Novinky ve výrobě autobusů v Libchavách. Ptejte se obchodního ředitele SOR Filipa Murgaše
Autobus SOR NS 12 Electric v barvách DPB. Foto: DPB
Nový dál podcastu Cesty Zdopravy.cz se zaměří na budoucnost výroby autobusů ve východočeských Libchavách.
Zajímá mě jedna věc, pokud bude SOR dále vyrábět karosérie, budou kvalitnější? Iveco crosway a streetway jsou daleko „přítulnější“ pro pasažéry, ale i trvanlivější. SOR prodává vlastně to, co teď Turecko. Dílenské zpracování interiérů by se opravdu mohlo moc moc zlepšit. A o penězích to asi moc není, když Praha nyní kupuje cca 150 Iveco a ten jeden SOR na ukázku co tu jezdí, tak je věčně v dílnách 🙂
Dobrý den
Plánujete, nebo jednali jste o tom, že by jste se opět pokusili o výrobu a testování hybridního autobusu ? Jako to bylo před 10 lety u dvou vozů NBH 18 u DPP. Nebo jste už dávno z téhle varianty hybridního pohonu upustili ?
Dobrý den. Zajímala by mě odpověď pana ředitele na otázku, jak firma hlídá kvalitu dílenského zpracování? Mám totiž pocit, že i v několik let starém autobusu SOR je kvalita interiéru v daleko horším stavu než ve 20 let staré karose. Jednotlivé díly mezi sebou vůbec nelícují, enormně drnčí, mezi rámem dveří a dveřmi je díra že by tam člověk prostrčil dlaň a jiné. Je také možné do budoucna nějak zlepšit chodové vlastnosti autobusů SOR? V přímém porovnání s jinými výrobci městských autobusů vychází SOR co se týče vchodových vlastností na našich silnicích subjektivně nejhůře. Takový hezky natřený kostitřas. Děkuji za… Číst vice »
Kdy vyjedou první autobusy na Vodík?
Dobrý den, proč mám i u nových vozů NS na pražské MHD pocit, že se musí každou chvíli rozpadnout? Všude vše vrže, skřípe a mlátí. Děkuji.
1. Je to ulicemi, když ten bus bude jezdit po strakonické, tak noc neuslyšíme (za rámus) , když pojedete 136 z Flóry dolů, tak uslyšíte i v zájezdovém randál.
2. Kvalita zpracování karoserie a interiérů nebyla nikdy u SOR extra třída ;-). Ale Po Praze se prostě vydrnčí cokoliv.
3. Je škoda, že ty škody se vydrnčely dříve, než začaly jezdit 😀 (Turecké kastle a salóny)
S akou najviac kurióznou požiadavkou zo strany zákazníka ste sa stretli? 🙂
Aby nendrnčel interiér 😀
Dobrý den…
1. Jak vaše firma „bojuje“ s nálepkou výrobce z JZD?
2. Sice je to krátce co obohatili portfolio řady NS a CN… ale neuvažuje o nějakém propracovanějším a odvážném designu? Je znát značný posun ale stále je design vašich autobusů vnímán dá se říct lacině, tzv. za hodně málo peněz co nejvíc muziky.
3. Plánujete také NS 15m?
4. Z pohledu cestujícího i zaměstnance DP mohu říct, že jsou vaše autobusy celkem hlučné, neuvažujete o propracovanějším odhlučnění vozů a tím zvýšení komfortu vašich vozidel pro cestující?
Kloubové NS 18 electric – zůstane na dlouhou dobu jen u jednoho kusu jako tomu bylo u NS 18 diesel? A zkušební jízdy – budou v Praze?
Dobrý den, z jakého důvodu vadí společnosti SOR výběrko na vodikove autobusy Dopravního podniku Ostrava s podmínkou, že do soutěže se může přihlásit pouze výrobce, který už minimálně jeden autobus na vodikový pohon vyrobil. Vzhledem k zakázce je dost zásadní zkušenost. Dále bych se zeptal, jak daleko s výrobou/vývojem tedy společnost SOR s vodikovým autobusem je?
A ještě jedna věc k designu od Patrika Kotase – je to opravdu jeho návrh nebo do toho tužkou kreslil i management? 🙂
Myslím že to zcela odpovídá stylu p. Kotase.
Nemyslím si, i Kotas dovede být docela čistý, když chce. V té přední partií je toho ovšem naflakano tolik, že už tam chybí snad jen mracky, sluníčko a měsíček. Třeba ty diody pro denní obrys mi přijdou jako kokarda pro krále – podobně jako u 15TII
Rád bych se zeptal, jak budete pracovat s rostoucími mzdami v ČR. Je udržitelná vaše propozice „levného výrobku“, když vám mohou náklady na lidské zdroje v krátké době vyrůst až o 30 %? Nebo jdete cestou robotizace a omezování lidské síly ve výrobě?
V kraji kde vyrábí to není zase tak zásadní problém. Tam lidé vstávají i za 35hrubeho si myslím 🙂
No, i za mnohem méně. Většina zaměstnanců pracuje za minimální mzdu pro jeho platovou třídu. O 35 000 hrubého si 90% zaměstnanců může nechat jen zdát.
Dobrý den. Měl bych jeden dotaz. Hodláte se více prosadit v segmentu midibusů, myslím tím alternativní pohon, více typových řad, případně navázat užší spolupráci s některým z partnerů z jiných zemí ( Temsa, Otokar) atd.
V návaznosti na to: je v produktové řadě nějaký prostor pro 8-9m midibusy jakožto náhrada za krátké „hrbáče“, nebo je tento segment už mrtvý?
Dobrý deň, ja by som mal 3 otázky.
1. Bude v budúcnosti možná aj zástavba prevodovky VOITH napríklad do modelu IC(N)
2. Plánuje sa nový zájazdový autobus na vyššej úrovni?
3. Čím si vysvetľujete úspech firmy v našich končinách? Mnoho výrobcov, ktorý začínali v období kedy vy, už neexistuje, myslíte si že to bolo šťastie na zákazky alebo to bol marketing?
Hodně nízká cena a řekněme slušná kvalita..? Ale to bývalo 🙂
Zástavba Voith je, včetně homologací! Pouze vedení SOR asi nemá motivaci nabízet tuto převodovku? Bohužel pan ředitel má jiné priority!
Dá sa niečo robiť so šírkou uličiek v oblasti 2. a 3. nápravy a priechodzou šírkou kĺbu u nízkopodlažných vozidiel? Pri prednej náprave som už postupom času zlepšenie zaznamenal.
Dobrý den,
Rád bych se zeptal, zda SOR počítá i s výrobou autobusu NS o délce 15 metrů pro městské nebo i linkové provedení? Dřívější řada CN existovala v počtu 1 ks o délce 13,5 metru. Děkuji za odpověď.
Jen ne další městské 15m busy.
Plánujete redesign světlometů? Ty současné působí hodně plastově, spíše jako laciná hračka. Děkuji 👍
Dobrý den, zajimala by mě asi největší slabina vždy nově projektovaných/vyrobených autobusů přesněji zda to jsou většinou elektrické systémy, motory, kompresory či něco jiného a zda je to vyprojektované Sorem a nebo to jsou vložené díly od jiného dodavatele. Popřípadě jak se řeší nějaké závažné závady? Jako u aut „svolávací akcí“ či nějak jinak? Děkuji.
Všechny autobusy jsou slepeniny od všech možných výrobců… U SOR například, si myslím, že dělají možná kastle a tím to končí.
Ale tak to funguje všude, třeba i ve škodě
Nelíbí se mi hlučnost vašich autobusů u DPP. A to ani vnější, ani vnitřní. Proč dobrovolně autobusy neodhlucnite lépe?
A problémy s vytápěním v zimě.
Zajímavé je, že z poslední série dodaných bus, jsou některé uřvané jak Viktorka a některé relativně tiché. To bych chtěl vysvětlit. Přitom, vše obsahuje stejnou techniku a vybavu
Dobrý den, pane řediteli, jako řidič bych se chtěl připojit k čtenáři Radimovi ohledně dotazu na to, zda jsou Vaše autobusy vůbec vybaveny tlumiči. Podvozek mi přijde velmi měkký, avšak po průjezdu přes sebemenší nerovnost se celý autobus rozkmitá a několikrát se nečekaně zhoupne. To má vliv i na brzdný účinek retardéru kvůli ztratě přítlaku zadní nápravy na vozovku. Retardér se v takovém případě mnohdy dokonce na několik sekund deaktivuje. Jízdní vlastnosti vozů NS12 tak hodnotím jako velmi špatné (o NB12 raději ani nemluvím). Dále nám řidičům vadí zdlouhavé otevírání dveří v zastávce. Při stisku tlačítka či tlačítek mnohdy dveře… Číst vice »
Sice nejsem zaměstnanec žádného DP, ale mohu potvrdit, že když za jízdy koukám do kabiny u NS, tak občas tlačítko na dveře nezareaguje a řidič ho musí zmáčknout znovu
Dobrý den, pane řediteli, jako řidič bych se chtěl připojit k čtenáři Radimovi ohledně dotazu na to, zda jsou Vaše autobusy vůbec vybaveny tlumiči. Podvozek mi přijde velmi měkký, avšak po průjezdu přes sebemenší nerovnost se celý autobus rozkmitá a několikrát se nečekaně zhoupne. To má vliv i na brzdný účinek retardéru kvůli ztratě přítlaku zadní nápravy na vozovku. Retardér se v takovém případě mnohdy dokonce na několik sekund deaktivuje. Jízdní vlastnosti vozů NS12 tak hodnotím jako velmi špatné (o NB12 raději ani nemluvím). Dále nám řidičům vadí zdlouhavé otevírání dveří v zastávce. Při stisku tlačítka či tlačítek mnohdy dveře… Číst vice »
Jakou máte zkušenost s prototypem vozu SOR ICN 12, který jezdí nyní u dopravce Transdev Morava?
Dobrý den, jako řidič trolejbusu 30Tr s karoserii SOR mám, otázku proč dáváte ty zpětné zrcatka u řidiče tak strašně vysoko az tak že karoserie omezuje vyhled z kabiny. Řidič by měl vidět do 100% plochy zrcatka. Druhy dotaz proč je pedál brzdy o 3cm výš než pedal plynu. Třetí dotaz proč je celkove odpružení tak měkké a proč se vůz tak houpe. Čtvrtý dotaz proč je topeni pro cestující tak poddimenzované. Děkuji za odpověď.
Lukáši, ten pedál bude evidentně záležitost vícero výrobců. V SU je to úplně stejně.
Jsou autobusy vybaveny nějakými tlumiči? Na linkách, kterými jezdím, jsou nasazeny NB18 a po 20 minutách je člověk naklepaný jak řízky. To že při volnoběhu má člověk strach že na něj vypadne nějaký „vrchní“ díl vozu už ani nezmiňuji.
Tlumič je tlumič, pérování je pérování. A pak je tu další strana – povrch po kterém se jede ;-). Zeptal bych se na odboru dopravy 😀
Dobrý den zajímalo by mě jak vidíte budoucnost v elektrobusech a jiných alternativních pohonů a a jak jste na tom s objednávkami autobusů v dalších období
Proč jsou ve většině autobusů MHD/příměstské dopravy (LE verze) tak úzké uličky na průchod vozem? Např. Solaris má uličky širší než většina výrobců (včetně SORu). Pro lidi s omezenou schopností pohybu nebo pro cestující s RVHP taškou, atd, zbytečný veliký problém. Např. Solaris má uličky širší než většina výrobců a cestujícím s omezenou schopností pohybu, s RVHP taškou, s taškami s nákupy, … , se nastupuje i prochází vozem mnohem pohodlněji a plynuleji.
Plánujete se tím v budoucnu inspirovat?
Pak je tu také komfort sedícího. Jestli chcete udělat místa k sezení pro lidi do 60kg, budou uličky širší 😉
Jak si myslíte, že se vám podaří obstát v nové konkurenci vyráběné částečně nebo kompletně v Turecku? Myšleno hlavně trolejbusy a elektrobusy Škoda-Temsa (viz. např. poslední VŘ na trolejbusy v Opavě) a taky Iveco Streetway.
Těžko
Proč jsou vaše autobusy stále tak neatraktivní po designové stránce? Je velmi drahé zaplatit designérské studio?
Subotázka – Proč byl na poslední design vybrán zrovna ing. arch. Kotas? V ČR snad není rozporuplnějšího (za mě horšího) architekta dopravních staveb a vozidel. Poslední návrh tak vypadá jak z 90. let od absolventů střední školy.
Ale od absolventů střední školy 90. let… Dnešní absolventi střední školy umí sotva spočítat algebraickou rovnici druhého stupně 😀
Což je disciplína, již při návrhu vzhledu autobusu uplatňujete téměř neustále.
Hned jak jsem to odklepl tak mi bylo jasné že někdo přesně tohle napíše
Ok boomer
Vyřešit tři rovnice o třech neznámých je pro design stejně potřebné, jako když řidič autobusu umí vařit. To kdyby se designér vydal na dráhu učitele matiky a řidič se stal kuchařem.
Chci jet krásným, ale nepohodlným autobusem? Za mě – neeee 🙂
Ale vlastně vás chápu, kor v dnešní době. Spíše jdeno to, co bylo naobjednano. Počkejte si v Praze na iveca a můžeme srovnávat 😉
Proč se v ČR nevyrábí pořádný zájezdový autobus na rozdíl od autobusů pro MHD a regionální provoz, které exportujeme do Evropy ve velkém? A plánujete vývoj takového autobusu po vývoji řady SN, IC?
Zatímco v MHD se prosazují bateriové autobusy, jaké pohony budou pro regionální a dálkové autobusy?
Kdyby měl SOR například, vyrobit zájezďák, tak bude stát tak 30M. To je levnější koupit Scanii. Koukněte, co stojí městské autobusy 🙂
Dobrý den.
Předpokládám, že Vaše firma má strategii rozvoje naplánovanou na desítky let dopředu. Ponořme se trochu do budoucnosti a představme si město za 30 let. Jak podle vás bude vypadat městská autobusová doprava v té době? Budou se měnit jen paliva či případně celé trakce anebo se změní i podoba běžného autobusu? Dočkáme se v té době třeba většího množství menších robotických vozidel, které lépe zvládnou dynamiku poptávky anebo budeme i nadále jezdit na páteřních linkách kloubáky s lidským řidičem?
A co třeba nějaké multimodánní výstřelky jako třeba valníčky pro jízdní kola, jako známe například z Austrálie?
Dobrý den, mohu se prosím zeptat, zda se plánuje úprava designu aktuálních autobusů na něco nadčasovějšího? Případně jaké možnosti v kustomizaci podoby čela má dnes zákazník?
Tuto, prosím!
Upřímně, když v busu jedu, je mi jedno jak vypadá z venčí 🙂 . Ale chápu, každý chce potkávat na ulici jen krásné holky 😀
Dobrý den. Jaké registrujete ohlasy na design svých autobusu z pera Ing. Arch. Kotase? Myslím, že nejen mně přijde designový jazyk, který užívate, jak výkřik devadesátek a zvlášť v nové meziměstskě řadě jsem ani nevěřil, že se nejedná o vtip a parodii na nový autobus.
U nás kromě jiných autobusů jezdní i SOR C(N) a víc než jeho vzhled mi na něm vadí hlučnost motoru (zvnějšku i vevnitř). Takže pro mě například je tichost rozhodně důležitější než vzhled, protože krása je subjektivní, kdežto na hluk si zvykne sotvakdo.
Krása je subjektivní do určité míry. Existují věci na kterých se shodnou všichni že jsou ošklivé. To je třeba případ Quasimoda nebo meziměstských SORek.
On sa ale nepýtal Teba ale pána riaditeľa.
Ano, design a jeho hodnocení je subjektivní, proto se také ptám, jaké v Soru registrují reakce na něj. Ano, je to nadstavba základních požadavků na autobus, ale i obal prodává a prezentuje technickou vyspělost výrobce, ať se Vám to líbí nebo ne.
Mně osobně se teda nový nízkopodlažák docela líbí, a ty ten nový meziměšťák nějak skousnu, ale máte pravdu, že design to opravdu není moderní (minimálně u toho ICN) a už vůbec ne jakkoliv honosný.
Dobrý den, pane řediteli. Chci se Vás zeptat, zda chystáte zvýšení dojezdů elektrobusů SOR EBN 9.5 a SOR EBN 11 na pouze noční nabíjení bez nutnosti rychlého nabíjení během denní směny. Podobně jako produktová řada IVECO E Way 9.5 a 10.7, kdy na noční nabíjení je možný dojezd cca 300 km dle typu použitých baterií. V našem městě chceme zavést plný elektrický provoz MHD a elektrobusy midibus a midibus + by byly velmi vhodné. Děkuji předem za odpověď.
Do tendru na trolejbusy pro Prahu (linky 58) šel SOR ve spolupráci s firmou Cegelec. Je to cesta, kterou hodláte i v budoucnu následovat? A jak se bude vyvíjet vaše spolupráce s dalšími výrobci elektrovýzbrojí trolejbusů, tedy plzeňskou Škodou, případně firmou Rail Electronics? Máte ambice na poli výroby trolejbusů vykročit ze středoevropského prostoru?
Díky!