Novinka od Airbusu může létat s motory Pratt & Whitney, získala certifikaci

Montáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: Airbus

Typový certifikát A321XLR s motory Pratt & Whitney GTF následuje po certifikaci A321XLR poháněného motory CFM.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pan Václav z Prahy

Tuší někdo jestli se dá po dobu životnosti letadla vyměnit motor za motor jiného výrobce? Jako že by nevyhovoval CFM a dal by se tam P&W, případně RR (kdyby byl nějaký kompatibilní)?

Apex

Čistě teoreticky to možné je, ale pokud je letadlo nakonfigurováno na určitý motor, je obtížné a nákladné vyměnit motor za motor zcela jiného výrobce. U letadla totiž změna motorů na model jiného výrobce vyžaduje zásadní změny v jiných částech letadla, včetně montážního pylonu, elektroinstalace/rozvodů, přístrojového vybavení nebo systémů avioniky. Z těchto důvodů jsou změny výrobce motoru po jeho dodání velmi vzácné. Nicméně, v minulosti se tak již stalo, ale téměř ve všech případech to pro letecké společnosti nebo výrobce nebylo příliš ekonomické….Asi nejznámější konverzí byla přestavba 110 letounů DC-8-60 (z celkového počtu 262) na DC-8-70 na přelomu 70. a 80.… Číst vice »

Pan Václav z Prahy

Děkuji za rozsáhlou odpověď.

BTW: ta konverze DC-8-60 byla z důvodu zastarání původních motorů?

Apex

Ano, PW JT3D byly už v 70. letech zastaralé, hlučné a žíznivé, protože se jedná o nízkoobtokové turbodmychadlové motory (jedná se o variantu motoru PW J57 z počátku 50. let). Naproti tomu CFM 56 byly v době době konverze velmi moderní, vysokoobtokové, relativně tiché a mnohem účinnější motory.
Staré motory produkovaly tah 18 000 liber, CFM 22 000. Čistý přírůstek 16 000 lbs, tedy vyšší výkon rovnající se téměř pátému motoru.
Spotřeba paliva se snížila z 18 000 lbs za hodinu na 12 000, což při stejném objemu paliva znamenalo i větší dolet.

Karel IV.

Máte tam chybu ve druhém odstavci – nikoliv, že: „Stroje s motory CFM LEAP-1A mají svézt první cestující ke konci tohoto roku.“ S těmi už létají (je i v článku). Ale správně má být: „Stroje s motory Pratt & Whitney mají svézt první cestující ke konci tohoto roku.“
Tak to prosím opravte 😉

Viz také text originální zprávy:
This follows the certification of the CFM LEAP-1A powered A321XLR in July 2024 and paves the way for the first customer aircraft with Pratt & Whitney engines to enter into service later this year.

Pájin

Má XLR stejný ETOPS pro oba motory?

Tom

A to je kolik?

Air Traveller

180 minut.

Tom

A budou moci ETOPS využít i wizzair? Pro a320, a321 a a321neo ho nemají a na zakovou trasu na Maledivy by se docela hodil

Air Traveller

ufff – vubec by me nenapadlo, ze wizz ty maledivy z abu dhabi lita oklikou podel indickyho pobrezi … a ono no 🙈

Avoda

ETOPS certifikace není obecná, ale na každý jeden vyrobený kus. Takže co si aerolinka objedná, to dostane.

Pokud potom společnost používá mix takových letadel, musí si dobře hlídat, aby nenasadila necertifikovaný kus tam, kam nemá.

Což se například nepodařilo v roce 2015 American Airlines, které omylem poslaly A321 bez ETOPS na LAX-HNL. Zjistilo se to až v průběhu letu u Havaje. Zpáteční let musel být zrušen a ledadlo se vrátilo bez cestujících jako technický přelet.