Novela o autonomních vlacích prošla vládou, jde hlavně o metro D

Metro bez řidiče v Kodani. Autor: By Gadgetbox at English Wikipedia - Transferred from en.wikipedia to Commons., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1675733Metro bez řidiče v Kodani. Autor: By Gadgetbox at English Wikipedia - Transferred from en.wikipedia to Commons., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1675733

Vláda dnes schválila novelu zákona o drahách, která má umožnit na českých kolejích provoz vlaků bez strojvedoucího. Návrh předložil poslanec

Vláda dnes schválila novelu zákona o drahách, která má umožnit na českých kolejích provoz vlaků bez strojvedoucího. Návrh předložil poslanec a pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), podpořil jej i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Dolínkovým primárním zájmem je chystaná linka metra D, kde se počítá se čtyřvozovými soupravami bez řidiče. „Zákon umožní, aby dopravní podnik mohl uvést požadavek na bezobslužnost ve specifikaci k výběrovému řízení na nové soupravy,“ řekl deníku Zdopravy.cz Dolínek. Podle něj je ale novela obecná a týká se železnice jako celku, nikoliv pouze metra.

Vláda tak posílá novelu do sněmovny se souhlasným stanoviskem a jediným doporučením, a to na úpravu paragrafu, který zní: Řídit drážní vozidlo na dráze místní, tramvajové, trolejbusové, speciální nebo lanové anebo na vlečce mohou jen osoby s platným průkazem způsobilosti k řízení drážního vozidla nebo s platnou licencí strojvedoucího, jde-li o dráhu místní nebo vlečku. To by mohlo podle vlády vyvolávat pochybnosti, zda by zavedení technického systému, v němž by drážní vozidlo bylo řízeno automaticky, tedy bez přítomnosti strojvedoucího, bylo vůbec možné.

Kolejové soupravy bez řidiče jsou v uzavřených dopravních systémech ve světě dávno běžné. Jezdí například na letištích, v nadzemní městské dopravě i v metru. Příkladem může být Londýn, Frankfurt nebo Budapešť.

Tagy autonomní vlaky novela zákon o drahách
14 komentářů