Nové vlaky mezi Prahou a Mnichovem nejdříve v roce 2031. Češi a Bavoři řeší novou soutěž

Z Německa do Německa aneb Bavorským expresem do Plzně. Foto: Aleš PetrovskýZ Německa do Německa aneb Bavorským expresem do Plzně. Foto: Aleš Petrovský

Podmínky na nová vozidla mají být mírnější než v předchozím tendru.

Odebírat
Upozornit na
guest
99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stanislav

Po elektrizaci bych se vsadil, že to dostane Arriva.

Jiří

vlakem z Plzně do Mnichova úplná hloupost. Jednokolejky , úvratě, propady rychlosti. Ale hlavně již dávno rychleji po dálnici…🙋😊

David

Taky bych řekl, ze hodně by šlo vyřešit i bez azbudevrtkysmu

Jiří

Ať to jezdí přes Cheb. Odpadnou úvratě.

a8n

Jakože přes Neratovice, ÚnL západ a Norimberk?

a8n

Nebo z Mariánek do KV? Či přes Rakovník, Blatno, KV?

VRTjecesta

A tak jeden nikdy neví, co jste na Olšanské schopní vymyslet. Ostatně i pod touhle hrůzou jste podepsaní, i když vina je samozřejmě v Dlážděné.

Karl vB.

„Železniční spojení mezi Mnichovem a Prahou musí splňovat standardy moderní evropské dopravy a nabízet pohodlí, spolehlivost a vysoce kvalitní služby. Tato společná iniciativa s Bavorskem je důležitým krokem k tomu, aby se železnice stala preferovanou volbou pro všechny cestující na této důležité trase,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Bývalý tiskový mluvka propásl příležitost mlčet, neudržel se a zkrátka si musel krasoplknout. Jako kdyby se nyní, na druhý pokus vůbec nejednalo o nápravu původního nereálného zadání (tedy nefunkčního zmetku), který zapříčinil naprosté fiasko soutěže. Bylo by zajímavé porovnat jeho aktuální komentář s tím, jakým souborem květnatých frází asi tak před rokem… Číst vice »

Michal82

To nejde trochu urychlit? V roce 26 mužeme mit vítěze a za 3 roky se to dá vyrobit, takže jezdit od 29 by mělo jít.

Martin S.

Ne, do výluk to nemá cenu soutěžit.

Michal82

ok díky za info

Milan2

To spojení je už léta naprostá zoufalost a je nám tu už hodě dlouho slibováno, že dojde JIŽ BRZY k výrazné nápravě. Místo toho nyní obě strany potvrdily, že dalších 5-6 let bude tato hrůza uprostřed Evropy pokračovat. Naprosto nechápu. To je jako kdyby uprostřed D1 byl prašný úsek pojížděný dýchavičným traktorem nedodržujícím jízdní dobu a neustále porouchaným a ŘSD se tvářilo, že s tím není potřeba noc dělat. Ty želsprávci jsou fakt někdy úplně vysmátí jak kašpárci.

Zoffrey

Jakože řešením je jet příjemněji, rychleji a levněji přes Cheb a Norimberk

Milan2

A jede přímý vlak? I kdyby tak to rozhodně není ono tolik politiky a správami obou žel. sítí slibované radikální zlepšení.

Twix

Do Mnichova?

Pavel Filip

Schválně si zkuste na webu ČD vyhledat spojení Praha hl.n. – München Hbf. Možná budete překvapen.

Rypal

Uvidíme, stridavina by měla být po Radotín cca 2030 a pokud to úředníkům docvakne, nebudou pozadovat 3 kV na vozidla. Velmi to zjednoduší konstrukci a tím zlevní provoz. Necháme se překvapit.

Dejf

Stejně. Mají ty mašiny stejnosměrný meziobvod, který se obvykle dělá na těch 3000V DC, ale myslím že dual mode vectron dost bojuje s hmotností.

Petr Šimral

Prave, ze se stejnosmerny meziobvod obvykle dela na napeti okolo 1000 V. 3000 V pouze u vozidel s pozadavkem na 3 kV =.
Vectron DM by zde mel byt idealnim vozidlem. Sice pojede z Plzne do Prahy o 5 minut pomaleji, ale zase za rozumnou cenu.

Dejf

Díky za upřesnění.

Juraj

Přesně. Ono už i v té první soutěži by nejspíš byla úplně jiná odezva, kdyby se požadovalo pouze 15+25 kV+diesel na 160 km/h.

Pokud si SŽ pohne s elektrizací na Domažlice, možná nově postačí i 15+25+baterie.

Bohužel to vypisoval někdo, kdo to o prázdninách přehnal s Train Fever, a tak se v požadavcích objevilo vozidlo, jaké svět neviděl.

Petr Šimral

Nejradeji bych videl Vectrona DM v kombinaci 15/25 + 500 kW v dieselu a 1000 kWh v baterce. Ale to je asi hmotnostne nerealne.

Stráťa

To je hroznej “rovnák na vohejbák”. Pokud se stále nejsou schopní domluvit na jednom napětí tak ať to jezdí rovnou dieselem.

Petr Šimral

Cisty diesel ma pouze nevyhody. Musi mit vysoky vykon, protoze vykon neni odkud zadotovat. Pod draty si vesele dobijete baterku, mimo draty muzete do baterky rekuperovat (to u cisteho dieselu nejde, protoze by vam tekla nafta z nadrze), takze proto jen maly diesel ve funkci prodluzovace dojezdu. Baterie se chova jako elektricka trakce, tedy ma podstatne ostrejsi rozjezdy a soucasne nepotrebuje chod dieselu pri technologickem stani, napriklad pro topeni a klimatizaci soupravy.

Petr

„Dočasný“ kontrakt bude sice jen na 5 let, ale vzhledem k tomu, že soupravy jsou smíšené, není tedy potřeba tolik vozů, a dieslové lokomotivy poskytuje Němec, by to mohlo zajímat i Regiojet. Mohl by tam případně uplatnit své zEsované Peršingy.

Náhodný Kolemjdoucí

Regiojet na bavorských expresech? dno má ještě sklep?

Petr Šimral

Mate pocit, ze se tam da jeste neco zhorsit?

Náhodný Kolemjdoucí

Současný stav sice zdaleka není uspokojivý (mírně řečeno), ale vždy může být hůř.

Peter

Zkuste R8 …

vlachjan

Čistě ze zvědavosti, neví někdo, s čím se ČD do toho VŘ hlásily?

František

To by mě taky zajímalo. Od ČD bych tak nějak čekal interjet + vectron dual mode od Plzně dolů a 193 do Plzně. Ale to jednak není ucelená soustava, navíc to dual mode rozhodně nevytáhne na 200. Jinak z vozidel od Siemensu bych tipoval nějaký mišmaš Mirea na vodík s namontovaným smetákem.

X 1

Siemens Desiro HC. Čelní vozy jednopodlažní s vícesystémovou elektro výzbroji a dieselové powerpacky MAN na střeše. Vložené vozy dvoupodlažní. Skříň tlakotěsná s jednokřídlými širokými dveřmi. Nové podvozkové segmenty.
V současné době už podobné kusy existují, jsou však jen na 15kV AC. Jezdí pro DB Regio na dopravním svazku Bayern (Nürnberg) – Südthüringen (Erfurt). Mají však Vmax=190km/h.

HK~

Desiro HC by bylo idealní, ucelená souprava, všechny výzbroje, žádné mišmaše s lokomotivama ani nesmyslné plánování, jen by to pohodlý jeden vlak od začátku do konce stálo asi moc.

Twix

Myslím že nebyla požadována ani ucelená jednotka (jen to muselo umět v Mnichově vykonat úvrať za 5 minut), ani 200 km/h na diesel. Pokud vím, nabídlo se něco jako InterJet, ověšený lokomotivami potřebného typu a počtu na jednotlivých úsecích linky.

J.K.

Taky nechápete proč není dráha konkurenceschopná a atraktivní? Vždyť dneska se rozhodli a pokud se to tentokrát povede , tak za 6.5 roku vyjedou nové vlaky 😀

David

za 6.5 roku tu taky muzou byt autonomni auta a nakladaky …

Matěj Šedivý

Za 6,5 roku těžko. Ono udělat vozidlo schopné automaticky dojet z místa A do místa B není problém již dnes. Problém je udělat takové vozidlo tak bezpečné, že je možné taková vozidla ve velkém nasazovat. A to je mnohem větší výzva, než se na první pohled může zdát.

Ondřej

Nebo autobusek David

Frantisek X

Na jednokolejku se dvěma úvratěmi a místy dost nízkou rychlostí. Tohle nové vlaky nezachrání, zvláště pak vedle mezitím postavené dálnice pro auta.

N.N.

Úvrať v Řezně není technicky nutá, ale je nesmysl vynechat město o 150 tisíci obyvatelích.

Milan2

JIŽ BRZY!

hedonism.bot

Nebylo by provozně nejsmysluplnější do zásadnějšího vylepšení infrastruktury (elektrizace, dvojkolejky) zavést místo toho spoj Plzeň-Norimberk v nějakém rozumném taktu (2h Ex 2h Os/Sp) a v Plzni provázat s odjezdy rychlíků na Prahu a ve Schwandorfu s RE2 Hof-München? Ušetřily by se finance za krkolomná inženýrská řešení, provozně by se to významně zjednodušilo…

Martin S.

To už existuje. 2h takt se spolehlivým přípojem v Chebu.

Ingip

S nespolehlivým přestupem. V příspěvku byl myšlen PŔÍMÝ vlak bez přestupu. Ten tu chybí.

Martin S.

Jel jsem tam snad 60krát a vyšlo to pokaždé. To nemohu říct o Schwandorfu.

Rypal

Nedávno podepsali zakázku pro Arrivu na Praha-Cheb. EMU budou mít jen 2 systémy a bez dieselu. 15 kV systém je na této trati cca kilometr. Na baterky ten krpal z Norimberku na Marktredwitz fakt nevyjedou. A dlouhý obrat na nabíjení je taky dost na nic.
Ne že by to technicky nešlo udelat, ale přesvědčit Němce, aby zasadili pár sloupů a natahli drát je velmi, ale velmi těžké.

Martin S.

Cheb – Marktredwitz – Hof dráty budou.

hedonism.bot

No můj návrh by se odehrával na bývalé BWB – Plzeň Domažlice Fürth-Schwandorf-Amberg-Nürnberg, co vím krom vjezdu do Norimberka a prospetivní elektrifikace podél krátkého úseku podél Pegnitz tam není zadrátováno nic čili diesel – v podstatě by stačilo přesměrovat současné DB 612 linky RE 40 od Schwandorfu na východ…

A. Mikulka

Fürth je město vedle Norimberku, dnes už prakticky předměstí, jezdí tam z Norimberku i metro. Vy pravděpodobně myslíte Furth (im Wald).

VRTjecesta

No, jeden by čekal že po 35 letech už budeme mít k nejbohatším sousedům, vlastně ke všem sousedům, udělané pořádné železniční tratě. A my tu pořád ještě přemýšlíme o zadrátované jednokolejce na až 110 km/h (pro naklápěcí jednotky) a době jízdy Praha Mnichov 4,5 hodiny.

David

Ke vsem sousedu porad ani nemame ani ty dalnice …

VRTjecesta

Chybí jen ty dvě do Rakouska a jedna do Polska. A v případě D3 i D11 už aspoň vidíme ty bagry na čáře… i když ta 11 je prostě blamáž.

filias

Když někdo pláče nad stavem železnice v ČR, vždy ho odkážu na dálnice. Protože vlakem papaláši nejezdí a na SŽ stále sedí ve vedení naprostá paka.

A jakou dobu trvalo, než se výstavba dálnic pořádně rozhýbala. A až teď je dostavba základní dálniční sítě alespoň v dohledu.

Abyste si udělali obrázek o železnici, stačí se podívat na ten tyjátr okolo mostu pod Vyšehradem. Jak to MD odmítá řešit. Protože vlaky Krupku ani trochu nezajímají.

Milan2

Kupku spíše nedojímá, kdo mu poklimbává s rukama v klíně v Dlážděné.

Radek

Ani dostatek vysokonapěťových vedení, což jsme pocítili na začátku července.

Frantisek X

Protože furt chceme někam nějaké dálnice, ale koleje, které přece podle všech teorií mají být (celkem logicky) první volbou zvláště pro hromadnou dálkovou dopravu, upozaďujeme.

David

ano, teorii …

Ondřej

SZ na tom maká..již brzy vlak na letiště pak z Plzně do Německa.taky již brzy dráty a druhá kolej do Frýdku Místku.

M K

Ale na druhou stranu – mají všichni sousedi zase kvalitní tratě k nám?

Pavel Filip

Ne, nemají, ale tímhle stylem byste se nikdy nikam nedostal, protože by to házel jeden na druhého a nepostavilo by se nic. Někdo prostě musí začít první.

VRTjecesta

Ano, Mncihov za 4,5 hodiny a přes hranice 110 pro klopidla. Jo… jasně, proti těm 6,5 hodinám jistě zlepšení.

Pavel Filip

Každé zlepšení je dobré. Čím víc jich samozřejmě bude, tím líp.

Dejf

Stejně je ta situace taková trapná. 2 sousední země (Českoa Bavorsko), kulturně velmi blízké, průmyslově velmi rozvinuté, s velkou obchodní a lidskou výměnou spojuje klikatá jednokolejka vinoucí se pod Čerchovem, na které se toho od dob císaře pána moc nezměnilo.
A plán modernizace ani nemluvit. Nechci žádnej zázrak, ale pod 3 hodiny by jízdní doba praha-mnichov byla aspoň zkousnutelná.

Honza

A ještě klikatější jednokolejka vinoucí se přes Šumavu.

Hrozen

Pětivozový *jet s dvoufrekvenčním DualVectronem, z Prahy do Berouna by to holt zatím jelo na naftu.

David

Snad tam půjdou comfortjety nebo něco pevně spojeného s vectronem to by bylo nejlepší

Daniel Jablonecký

Proč zrovna Comfortjety. Na co tam potřebujete 9 vozů? A tu neelektrifikovanou část bude ten Vectron překonávat jak?

Knížecí rada

Myslíte, že ComfortJet musí být vždy 9vozový? Že je proti drážně-fyzikálním zákonům nechat vyrobit kratší?

VRTjecesta

Paragraf 1!!!!

X 1

Souprava Vectrain (Railjet, Comfortjet) může mít takový počet vozů a celkovou délku, jakou si zákazník objedná.
Lokomotiva Siemens Vectron je modulární platforma na které si zákazník může nakonfigurovat co požaduje. Vývoj verze DualMode 15kV + Diesel pokračuje vývojem ve formě přidání 25kV AC, přičemž vývoj je v podstatě hotov ale pokračuje testováním a hlavně tzv. Papírování, které zabere nejméně dvojnásobek času.

Náhodný Kolemjdoucí

Pokud by tam už musely jít nějaké „jety“, tak snad spíš InterJet podle potřeby posílené o kupé.

Peter

I to je zbytečně luxusní, dokud tam nebude pořádná trať

Twix

Interjet jezdí na trati Plzeň – Cheb, to mi přijde už dneska celkově horší oproti trati Plzeň – Mnichov.

Náhodný Kolemjdoucí

InterJet mám rád a nedělal by Česku na rozdíl od současných vozů ostudu, ale nedělejme z něj zase něco extra nóbl – jsou prostě „jen“ moderní a nové.

David

Tato trať potřebuje začít od nuly a čas 59 minut na cestu rychlovlakem není problém a je to ukázková možnost jak dokázat že vrt zvládneme nebo ne

Bobek

Na hodinovou jízdní dobu Praha – Mnichov zapomeňte. Je to 300 km vzdušnou čarou.

Milan2

Kolega David tu už zvažuje aplikovat ten brněnský hyperloop.

Dejf

Rozjezdy? 😀

Tomáš Záruba

Nebude to 2031 už zadrátované?

David

Člověk by čekám, že do nejbohatšího sousedního regionu bude vést VRT, když je tam solidní provoz na dálnici, ale oni tam nejsou pořádně ani dráty? 🙂

N.N.

Jsou v ČR zatíženější směry a vede tam jednokolejka. Naštěstí zaměstanci ŘSD v diskuzích nepožadují změnu dopravce na hranici správ dálnic, aniž by se v Rozvadově muselo přesedat mezi národními ČSAD.

Twix

Ale z mezistátních spojení bude ta nejzatíženější jednokolejka nejspíš právě tato.

Martin S.

Bude, na české straně, proto je taky ten termín tak volený. 😉

Bobek

Dráty a dílčí zdvoukolejnění mají v plánu i v Bavorsku. Ale tedy palce musíme držet jim i sami sobě. 🙂
https://bahnausbau-nordbayern.deutschebahn.com/nuernberg-furth-im-wald.html

noerf

Řešením budou jednotky na rychlost 200 km s baterií nebo dieslovým pohonem. Podle toho, kdy a kam bude hotová elektrifikace tratě (teoreticky by po ČR mohla být elektrifikace hotová). Alternativou by pak byl duální Vectron s vagony.

Pavel P

Vectron Dual Mode má bohužel příliš nízký výkon, jen 2,4 MW pod dráty. Na plánovanou rychlost až 200 km/h je to málo, takže pod dráty by stále byl potřeba Vectron MS s výkonem 6,4 MW (nebo ekvivalent). Na téhle trati tak Vectron DM maximálně nahradí starší motorovou lokomotivu, ale přepřahy neeliminuje.
Proto je jednotka na 200 km/h nikoliv nejlepší, ale zřejmě jediné řešení. Trochu se tu nabízí otázka, co Škodovka vymyslela pro Regiojet na Liberecko. Možná by šel podobný stroj nasadit i do Mnichova.

Rossec

Praha – Mnichov je nejzaostalejší spojení s největším potenciálem cestujících.

asfalter

Tak tomu říkám „fungující byznysplán“

Twix

Možná ještě horší je Praha – Norimberk, kam přímé vlaky ani nejezdí. Je to sice méně významný cíl než Mnichov, ale je to blíž a dá se pak výhodně pokračovat ICE někam dál.

Martin S.

Není horší, přestup v Chebu je spolehlivý, to se o cestě spodem říct nedá, sic se to zlepšilo, tak Schwandorf je vždycky loterie.

Ingip

O té spolehlivosti se dá s úspěchem pochybovat. Zvláště při stavu trati mezi Prahou a Berounem.

Twix

To je pravda, v Chebu se na to víceméně spolehnout dá (pokud není výluka jako letos v březnu, kdy se přípoj rozvázal), ale pořád se jedná o přestup do regionálního vlaku, nedá se tam koupit místenka (už jsem i celou cestu seděl na zemi u dveří) atd. Do toho Mnichova aspoň nějak dojedu, i když i tady je riziko vykopnutí ve Schwandorfu nebo jinde.

Peter

Těch zaostalých spojení je plná republika

Milan

Dobře, je čas aby se na tomto spoji zavedly nové a lepší vozy. Je to pomalé a nepohodlné, ale bude to ještě moc dlouho….do té doby bych preferoval jakýkoli vůz první třídy ČD.

vlachjan

Například vozy Aee by zde jistě udělaly parádu…

Milan

Bylo by to velké zlepšení – a nezapomeňte na minibar. To nám zajistí radost až do roku 2031.

Frantisek X

Nové a lepší vozy, které možná dojedou, možná nedojedou, podle provozní situace na jednokolejné trati se dvěma úvratěmi. 🙂 Ale tak restaurační (s dostatečnými zásobami) by se hodil. A nemusí být ani nejnovější.

Klabavátor

Já budu ještě skromnější, stačil by jakýkoli vůz navíc.