Vláda schválila nový druh veřejné dopravy. Licence nebude pro linku, ale pro oblast
Zákon umožní zapojit poptávkovou dopravu do režimu veřejné služby.
Mix tuzemské veřejné dopravy by měl být příští rok obohacen o nový model fungování služeb. Vládou aktuálně schválená novela silničního zákona zavádí tzv. poptávkovou dopravu, díky čemuž mají kraje a obce lépe a pružněji uspokojovat dopravní potřeby občanů.
„Přeprava bude probíhat na základě objednávek, a to jak mezi běžnými zastávkami, tak mezi předem určenými nástupními místy. Využívána budou vozidla od osobních až po autobusy a licence bude vydávána pro určitou územní oblast, nikoliv trasu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Novinka podle něj umožní „ekonomické a velmi účelné zajištění dopravní obslužnosti“. Zároveň vytváří prostor pro vznik nových objednávkových aplikací. Účinnost zákona je navržena k 1. červenci 2025.
Odpovídá mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl
Na čí popud ministerstvo dopravy tuto novinku připravilo?
Novinku jsme připravili na základě diskusí s kraji, kdy jsme probírali možné úpravy dopravní obslužnosti v řídce osídlených oblastech a mimo nejfrekventovanější hodiny. Formu poptávkové dopravy jsme konzultovali také s dopravními autobusovými společnostmi a s provozovateli vznikajících aplikací pro sběr objednávek a vytváření návazných autobusových tras.
Co přesně znamená poptávková doprava, jak bude takový model vypadat a kdo jej využije?
Jde o nový specifický druh veřejné linkové dopravy, který nabídne cestujícím přepravní služby nikoli v předem určený čas na předem určené trase, ale v časovém rozmezí a v určité územní oblasti. Cestující si tak objedná konkrétní přepravu a trasa daného spoje se utváří na základě aktuálních individuálních objednávek. Dopravci tak budou moci využívat i menší vozidla než autobusy a cestující budou moci vystupovat nejen na běžných zastávkách, ale v případě využití vozidla s obsaditelností do devíti míst nově i na dalších předem stanovených místech. Možná výstupní/nástupní místa naleznou cestující v jízdním řádu.
Jak se bude lišit od dnes fungujících modelů, například přepravy seniorů nebo invalidů, kterou zajišťují některé dopravní podniky?
Nepůjde o zajišťování taxislužby, ale o zvláštní druh linkové osobní dopravy, s vydanou licencí a jízdním řádem. Pro kraje půjde o standardní zajišťování dopravní obslužnosti, nikoli ad hoc objednávky u konkrétních dopravců v taxislužbě.
V čem spatřuje ministerstvo hlavní přínos novely?
Jedním z hlavních přínosů bude zlepšení dopravní obslužnosti i v místech, kde se pravidelná veřejná linková doprava zajišťuje jen obtížně a provoz autobusy je zde neefektivní a zbytečně nákladný. Poptávková doprava tak umožní obcím a krajům pružně reagovat na okamžité potřeby lidí, tedy na to, kdy a kam se potřebují dostat. Zákon zároveň umožní zapojit poptávkovou dopravu do režimu veřejné služby a objednatelé ji budou moci řešit v rámci standardních smluv o veřejných službách v přepravě cestujících.