Nové zdymadlo a přístav Pardubice. ŘVC zkouší znovu prosadit labský obchvat u Přelouče

Plavební komora Střekov, ilustrační foto. Pramen: ŘVC ČRPlavební komora Střekov, ilustrační foto. Pramen: ŘVC ČR

Veřejný přístav Pardubice je uvažován ve variantách na levém a pravém břehu.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Tady je každý „odborník“ na vodní dopravu, ale nikdo z nich netuší, že je Labe kanalizované, tudíž má stabilní hladinu nezávisle na dešti a vodním stavu. Takže vnitrostátní doprava může běžet bez omezení z Pardubic až do Ústí, teda pokud Labe zrovna nezamrzne :-).
Pod Ústím do Německa je to v regulovaném korytu Labe slabší, ale plavební stupeň Děčín vyřeší alespoň to nejhorší místo pro plavbu. A Pardubice se můžou těšit na Vikingské lodi z Dráždan plné solventních turistů ze západní Evropy + Ameriky.

Zdeněk Pavliš

Naše firma z kanceláří hledí na přístav Chvaletice, vzhledem k tomu, že část produkce vyvážíme do evropských i mimoevropských zemí využíváme i kontejnerovou námořní dopravu. Stejně tak pro dopravu surovin a polotovarů. Doprava kontejnerů po Labi absolutně nepřichází v úvahu, zejména z časových důvodů. Pro příklad uvádím nyní čekáme dodání motorů z USA, kontejner připlave do Evropy přeloží se na kamion a doveze do Chvaletic. Stejně tak zboží od nás kaminem do námořního přístavu a pak k zákazníkovi lodí přes moře.

Han van Meegeren

Ale vaše motory nikoho nezajímají, je třeba proj*bat peníze, aby se svezlo pár výletních lodiček jako obvykle a úředníci se poplácali po zádech.

Facepalm

Tak sice budem do Bavorska furt jezdit po jednokolejce od Franze Josefa a dálniční síť snad dostavíme k 1000. výročí Zlaté buly sicilské, zato se budou dát vozit po Labi substráty o dva kilometry dál, což naši ekonomiku nakopne někam mezi Japonsko a Lucembursko.

Tahle země není pro soudný.

Škrpál

Česká ekonomika tu japonskou už dost dohání. Přitom tedy dlužno říct, že lví podíl na tom mají sami Japonci.

Jiří Kocurek

Přijde mi divná ta argumentace Slezskem. Odra je splavná, nejbližší přístav na Odře je mnohem blíž.
https://www.denik.cz/ekonomika/po-odre-az-do-ostravy-do-roku-2030-20190603.html

Argument o válce s Polskem neberu.

Libor

Zrušit RVC, akorát vyhazuje peníze za kraviny…

adamgolias

lobistické blábolení. Labe je v léťe velký potok. bude li nedostatek vody vyresen umelým kanálem , zůstane původní koryto suché. takže tzv ekologická doprava způsobí naplněný kanál bez života , s mastnými oky na hladině , náplní chem wc , a jinými libůstkami , a v původním řečišti , mimochodem dnes již opět živém biotopu kde se lze koupat , plném života bude několik louží a vyschlé koryto. na řešení typu vltavská kaskáda nejsou podmínky ani penize . vzpomente si na tristní letní záběry z léta z itálie. řeka Pád , a jiné , tekoucí z hor byly bez vody.… Číst vice »

mikemp

Tim padem nadrozmerne naklady můžou ničit silnice?

adamgolias

potrebuji nadrozmerny naklad ze Žabonos do Jablonce . znamena to že je nutno vykopat kanal Vejrovka – Nisa? Nechte těch účelových nesmyslů , kolik těch nadrozměrných nákladů ročně z pardubic do ústí jede? 0,25? . takový náklad prostě pojede a kupodivu pro jednou to silnice vydrží , nebo pojede rozebraný . on na lodi nebude býti moci o mnoho větší než na silnici , i plavební komory mají omezení , výška je stejná jako na dálnici . jediný benefit je v dopravě sypkých komodit. pokud je zdroj a příjem v místě nakládky a vykládky. jakmile je nutné přeložení , je… Číst vice »

Han van Meegeren

Prokopeme Výrovku! Hlavně potichu, nebo se toho nějaký pitomec chytne. Jinak je to jako s dostavbou Dukovan. Nikdo neví zda se dostaví, kdo je dostaví, ale už se ví, že se díly povezou po Labi do Tejnice, tam se naloží na kamiony, zrekonstruuje se nedávno zrekonstruovaný přilehlý most pře dráhu, za ním se postaví kruhák, na zelené louce nová silnice až ke Kaňku atd. až po obchvat Třebíče a to vše kvůli tomu, že tam možná jednou projede 8 nadměrných přeprav. To bylo zděšení, když jsem úředníkům z Tejnice ukázal, že mám projektovou dokumentaci a vím o tom, že se… Číst vice »

Škrpál

Historie nám říká, že vyšší průměrné teploty znamenají vyšší objemy srážek. Jen přechodná období změn překotných bývají plná extrémů. Pokud se ovšem klima bude chovat jinak a sucha budou každoroční, pak můžeme na tekoucí vodu v Labi zapomenout také. Zkuste vaše výplody po sobě číst. Tenhle opravdu místy nedává žádný smysl.

padre

Řekl jste biotop ,kde se lze koupat.Labe není biotop,je to už dva tisice let vodní cesta.Ten biotop například pod Přeloučem vznikl v místě předešlé průmyslové težby v korytě řeky.V České republice se pokládá za enviromentální a ekologicky postup ,že se daná oblast nechá zanést a zarůst rumištní květenou a potom se to po nějaké době začne vydávat za přírodní památku.Splavněni Labe bylo v 30.letech minulého století naplánováno až do Josefova a Jaroměře.A na toto splavněni je z velké části již připravena regulace a směrování koryta.Samozrejme si nemyslím ze jsou reálné fantasmagorie typu kanálu D-O-L ,který by byl možná přínosný v… Číst vice »

55p

Dokud nebude vyřešen plavební stupeň Děčín, je jakákoli investice v Přelouči zbytečná.

MichalP

Dokud nebude dost vody v řece po celý rok, plavební stupeň Děčín je k ničemu, neb bez vody stejně neprojedete z Drážďan do Děčína a z Malého Března do Ústí nad Labem.

Han van Meegeren

Není, je třeba podojit Brusel.

Jan

Dožiju se, nedožiju se? Je to stejně obehraná písnička jako medlešická spojka. Úřad z Prahy tvrdí místním, že to jinak nejde. Motýl modrásek ani tzv. Labské hrčáky za ochranu nestojí…

L.

Já mám lodičky rád, ale pokud vím, tak už teď má Labe problém s omezením plavby kvůli suchu.

Šejdr

Přístaviště mi dává smysl jedině na pravém břehu. Pokud bude na levém, veškerá silniční doprava bude jezdit přes obytné čtvrti (Srnojedy, Svítkov, Popkovice) a připojení na železnici bude znamenat buď vyústit vlečku na širé trati, nebo velké náklady na výkupy pozemků ve Svítkově. Přístav na pravém břehu bude mít připojení na semtínské vlečky, připojení na semtínské vnitropodnikové komunikace a navíc bude vedle čističky odpadních vod a semtínských odkališť, čili na pozemcích, které jsou už teď kontaminované průmyslovou výrobou a přístav je nemůže nijak víc ohrozit.

padre

No a dalším problémem bude ,až začnou tlupy opilých námořníků z nákladních lodi kotvících v pardubickém přístavu/jedno či na pravém nebo levém břehu/ plnit pardubické nálevny a obtěžovat ctnostné pardubické dámy a slečny.Nárůst prostituce a hazardu,to budou další nemilé důsledky splavněni.Čtvrť červených luceren vznikne zřejmě u Parama.

Olda

Konečně to v Pardubkách trochu ožije 🙂

padre

Tak to určitě v Mechově začnou kňourat ,že chtějí nějakej přístav taky.

Jindřich

Vodní doprava je „eko“. Po všech stránkách nejmenší nároky na energie, na zábor krajiny a není limitovaná u přepravovaného zboží parametry silnic. Proto odveze i nadrozměrné náklady či objemy. V Evropě okolo nás výborně funguje.
Jen v naší ČR ekologickou vodní dopravu neustále odsuzuje banda bláznů.

Gejza

A platí ty nejmenší nároky na energie i při srovnání přepravy 2 000 t nákladu proti proudu Labe (tedy při cestě dvou lodí nebo soulodí) z Hamburku do Ústí s přepravou po železnici (1 vlaková souprava). Uvažujme, že v prvním případě je potřeba 2*40 motohodin a ve druhém cca 8 hodin v pohybu. Neznám parametry spotřeby energie lodí, ale dost pochybuji o tom, že je to energeticky výhodnější.

Gejza

Druhá věc je ekonomika provozu. Je rozdíl, když třeba na Rýně plujou lodi s nákladem 5 000 t. U nás na Labi je to však nejvýše 1 000 t (za předpokladu optimálních plavebních podmínek). To je výrazně méně, než uveze 1 těžký nákladní vlak. Jediný důvod, proč se to vyplatí, je dumping ve formě praktické absence poplatků za využití dopravní cesty u dopravy na Labi. Pokud by rejdaři platili za každý kilometr jako dopravci na železnici, vypadalo by to také jinak. Vodní nákladní doprava na Labi je nenahraditelná z hlediska přepravy nadrozměrných nákladů. To je ale poměrně nepatrný argument pro… Číst vice »

digi

Tak vodní doprava je zase limitována parametry vodních cest, stejně jako je silnicní… Ale pokud se yaklínáte ekologii tak: Jakou uhlíkovou stopu bude mít vybudování celeho zdymadla??? Počítejte to prosím i s přepravními náklady + přičtěte udržbu a odečtěte „zelenej provoz“ … vyjde to kladne nebo zaporně?

Jakub P

To je za určitých okolností naprostá pravda. Při využívání přírodních nebo už hotovejch vodních cest je vodní doprava opravdu velmi ekologická.

Jakmile se ale započte budování novejch vodních cest, je situace často dosti odlišná. Rozhodně u kopání kanálů, tam je to dost extrém, ale i zesplavnění dosud nesplavné řeky s tou bilancí může dost zahýbat…

Jindřich

Zamyslete se nad Baťovým kanálem.

Jiří Kocurek

Dneska už jenom turistické využití. Nic, co by mělo strategický význam, nebo mohlo něco znamenat v přepravě nákladů. Lignit se už v Ratíškovicích netěží.

Dantex

S těmi zábory je to pravda pouze tehdy, pokud přírodní koryto nemusíte upravovat, narovnávat a stavět jezy a plavební komory. Tedy naprostý opak toho, co se provedli v minulosti na Labi a zde se v tom hodlá pokracovat ti. tzv kanalizace Labe, kdy se z přírodní řeky stane plavební kanál.

Facepalm

Nebudem si tuhle teorii kazit tím, že v Labi není půlku roku voda ani tím, že dle dostupných dat to je a bude rok od roku horší. A už vůbec ne tím, že to, co funguje na dolních tocích v německých či holandských nížinách, nemusí být úplně to pravé ořechové pro zemi, která leží na hlavním evropském rozvodí. Jinak k tý údajný „ekologičnosti“ – výstavba toho průplavu ku Pardubicům by znamenala takovou uhlíkovou stopu, že by tam mohly kamiony jezdit „sto let“, než by propálily to samý v naftě. Nehledě na vytvoření dalších překážek v řečišti pro migrující živočichy a… Číst vice »

Emanuel

Ti lidi od zdymadel jsou naštěstí ještě větší tragédi než SZ.

Facepalm

Počkejte, von se tam vyloupne Skalickej a pak to pude samo 🙂

dujka.robert

Tak ještě, že nejde kontejner nebo substrát naložit na vagón. To by bylo zbytečně moc jednoduchý…

J A R

On určitě jde, ale kapacita železnice není bezbřehá. Proč do Semtína a dalších pardubických průmyslových zón jezdí stovky kamionů denně?

digi

Protože v kolíně se za x miliard kvůli lodím zvyšovali mosty, tak je tam taková zácpa, že se tam dál nevejdou…

J A R

Kudy jedou, to je snad jedno.

digi

ŘVC argumentuje Ostravou, takže to musí vědět oni… Jsapouze říkám že z těch X desítek vynaložených miliard na vodni cesty se státu nevratilo nic… ale po této investici se to určitě začne vracet, určo…a když ne po týhle, tak po tý příští určitě…

Jan

Pokud jim zajistíte celoroční splavnost, určitě se nad tím zamyslí, mají totiž penízky rádi…

digi

To je ta doba nároková… Nárok na to nemají tak ať si splavnost za svoje zajistí sami…

Frantisek

Protože přidáváte kapacitu na silnici a ne na železnici?

adamgolias

protože jsou kamiony operativnejší. dc- pu 2hod . vlakem dva dny . loď půl roku když prší.

Dusanh

No, snad to dopadne jako vždycky.

J A R

Zatím to vždycky dopadlo špatně. Chráníme životní prostředí modráska za cenu ničení životního prostředí pro člověka.

Tomáš

Mysleli jsme to dobře a dopadlo to jako vždycky..

Frantisek

Modrásek není součástí lidského životního prostředí? Možná by to chtělo tu ekologii (vzájemné vazby v prostředí) trochu nastudovat, před jejím haněním.

Frantisek

Mimochodem, kdo ničí to životní prostředí pro člověka, není to zase jen člověk?

J A R

Je, ale to byla spousta rostlinných a živočišných druhů. Zkuste popřemýšlet o ekologické dynamice.

Facepalm

Nepřemýšlel jste, že byste se přejmenoval na Okenu, nebo spíše rovnou Čikuli?