Vláda schválila nový druh veřejné dopravy. Licence nebude pro linku, ale pro oblast
Elektrický minibus Iveco eDaily. Pramen: Iveco Bus
Zákon umožní zapojit poptávkovou dopravu do režimu veřejné služby.
Zákon umožní zapojit poptávkovou dopravu do režimu veřejné služby.
Nefunkčnost veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji mě odnaučila pitvna výletech pivo, takže o víkendu bez auta bohužel ani ránu! 🙁
Pokud to vymyslela tato vláda, tak to velmi pravděpodobně bude nefunkční paskvil. Jinak před několika lety v rámci integrované regionální dopravy KHK se něco podobného zkoušelo na Rychnovsku a Náchodsku pod hlavičkou Audisbus. Málo vytížené spoje mimo špičku do vesnic vyjeli pouze po telefonické objednávce nejméně 20 minut dopředu. Ustoupilo se od toho, i když samotný princip nebyl úplně špatný.
Ano, zaveďte maršrůtky, to zcela jistě velmi zkvalitní naši veřejnou dopravu. Posuneme se tak všichni dále tam, kde už ODS mentálně je.
Přesně, nic je totiž lepší, ne?
Když nemáme peníze ani poptávku tak tam stejně pošleme Setru 416UL jak mi totožně odpověděl ředitel IDSK na převoz vzduchu na Berounsku?
Jo, místo třeba VW transportéru, kterej by ty lidi zavezl kam a kdy potřebují by byla lepší nějaká 810/814 která by jela 4x za den a ještě by na to měli jít 2km pěšky, ne?
Tak vymysli jak obsloužit taková území, kde se nevyplatí velký autobus.
Maršrutky místo čeho? Místo pravidelných linek je to zhoršení, ale do hluchých míst je to i vylepšení. A místa, odkud je to na nejbližší zastávku s rozumným taktem daleko, jsou i ve Středních Čechách.
V Čechách zejména, kde jsou ty vesnice v průměru menší.
Asi nevidíte jasný signál, že se jedná o násilně zavedené Elektro přepravy? Že casem nebudete mít auta, nebudou autobusy, a tato alternativa dopravy bude nakonec pro obyč člověka nedostupná….
Tohle podporuje jen idiot
Evropa si hází oprátku v tolika věcech a vám vadí zrovna auto sebrané z pod vašeho zadku. Vy se po probuzení nejprve zalogujete do svého účtu, až potom mytí. Pokus o humornou odpověď.
Neměl byste se nějak léčit? Přisuzování významu věcem, který takový význam nemají, pro podporu svých bludů lze léčit.
To kvůli té fotce? Jinak tento druh obsluhy lokaliy nemá s typem pohonu téměř nic společného…
https://www.citya.io/pripadova-studie—ricany
kolem Říčan, Mukařov to už funguje
To ale funguje jako smluvní doprava přes aplikaci typu Uber
A co vlak?
Teď ale vážně. Poptávková doprava bude jezdit nejen mezi vesnicemi navzájem, ale i z/do vesnic z přestupních uzlů. A pokud takovým uzlem bude i přestup na vlak, je dobrá šance že nový model přiláká i nové zákazníky veřejné dopravy. Samozřejmě pokud přestup bude garantovaný.
Navíc zrovna v návozu cestujících na páteřní linky je to celkem slibné… autem na to potřebujete P+R type parkoviště, a ještě se o to odstavené budete v odlehlejších místech celý den bát, kdežto nějaký minibus tohle řešit nemusí…
Osobně bych řekl že v tomto systému bude hlavní problém jestli se seženou řidiči… lze mít na 8místné vozidlo případně řidiče „jen“ s Bčkem nebo stejně jako „komerční“ bude muset mít stejné papíry jako na dospělý bus?
Funguje to v turistických lokalitách pod Vídní např. Většinou stojí vw transporter apod.u vlakového nádraží v době, kdy nejede nebo ujel linkový autobus, tarif dle vzdálenosti, za půl odiny cesty ca 15 km chtěl 20 Euro. Plus se tím dá pěkně zavést jako turista zpátky k autu.
Jo to znam, tomu u nas rikame taxi.
Velkou výhodu vidím v tom, ze zjevně půjde u jednoho dopravce objednat klasickou i poptávkovou. Takže třeba pozdě večer bude možné nechat par řidičů v práci několik hodin navíc i kolem větších měst, a vyjde to přes cely den třeba na 2×10 hod. Nebo dokonce 3×8 hod tam, kde by se to chtělo pojmout i jako noční doprava, a tím pak posunout ranní nástupu části “linkovych” až do civilizovaných času, protože třeba první kolo až dvě na lince udělá ještě noční. Nebo naopak vystridat denního už někdy v 15, dojet kolo-dvě-tři a směnu dolepit poptavkama. S trochou štěstí býk mohlo… Číst vice »
Takto ovšem přece mohli dopravci po dohodě s objednateli VHD organizovat svoji činnost už dávno a žádný zákon k tomu nebyl, není a ani nebude potřeba. Taj jak je to popsáno v textu tohoto článku, to bude neskutečný paskvil založený na tom, že tvůrce toho zákona zjevně vůbec nechápe, co to je dopravní obslužnost, a navíc i to, jak si ji sám představuje, podvazuje nutností mít k dispozici telefon, a to dokonce „chytrý“ a s nainstalovanou příslušnou aplikací (která navíc pochopitelně nebude jediná pro území celého státu). Autor zákona si neuvědomuje, že dopravní obslužnost musí fungovat nejen pro místní obyvatele,… Číst vice »
Žádný zákon detailněji nenařizuje si po použití WC utřít (_!_) a přece to velká většina lidí bez problémů zvládá.
Chápu že nejistota je zneklidňující, ale pořád to berte že ve většině případů byste tam měl jistotu pouze v tom smyslu že nejede nic (nebo „až ráno“)…
No, jenom jestli nebude nevhodně užíváno v tom smyslu, že si to třeba někdo objedná přes aplikaci na zastávku poblíž domu a pak zjistí, že to pomazánkový máslo ještě v lednici má a na nákup tak nemusí. Minibus tam zbytečně přijede a bude zbytečně čekat. Nebo třeba puboši se budou bavit tím, že to budou objednávat na různé zastávky, aniž by tam vůbec byli. Něco jako, když někdo z nudy zmáčkne tlačítko na přechodu, kolem kterého jen prochází. Mám z toho trochu obavy.
ja z toho obavy nemam, urcite tam bude nejaka registrace, takze bude patrne, kdo to objednava. minimalne dojde k tomu, ze nebude mozne bezplatne rusit objednavku tesne pred terminem.
Pokud má člověk Lítačku na příslušná pásma, tak snad za to nebude už nic víc platit.
V Rakousku na to různé karty neplatí, vždy se musí zaplatit, je to takové hromadné taxi, jednoho vyhodí tam, druhýho jinde… Platí se za osobu, nikoliv auto ( rozdíl oproti taxi)
neříká se tomu maršrutka?
Tak se ve spoustě měst říká úplně obyčejné linkové dopravě malými autobusy.
Tady lze nicméně očekávat, že to bude integrované v IDS.
Tak ostatně funguje i PID Haló – cestující se prokáže jízdenkou na dané pásmo, nebo si jízdenku koupí u řidiče.
Něco o tom píšou na https://pid.cz/poptavkova-doprava-pid-halo-nabidne-flexibilitu-i-nahradu-za-auto/
(Publikováno 08. 08. 2024) cituji:
Plně flexibilní provoz dle požadavku na výstup či nástup prozatím neumožňuje česká legislativa. Poptávková doprava PID Haló tak bude muset i během pilotního provozu respektovat platná pravidla dle tuzemských zákonů a vyhlášek, kdy je potřeba pro provozování takové služby vybrat jednu z tras a časů.
no to zas bude řevu že důchodci neumí se smartphonem a samozřejmě není žádná povinnost ho mít, natož se někam registrovat!
Taky není povinnost tuto službu využívat.
ale povinnost platit daně ze kterých se to financuje bude stále, že….
i hotentot, co umí jenom rozbíjet kameny palicí v kamenolomu musí platit daně. a pokud se pomocí posunků a skřeků není schopen domluvit, tak si jízdenku na vlak nekoupí ani na pokladně ČD. je volbou každého, jak moc se zapojí do běžného společenského systému a jak z výhod z toho plynoucích bude těžit.
Jj, duchodci a nebo deti co jezdi do skoly tech dani plati nejvic …
minimálně DPH platí všichni
Penzisté pouze odevzdavají prostřednictvím DPH a spotřební daně část toho co dostali z našich daní zpět do systému.
A co když žijí převážně z těch prostředků, které si za celý naspořili?svůj život
Jo to když se nad tím zamyslíme tak vlastně platí i pro zaměstnance podniků co fungují převážně ze zakázek od eráru (třeba nějaké České Dráhy, a.s. 🙂
Jako souhlasím s tím, že by to nemělo být vázané na smartphone (sám ho nemám), ale nikde není napsáno, že to bez něj nepůjde. Současně běžící pilotní projekt PID Haló (který je kvůli legislativě dost omezený potřebou několika předem vybraných tras, což by tato novela měla vyřešit) lze používat i prostřednictvím telefonické objednávky přes jakýkoliv mobil (nebo i pevnou linku). Já bych se spíš bál toho, že se lidem nebude chtít řešit nějaké objednávání spojů a že, pokud pro jejich cestu nebude existovat standardní spoj, pojedou prostě autem i když by jinak veřejnou dopravu třeba využili.
A je vlastně důvod udelat k tomu jediný ksicht – nativní aplikaci pro Androida nebo Jabko?
Ať se to dá objednat třeba i formou SMS v přesném tvaru (Jméno nástupní zastávky) v úřední době po-pá třeba i flirtem s dispečerkou.
Mě je to úplně jedno. Jen asi při objednávce přes SMS se asi těžko naplní nosná myšlenka předřečníka, že určite tam bude nejaká registrace, takže bude patrné, kdo to objednává a tedy nepujde bezplatně rušit objednávku těsně před termínem.
SMS může být Premium. Pak nejde o jméno, dotyčný zaplatil a pokud bude zlobit (neukáže při nástupu lítačku) tak mu prachy nevracet.
Tak tam hodíme pokutu za nevyužitou objednávku a pokud to cestující do 30 dnů nezdůvodní tak tisícovka no.
Tak se prostě čekat nebude, není to taxi. A kraj si pak už vyhodnotí, zda se mu to vyplatí (když o to tak jde), nebo ne. Já tam vidím jiné riziko – nestíhání navazujících spojů v případě náhodného prodloužení trasy či vyčerpání momentální kapacity.
Tak na to si dovedu představit nějakou prioritizaci. Jedu na nádraží s tím že musím stihnout rozjezd v celou. Závleky, se kterými to nejde stihnout, se daj do fronty a obslouží se až cestou z nádraží.
Když jezdily po Letňansku busy T,E,S,C,O, které jely od obchoďáku se všemi zastávkami pro výstup a k obchoďáku se všemi zastávkami pro nástup, bylo to i šotouši oblíbené – vybrat si nějaký mimošpičkový spoj, projížděč řekl řidičovi co chce(formálně – vymyslel výstupní zastávku aby to vycházelo) a fotograf venku čekal na bus na neobvyklé trase mezi výstupními zastávkami.
Pokhd by to samý bylo mírně zpoplatněno, proč ne.
Předpokládám ale, že ty spoje měly kromě trasy stnovené a veřejně vyhlášené časy odjezdů z výchozí zastávky a aspoň orientační doby jízdy do jednotlivých ébsluhovaných zastávek na trase – to ovšem u toho systému, který je zde rámcově popsán, zcela postrádám.