní vývojáři představují kapacitu, jež si s EB (elektrobusy) poradí lépe, než Škoda Transportation ve spojení s Temsou (alespoň co do kvality a spolehlivosti).
Co ale pořád nechápu: proč Iveco pro všechny své busy používá jednu a tu samou krabici příhradového rámu. pro některé z typů busů by se hodilo něco méně rozměrného, spořícího hmotnost i spotřebu. Viz elektrické Karsany (taky prý nespolehlivé, ale s mnohem rozumnějšími rozměry a hmotností). E-Way představuje vhodné řešení pro velké objemy přepravy, ale chybí střední a malá velikost.
TomD
1 měsíc
Krasnej, az na ty zadni svetla
C172
1 měsíc
Ty baterie na střeše, to musí být pro těžiště šílené. Už aby se začaly dělat autobusy s bateriemi v podlaze, jako to má koncept Ebusco.
Nevim, taky to nechápu 😀 Možná to někdo pochopil jako navážení do EV, sám EV jezdim a jen mě zajímá jak se tak velký a blbě izolovaný prostor vytopí, když z pohonu jde minimum odpadního tepla. Snad i autobusy na naftu prostor pro cestující nedokážou vytopit a mají pro ten účel bufíky.
Musí to mít „bojler,“ v němž se ohřeje voda do teplovodního topení. Odpadní teplo z elektromotoru je na rozdíl od naftového motoru nulové. Docela by mne zajímal reálný dojezd takového autobusu v zimních podmínkách. Brzděním pomocí rekuperace se toho ale do baterií zpátky až tak moc nedostane.
I EV produkují odpadní teplo, cehož se také využívá pro vytápění pomocí tepelného čerpadla (u lepších EV) a docela významně to v zimě snižuje spotřebu. Jaký efekt to má u busu nevím, třeba už nedostatečný a musí se dohřívat odporově nebo bufíkem…?
Odpadní teplo si EV vyrobí tak leda při nabíjení, jiak při jízdě je ho naprostý minimum a naopak je dobré temperovat baterii, což něco žere. Odporový topení na tolik metrů krychlových prostoru si nedokážu představit, kolik by žralo. Takže buďto ten bufík, nebo tepelný čerpadlo.
Náhodný Kolemjdoucí
1 měsíc
Ve Vysokém Mýtě už dělají elektrické Crossway LE, takže pokud mají odbytiště i pro tyhle, jedině dobře.
Přiznám se segment školní dopravy mě napadl až po zhlédnutí fotek (byť ještě před přečtením článku), ale vlastně to dává smysl, protože tam je asi reálný dojezd omezen spíš časem než bateriemi.
Jiří
1 měsíc
Oni se ještě ve Vysokém Mýtě vyrábějí ještě nějaké autobusy? Soudím podle toho, že se nakupují Iveca z Turecka a Itálie. Navíc elektrické se snad dělají ve Francii.
Z tiskové zprávy SDA ke stavu k 31.10.2024. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 3 259 autobusů (-16,1 %) a dalších 559 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggia v Itálii
Chce se věřit, že Iveco a vysokomýtní vývojáři představují kapacitu, jež si s EB (elektrobusy) poradí lépe, než Škoda Transportation ve spojení s Temsou (alespoň co do kvality a spolehlivosti).
Co ale pořád nechápu: proč Iveco pro všechny své busy používá jednu a tu samou krabici příhradového rámu. pro některé z typů busů by se hodilo něco méně rozměrného, spořícího hmotnost i spotřebu. Viz elektrické Karsany (taky prý nespolehlivé, ale s mnohem rozumnějšími rozměry a hmotností). E-Way představuje vhodné řešení pro velké objemy přepravy, ale chybí střední a malá velikost.
Krasnej, az na ty zadni svetla
Ty baterie na střeše, to musí být pro těžiště šílené. Už aby se začaly dělat autobusy s bateriemi v podlaze, jako to má koncept Ebusco.
Ale ono to má i baterie pod podlahou, u té největší varianty dokonce z drtivé většiny.
Foto 5/7 … na střeše?
By mě zajímalo, jak se tady řeší vytápění prostoru pro cestující. Tepelné čerpadlo, nebo přídavné naftové topení?
Naftové topení ani naftovou nádrž to fakt nemá.
Fakt? Tak jak to, že jako opce jde zvolit naftový topení?
Proč dostáváš mínusy za dotaz?
To je tady takový hloupý trend.
Nevim, taky to nechápu 😀 Možná to někdo pochopil jako navážení do EV, sám EV jezdim a jen mě zajímá jak se tak velký a blbě izolovaný prostor vytopí, když z pohonu jde minimum odpadního tepla. Snad i autobusy na naftu prostor pro cestující nedokážou vytopit a mají pro ten účel bufíky.
Musí to mít „bojler,“ v němž se ohřeje voda do teplovodního topení. Odpadní teplo z elektromotoru je na rozdíl od naftového motoru nulové. Docela by mne zajímal reálný dojezd takového autobusu v zimních podmínkách. Brzděním pomocí rekuperace se toho ale do baterií zpátky až tak moc nedostane.
Ten bus je určen na školní linky, tam těch km za den moc nenajede a ještě se zvládne dobít během vyučování a/nebo přes noc.
I EV produkují odpadní teplo, cehož se také využívá pro vytápění pomocí tepelného čerpadla (u lepších EV) a docela významně to v zimě snižuje spotřebu. Jaký efekt to má u busu nevím, třeba už nedostatečný a musí se dohřívat odporově nebo bufíkem…?
Odpadní teplo si EV vyrobí tak leda při nabíjení, jiak při jízdě je ho naprostý minimum a naopak je dobré temperovat baterii, což něco žere. Odporový topení na tolik metrů krychlových prostoru si nedokážu představit, kolik by žralo. Takže buďto ten bufík, nebo tepelný čerpadlo.
Ve Vysokém Mýtě už dělají elektrické Crossway LE, takže pokud mají odbytiště i pro tyhle, jedině dobře.
Přiznám se segment školní dopravy mě napadl až po zhlédnutí fotek (byť ještě před přečtením článku), ale vlastně to dává smysl, protože tam je asi reálný dojezd omezen spíš časem než bateriemi.
Oni se ještě ve Vysokém Mýtě vyrábějí ještě nějaké autobusy? Soudím podle toho, že se nakupují Iveca z Turecka a Itálie. Navíc elektrické se snad dělají ve Francii.
Crossway jsou z VM, nevím, jestli všechny typy, ale rozhodně se tam dělají.
Z tiskové zprávy SDA ke stavu k 31.10.2024. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 3 259 autobusů (-16,1 %) a dalších 559 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggia v Itálii
Ne asi, sádrové trpaslíky tam dělaj.
Jelikož jde o největší továrnu, kde se vyrobí nejvíc autobusů v Evropě, tak ano, ještě nějaké autobusy tam dělají.
Z Francie se kupují i naftové Urbawaye. Ale ve Vysokém Mýtě se „něco málo“ vyrábí…
V jedné z největších továren na autobusy v Evropě?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Divizna_velkokv%C4%9Bt%C3%A1