regio-vlak

Nový elektrobus z Vysokého Mýta. Iveco představilo Crossway ELEC

Iveco Crossway ELEC. Foto: Iveco BusIveco Crossway ELEC. Foto: Iveco Bus

Dojezd nového typu elektrobusu je až 500 km.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ringhofer

Chce se věřit, že Iveco a vysokomýtní vývojáři představují kapacitu, jež si s EB (elektrobusy) poradí lépe, než Škoda Transportation ve spojení s Temsou (alespoň co do kvality a spolehlivosti).
Co ale pořád nechápu: proč Iveco pro všechny své busy používá jednu a tu samou krabici příhradového rámu. pro některé z typů busů by se hodilo něco méně rozměrného, spořícího hmotnost i spotřebu. Viz elektrické Karsany (taky prý nespolehlivé, ale s mnohem rozumnějšími rozměry a hmotností). E-Way představuje vhodné řešení pro velké objemy přepravy, ale chybí střední a malá velikost.

TomD

Krasnej, az na ty zadni svetla

C172

Ty baterie na střeše, to musí být pro těžiště šílené. Už aby se začaly dělat autobusy s bateriemi v podlaze, jako to má koncept Ebusco.

Peeetr

Ale ono to má i baterie pod podlahou, u té největší varianty dokonce z drtivé většiny.

Jiří Kocurek

Foto 5/7 … na střeše?

vitapb

By mě zajímalo, jak se tady řeší vytápění prostoru pro cestující. Tepelné čerpadlo, nebo přídavné naftové topení?

Peeetr

Naftové topení ani naftovou nádrž to fakt nemá.

Tonda

Fakt? Tak jak to, že jako opce jde zvolit naftový topení?

Václav

Proč dostáváš mínusy za dotaz?

Kubrt

To je tady takový hloupý trend.

vitapb

Nevim, taky to nechápu 😀 Možná to někdo pochopil jako navážení do EV, sám EV jezdim a jen mě zajímá jak se tak velký a blbě izolovaný prostor vytopí, když z pohonu jde minimum odpadního tepla. Snad i autobusy na naftu prostor pro cestující nedokážou vytopit a mají pro ten účel bufíky.

Mimopražský

Musí to mít „bojler,“ v němž se ohřeje voda do teplovodního topení. Odpadní teplo z elektromotoru je na rozdíl od naftového motoru nulové. Docela by mne zajímal reálný dojezd takového autobusu v zimních podmínkách. Brzděním pomocí rekuperace se toho ale do baterií zpátky až tak moc nedostane.

Kubrt

Ten bus je určen na školní linky, tam těch km za den moc nenajede a ještě se zvládne dobít během vyučování a/nebo přes noc.

Cuba

I EV produkují odpadní teplo, cehož se také využívá pro vytápění pomocí tepelného čerpadla (u lepších EV) a docela významně to v zimě snižuje spotřebu. Jaký efekt to má u busu nevím, třeba už nedostatečný a musí se dohřívat odporově nebo bufíkem…?

vitapb

Odpadní teplo si EV vyrobí tak leda při nabíjení, jiak při jízdě je ho naprostý minimum a naopak je dobré temperovat baterii, což něco žere. Odporový topení na tolik metrů krychlových prostoru si nedokážu představit, kolik by žralo. Takže buďto ten bufík, nebo tepelný čerpadlo.

Náhodný Kolemjdoucí

Ve Vysokém Mýtě už dělají elektrické Crossway LE, takže pokud mají odbytiště i pro tyhle, jedině dobře.
Přiznám se segment školní dopravy mě napadl až po zhlédnutí fotek (byť ještě před přečtením článku), ale vlastně to dává smysl, protože tam je asi reálný dojezd omezen spíš časem než bateriemi.

Jiří

Oni se ještě ve Vysokém Mýtě vyrábějí ještě nějaké autobusy? Soudím podle toho, že se nakupují Iveca z Turecka a Itálie. Navíc elektrické se snad dělají ve Francii.

Cuba

Crossway jsou z VM, nevím, jestli všechny typy, ale rozhodně se tam dělají.

Ares

Ne asi, sádrové trpaslíky tam dělaj.

Knížecí rada

Jelikož jde o největší továrnu, kde se vyrobí nejvíc autobusů v Evropě, tak ano, ještě nějaké autobusy tam dělají.

Twix

Z Francie se kupují i naftové Urbawaye. Ale ve Vysokém Mýtě se „něco málo“ vyrábí…

Jiří 24

V jedné z největších továren na autobusy v Evropě?