Novou tramvajovou trať v Brně má postavit Eurovia a spol., koleje na Kamechy budou do roku 2027

Trať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město Brno

Cena v soutěži klesla o více než 600 milionů korun.

Sdružení firem ze skupiny Vinci Construction Eurovia CZ, TuCon a Marti Tunnel vyhrálo soutěž na stavbu nové tramvajové trati na brněnské sídliště Kamechy. Výběr zhotovitele schválili včera brněnští radní. Pokud se nikdo neodvolá, dojde k podpisu smlouvy a stavba začne v lednu příštího roku. Zkušební provoz se předpokládá v prosinci 2027.

Vítězné sdružení nabídlo cenu 1,842 miliardy korun (73 % předpokladu 2,5 miliardy korun). Město počítá s tím, že většinu nákladů na 1,4 km dlouhou trať zaplatí Evropská unie.

Trasa povede od stávající tramvajové smyčky Ečerova, povede kolem ulice Vejrostovy a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. V rámci stavby vzniknou tři nové zastávky: Ruda, Říčanská a smyčka Kamechy. Součástí 1,4 kilometru dlouhého úseku bude i 320 metrů dlouhý tunel.

Z celkových 320 metrů tunelu bude 242 metrů ražených. U obou portálů se pak zbylé tunelové metry vybudují vyhloubením jam, vytvořením betonové konstrukce a následným zasypáním.

Zahájení v lednu

O tramvaji na sídliště Kamechy se ve městě mluví desítky let. Městští radní schválili tunelovou variantu v červnu 2020, čímž se vrátili k variantě zvolené už v roce 2015. Mezitím v roce 2018 tunel zavrhli jako příliš nákladný s poukazem na geologické podmínky. Nechali si přitom zpracovat novou studii proveditelnosti.

Jedná se o největší dopravní stavbu tohoto typu v novodobé historii města Brna.  Nová trať nejen zlepší dostupnost sídliště Kamechy, ale také přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě. Obyvatelům této oblasti nabídneme pohodlnější a rychlejší cestování. V současnosti je konečná stanice tramvaje v Bystrci vzdálena od Kamech více než kilometr a obyvatelé musí pro cesty využívat přestup na autobusové spoje. Prodloužení tramvajové trati umožní místním přímé spojení do centra města,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Součástí projektu jsou i úpravy dotčené pozemní komunikace, mosty, přeložky inženýrských sítí a další stavbou vyvolané investice. „S přípravnými pracemi lze začít už během ledna 2025, aby stavba probíhala v souladu s harmonogramem a v polovině prosince 2027 mohla být předána do zkušebního provozu,“ sdělil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.

Po dokončení v roce 2027 bude Kamechy obsluhovat linka číslo 1.

Trať Ečerova - Kamechy, zákres. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město Brno

 

Tagy brno Dopravní podnik města Brna DPMB Eurovia CZ Kamechy Marti Tunnel rozšiřování tramvajových tratí tramvajová trať Ečerova - Kamechy TuCon
8 komentářů