Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava

Nový český námořní přístav: kolik bude stát a k čemu bude, má zjistit analýza

Provoz v hamburském přístavu. Foto: Jan Sůra
Provoz v hamburském přístavu. Foto: Jan Sůra

Česká republika by měla v roce 2022 získat vlastní námořní přístav, konkrétně 200 až 300 metrů dlouhou přístavní zeď v Hamburku, u které budou moci přistávat lodě s ponorem kolem 11 metrů. Stát přístav získá výměnou za jiná území, která má nyní v Hamburku v dlouhodobém pronájmu.

Jenže zatím není jasné, jak velké investice si dnešní brownfield vyžádá, kdo je zaplatí, a jaké obchodní a dopravní možnosti vůbec přístav skýtá. Ředitelství vodních cest proto chystá zakázku na zpracování marketingové analýzy, která má přinést odpovědi. „Cílem je definovat konkrétní funkční parametry nového přístavního území v Hamburku, odpovídající reálné poptávce dopravního trhu mezi ČR a zámořím realizovaným přes Hamburk,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský.

Česká území v Hamburku. Pramen: ŘVC
Česká území v Hamburku. Pramen: ŘVC

Jde například o to, jaké zboží a v jakých objemech zde bude možné překládat. Zároveň je podle Bukovského třeba stanovit konkrétní technické parametry nového přístavu, způsob dopravního napojení a odhadnout předpokládané investiční a provozní náklady. „Tyto vstupy jsou nezbytné pro nadcházející fázi jednání s městem Hamburk, kde se nejedná o tom, zda se bude výměna území realizovat, ale za jakých podmínek,“ doplnil Bukovský. Část investic totiž pokryje město Hamburk, které výměnu iniciovalo. Jde tak o to, v jakém stavu město území o rozloze tří hektarů předá, a v jakém bodě převezmou investiční štafetu Češi.

Vjezd do areálu Moldauhafen. Autor: ŘVC
Vjezd do areálu Moldauhafen. Autor: ŘVC

Česká republika má dnes v Hamburku na základě Versailleské smlouvy ve správě tři přístavní území. Moldauhafen (3000 m2) a Saalehafen (21000 m2) má v dlouhodobém pronájmu na 99 let do roku 2028 s opcí na dalších 50 let. Tyto přístavy nelze využít pro překládku z námořních lodí, neboť se sem nedostanou. I proto stát přijal nabídku města Hamburku na výměnu za námořní přístav. Peutehafen (8000 m2) pak český stát vlastní a využívá pro říční lodě.

O tom, že ŘVC zakázku na zpracování analýzy bere vážně, svědčí mimo jiné skutečnost, že před jejím vypsáním přistoupilo k takzvaným předběžným tržním konzultacím s firmami. Samotná zakázka má být vypsaná v nebližších dnech. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
já ty
Host
já ty

Třeba tam bude pan Kožený vykládat lodě co mu prodal soudruh Klaus se svými kumpány v 90 letech.

Michal
Host
Michal

Tak je krásné, že se stát chystá za naše prachy podnikat, aniž by věděl pro koho a proč to dělá… 😀

Lukas Končický
Host
Lukas Končický

Přesně tak. Geniální postup 😀

Petr.R
Host
Petr.R

jedinečne PRO, i kdyby měla odjet z přistavu jedna loď za rok, tak ok. Přijede, přeloží kontejnery který pojedou do čr po železnici a třeba za čas se přeloží na lod na dunaji(hodonín)

Petr.R
Host
Petr.R

nevím proč jsou tady všichni proti vodní dopravě, třeba tam bude zajíždět lod s kapalným zemním plynem abychom mohli jednou řící rusákům at si ho strčí……šak tam nemusí jenom naše lodě, vy to máte v krvi…..

Michal
Host
Michal

To si asi pletete přístav s autobusovou zastávkou – není to jen kus betonu u moře, ale je tam nějaká infrastruktura (z výletu po přístavu v Hamburku mě například napadají jeřáby), kterou musí někdo koupit a o kterou se musí někdo starat, jinými slovy živíte tam lidi a celé to má význam jen při určitých objemech.

Takže ta vaše „jedna loď“ určitě může zakotvit o kousek vedle a bez nějaké zásadnější úhony či zdržení se vyložit.

Pokud má stát nutkání konat dobro, mohl by místo přístavu v Hamburku udělat něco pro nákladní dopravu železniční…

Petr.R
Host
Petr.R

a co kdyby ty lodě vedle kotvily v tom našem přístavu a udělali z toho našeho přístavu néé autobusovou zastávku, ale nádraží.Mně se nezdáte, nejste ten co všude najde toho křečka, žábu atd?

Michal
Host
Michal

Ééé, no pokud by bylo nějak zásadně potřebné (a výnosné) rozšiřovat hamburský přístav, tak by se toho pravděpodobně někdo chopil a dávno to realizoval, nemyslíte?

Stejně tak pokud někdo potřebuje dovážet zboží po moři, nebude čekat na kánoisty na ŘVC, ale dávno používá existující služby. Jen Metrans každý den přiveze několik kontejnerových vlaků a pokud vím, tak je problém ne je naložit, ale dojet s nimi sem.

K.S.
Host
K.S.

Ano, pravidelně je možné je vidět třeba na trase ze Slovenska do Břeclavi, samozřejmě další podobné vlaky ČDC a občas něco v režii AWT. Problém je že je to tak k Dunaji a pak k Černém moři, nebo na Jadran, ale ne k hlavním přístavům na západě.

Michal
Host
Michal

Co není k hlavním přístavům na západě? Tady https://bit.ly/2B2ISFv máte jízdní řád Metransu.

Metrans vlasní operátor hamburského přístavu HHLA, tak co jiného by byla jeho primární destinace…

K.S.
Host
K.S.

Díky za jízdní řád. podívám se na to jak to jezdí přesně a kolik těch vlaků denně a kudy to je.

K.S.
Host
K.S.

Přístav v Hodoníně je trochu hloupost, zejména pokud to nemá pokračovat dál, mnohem lepší by bylo jej zřídit u D2 pod Lanžhotem, dostupnost pořádného nádraží je tam mnohem lepší. Pokud by se zřídil až nad železničním mostem, tak se dá dotáhnout kolej přímo z nákladního nádraží v Břeclavi, těleso původní železnice Břeclav-Brodské je zachované a podle katastru stále patří SŽDC. Vlečka by pak měla asi 8,5km a provoz na ní by neovlivňoval provoz na hlavní trati. Alternativně by se dala táhnout jen vlečka z Lanžhota.

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

Naprostá blbost. Zrusit RVC. Jsme na rozvodi 3 mori a hornich tocich rek.

liberal shark
Host
liberal shark

K čemu nám to bude, když nejsme schopni splavnit Labe ?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Právě proto by tam přece měly být ty koleje železniční vlečky – došlo?

To
Host
To

A k čemu nám je Ředitelství vodních cest nebo jak se ten cirkus jmenuje? Zřejmě k h… nejsem si jist, jestli pár výletních lodiček potřebuje vlastní ředitelství… ale asi jo

K.S.
Host
K.S.

Podrobnosti nabídky neznáte? Je to prodej, nebo opět pronájem?

Co jsem četl tak rok zpátky, tak území by mělo být na náklady Hamburku zavlečkováno, tak že je spíš otázka jak tento materiál, zboží atd dostat k nám, což ale znamená přehodnotit nákladně-železniční politiku a eventuálně Němce (a SŽDC také) dokopat k tomu aby se pro běžný nákladní provoz výrazně zlepšily podmínky.