Nové železniční spojení v Linci vyjde na 23 miliard. Polovinu pošle centrální vláda

Regional-Stadtbahn Linz, vizualizace. Pramen: Schiene OÖRegional-Stadtbahn Linz, vizualizace. Pramen: Schiene OÖ

Celkem vznikne 27 kilometrů nových tratí, po kterých budou jezdit takzvané vlakotramvaje.

Město Linec je od tohoto týdne o krok blíže k realizaci nového železničního spojení, které hornorakouští politici nazývají zemským projektem století. Zástupci města, Horních Rakous a federální vlády podepsali smlouvu o společném financování projektu.

Nová železnice, po které budou jezdit lehká regionální vozidla (vlakotramvaje), má finanční rámec (s oceněním všech rizik) 939 milionů eur (cca 23 mld. Kč). Podle smlouvy polovinu nákladů pokryje stát, 42,5 procenta zaplatí země Horní Rakousy a zbylých 7,5 procenta město Linec. Předpokládané náklady v poslední době výrazně narostly, ještě nedávno se hovořilo 667 milionech eur.

„Podpis smlouvy je dobrou zprávou pro všechny cestující v Horním Rakousku. Jde o začátek nové éry veřejné dopravy v Linci a oblasti Mühlviertel,“ uvedla rakouská ministryně klimatu (a dopravy) Leonore Gewesslerová. Podle zástupců Horních Rakous jde o největší infrastrukturní projekt v této spolkové zemi od II. světové války. Zahájení výstavby je naplánováno na rok 2028, hotovo by mělo být v roce 2032, stavba se začala připravovat zhruba před osmi lety.

Vlakotramvaje pro Linec od Stadleru, vizualizace. Pramen: Schiene OÖRegional-Stadtbahn Linz, vizualizace. Pramen: Schiene OÖRegional-Stadtbahn Linz, vizualizace. Pramen: Schiene OÖRegional-Stadtbahn Linz, vizualizace. Pramen: Schiene OÖRegional-Stadtbahn Linz, vizualizace. Pramen: Schiene OÖTrasa budoucí vlakotramvaje Regional-Stadtbahn Linz. Pramen: Schiene OÖ

Projekt nazvaný Regional-Stadtbahn Linz propojí linecké hlavní nádraží se stanicí tramvaje Mühlkreisbahnhof (Linz/Donau Urfahr Bahnhof) na levém břehu Dunaje (nová trasa S6). Druhou větví projektu je propojení univerzity (Auhof) s hlavním nádražím (S7). Od univerzity pak má pokračovat novostavba tratě na Gallneukirchen a Pregarten. Celkem jde o 27 kilometrů nových tratí. Počítá se s šesti tunely, z toho dva budou na území města. Přes kilometr dlouhý tunel vznikne v oblasti mezi náměstím Europaplatz a Derfflingerstrasse nedaleko hlavního nádraží. Dunaj trať překoná po novém mostě, který byl otevřen v roce 2021.

Trať má výrazně zkrátit cestovní časy a vylákat lidi z okolí Lince z automobilů do veřejné dopravy. V Linci vznikne sedm nových zastávek. Ve městě mají být v systému pětiminutové intervaly, mimo město patnáctiminutové.

Vlakotramvaje pro linecký systém dodá Stadler Rail; půjde o vozidla z rodiny CityLink, která se vyrábějí ve španělské Valencii. Stadler se k zakázce dostal v roce 2022, když zvítězil ve společném tendru šesti dopravců z Rakouska a Německa. Prvních 20 vlakotramvají od Stadleru by mělo v Linci vyjet v roce 2026 (na jiné trasy než zmíněné S6 a S7), celkem má Linec a okolí v závěrečné fázi projektu obsluhovat 70 vlakotramvají. Každá nabídne 94 míst k sezení a 134 míst k stání, maximální rychlost je 100 km/h. Koncept vlakotramvají umožňuje dopravním podnikům využívat stejné vozidlo na železniční i tramvajové trati. Další informace o projektu jsou na stránkách Schiene OÖ.

 

Tagy Linec Rakousko Regional Stadtbahn Linz Schiene OÖ
55 komentářů