Nové zařízení na okruhu v Cerhenicích pozná „obuté“ vozidlo i při 200 km/h
Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) představil tento týden nový indikátor plochých kol, který byl instalován na zkušebním okruhu v Cerhenicích. Moderní
Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) představil tento týden nový indikátor plochých kol, který byl instalován na zkušebním okruhu v Cerhenicích. Moderní zařízení měří takzvanou mimookruhovost kol a vzájemné působení kola a kolejnice.
„Je to zařízení, které za jízdy vozidel kontroluje stav jízdní plochy kol železničních kolejových vozidel a porovnává skutečný stav jízdní plochy s nastavenými parametry,“ uvedl provozní ředitel zkušebnictví VÚŽ Miloš Klofanda.
Podle generálního ředitele VÚŽ Martina Bělčíka dokáže zařízení odhalit sebemenší nerovnost i při rychlostech kolem 200 kilometrů v hodině. „Naším cílem je vytvořit maximálně bezpečné a moderní prostředí pro testování vozidel,“ řekl Bělčík.
Podle něj má uvedení zařízení do provozu hned několikerý efekt. Především jde o bezpečnost provozu na okruhu, neboť vozidla takzvaně „obutá“ nebudou smět vyjet. To má i ekonomický efekt, neboť poškozená kola ničí i hlavu kolejnice, kterou je třeba následně zbrousit. To představuje za celý okruh miliony korun. „A nejde jen o náklady na následnou úpravu koleje, ale i ztrátu tržeb,“ doplnil Bělčík.
Zařízení se skládá ze senzorů pod hlavou kolejnice, které následně zobrazí technikům u počítače odchylky od ideálního stavu. Pokud odchylka překročí normu, musí výrobce zjednat nápravu. Zařízení přesně určí, na kterém kole je chyba. Ta se přitom může „opravit“ i sama, pokud jde například o přiškvařený zlomek kovu, který po jednom obkroužení sám upadne.
VÚŽ je společností specializovanou na poskytování odborných služeb v oblasti posuzování, certifikace a zkušebnictví železničních vozidel, železničních systémů a drážní dopravy. Jde o dceřinou společnost Českých drah, jejímž hlavním klenotem je právě zkušební okruh v Cerhenicích. Zákazníky jsou výrobci kolejových vozidel a komponentů pro železniční systémy.
O indikátoru plochých kol (pro fajnšmekry, pozn. red.) Pramen: VÚŽ
Z evropských norem je stanoveno několik limitních geometrických hodnot kol (např. EN 15312). K monitorování těchto limitních hodnot se většinou používá nepřímý přístup měřením dynamických nárazových sil. Ukázalo se však, že rychlost a maximální dynamické zatížení kola podléhají nelineárním principům a ne vždy souvisejí s defekty kola a jejich velikostí. Metoda dynamické síly není dostatečně spolehlivá pro rozhodnutí o údržbě.
Pro řešení tohoto problému byla vyvinuta nová metoda (EP 1883 565), kde jsou signály odvozeny od měřících prvků, které sledují posuvy kolejnice ve svislém směru, a poté je ve vyhodnocovacím zařízení vytvořeno informační pole ze signálů, které odpovídá nejméně obvodu kola. Periodický signál tvarů kola je vyhodnocen pomocí Fourierovy transformace. Měřicí systém je konstruován tak, že každý tvar kola je změřen nejméně dvakrát (dvě odvalení).
Tato nová metoda poskytuje informaci změny delta R po obvodu kola a systém ji používá pro odvozovaní a kvantifikaci typů nepravidelností tvaru kola. Výsledky měření kola lze generovat číselně i graficky. V praktických aplikacích se celkové výsledky obvykle používají pro jednotlivá měření každého kola (max. delta R, max. délka bodu atd.).
Systém měří odchylku od ideálně kulatého kola s rozlišením delta R lepší než 0,01 mm, opakovatelnost 0,05 mm jako trendová funkce a 0,1 mm jako individuální měření. Měření lze provádět od rychlosti 30 km/h do více než 250 km/h.