Nově založená dcera Metrostavu zkouší i přes rozsudek proniknout k veřejným zakázkám

Zahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav InfrastructureZahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav Infrastructure

ŘSD zadalo právní posudky, zda se firma může do jejich soutěží hlásit a být vybrána jako vítěz.

Společnost Metrostav zkouší přes svoji novou firmu MI Roads i přes tříletý zákaz účasti v soutěžích o veřejné zakázky proniknout k práci pro stát či kraje. Veřejným zadavatelům v dopravním stavitelství ale kvůli tomu hrozí, že se výběr dodavatelů u některých zakázek zadrhne na několik měsíců i let kvůli sporům o tom, zda MI Roads může nabídku podat, nebo ne.

Podle zjištění deníku Zdopravy.cz podala firma už několik nabídek do soutěží Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jde zatím o spíše menší zakázky na opravy, v řadě případů není nejlevnější. Potřebné reference dodává přes společnost BES, která je součástí skupiny Metrostav.

„Zadali jsme právním kancelářím k posouzení, zda se mohou účastnit, nebo ne. Dokud nebude potvrzeno, že se mohou účastnit výběrových řízení, tak je nebudeme vybírat. O závěru právních posouzení zatím nechci spekulovat. Věřím, že nejpozději do 14 dnů budeme znát náš postoj k této firmě,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

ŘSD má se spory o výběr firmy vlastněné Metrostavem nepříjemné zkušenosti. I přes rok se zadrhly například soutěže, kde podala nejvýhodnější nabídku společnost Metrostav Infrastructure. Její výběr se nelíbil některým konkurentům, kteří poukazovali právě na dřívější rozsudky proti mateřské firmy odsouzené za korupci při veřejných zakázkách. Podle informací deníku Zdopravy.cz už první firmy v soutěžích podaly námitky proti výběru MI Roads.

Mlčící Metrostav

K zápisu MI Roads došlo 14. července, tedy měsíc poté, co pražský vrchní soud v korupční kauze Davida Ratha uznal vinnými Metrostav a její dceřinou společnost Metrostav Infrastructure. Uložil jim tříletý zákaz účastnit se soutěží o veřejné zakázky. Stoprocentním vlastníkem nové firmy je Metrostav Infrastructure, který ovládá ze 100 % Metrostav.

Firma ke svým aktivitám není příliš sdílná. V červenci mluvčí Metrostav Infrastructure Michal Jurman uvedl, že firma chce působit v segmentu silničního stavitelství na českém trhu. Včera na dotaz k soutěžím ŘSD odkázal na webové stránky firmy. Neodpověděl ani na dotaz, zda to není obcházení rozhodnutí soudu. „Dovolte mi, abych vás, co se týká činnosti MI Roads a. s., odkázal na webové stránky této společnosti. Více téma v tuto chvíli komentovat nebudeme,“ řekl. Na stránkách firmy se pouze uvádí, že chce být dynamickou a efektivní stavební společností založenou na schopnostech odborně zdatného a odpovědného personálu. Firma si již založila své účty na sociálních sítích.

Metrostav podobně už v dubnu 2020 přišel na trh se společností Metrostav Infrastructure. Firma vznikla po nepravomocném rozhodnutí soudu v korupční kauze, Metrostav to ale tehdy vysvětloval tím, že šlo o dlouhodobou strategickou operaci vyčlenění silničního stavitelství do samostatné firmy. S firmou se pak začal hlásit do řady veřejných zakázek. Může se tak zdát, že firma opakuje podobný scénář, jak se dostat znovu k veřejným zakázkám.

Podle aktuálního rozsudku se nemůže Metrostav a Metrostav Infrastructure hlásit do soutěží ani jako dodavatel.

Tagy metrostav Metrostav Infrastructure MI Roads Ředitelství silnic a dálnic
32 komentářů