Novela o autonomních vlacích prošla vládou, jde hlavně o metro D

Metro bez řidiče v Kodani. Autor: By Gadgetbox at English Wikipedia - Transferred from en.wikipedia to Commons., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1675733Metro bez řidiče v Kodani. Autor: By Gadgetbox at English Wikipedia - Transferred from en.wikipedia to Commons., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1675733

Vláda dnes schválila novelu zákona o drahách, která má umožnit na českých kolejích provoz vlaků bez strojvedoucího. Návrh předložil poslanec

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Tříska

Podle Dolínka je novela obecná a týká se železnice jako celku. To by si ale měl uvědomit že neplatí, protože text „Řídit drážní vozidlo na dráze místní, tramvajové, trolejbusové, speciální nebo lanové anebo na vlečce…“ se nevztahuje na dráhu celostátní a regionální. Čili změna se reálně bude týkat pouze metra (jakožto dráhy speciální)…

Kyklop

Tohle slovíčkaření nás jednou zničí. Tak ať má licenci ten dispečer, co soupravu řídí dálkově.

železničář v důchodu

Jenže řídit soupravu nemusí ani dispečer – stačí přece IT a nějaký software, ale ten těžko může mít „licenci“ v takové podobě, jakou vyžaduje zákon o drahách …

K.S.

Zcela přesně! Na SW se moc lidské papíry narvat nedají a dispečer sedící někde v tramtárii nemusí zdaleka mít jinou kontrolu než to co mu hlásí ZZ a eventuálně nějaká telemetrika via drážní GSM či packet radio (záloha), takže ten sedí někde v Přerově a ovládá stanici kdesi v Hodoníně, takto řídit vlak nejde. Navíc by to bylo v kontrastu s tím o co má jít. Co ovšem jde je ověřit správnost chování SW a celé lokomotivy, tedy správnou reakci na přenášené signály, jejich dekódování, odolnost proti rušení… Dále schopnost správně dekódovat pokyny z dispečinku atd. v zásadě se bavíme… Číst vice »

Vojtěch Raim

Jde o metro. Takže tam to nebude ETCS L2 ani L3, ale obecně CBTC. 🙂 Těch vstupních údajů samozřejmě bude daleko více než v té hře. Ovládání samotné jízdy už na lince A a C pražského metra automatické je. Jen tam stále sedí člověk, co se kouká před sebe a otevírá/zavírá dveře.

K.S.

To už byl spíše obecný komentář k tomu jak by se mohla tato drážní automatizace ubírat, podle mne by to mohlo výrazně přispět k znovuzatraktivnění železniční dopravy tím že by se odstranila mnohá omezení. Jasně že tam toho bude mnohem mnohem více co se v reálu musí vyhodnocovat, ale základní idea by mohla být velmi podobná a chtěl jsem tím ukázat že v principu systém ve kterém by se postaral o celou cestu vlaku nemůže být žádná věda. V reálu ten systém řízení by musel, tam je otázka jak moc automatické to má být, hlídat jak „statické“ parametry, tedy přípravu… Číst vice »

Rossec

A strojvedoucí nebudou mít co jíst….

MildaIV

Bude sedět v call centru a vnucovat lidem věci, co nechtějí. Pokrok nezastavíš.

ApolloXI.

Pokrok je matka nových problémů.
(Gilbert K.Chesterton)

Souprava

Nesmysl, realita je taková, že to nikdo nechce dělat a hrozí omezování spojů, protože je nemá kdo odjezdit. Automatika je jediné řešení jak nahradit chybějící lidi.

odborář

A dalším řešením je dát jim adekvátní mzdu.

ApolloXI.

Ta nekonečná nesmyslná spirála růstu mezd a růstu cen všeho vůkol – nula od nuly pojde a logiku to nemá, ať si to rádoby ekonomové okecají jak chtějí. Koneckonců, jsou jako meteorologové – mají na to školu, počítačové modely a vědí tak max. jak bude pozítří 😀

K.S.

Je to tak, současná ekonomika postavená na nekrytých měnách je problematická. Ono vyjádřit celou ekonomiku podle 2 čísel, HDP a inflace nejde, růst mezd navíc přináší růst pohodlí a luxusu jen do doby dokud tu jsou oblasti s velmi levnou pracovní silou kde se produkuje spotřební zboží, umožňuje to dost razantní spád v globální ekonomice. Pokud by opravdu existoval zcela svobodný trh, tak se cena práce všude +- srovná a růst mezd další růst luxusu nepřinese.

Dusanh

Pokud by existoval svobodný trh, tak prakticky žádná železniční osobní doprava neexistuje…