Nové vlaky mezi Prahou a Mnichovem nejdříve v roce 2031. Češi a Bavoři řeší novou soutěž

Podmínky na nová vozidla mají být mírnější než v předchozím tendru.
České a bavorské ministerstvo dopravy chce ještě letos zahájit znovu společnou soutěž na zajištění dálkových vlaků mezi Prahou a Mnichovem. Po včerejším společném jednání ministrů dopravy to uvedlo bavorské ministerstvo dopravy.
Necelý rok po zrušení první soutěže je tak již jasněji o nových podmínkách, zejména na vozidla. Právě kvůli velmi náročným požadavkům nakonec skončila soutěž fiaskem: Vozidlo mělo zvládat rychlost 200 km/h, kombinaci různých napájecích soustav i jízdy mimo elektrizované tratě.
I to vedlo k tomu, že se nakonec do soutěže přihlásily jen České dráhy ve sdružení s firmou Netinera. Do soutěže nabídly vozidla od Siemensu. Bavorský objednatel dopravy Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) tehdy uvedl, že důvodem zrušení je vysoká cena. V patnáctiletém kontraktu přesahovala nabídnutá cena odhad o více než miliardu eur.
„Nenechali jsme se odradit a intenzivně jsme pracovali na novém přístupu,“ řekl bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter. Podle něj budou požadavky na vozidla, catering či personál nižší než v předchozí soutěži. Očekává nejméně dvě nabídky.
Podle dohody obou objednatelů dojde k nasazení nových vlaků od konce roku 2031. „Železniční spojení mezi Mnichovem a Prahou musí splňovat standardy moderní evropské dopravy a nabízet pohodlí, spolehlivost a vysoce kvalitní služby. Tato společná iniciativa s Bavorskem je důležitým krokem k tomu, aby se železnice stala preferovanou volbou pro všechny cestující na této důležité trase,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Ministerstva nezveřejnila zatím detailnější škrty v požadavcích na vozidla, k vypsání soutěž má dojít letos. Vítěz získá kontrakt na 15 let od prosince 2031. Stávající smlouva s Českými drahami končí u nás v roce 2026, v Bavorsku s Die Länderbahn v roce 2028. Bavorsko uvedlo, že počítá s prodloužením do roku 2031, stejný postup bude zřejmě i na české straně. Ministerstvo loni zveřejnilo plán na pětiletou soutěž, ta ale bude nejspíše kvůli délce kontraktu zajímat jen stávajícího dopravce.
Co dál s Bavorskými expresy po fiasku soutěže. Češi chtějí revizi požadavků na vozidla