Dopravci Železnice

Nový dopravce Gepard Express chce spojit vlakem Česko s Ukrajinou

Kyjev. Foto: Pixabay.com
Kyjev. Foto: Pixabay.com

Do českého železničního byznysu chce vstoupit nový dopravce. Loni založená společnost Gepard Express získala loni licenci k provozování drážní dopravy a chce se zaměřit na osobní dopravu zejména mezi Českem a Ukrajinou.

Nový dopravce se zatím nechce ke svým plánům příliš vyjadřovat. „Společnost se soustředí především na využití změn v přepravních modelech, které nás čekají v druhé polovině této dekády. Zatím není vhodná doba ke zveřejnění naší práce,“ řekl člen představenstva Albert Fikáček. Podle něj není ani hlavním cílem stát se dalším dopravcem.

Jako příklad uvádí projekt nočního spojení Prahy s ukrajinským Čopem. „Budeme poskytovat pouze lokomotivu ostatním dopravcům. Počítáme se soupravou sedmi vozů tří evropských dopravců. Projekt reaguje na situaci, kdy více dopravců žádá o stejný čas ve stanici Čop, jež na to však není připravena. Chceme se vyhnout situaci, kdy jediný vhodný čas získá pouze jeden dopravce na úkor ostatních. Takové situace jsou totiž náchylné ke korupci a k eliminaci výhod existence konkurence, které jsme získali liberalizací železnice,“ řekl Fikáček.

Dopravce na svých stránkách uvádí, že pracuje na vytvoření vlakového spojení mezi Prahou a Kyjevem. Už teď na svých stránkách nabízí spojení z Prahy do Kyjeva s přestupem v Přemyšli. Přes Česko a Polsko jede minibusem, pak je garantován přestup na vlak ukrajinských železnic. Společnost provozuje takové minibusové spojení z Brna na vídeňské letiště.

Firma podle něj už v prosinci vypravila zkušební vlak na tuto trasu. Chce také pořádat festivaly ve vlaku, kterými chce přilákat k železnici mladší ročníky. „Letos pořádáme tradiční ŽiWell Express a Silvestr Express, mimo jiné i do Černobylu. Z nových akcí pak Sarajevo Express, dětský tábor ve vlaku nebo vlak do Běloruska a Petrohradu,“ dodal Fikáček.

Fikáček je v obchodním rejstříku uveden jako jediný akcionář, za firmou ale podle něj stojí další investoři. Jejich jména neuvedl.

Plány na přímé spojení na Ukrajinu vlakem mají z českých dopravců Leo Express a RegioJet.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

A co dokáže dojet z Prahy až do Čopu za aktuálně dostupnou lokomotivu – Herkules? Spíš by asi mělo smysl, kdyby se to povedlo dotáhnout papírově, že by právě z toho Čopu jel černožlutej vlak někam dál na ukrajinu, kde vy měly společnou lokomotivu a každej svoje vagony – předpokládám, že do začátku by na tu jednu soupravu něco sehnali i na jejich rozchod.

K.S.

Nápad je to zajímavý, otázka ale je jestli životaschopný, pokud budou mít jenom lokomotivu a vozy budou cizí, bude se to dělit atd., navíc je to přes vnější hranici… Možná by bylo ale zajímavější pokud by se zainvestovalo do předávacího nádraží a podvozků vybavených systémem SUW 2000, který je právě pro provoz vlaků mezi standardním a širokým rozchodem konstruován. Vzhledem k existenci jakéhosi průmyslového a dalšího potenciálu na Ukrajině, v Bělorusku, ale ale i napojení železničně poněkud izolovaného pobaltí, by program výstavby předávacích skupin mohl být zajímavý. V případě Pobaltí se sice staví Rail Baltica, ale je otázka jestli tento… Číst vice »

Permonik

Předavácí nadráží jsou. U nákladní dopravy ta vyměna by možna byla efektivní než překladaní. U osobních vlaku bych viděl jednoduchší nechát lidi přestoupit. Ikdyž by to bylo někdy uprostřed noci…

Pro mě jako cestujíciho ten přestup nemusí být špatný, pojedu dvěmi rozdílnimi vlaky.

Tak u Rail Baltici bych zas neviděl problém v rozchodu. Jine vlaky s pohodlnějšimi sedačkami pojedou na rail baltice a jine příměstké potom po zbytku železnice. Navíc na rail baltica je rychlost přes 200km/hod (z hlavy teď nevim přesně) a na zbytku je to zhruba 120km/h, což je zas jiny konstrukční požadavek na vlak.

K.S.

Nevmyslím si že by tolik cestujících dávalo přednost přestupu před pár minutovou operací. Navíc se to nemusí týkat jen hyperdálkových vlaků, ale v zásadě jakýchkoliv.

Rail Baltica je stavěná jako VRT pro smíšenou dopravu. Pohodlnost sedaček z pohledu železnice jako systému je poněkud irelevantní, pokud by byla stavěná ne jako izolovaný systém, ale jako součást (možná budou přerozchodovávat, nevím) existujícího systému s tím že se holt postaví přechodová stanice a budou po tom jezdit jenom některé vlaky, tak by měla výhodu dostupných alternativních tras. Na druhou stranu si umím představit že si na to časem ten systém napojí.

Permonik

1, Jak je to myšleno, že stanice Čop neni na to přípravená, odbavit tři dopravce najednou? Podle map (mapy.cz, maps.google.com) mají 5 nastupiš s délkou pomalu 500m a nádrážní budova není zrovna malička. A podle jízdních řadu tam nebýva zrovna narvano (myšleno spojů).

2, Spojení Praha – Kyjev. Pojedu s ukrajinskými dráhami do Přemyšle, kde přesednou do minibusu. To radši pojedu rovnou navzujícím vlakem do česka.

F. K.

Jo a na všech pěti nástupištích je určitě evropský rozchod…:-)

Milan

Cele to je kvuli tomu ze po silnici se stoji nekonecne fronty na hranicich takze ted dopravci zahlti zeleznicni hranice a potom se to vyrovna
Jedina moznost bez nekonecne fronty je to letadlo ale tam si nemuze vzit ukrajinec bagage na 3mesice

Dushan

Čechů to spojení využijou maximálně jednotky za sezónu. Spojení by tak mělo smysl pouze pro dojíždějící Ukrajince, pokud však bude cena konkurenceschopná autobusu – o čemž velmi pochybuji.

David

Rád budu jednou z těch jednotek za sezónu.

Martynick

Aj já 🙂

SaulGoodman

Jednotky Čechů jsou v každém autobuse Leo na Ukrajiny, přičemž jezdí několikrát denně 😀 Ukrajina sice není zatím mainstream destinace, ale jako zejména ten západ je u Čechů čím dál tím populárnější.

F. K.

Jednotky jezdí už teď a to mimo sezónu.

Aj Tak

Asi koupim manzelce k Valentynu jizdenku do Cernobylu.

liposh

Šťastná to žena. Skoro jako babička od Boženy Němcové….kéž by i má choť byla tak romantická, jako jste Vy, chlape. 😉

Generální mandatář

Kdo tam bude jezdit? proč není obdobné spojení třeba do Francie?

Lukáš

Protože letenku seženete do Paříže od 500 korun.😉

Přemek

Prosím o odkaz na tuto cenu. Děkuji.

Alf

Počet Ukrajinců v ČR roste o desítky tisíc ročně, možná se už blížíme k bodu, od kdy to spojení začne dávat smysl.

Kubrt

Tok lidí ČR- Ukrajina je intenzivni, nicméně jsem zvědav, jestli se podaří najít takový „model“, který bude ekonomicky zajímavý pro cestující i pro provozovatele. Z jedné strany početné levné autobusy, z druhé strany letecké spojení do Lvova i Kyjeva (když zůstaneme u destinací zmíněných v článku), a spolujizda autem taky nabízí své výhody.

Vlado

No tak ÚKáček tu maká hodně a jezděj domu a než se krčit v autobuse ,tak pokud to bude za rozumnou cenu a třeba v lůžkovém voze tak to není blbej nápad.Jinak přímý vlak Kijev-Lvov-Čop-Praha už tu byl zase žádné objevení Ameriky ,byl to R 220/221 Dukla.A přímé spojení ČR a Francie je už několik let a to R 408/409 Moskva-Bohumín-Břeclav-Wien-Milano-Nice,nicméně Češi s tím nejezdí ,dlouhá jízdní doba a vysoká cena

pozorovatel

Až na to, že Nice je „Francie“ asi jako je Děčín nebo Břeclav „Česko“ …

Rtep

Kromě tisíců Ukrajinců i Slováků tím vlakem určitě rádo pojede i hodně Ćechů. Zakrapatská oblast Ukrajiny je mimořádně přitažlivá pro milovníky přírody a pro turisty a nemálo z nich přivítá možnost jet na Ukrajinu vleže než sedět v autobuse.

liposh

Zakarpatská Ukrajina je nádherný kraj, ale má jedinou nevýhodu…bydlí tam ukrajinci. Takže až tam pojedete, dejte si pozor, aby na vás jen tak z legrace nevystřelili 😉 (true story)

Rtep

V Zakarpatské oblasti Ukrajiny žijí nejvíc asi Rusíni, pak Ukrajinci a Maďaři. Určitě i Češi a Slováci.
A právě tam poznáte, co znamená pohostinnost. Čím víc na východ, tím víc jsou lidé pohostinní a vstřícní. V Čechích by se mi asi těžko mohlo stát, že horského turistu nebo trempíka někdo pozve k přespání domů. Tam se Vám to stane zcela běžně. Samozřejmě tam nesmíte přijet s cestovkou.

Přemek

Platí to plně o normálních Ukrajincích. Bohužel, těch nenormálních zejména ve Lvově je na můj antinacistický vkus až příliš. Rusíni jsou v naprosté většině fajn lidi, jen to vzdělání a hlad po vědomostech jim trochu chybí…

Rtep

Lvov není v Zakarapatské oblasti. A navíc je to už velké město, které vždy a všude přitahuje svoloč.
Jinak si nemyslím, že by Rusínův vzdělání mohlo chybět, to jen v takových zemích jako jsme my dostává přednost vzdělání před životem. Naše školy chrlí tisíce zbytečných lidí s maturitami a tituly a lidi na práci musíme pak hledat na Ukrajině. Tak za 20 let neseženete řemeslníka prostě proto, že už nebudou opravdu žádní.

Kubrt

Nevíte, jak se chytil vlak Košice-Mukačevo?

Mirek

Cestoval jsem vloni o prázdninách a vlak v 9:10 z Košic přes hranice 25 lidí, zpátky z Mukačeva ve 14h jednou 15 lidí, podruhé 25 a z Čopu až do Košic plno.

-TR-

To jsou slušná čísla, když vezmu v úvahu, že ŽSSK neprodávají jízdenky na Ukrajinu přes internet (čímž značně snižují atraktivitu tohoto spojení).

Filip

Jel jsem v létě, bylo dokonce asi 30 lidí. Ale stát v letním pařáku hodinu na hranicích v rozžhavené bagetě nebylo taky žádné terno. Ale busem nebo autem by to bylo to samé nebo spíš horší, no…

Cestovatel

Já jel Košice _ Mukačevo busem Leo Express, lístek jsem si kupoval přímo od stewardky za 7 Euro. Noční vlak Praha-Košice kupovano na pobočce v Praze mě stál 10 Euro.

Rtep

Děkuji za tuto otázku i odpovědi těch, co věděli víc.

Honza

Jel jsem jednou Praha-Mukačevo s RegioJetem a oproti slíbenému nočnímu vlaku kdy jsem čekal že se dobře vyspím bez přerušení jsme dostali spoj s přestupem v Košicích, odkud jel jen malý motoráček kde se nedalo pohodlně ani sedět. Pokud na té trase nejezdí lidi pravidelně, tak se nedivím.

Radek Janata

To nějak nechápu. Regiojet nikdy neprovozoval (a předpokládám ani nesliboval) noční spoj Praha-Mukačevo. Ani nic jako motoráček Košice-Mukačevo neprovozoval. To jste jel zřejmě bagetou ZSSK.

jan

Já minulý týden. RR 960 asi 10 lidí a zpět RR 963 3 lidi. V Chopu nevystupoval ani nenastupoval nikdo.

F. K.

Protože žádný Chop neexistuje. To nádraží leží v Čopu.

jan

Proč myslíte, že je správně jen Čop?

-TR-

Nač používat odporný anglický přepis azbuky, když toto území bylo kdysi dávno součástí Československa?

jan

Na pár let a ještě k tomu uměle, jako celé ČSR. 😉

Přemek

Anglikanismy stejně jako rusismy jen przní náš národní jazyk. Slovanská jména mají přirozený český transkript většinou přímo z azbuky. Každé médium by měšlo uvádět tamní jména a názvy v české transkripci v latince, protože azbukou nepíšeme.

K.S.

Protože existuje jakýsi úzus že se pro přepis azbuky používá fonetický přepis (Čop, Gorbačov, Ovečkin), u měst se dá ještě použít český ekvivalent (Petrohrad). To že se dnes bohužel na dokladech, používá anglická či francouzská transkripce, je smutný fakt. To stejné platí u Japonštiny, kde se souběžně používají dnes obě transkripce. Česká transkripce je ale lépe schopná přenést zvukovou informaci. Vezměme si třeba Sergeje Koroljova, rusky se píše Королёв, anglicky Korolev, česky Koroljov, což je skoro 1:1 s ruštinou. Nebo pro příklad s japonštinou vezměme tu nešťastnou elektrárnu, anglicky Fukushima Daiichi, český přepis Fukušima Dajiči, což je v zásadě opět… Číst vice »

Lada

Nepoužívá se fonetický přepis, jen jaksi jedno písmeno azbuky odpovídá jednomu písmenu české latinky. A není to ani tak o úzu, jako spíš o tom, že se to řídí ČSN. Jinak souhlas, blbost to táhnout ještě přes angličtinu…