Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Novou tramvajovou trať v Brně ke kampusu postaví Firesta-Fišer s Metrostavem

Možná podoba zastávky Nová Jihlavská. Foto: Brno
Možná podoba zastávky Nová Jihlavská. Foto: Brno

Brno výrazně pokročilo v přípravách stavby nové tramvajové tratě k Univerzitnímu kampusu Bohunice. Novou trať postaví za 1,496 miliardy korun bez DPH sdružení firem Firesta-Fišer a Metrostav. Hotovo by mělo být do roku 2022. Město výběr vítězného sdružení oznámilo v tiskové zprávě.

O uzavření smlouvy s vítězným sdružením rozhodli brněnští radní. Brno se rozhodlo soutěžit zakázku podle takzvané Žluté knihy FIDIC, kdy má vítězné sdružení za úkol i zpracovat projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Takový postup dosud není v Česku příliš rozšířený, ačkoliv ve světě je běžný. Zabraňuje například zbytečně okázalým stavbám nebo skrytým mezerám v projektu, které pak vedou k celkovému prodražení zakázky.

Prodloužení tratě přinese úlevu celé lokalitě, která se rychle rozvíjí, a především umožní pohodlnější cestování pro mnohem větší počet uživatelů městské hromadné dopravy,“ uvedla primátorka města Markéta Vaňková.

Brno má na stavbu získat evropskou dotaci z Operačního programu Doprava, kterou už schválil řídící výbor programu. Příjemcem bude Dopravní podnik města Brna.

Nabídky na provedení stavby jsme získali od dvou subjektů. Kritériem hodnocení přitom nebyla jen nabídková cena, ale i doba realizace stavby,“ přiblížil radní pro oblast investic David Grund. Druhá nabídka byla od Hochtiefu.

Díky projektu se linka tramvaje číslo 8 prodlouží asi o 900 metrů. Nová trať se odpojí na uzlu Osová, kde budou moci lidé přestupovat na další tramvajové a trolejbusové linky. Z Osové povede přes 600 metrů dlouhým tunelem pod Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky. Na trati vzniknou dvě zastávky: Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude umístěna pod zemí.

Vedení města si slibuje, že nová trať už od konce roku 2022 výrazně zjednoduší cestování desítkám tisíc lidí, kteří denně míří do oblasti Fakultní nemocnice Brno a Univerzitního kampusu Bohunice. Nyní musejí lidé využívat trolejbusy či autobusy. Dopravu na trase bude zajišťovat linka číslo 8.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
tbalada
Host
tbalada

Nejsem z Brna, ale ta trať do Líšně ze Stránské skály vzala definitivně za své? Děkuji

Nikolaj M.
Host
Nikolaj M.

Nevzala, ale… když se nestihned stavět do určitého času, nejsou jisté peníze z EU (jakože nestihne).
Co vím, tak skončilo to vydáním územního rozhodnutí ÚMČ Líšeň a odvolacím řízením na MMB. A tam to leží a bude ležet soudě dle rychlosti v jiných případech.

Petr Kusavec
Host
Petr Kusavec

Stavba vzala za své. Lidé co si na černo postavili v místě bývalé tratě kůlny a šopky. No vlastně na cizím pozemku založili spolek a podařilo se jim zrušit celou akci!!! https://www.idnes.cz/brno/zpravy/tramvajova-trat-stranska-skala-lisen-obnova-se-odklada.A180316_135727_brno-zpravy_dh

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Proti tomu je (teoreticky) jednoduchá pomoc: udělat místní šetření, „černé stavby“ nechat okamžitě odstranit a za neoprávněný zábor cizího pozemku uložit „mastné“ pokuty – a jako možnost nápravy bez postihu nabídnout, že všechny námitky proti obnově trati budou okamžitě staženy. Ale to by museli chtít všichni = i (a především) ti „vlivní“ …

Pavel
Host
Pavel

Stavbu šaliny do Líšně zablokovali pánové Michal Štourač, Jan Holan a Jaroslav Hnilica co bydlí v okolí budoucí tratě. Více na http://www.onemanbrnoblog.cz/salina-do-lisne/

Zdeněk
Host
Zdeněk

Rekonstrukce aspoň co se týká papírů pokračuje:
https://www.brno-lisen.cz/2019-05-27-1/f15321

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Toto je sice dobře. Ale vypadá to, že Brnu vůbec nezajímá městská železniční infrastruktura, tratě vedou docela dobře přes obydlené oblasti.. Ale výsledek je to, že polovina Brňáků neví, že šalinkarta platí do vlaku!!!! Vždyť mě včera jeden člověk kasíroval, že není možné na šalinkartu dojíždět vlakem ze Slatiny do Židenic!!! Nemusíme pak řešit kolony, pokud se z Jedné strany města na druhou stranu města nepojedeme hodinu a půl, ale 20-30 minut. Jedině „špatně “ umístěna zastávka je v Řečkovicích, která se ale dá využít vybudováním kvalitního přestupního terminálu. Zajímalo by mě, jak bude řešena doprava na Dunajskou a dál… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Podle mě tomu chybí nějaká větší sebeprezentace IDS JMK. Třeba bych ocenil reklamy typu „Víte, že tam a tam dojedete za tolik a tolik minut, což je o tolik minut rychlejší než autem?“
V Praze v metru takové poutače jsou, ale jde spíš o zajímavosti (nejkratší denní linka, počet světelných křižovatek, denní spotřeba elektřiny). To je pěkné, ale chtělo by to víc zacílit na samotnou přepravu.

Pavel
Host
Pavel

Máte pravdu, mnoho lidí neví , že na šalinkartu lze cestovat po Brně vlaky. Ale ještě více chybí na přestupních uzlech informace o časech odjezdu / příjezdu vlaků. Židenické nádraží se má přesouvat na most, nad zast. Kuldova. U Řečkovického nádraží se 60.letech plánovala smyčka trolejbusů, který by jezdily jako dnes 65ka přes Medlánky až do Kropole. Proto dole u nádraží ta smyčka, proto demolice domů a rozšiřování ulic u Palackého náměstí. Dnes se znovu debatuje o využití Řečkovického nádraží v souvislosti s podpovrchovým kolejovým průtahem (SJKDiametr) od Tišnova do Chrlic. A víte třeba, že architektem toho řečkovického nádraží byl… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

tak diky Vode z Tetcic nemame v Bohunicich zastavku, takze i kdyz pres nas kazdych 15 minut ve spicce jezdi primestske Os, tak stejne musime na salinu do Statlu…

A.R.
Host
A.R.

Copak na ten obskurní spolek neexistuje nějaká páka? Přece není možné, aby nějaká sekta blokovala důležitou stavbu.

Pavel
Host
Pavel

Ten „spolek“ tvoří jen jedna osoba. Pan Josef Dvořák z Tetčic.

A.R.
Host
A.R.

Dvořák z Tetčic ale není nedotknutelný. Nebo ano?

Vojta
Host
Vojta

Tak to byl nějaký blb – já používám šalinkartu pro jízdy vlakem po Brně od 1. 1. 2004 a posledních min. 12 let jsem s tím neměl problém (ze začátku si průvodčí zvykali). Kordis někdy vytvářel mapu rychlých (vlakových) spojení v Brně – viselo to v podchodech kolem nádraží. Nádraží v Řečkovicích je umístěné celkem dobře (návaznost na linky 42, 70; blízkost areálu Lachemy), chtělo by to ještě, aby autobus 65 neodjížděl těsně před příjezdem vlaku od Brna – už jsme kvůli tomu psal kdysi na DPMB, ale mají tam jiný názor („Časová poloha linky 65 je skutečně zvolena jako… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Krtek ve Štatlu? (česky: Metro v Brně?) 😀

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To bude až „diametr“ – pokud si jej někdy Krno vybuduje …

A.R.
Host
A.R.

Ještě by to chtělo novou železniční zastávku v Lískovci, u ní přestupní terminál, prodloužení trolejbusů s Osové k němu a bylo by to ideální. 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jenže u toho se Kotzian nezviditelní zdaleka tolik, jako u přestavby Dolního nádraží.

A.R.
Host
A.R.

Kotzian mě nezajímá. Zajímá mě to, jak zlepšit přepravu po městě. Nerozumím tomu, proč se k dopravě musí vyjadřovat každý tydýt, jako je Kotzian.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jenže to, co zajímá Vás, zase vůbec nezajímá Kotziana (stejně jako jej nezajímáte ani Vy sám) – a bohužel platí, že bere větší …

A.R.
Host
A.R.

Rozdíl je v tom, že já nehoním politické body ani nesleduju své osobní zájmy. Kotzian je v pozici, kterou může opustit a nebude mít pak vůbec žádný vliv.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Souhlas – ale právě proto platí to, co napsal „Jiří Kocurek“, a co jsem se snažil (možná poněkud neobratně) podpořit.

Adam
Host
Adam

jenze stavbu blokuje spolek lidi, kteri si kdysi koupili domy na ulici, ktera ma vest k nove zeleznicni zastavce…bohuzel uspesne…nepotrebuji ani toho tydyta z Tetcic na pomoc

Petr Kusavec
Host
Petr Kusavec

Problém je v místních obyvatelích z nově vzniklém sídlišti Leskava. Terminál je vyprojektovaný a vše okolo hotovo. Ale jak to tak bývá, nový obyvatelé nechtějí být rušeni veřejnou dopravou, bržděním vlaků a zvýšeným pohybem vozidel a lidí 🙁

A.R.
Host
A.R.

Počínání takových lidí nedává smysl.

HG1982
Host
HG1982

Obehnat jim tu rezervaci 10 metrů vysokou zdí, aby náhodou někoho nerušili oni. Vlak kdysi v Lískovci stavěl, ale nádražíčko či jak to nazvat zbořili při stavbě dálnice (jak říkal dědeček)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A.R.: Vám sice ne, jim ovšem ano …

A.R.
Host
A.R.

Jim možná ano, ale pořád jsou to oni, kdo něco blokují. Jestli chtěli klídeček, měli se odstěhovat za dálnici.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A hlavně se to sídliště začalo, pokud vím, až potom, kdy už nová zastávka včetně prodloužení trolejbusové trati byla dávno součástí „výhledu“ – takže jako druzí přicházejí až ti protestující, „výhled“ byl první.

Vojta
Host
Vojta

Jestli SŽDC s tím pohnou a dají se do modernizace, tak sice možná bude zastávka, ale nebude se k ní ani dat dostat – lávka přes Leskavu je totiž součástí terminálu, tj. jedině skokem přes potok nebo křovím od garáží na konci Šoustalovy. Takovýto stav ovšem bude ostuda, tak snad bude všeobecný tlak na to stavbu terminálu urychlit. Mrzuté je, že přístupová cesta (ulice U Leskavy) dosud nebyla převedena na město – to může být problém pro trolejové vedení, ale dočasně by to mohli zpřístupnit aspoň pro autobusy.

Ondřej
Host
Ondřej

Někteří lidé bohužel nechápou, že žijí ve městě.

A.R.
Host
A.R.

Proč v takových zprávách není, kdo tu stavbu projektuje? Pořád je tam jen ten, kdo to postaví. Ale ti projektanti se na tom taky nadřeli a celý koncept vymysleli.
Jinak je to samozřejmě dobrá zpráva. 🙂

Petr Kusavec
Host
Petr Kusavec

Projektantem je Metroprojekt !

A.R.
Host
A.R.

Metroprojekt je možná generální projektant, ale nikoliv jediný. Lidi z Metroprojektu neumí všechno.

Insider
Host
Insider

U „žlutého FIDICu“ může projekt doznat značných změn. Zhotovitel má „pouze“ textové podmínky Objednatele, výkresy nejsou závazné.

A.R.
Host
A.R.

Když je něco na výkrese, tak to tak má být. Pokud to realizátor postaví jinak, nebudou některé výpočty souhlasit.

Skeptik
Host
Skeptik

Je příjemné vidět, že se někde věci hýbou kupředu, třeba by se SŽDC mohla ve Žluté knize FIDIC inspirovat. Dočkat se doby, kdy od schválení záměru po dokončení stavby uplynou 3 roky, to je skoro jako sen o Rajské zahradě…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Byl by to málem zázrak a tak si ho přejme.

a8n
Host
a8n

Jakého schválení záměru? RMB ho schválila 18.8. 2015 (samozřejmě v situaci, kdy byla stavba zanesena v ÚP), EIA byla zveřejněna 04.07.2016. Předběžné oznámení bylo odesláno 1.10.2017, samotná soutěž trvala 10 měsíců (vypsána ještě za minulého zastupitelstva). Hotovo má být 2022, takže za 7 let. Výsledná cena je na 124 % odhadované.

Skeptik
Host
Skeptik

Dík za doplnění, když bych si tu časovou posloupnost a odhad ceny dohledal, asi bych tak nejásal.

Petr Kusavec
Host
Petr Kusavec

Paráda. Bydlel jsem dva roky kousek od ulice Osové a tato stavba je opravdu smysluplná! Trolejbusy a autobusy už do kampusu a nemocnice nestíhaly.

E.M.
Host
E.M.

Jen drobnost – jedná se o Mikuláškovo náměstí, nikoli Mikulášské. Jinak díky za dobrou zprávu 🙂

Marty-t2
Host
Marty-t2

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll