Vláda schválila nový druh veřejné dopravy. Licence nebude pro linku, ale pro oblast

Elektrický minibus Iveco eDaily. Pramen: Iveco BusElektrický minibus Iveco eDaily. Pramen: Iveco Bus

Zákon umožní zapojit poptávkovou dopravu do režimu veřejné služby.

Mix tuzemské veřejné dopravy by měl být příští rok obohacen o nový model fungování služeb. Vládou aktuálně schválená novela silničního zákona zavádí tzv. poptávkovou dopravu, díky čemuž mají kraje a obce lépe a pružněji uspokojovat dopravní potřeby občanů.

„Přeprava bude probíhat na základě objednávek, a to jak mezi běžnými zastávkami, tak mezi předem určenými nástupními místy. Využívána budou vozidla od osobních až po autobusy a licence bude vydávána pro určitou územní oblast, nikoliv trasu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Novinka podle něj umožní „ekonomické a velmi účelné zajištění dopravní obslužnosti“. Zároveň vytváří prostor pro vznik nových objednávkových aplikací. Účinnost zákona je navržena k 1. červenci 2025.

Odpovídá mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl

Na čí popud ministerstvo dopravy tuto novinku připravilo?

Novinku jsme připravili na základě diskusí s kraji, kdy jsme probírali možné úpravy dopravní obslužnosti v řídce osídlených oblastech a mimo nejfrekventovanější hodiny. Formu poptávkové dopravy jsme konzultovali také s dopravními autobusovými společnostmi a s provozovateli vznikajících aplikací pro sběr objednávek a vytváření návazných autobusových tras.

Co přesně znamená poptávková doprava, jak bude takový model vypadat a kdo jej využije?

Jde o nový specifický druh veřejné linkové dopravy, který nabídne cestujícím přepravní služby nikoli v předem určený čas na předem určené trase, ale v časovém rozmezí a v určité územní oblasti. Cestující si tak objedná konkrétní přepravu a trasa daného spoje se utváří na základě aktuálních individuálních objednávek. Dopravci tak budou moci využívat i menší vozidla než autobusy a cestující budou moci vystupovat nejen na běžných zastávkách, ale v případě využití vozidla s obsaditelností do devíti míst nově i na dalších předem stanovených místech. Možná výstupní/nástupní místa naleznou cestující v jízdním řádu.

Jak se bude lišit od dnes fungujících modelů, například přepravy seniorů nebo invalidů, kterou zajišťují některé dopravní podniky?

Nepůjde o zajišťování taxislužby, ale o zvláštní druh linkové osobní dopravy, s vydanou licencí a jízdním řádem. Pro kraje půjde o standardní zajišťování dopravní obslužnosti, nikoli ad hoc objednávky u konkrétních dopravců v taxislužbě.

V čem spatřuje ministerstvo hlavní přínos novely?

Jedním z hlavních přínosů bude zlepšení dopravní obslužnosti i v místech, kde se pravidelná veřejná linková doprava zajišťuje jen obtížně a provoz autobusy je zde neefektivní a zbytečně nákladný. Poptávková doprava tak umožní obcím a krajům pružně reagovat na okamžité potřeby lidí, tedy na to, kdy a kam se potřebují dostat. Zákon zároveň umožní zapojit poptávkovou dopravu do režimu veřejné služby a objednatelé ji budou moci řešit v rámci standardních smluv o veřejných službách v přepravě cestujících.

Tagy Ministerstvo dopravy poptávková doprava
50 komentářů