egoe-plus
Dopravci Železnice

Novinky v Olomouckém kraji: Všechny motoráky v „najbrtu“ a integrace rychlíků

Jednotky 814 Regionova v Olomouci.. Foto: České dráhy
Jednotky 814 Regionova v Olomouci.. Foto: České dráhy

České dráhy představily změny, které nastanou s příchodem nového jízdního řádu v Olomouckém kraji. Kraj se řadí spíše k těm konzervativnějším, a to nejen výhradní věrností Českým drahám. Neexperimentuje například s barvami vlaků nebo neuznáváním tarifu ČD. Ač to zvažoval. Ani samotný jízdní řád výrazné změny nepřinese.

Rozsah regionální dopravy se zvýší zhruba o pět procent na 6,3 milionu vlakových kilometrů v roce 2020. Dráhy budou vypravovat v rámci Olomouckého kraje v pracovní dny průměrně 519 osobních a spěšných vlaků, v sobotu 391 a v neděli 387.

Od 1. ledna 2020 bude Olomoucký kraj zajišťovat veřejnou železniční dopravu na území Zlínského kraje na trati 280 v úseku Hranice na Moravě – Vsetín a na území Jihomoravského kraje na trati 300 v úseku Nezamyslice – Vyškov na Moravě.

Všechna vozidla objednávaná krajem v motorové trakci budou v korporátním designu ČD Najbrt s doplňkovými polepy. O rozdělení vozidel na jednotlivé tratě a jejich vybavení informoval deník Zdopravy.cz už v dubnu. Od ledna dojde k integraci dálkových linek do krajského systému IDSOK.

Zaintegrovány budou následující dálkové linky Českých drah:
• linka Ex2 v úseku Zábřeh na Moravě – Hranice na Moravě,
• linka R 12 v úseku Šumperk – Nezamyslice,
• linka R 13 v úseku Olomouc hl.n. – Hulín (Zlínský kraj),
• linka R 18 v úseku Olomouc hl.n. – Hulín (Zlínský kraj),
• linka R 27 v úseku Olomouc hl.n. – Moravský Beroun,
• vlaky R 640 a R 641 v úseku Olomouc hl.n. – Hranice na Moravě,
• vlaky Ex 524 a Ex 525 Přerovský Zubr v úseku Přerov – Zábřeh na Moravě.

Nově bude možné odbavení dle tarifu IDSOK až do stanic Břest a Hulín na území Zlínského kraje, a to díky zavedení nové zóny IDSOK.

Změny na jednotlivých tratích v Olomouckém kraji od 15. prosince 2019 (Pramen ČD)

Trať 019 Zábřeh na Moravě – Česká Třebová: Regionální vlaky budou nově v objednávce Pardubického kraje. Spoje pojedou bez podstatných změn.

Trať 270 Šumperk – Zábřeh na Moravě – Přerov
• V souvislosti s pokračující stavební činností v železničním uzlu Přerov dochází i v roce 2020 k nárůstu jízdní doby u osobních vlaků v úseku Olomouc hl.n. – Přerov o 2 minuty.
• Víkendový motorový spěšný vlak Olomouc hl.n. – Jeseník pojede o 1 hodinu později. Tento vlak nově odjede v sobotu a neděli z Olomouce v 7:56, ze Zábřehu na Moravě v 8:32 a do Jeseníku přijede v 9:59.
• Ranní spěšný vlak ze Šumperka ve 4:49 bude pokračovat z Olomouce do Brna hl.n. jako rychlík R 916 s příjezdem do Brna v 7:43.
• V pracovní dny ve 20:56 pojede z Olomouce hl.n. spěšný vlak do Šumperka (příj. ve 21:41), který bude přímým pokračováním rychlíku R 915 z Brna hl.n. (odj. v 19:18).

Trať 271 Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín
Osobní vlaky v úseku Přerov – Hranice na Moravě budou i nadále zajišťovat přestupní vazbu v Přerově na a od vlaků linky R 8 Bohumín – Brno v obou směrech. Jinak bez podstatných změn.

Trať 290 Olomouc – Uničov – Šumperk
Zrychlené osobní vlaky s odjezdy z Olomouce hl.n. ve 13:58, 14:54, 15:54 a 16:54 nově zastaví na zastávce Hlušovice. I v roce 2020 bude probíhat rozsáhlá stavební činnost v rámci modernizace a elektrifikace celé trati. V této souvislosti bude především v úseku mezi Olomoucí a Uničovem zaváděná náhradní autobusová doprava.

Trať 292 Šumperk – Jeseník – Mikulovice st.hr.:
• Spěšný vlak s odjezdem ze Zábřehu na Moravě v 7:31 nově pojede v sobotu a neděli v klasické soupravě.
• Víkendový motorový spěšný vlak Olomouc hl.n. – Jeseník pojede o 1 hodinu později. Tento vlak nově odjede v sobotu a neděli z Olomouce v 7:56, ze Zábřehu na Moravě v 8:32 a do Jeseníku přijede v 9:59.
• Večerní víkendový spěšný vlak z Jeseníku v 18:46 do Zábřehu na Moravě pojede v alternativních trasách. V sobotu vlak zamíří do Bludova na přípoj k osobnímu vlaku do Šumperka a Koutů nad Desnou a dále bude pokračovat do Zábřeha na Moravě na přípoj k osobnímu vlaku do Olomouce a k „Valašskému expresu“ do Prahy. V neděli vlak pojede přímo do stanice Zábřeh na Moravě na přípoj k rychlíku do Olomouce a Brna a k „Valašskému expresu“ do Prahy.
• S ohledem na minimální využití dopoledních sezónních víkendových spojů Jesenik – Ostružná a zpět budou oba spoje zrušeny.

Trať 310 Olomouc – Moravský Beroun: Osobní vlak do Krnova s odjezdem z Olomouce v 9:01 a v opačném směru s příjezdem do Olomouce ve 12:55 nepojede a bude nahrazen rychlíkem relace Olomouc – Ostrava střed a opačně. Jinak bez podstatných změn.

Trať 330 Přerov – Břeclav: Regionální spoje budou nově v objednávce Zlínského kraje.

Na následujících tratích nedochází k podstatnějším změnám:
• trať 270 Olomouc – Nezamyslice – dochází jen k úpravám datumového omezení u některých spojů;
• trať 280 Hranice na Moravě – Vsetín;
• trať 291 Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín;
• trať 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem;
• trať 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku;
• trať 297 Mikulovice – Zlaté Hory;
• trať 300 Přerov – Brno;
• trať 306 Prostějov hl.n. – Dzbel – hranice kraje (– Chornice);
• trať 307 Červenka – Prostějov hl.n.;
• trať 308 Litovel předměstí – Mladeč: beze změn, objednána pouze víkendová doprava v letní sezóně;
• trať 309 Olomouc hl. n. – Senice na Hané.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lovosičan

Trenes de Buenos Aires?

jva

No paráda, místo (sice ojetých) jednotek s podvozky typu „ne žebřiňák“ se kraj chlubí, že staré k…. (prodejné ženě) koupil další (najbrt) nový kabát (jako se před lety chlubil žluto-zeleným)…

Jiří

Trošku mě mrzí, že kraj nebyl tak rázný jako u autobusové dopravy 😐, protože je od nové smlouvy opravdu vidět zlepšení, které by bylo potřeba i na železnici, a to alespoň tak aby se zrekonstruovaly Bdt na něco podobného Bdtee 276 nebo lépe Bdpee. 😃

Tronda

Není to tak dávno, co jsme četli, že Ex linky nejsou vhodné do IDS, takže teď tato mantra padla a není problém různé Ex linky zajišťované z našich daní dopravcem ČD integrovat např. do PID.

Alex

A organizace, které se starají o integraci atd. ty nejsou z našich daní, že ne?

BoH

Expresní linky se skutečně do IDS nehodí. Co se týče další části, to už pravdu nemáte. Jedná o objednávané linky státem (tedy například zde není linka Ex1), tedy všech dopravců (včetně Regiojetu na lince R8). Tedy tady skutečně nejde o to, že se zase něco přihrává ČD.

Tronda

Všechny Ex linky placené z našich daní (tedy objednávané státem, protože stát na ně prachy jinde než z našich daní) byli skutečně přihrány ČD, jiní dopravci provozují pouze R linky, nižší stupeň dálkové dopravy. Ale pokud nevadí, že se dotovaný Ex zaplní dojíždějícími z Červenky do Olomouce, tak rovněž nevadí, že se zaplní dojíždějícími z Kolína do Prahy.

BoH

Abych řekl pravdu, tak teď úplně nerozumím. Jedna věc je, že skutečně MD většinu linek nechalo ČD (pokud se ale nemýlím, tak Ex2 byla „konzultována“). Nicméně z pohledu Olomouckého kraje se jedná o systémové řešení, tedy „všechny dotované vlaky“, tudíž bych v tomto ohledu na ně vinu za protěžování ČD nesvaloval.

Vbb

Jde mě čert vzít, když v zadnicích typu Červenka či Lipník staví Ex2 a pak horko-těžko stíhá přípoj v Púchově.
Těch ušetřených skoro 10 minut (za 3 zbytečné zastávky) by se v Púchově náramně hodilo.

Milan

Omezení jsou datová, nikoliv datumová…

Karel

Bývaly doby, kdy se skloňovalo „datum bez data“. Jenže od té doby, co se výraz „data“ používá v poněkud jiném či širším významu, vznikla v jazyce potřeba to staré „datum“ významově odlišit. Což lze například právě tak, že se to slovo ještě více přizpůsobí češtině a původní latinská koncovka se stane součástí českého kmene.

Dominik

To ano, ale za předpokladu, že ve větě potřebujete odlišit počítačová data od kalendářních, pak je přípustné i verze použitá v článku, jinak by se měla používat stará verze, spíš.

Jaaa

Ani v tom případě. Je to běžné homonymum a existuje spousta jazykových prostředků, jak to odlišit. 🙂

Vašek

Na trati 310 Olomouc – Moravský Beroun jsou ale díky objednateli podstatné změny: vlak 3509 do Krnova zrušen, místo něj 3567 pouze do Moravského Berounu a pak přesedat, 3569 pak pouze do Hluboček a do Hrubé Vody busem. Ti, co jedou do Domašova a Berouna mají smůlu …

simbič

Z jakého zdroje bylo čerpáno, že tam je informace o neintegraci rychlíků 640/641 Olmik – Zábřeh – Olmik?

Jiří Kocurek

Regionova v Najbrtu. 10x pohodlnější, než když byla žlutá. 😀 😀

Rosťa

ANO, už je líp. Změníme barvu a kobliháři na to jako vždy sežerou.

Bazo

A na 280 budou trať stále křižovat obstarožní pantografy…Kdy se někdo konečně chytí za nos nebo se uvažuje o tom, že to tak zůstane navždy jako retro linka?

David

Až se někdo chytí za nos, tak se konečně začne soutěžit. Kde není soutěž, nečekejte ani kvalitu.

Kamui

Poopravil bych – až to někdo zaplatí. Jenže trend je jet na nejnižší cenu. Jinak by např. Arriva nevyhrála VŘ na motorové rychlíky s ojetými šunkami z Německa, které mají sice lepší podvozky, ale jinak jsou trakčně horší než 854 + Bdtn.

Chronosphere

Trakčně horší než 854 + 2 je už jenom 810 + 4 + zdechlá 810.
Takže si to shrněme,německé ojeté šunky jsou sice o 30 let mladší než 854 , navíc mají lepší podvozky,ale jinak jsou v podstatě nepoužitelné,a nezachrání to ani Najbrt.

Kamui

Jde o výkon. Rozdíl výkonu skoro 200 kW je znát, té 845 se jet opravdu moc nechce, asi jako 854 s dvěma vleky.

Dalibor

Výkon je jedna věc a účinnost přenosu je druhá věc. Nepřenesenej výkon = výkon naprd.

Tronda

A každý si tam musí koupit jízdenku, to je hlavní problém.

Jiří Kocurek

To by mě zajímalo, co je ojetá šunka v porovnání s Tornádem. Žabotlam?

Tronda

Motory Arrivy jsou i dvacet let mladší než šroty 854.

Karel

Tak to jsou ty starší motory asi lepší, když déle vydrží.

Tronda

Tak podle této logiky, by bylo nejlepší jezdit žhavými trubkami 830, ty jsou ještě starší.

Kubrt

V článku se nezmiňuji ty secondhandove GTW 2/6. Počítá se tady s nimi, až se je tedy podaří bohemizovat (teda moravizovat-silesiovat), nebo je to mrtvá záležitost?

Josef Petrák

Že je integrovaná Ex2 a ne Ex1, které společně tvoří hodinový interval Olomouc-Hranice, je chyba. Takto každý druhý vlak bude bez uznání tarifu IDSOK.

Neexperimentuje s nátěry – hlavně, že všechny autobusy musí být bílé.

Tomáš

Tak jinak, váš názor vám neberu. Ale proč s ním chodíte tady? Na to jak jste vzdělaný a úspěšný,

Marťas

Článek o integrovaných rychlících Regiojetu vyjde samostatně, když jsou tratě 271 a 300 popsány jako „bez podstatnějších změn“?

Jiří Kocurek

Teď nevím. Byly R na trati č. 300 snad zaintegrované, že by v nich platil lístek IDSOKu z Nezamyslic do Přerova?

Jiří

Ne, rychlíky vůbec nebyly v IDSOKu, ale Nezamyslice Brno byly v IDS JMK. 🙂

xyz

Z textu vypíchnu dvě zajímavosti: – Rozdělení objednávky mezi sousedícími kraji je provedeno „v logických uzlech“, nikoliv otrocky „na hranicích krajů“ (čímž mj. padá argumentace typu „existence krajů = přestupy na krajských hranicích“ či „existence krajů = situace, kdy každý kraj jede přesně po svoji hranici a nikam dál“. – Nově jsou (což je jen a jen dobře) zaintegrovány i rychlíky (čili až od nynějška lze hovořit o INTEGRACI v pravém slova smyslu), čímž padá nedávná argumentace jiného ze zdejších diskutujících ve smyslu „integrovaný tarif je mi při cestě z Přerova do Olomouce k ničemu, já (pozn. tedy onen diskutující)… Číst vice »

Hezky česky

Modernizace v podání ČD. 😀 😀 Budou odteďkonc míň mlátit podvozky?

Haha

Co si kraj zaplatí, to dostane. Třeba v kraji Plzeňském ty ČD investují dost, protože to kraj ZAPLATÍ.

Leinad

V Plzeňském kraji je brutto smlouva, takže kraj platit musí.
Kde je netto smlouva, tam dopravce může vydělávat na jizdném. A je na dopravci, zda z jízdného bude platit zlaté padáky nebo i něco pro zákazníky..

Kubrt

Zda dopravce pořídí nová vozidla je ovšem taky věc smlouvy s objednavatelem, lhostejno zda tato je brutto či netto.

AAA

Tak v JMK ČD tvrdily že si kraj nemá kupovat své vlaky, že mu je zajistí sami i s financováním …. takže tím teda myslely že si je kraj ZAPLATÍ tak jako tak? Jo, to by jeden neřek co 🙂

Haha

Tak financování a podílení se na odpisech nemusí být totéž. Ono ČD mohou dosáhnout na lepší úvěr než kraj, například.

AAA

O tom bych celkem pochyboval, navíc v daném případě byl kraj schopen dosáhnout na lepší dotace nez ČD.

Jackub

Platí to i pro objednávky ministerské? Já jen že na R19 se v podstatě už turnusově objevují soupravy 362 + béčka, ačkoliv je zaplaceno za Interpantery. Jak to tedy je? Nebo ČD ministerstvu za každý takto odjetý spoj část úhrady vrací?

55p

Skutečně je objednávka na R19 na pantery? 🙂

BoH

Mě by zajímalo, jak dlouho budou jezdit například mezi Šumperkem a Zábřehem šukafony. Kraj většinou vymýšlí kraviny, ale když jde o zlepšení služeb, tak nedělá nic…

Tomáš

Ještě na ty 810/010 budete s láskou vzpomínat a dětem nebo vnoučatům ukazovat čím jste za mlada jezdil

Jiří Kocurek

Jo, děda taky s láskou vzpomínal, jak za mlada neměl boty.

BoH

S nostalgií možná, ale láskou určitě ne 😀

Dalibor

já za mlada na trati Uničov Olomouc jezdil hurvajzem..

Dalibor

dnes bych tím denně jezdit nechtěl…. a ani tou 810 ne. Ale občas zavzpomínat na mladý léta nezaškodí. (už v tu stranu nejezdím, že)

Jiří

Ano budou, ale budou modernizovaný 🙂

BoH

No to sice už nějakou dobou jsou, takže lze na nich sedět. Ale jinak je to pořád ten stejný polorozpadlý vrak …