Nové železniční spojení v Linci vyjde na 23 miliard. Polovinu pošle centrální vláda

Regional-Stadtbahn Linz, vizualizace. Pramen: Schiene OÖRegional-Stadtbahn Linz, vizualizace. Pramen: Schiene OÖ

Celkem vznikne 27 kilometrů nových tratí, po kterých budou jezdit takzvané vlakotramvaje.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
smasska

Článek není úplně přesný, minimálně na území města Lince mimo stopu současné Mühlkreisbahn to bude z většiny trať tramvajová, vlaková část bude potřeba pro příměstské úseky a také kvůli přímému napojení do kolejiště Linz Hbf a dále provozního diametrálního propojení se sítí LILO.

franta

U nás to neexistuje. Nejde.. Budeme modernizova uzel Ostrava. Ale tohle nevyužijeme. A Poláci mají rovnou 4 koleje. A tolik desítek miliard. A trvá jim to.. Poruba Centrum by mohla být mnohem rychlejší.

duch

Jak byste vlakotramvaje použil pro spojení Poruby a centra?

Vladimír Bílý

Tohle je taková malá inspirace pro Brno, které je 2x lidnatější, potažmo celá aglomerace spíše 3x. A pokud zde dojde k přesunu hlavního nádraží, tak také musí dojít nutně k nějakému razantnímu rozvoji MHD a regionální dopravy, které toto bude reflektovat.

Karl vB.

Tak snad se do té doby v Česku podaří připravit a schválit potřebnou legislativu a z vlakotramvají tak odstranit tu nicneřešící nesmyslnou kletbu.
Nově otevřený legislativní prostor by pomohl nejen řešení příměstské dopravy v městských aglomeracích, ale i lokálkám na venkově, jako je např. Bechyňka.

Ondra K.

Vlakotramvaj rozhodně není řešení pro lokálky. Tam kde se nevyplatí nasadit ani nový EMU/DMU 120 nedává žádný smysl chtít ještě výrazně dražší vlakotramvaj.

Ondra K.

V tom článku Ješeta vyjmenovává jakési teoreticky možné varianty, nic víc.

Mimochodem, jak je zmíněno v článku o Linzi, jejich nové vlakotramvaje budou pocházet ze zakázky na celkem 504 vozidel (246 fixní objednávka + 258 opce). I při tak obrovské zakázce jim jedna vlakotramvaj vychází cca na 8 mil €, což při aktuálním kurzu dělá cca 200 mil Kč. Mimochodem, za tyhle peníze se před Kovidem kupovala jedna čtyřvozová Moravia.

M19

Už jste slyšel o severo-jižním diametru? 😉

Vladimír Bílý

Přesně o něm hovořím, ale mělo by to být ještě ucelenější řešení S-Bahn, ne jen jedna linka.

M19

Ne, vy se tváříte jako by to neexistovalo a teď se snažíte vypadat jinak. Ale pokus hezký. 😉

mgr.pavel

„Zahájení výstavby je naplánováno na rok 2028, hotovo by mělo být v roce 2032, stavba se začala připravovat zhruba před osmi lety.“

Srovnejte s délkou plánování, kreslení studií, rušení zrušených koncepcí, schvalováním, odvoláváním se k ÚOHS atd. zde v Česku.

My Češi si neumíme vládnout. Nevíme co a jak chceme, a když už konečně se k něčemu rozhoupeme, nedokážeme to prosadit.

Karl vB.

Linz je po Vídni a Grazu třetí největší město v Rakousku. Má asi 210 tis. obyvatel a odhad pro celou aglomeraci Linz – Wels – Ennz je asi 300 tis. obyvatel, tedy asi jako Ostrava. To je rámec, jakou část populace může představený projekt za asi 1 miliardu EUR, (který se připravuje už od roku 2017), po plánovaném termínu dokončení v roce 2032, při svých cestách ovlivnit. Denně by to podle odhadů mělo být 40 tis. cestujících. Proměna železniční trati č. 141 Linz – Summerau (- Č.Budějovice) bude vzhledem k horskému terénu na rakouské straně neméně finančně náročná a dlouhá,… Číst vice »

Bohumil Pokorný

„Summersubahn“ nebude vylepšováním koňské dràhy,ta vedla zcela jinudy.Nechàpu,proč se tu vůbec diskutuje o trati do Summerau,když článek je o příměstské trati obsluhující zcela jinou oblast.

Karl vB.

Pan Elb se trochu níže zeptal: „S modernizací tratě do Budějovic to momentálně vypadá jak?“
Předpokládám, že spouštěčem dotazu zřejmě bylo že trať vychází také z Lince, o kterém je článek. a ohledně její případné modernizace je docela málo konkrétních informací.

xyz

Ten poslední odstavec je hlavně falešné dilema.

Ondra K.

Není. Už kvůli financování takto nákladných projektů se musí nějak stanovit priority.

xyz

Tak on se celé dlouhé roky nerealizuje ani jeden z nich.

Jedna věc je tranzitní mezistátní trať a jiná věc je příměstský tramvajový systém.

A to pomíjím, že Summerauerbahn také patří do „Linzer S-Bahn“, tzn. její nezdvoukolejnění v příměstské části = de facto „Linzer S-Bahn: NEIN“ (např. „nein für 30-Minuten Interval in beiden Richtungen“)

fous55

Summeraubahn vede z Lince nejdříve na východ a dále přes St.Georgen and der Gusen, navrhovaná trať vlakotramvaje na severoseverovýchod přes Gallneukirchen, takže každá obsluhuje úplně jinou oblast.

xyz

Jj, přesně jak jsem už o den dříve napsal níže – a přesně proto píšu, že jde (do značné míry) o falešné dilema.

(To už jsou o dost víc souběžné ty ženevské trasy – železnice vs. tramvajová trať do Annemasse.)

M19

Jistě například tak, že napřed zajistíte kapacitu tam, kde citelně chybí a kde by přivedení dalšího navýšení jen zhoršilo situaci. A proto Rakušané dělají teď z Lince na jih a teprve pak se budou zabývat těmi pro ně méně významnými. 😉

tarten

Linec sice je opravdu třetí největší město Rakouska, zároveň ale není o mnoho větší než Plzeň. Srovnání s Ostravou je celkem násilné.

Karl vB.

Tak tedy druhou větu ještě jednou, a pro přehlednost rozdělenou:
– (Linz) „Má asi 210 tis. obyvatel…
– „…a odhad pro celou aglomeraci Linz – Wels – Ennz je asi 300 tis. obyvatel, tedy asi jako Ostrava.

Zlámalík

Jenže Ostrava má 300 tisíc samotná, s celou aglomerací pak asi milion. To opravdu jnejde srovnávat.

Karl vB.

🙂 A můžete prosím upřesnit, kde ve svém textu:
„…a odhad pro celou aglomeraci Linz – Wels – Ennz je asi 300 tis. obyvatel, tedy asi jako Ostrava.“ píšu něco o ostravské aglomeraci?

Bram

Použití Ostravy pro srovnání s celou aglomerací Linz -Wels – Ennz je zavádějící. Porovnávat je třeba srovnatelené, tedy město s městem a aglomeraci s aglomerací. Ne město s aglomerací.

Karl vB.

To máte pravdu, ale údaj o počtu obyvatel nějaké aglomerace nenajdete tak snadno, jako počet obyvatel města. Navíc to může vyvolat diskuse o objektivnosti údaje, to podle toho, jaké území si do toho kdo zahrne.
Údaj 300 tis. obyvatel u aglomerace Linz -Wels – Ennz jsem převzal z podkladů k projektu.

Elb

S modernizací tratě do Budějovic to memntálně vypadá jak?

Obsluha

Nejspíš nijak, koridory k našim hranicím Rakušáci dlouhodobě bojkotují a lidi ženou do aut. Vzdor svým eko-proklamacím o prioritifikaci železnice.

Elb

Rakušáci měli projekt ke zrychlení/zdvoukolejnění tratě do Budějovic, stejně tak se plánuje zrychlení tratě do Brna a do Velenic.

Karl vB.

To ano, v úrovni proklamací máte pravdu.
Pokud se ale zájemce zavrtá do podkladů ÖBB k infrastrukturním projektöm, tak na nic kloudného/ konkrétního ohledně tratí do Summerau, nebo Gmündu nenarazí.

František

A na straně SZ se něco do 2050 a nebo budou jen studie? Rakušaci mají moře času

Karl vB.

Když si spočítáte, že od okamžiku rozhodnutí „jdeme do toho“ uplyne asi tak 15 let, než se to nějakým zůsobem projedná (tedy dá se do pořadníku věcí, které chceme aby se ufinancovaly ze státní kasy), udělá se několik různých variantních studií, oponentur a dalších studií, vypořádá se to z hlediska ekologie (viz např. naše D49) a majetkových vztahů a začne se stavět, (tedy pouze za podmínky, že projekt úspěšně přežije alespoň dvoje parlamentní volby a nevlítne do toho nějaká další mimořádnost typu Bárta, nebo Corona), a pak se bude, v závislosti na kapacitě dodavatelů a rozložení financování akce v čase,… Číst vice »

Obsluha

Tím zrychlením tratě do Velenic myslíte snesení druhé koleje, která tam už byla?

Elb

Tím myslím zrychlování úseků na 160km/h.

Tomáš Záruba

Tak ta větev na Urfahr je v podstatě jen takovým lehce velkorysejším obnovením toho, co už bylo. Čímž to nechci zpochybňovat, ale velkohubé PR si to podle mě moc nezaslouží, spíš něco jako „omlouváme se za předchozí generace politiků“.

No a ten směr Pregarten – určitě fajn, ale protože to zřejmě nepůjde využít pro „velkou dráhu“, tak se lze obávat, že to tak akorát vyvolá pocit „místní potřeby saturovány, nic dalšího nechceme“. Poněkud nešťastné. A nebo známka toho, že na směr Praha se prostě definitivně úplně kašle.

Al de Baran

Směr Praha jezdí maličkatý pětivozový vláček v intervalu 120 minut a na svoji práci stačí. Obávám se, že tímhle se v rakouských politicích a dopravních odbornících nevyvolá pocit, že je potřeba do tohohle směru investovat dlouhé peníze… A k tomu odlákávání z aut: to je nepochybně správný směr, fandím tomu a sám jsem, alespoň na cesty do práce, odlákaný – ALE: – v autě poslouchám jenom takovou hudbu, jakou chci já (například žádnou) – v autě se mi nějak neporouchává ani klimatizace, ani topení – v autě vím, kdo na mojí sedačce seděl předemnou a co na ní dělal a… Číst vice »

xyz

Jezdí 4x za den v každém směru https://www.oebb.at/de/dam/jcr:d32930f1-5b35-427b-ac89-ade7b9a34c86/141_24.pdf

Což není „interval 120 minut).

Twix

Na těch 120 minut to přibližně prokládají REXy, to je taky „směr Praha“.

xyz

Už to nejsou RExy – zastavují úplně všude už z Lince.

Obsluha

Směr Praha jezdí mezinárodní EC narozdíl od lokálky do hor a OBB byli zakladateli sítě EC, nemáte zač.

tarten

Tak on ten „maličkatý pětivozový vláček“ není zas až tak maličký, má skoro 300 míst. Tedy o půl vagónu méně než Pendolino, skoro 3/4 rakouského Railjetu.

Observer

Na trasu mezi Lincem a Dvořištěm by stačil nějaký ekvivalent Regionovy. A to jak kapacitou, tak rychlostí. I ty slavné expresy sbírají na rakouském úseku jednotlivé chasníky ze samot, kteří nedokážou vystřízlivět tak, aby mohli sednout do auta.

fous55

Ekvivalent Regionovy by stačil i na úsek Dvořiště – ČB. Kromě léta, kdy z ČB do Rybníka jezdí ožralí vodáci pokračující do Vyššího Brodu, bývá ve vlaku do 10 lidí a občas hraje vlaková četa na cestující přesilovku.

DavidS

Protože ten vláček je momentálně konkurenceschopný jen tím, že třeba autobusy zastavují na úplně nesmyslném místě (Industrizeille). Oproti autům asi ničím. Proto je mimochodem tolik shuttlů v ČK. Protože dostat se do Linze je opruz. Když by byl vlak konkurenceschopný, tak jim pojede daleko více lidí a i třeba mezi Linzem a Freistadtem by byl asi velmi využívaný.

xyz

S prvním odstavcem souhlas – už jen tolik let, co je Mühlkreisbahn zcela odříznuta od zbylé sítě.

S tím druhým ani moc ne – už jen tím, že každá trasa vede jinudy. (a např. v takovém CH jsou si toho vědomi, viz Limmattalbahn nebo hned dvě nová kolejová propojení z ženevské aglomerace do Annemasse).

Obsluha

Ale že to je divný v takový eko zemi, že si odříznou trať od zbytku sítě, to by jeden čekal v Albánii, ale tady??

fous55

Potřebovali zbourat starý most pro kombinovanou dopravu železnice+silnice a postavit nový. Jinak než odříznutím od zbytku sítě to fakt nešlo. Jiná věc je, že už to mohli znovu připojit.

Obsluha

Zvláštní, že i dnes se staví mosty, po kterých vede spolu silnice a železnice, třeba i někde přes moře. Nebo se takový najde přes Dunaj u Baji. Holt v Linci věděli co je priorita a železnice to nebyla.

M19

Spíše známka toho, že mícháte dohromady místní potřeby s dálkovou dopravou… 😉

Twix

Míchá místní potřeby s dálkovou dopravou protože obojí má jezdit po té samé jednokolejné trati – v Pregartenu ty EC taky staví a pokud vím platí v nich i regionální nabídky.

M19

Fakt? To co hodlají stavět je ta současná trať? Ale, ale… 😁

Twix

Aha… tak to si sypu popel na hlavu, z mapky jsem to tak pochopil, že proto je to vlakotramvaj (jako v tom videu zmiňují i průjezdnou linku na Eferding) ale v článku je to jasně napsané že jde o novostavbu. Tak nic. I když místní obsluze bude samozřejmě sloužit obojí.

Tomáš Záruba

No kdyby to bylo smíchané, tak by se to vyřešilo najednou. Takhle příměsto bude OK a „k řešení“ zůstane jen to ehm… EC promyšlenými oklikami rychlostí závodního hlemýždě. Tudíž pravděpodobnost jeho vyřešení tím klesá.