Nové vlaky i dopravci, více trolejbusů a vylepšení aplikace. PID přestavil novinky pro příští rok

Jednotka RegioPanter pro PID. Foto: Josef HolekJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Josef Holek

V závěru roku vznikne nová železniční městská linka, provozovat ji bude RegioJet.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Robert

Tak na ty Elfy RGJ jsem fakt zvědav když vidím, jak dlouho PESA schvaluje RegioFoxy a u těch Elfů ještě nezačala PESA ani zkoušet. Ale pokud v prosinci opravdu vyjedou, rád se omluvim.

Jackub

„Na první trolejbusové lince 58 bude po dodání nových vozidel zaveden plnohodnotný provoz, který nahradí autobusovou linku 140. “

Nebyly už do Prahy dodány (téměř) všechny TNS 18?

kubisek

a kam se poděl slibovaný nástup všemi dveřmi u 3xx a vyšších?

DuDr.

To vyžaduje přijetí mnoha busových revizorů, přičemž se jim na nabídku práce přihlásil zlomek.

Tadeáš

A z toho zlomku jich může vyhovět zase jen zlomek.

Jan Sůra

Bylo to plánováno až na konec 2024. Ale dobrý dotaz, zda se ještě plánuje, poptám se. https://zdopravy.cz/revoluce-ve-stredoceskych-autobusech-ridici-uz-nebudou-prodavat-jizdenky-pujde-nastoupit-vsemi-dvermi-136197/

kubisek

Od roku 2025 v celé síti, v průběhu 2024 na linkách 3xx, ale zatím ticho po pěšině……

Tadeáš

Místo vylepšování aplikace by spíš měly vylepšit firmware odbavováků v příměstských autobusech (zejména Telmax), které fungují tragicky a pak vznikají konflikty, protože strojek falešně hlásí neplatná pásma nebo QR nejde přečíst.

Lukas

Naprosto souhlasím. Arriva City (většinou) směrem na jih používá pomalé a nefunkční čtečky (nevím jaký výrobce – takové velké oranžové) které mi dost často jízdenku ani nenačtou nebo to trvá až 10-20 sekund.

Ondra L.

Tak to neni jen problem PIDu, v DUKu to taky casto nejde. Dalsi vytka je, ze by na tech terminalech mela byt nejaka lepsi signalizace pro cestujici, aby bylo jasne videt, ze terminal kod nacetl.

Karel

A na Beroun pořád ten šrot z NDR??? co tam dělají radní na radnicích? kradou, žerou, mastí si kapsu a pupky ???????

Karel

A na Beroun pořád ten šrot z NDR??? co tam dělají radní na radnicích? kradou, žerou, mastí si kapsu a pupky !!!!!!!!……

Karel

A na Beroun pořád ten šrot z NDR??? co tam dělají radní na radnicích? kradou, žerou, mastí si kapsu a pupky !!!!!!!!

bvovka

Nebylo by lepší nasadit ty pantery místo S4 na S49 a Řevničáky? Mají nahrazovat staré klasické soupravy a ne elefanty. Nezapomeňte, že do Tábora elefant nedojede a dualizace by byla neekonomická.

Kubrt

S49 jezdí Arriva, bude jezdit Jančura. Elefanty z S4 nepůjdou do šrotu, ale posílí provoz na ostatních tratích. Syslografy jsou na ráně, ale nevím, zda to tak opravdu bude.

smasska

Skvělý nápad dávat nové dynamické vozy na 160 na trať, kde se jezdí s bídou 100 a staré škopky tam udělají méně ostudy, než na skutečných koridorech.

MHD

Doprava není o dělání ostudy, nebo frajeřin.

pragmatik

Zjevně z neznalosti situace jste vytvořil hloupý žvást: V Kralupech n/Vlt. je i u osobních vlaků zcela zásadní zlom frekvence, takže tahat „městské slony“ až do Ústí n/L. je nehorázné a zbytečné plýtvání, tím spíše, že jsou v PID potřeba mnohem víc jinde. Nasazení menších souprav na ústeckou trať s tím, že v úseku Praha – Kralupy n/Vlt. budou jezdit dvojmo, je předpokládáno a očekáváno už odhadem nejméně 5 roků, ale zatím ta vozidla nebyla (a zatím stále ještě nejsou) k dispozici. Odhaduji, že to umožní ušetřit nejméně 6 „městských slonů“, jichž bude možno úspěšně a mnohem smysluplněji využít někde… Číst vice »

Pan průvodčí

Ušetří se 8 slonů. Posilovat se ale bude až po dokončení instalace ETCS. Do té doby budou nahrazovat ty jednotky, které budou na montáži a na nejvyšších stupních revize.
Na Pantery se čeká jak na boží smilování.

pragmatik

Ještě se asi hodí doplnit, že konfigurace kolejiště stanice Kralupy n/Vlt. je z pohledu možností využití rozpojování a spojování jednotek jako přímých vozů do / z různých směrů dost nešťastná -rekonstrukce v 80. letech minulého století ovšem asi lépe vymyslet nešla. A komplikací pro spojování bude i staniční RZZ, protože RZZ (obecně jakákoli) „neumí“ plnohodnotné vjezdy na obsazenou kolej a vložení dalších cestových návěstidel asi neumožní délky úseků.
Uvidíme, jak si tam s tím provoz SŽ poradí …

Jiří Kocurek

Obávám se, že přivolávačkou 🙁

Ondra L.

Jen bych teda po par zkusenostech a asi nechtel zazit jizdu treba lovosice – praha nekdy odpoledne o krasnym letnim vikendu v souprave o jednom panteru. No, kdysi jsem slysel, ze prostor v prostredcich hromadne dopravy je nekonecny, tak uvidime 🙂

Twix

Jak moc jezdí ten ešus plný? Vzhledem k tomu že v každé důležité stanici staví R20 (ano ta plná bývá) a přípoje v Lovosicích jsou vázané taky na R20… kdo naplní ten osobák?

Ondra L.

Naplni ho turisti – proto sem psal o letnich vikendech.

bvovka

Aha pardon, já myslel R49, kam nejdou nasadit elefanty kvůli styku za Benešovem.

Pán jeskyně

Panteři střídavinu využijí. Spěšňáky směr Kolín, Kutná Hora budou prodlouženy do Čáslavi.

pragmatik

A konstrukční rychlost větší než 120 km/h do Ústí nad Labem na dost dlouhých úsecích také …

Jiří Kocurek

O kolil levnější by byl Panter na 100 km/h, aby se ušetřil rychlostní potenciál již dneska a poté se mohlo říkat, že stejně nejsou rychlejší vlaky? 😀

Low cost

A jeden by řekl, že Černý Most už je kulturně obohacen dostatečně…

Twix

Tak schválně jak to bude s linkou S6 kompletně v Liškách, první vyjely v srpnu a stále jsou na menšině spojů. Platí to 100% obsazení i pro S75 a o víkendu Liteňku?

Tomáš

V jakém stádiu jsou vůbec jednotky pro RGJ? Pravidelně se to řeší….

Han van Meegeren

Jedna už se testovala před pár dny v úseku Malešice – Vysočany.

RedFox

Super!! Spěšné vlaky Pha-KH v režii Panterů. Konečně. Mohly by jezdit i dvakrát za hodinu, abychom se nemuseli rvát v různých přeplněných EC,IC atd….

Jarda

Myšlenka dobrá, ale kam ty vlaky nacpat. Už dnes je problém, aby se současné vlaky vešli na trať.

Red Fox

Ano, je to problém. Velkou kapacitu trati, která bohužel musí obsluhovat stále více lidnatý ( v Kolíně je ve výstavbě cca 500 nových bytů) Středočeský kraj sebrala doprava vlaků RGJ. Ty v Kolíně nastaví (asi jako v normálním případě by neměly stavět EC a IC). Takže současný stav je tristní. Cesta Os trvá cca 70 min…nemyslitelné a jinak souboj se študáky (díky slevám masivně využívající vlaky), většina „kolíňáků“ má také 1.třídu (nebo je jejich zvyk sednout a doplatit), takže ani 1.třída není řešení…. Prostě dva páry zdvojených Panterů á tři vozy by situaci jistě na čas vyřešily…. Kam je však… Číst vice »

PetrM

Jestli by ono nebylo taky na místě se zamyslet jestli je nutné tak masivní dojíždění do Prahy. Ta infrastruktura na to není a už nikdy nebude (až na výjimky není volný prostor). To je tak když každý chtěl barák u Prahy a veškeré volné místo se zastavělo.

rudlafara

Popravdě, mám stejný názor, jako Vy (jsem pražák, který se kdysi s rodiči přestěhoval do Kolína) bohužel, vysvětlete to celým čechám a Moravě. Lidé chtějí pane peníze a Praha je dává…… Bohužel obohatit svůj region, aby byl také časem penězi na úrovni Prahy chce jen málokdo (muselo by se makat). Zde většina národa chce super auto, barevný domeček, tři až pět dovolených atd….a to se dá vysedět pouze v Praze. Peníze pane, peníze….nikdo nechce být chudý.

smasska

V plánu a představeném JŘ při zprávě o koupi 640 byly Sp do Čáslavi, z toho se potichu vycouvalo?

Juraj

To by snad mělo být pořád v plánu, ale až od GVD 24/25.
Tady se řeší, že první pantery dorazí už během roku a mohou okamžitě nastoupit na R41, která ale v dnešní podobě za Kutnou Horu nedojede, takže prozatím se provětrají na stávající lince Praha-KH.

Killinger Jaroslav

Tak největší chyba je , že vůbec EC a IC pro frekvenci dojíždějící do /z Kolína tam zastavují.

Red Fox

Ano, souhas. To již mělo být dávno. Pravda je, že EC a IC mají sloužit jinému účelu. Pro mně čistě komerční, bez jakýchkoliv slev a povinně místenkové. Popravdě komfortem na běžné R a Sp stačí to, co teď symbolizují Pantery…tedy rekonstruované klimatizované třeba Honneckery (né dnes, to už je passé, ale třeba kolem roku 2000-2003) myslím že ten koncept by byl přijatelnější než dnes.

Twix

A platí to i pro valašské EC co staví v Mohelnici a Července, že by měly projíždět Kolín? Je to velké město a důležitý uzel odkud vychází několik meziregionálních linek, stavět by se tam mělo, pak do toho holt naskočí i nějaká dojížděcí frekvence, nejen z Kolína do Prahy, ale dost i do Pardubic. Diskutovat se dá o dálkovce na Vídeň a Budapešť.

rudlafara

Tak ty „valašské“ nepovažuji ani za EC. Slovenské vozy na nich považuji za dobré, ovšem bistrovůz to je tragédie (člověk ze cestu smrdí jak z restaurace). Je to také spíše dle mého kategorie Ex (zastavováním) a obslužností. Také nakonec trasováním. Asi jsem myslel kategorii Budapešť (Metropolitan) a Graz (tam snad RailJet už nestaví) možná něco co by mělo jezdit přes Ostravu třeba do Košic (ale to snad jezdí jen Pendolino) nejsem znalec…

Twix

Tak to se shodneme, Valachy a Ostravany/Silesie by v Kolíně stavět měly, jezdím tím ráno z Prahy na Moravu a v Kolíně se to dost plní cestujícími do Pardubic a dál. Bez toho by tam zbyl jen hodinový proklad Svitav a Slováckých, což je celkem řídké (na to kolika linkami z různých směrů se do Kolína dá dojet) a třeba do relativně nedalekého Zábřeha nejede ani jedno.

Juraj

No, jak se to vezme.
Jako dojížděcí spoj do Prahy je to nešťastné, ale zároveň Kolín umožňuje přípoje do severní části SčK a na rychlíkové linky R22 a R23. To není úplně zanedbatelné území z pohledu dopravní obsluhy.

Leinad

Tady je řešení spíše ty EC (ne)obsadit ruznými renevue a informacemi.
Ve směru do Prahy – z Kolína odjezd v kolmici(ihned po výstupu), občas ujet dobíhačům. (Tomu odpovídá – apka to nenajde)
Oba směry – místenka jen s jízdenkou na delší trasu(min Pardubice), k jízdence PID nejde koupit.
Přípoje ať si PID vždy naváže na vlastní spěšňáky, ne že autobus po Kolíně čeká na příjezd EC.

pragmatik

Samotné zastavování by nevadilo, naopak jeho zrušení je nežádoucí – omezit nechtěnou úsekovou frekvenci lze i jentarifně (= neplatností těch druhů jízdného, které využívá ta nechtěná frekvence), ale asi by bylo třeba posílit v tom úseku i vlakovou četu, aby stíhala provést revizi v celé soupravě. A povinné místenkování je v principu nesmysl, pokud nemá vliv na okamžité přizpůsobování (zvětšování) kapacity soupravy (což u ČD zjevně nemá a nikdy ani mít nebude).

Nadšený železničář

Prosím o opravu nadpisu. PID představil novinky …

Tomáš Záruba

Ještě pořád nebude vylepšené poptávkové ovládání dveří vozidel? Příklad 1: Bus čeká do času, venku -10 °C, postupně otevřeny všechny dveře a čeká se, až přijde pan Čas. Zima, vítr, fuj, ekologické zvěrstvo. Příklad 2: Sídliště ve směru točny autobusů (tramvají), kde je ovšem jen manipulační zastávka pro čerpání přestávky. Výstup je před smyčkou zbytečně daleko od všeho, pak se popojede. A na nástupní zastávce, také dál než by bylo vhodné pro cestující, se postupně shromažďují lidé a čtvrt hodiny koukají, jak je řidičovi teplo, aby v minutě odjezdu popojel 50 m a nabral je. Vše (a další podobné) by… Číst vice »

smasska

Třeba vozy 15T dveřní automat umožňují, nepoužívá se pouze z důvodu alibismu DP a ostatních (viz „cestující by to nepochopili“).

Radim

Ale to je částečně pravda. Do dnes cestující nepochopili, že v tramvajích na zastávkách na znamení nemají mačkat černé tlačítko „znamení k řidiči“, ale tlačítko na dveře…

Ondra K.

Část cestujících nechápe, ovšem nějaká unifikace typů a rozmístění tlačítek napříč trakcemi a modely vozidel mnohdy dost kulhá, čímž těm nechápavým cestujícím zbytečně komplikuje situaci.

Svého času byl u nás problém s tím, že cestující v Karosách, 14Tr a 15Tr neustále mačkali znamení k řidiči. Důvod byl prostý, jednalo se o výraznou menšinu vozidel bez dveří na poptávku, a cestující byli prostě zvyklí poptávku mačkat.

Honza V.

Někteří zase nepochopili, že u civilizovaných dopravců znamení k řidiči dělá úplně to samé co tlačítko dveří.

Karel

Ale tak to není. Tlačítkem dveří nelze oznámit výstup s kočárkem nebo oznámit nutnost rychle zastavir.

Honza V.

Výstup s kočárkem se přece oznamuje tlačítkem se symbolem kočárku, kterév je logicky u plošiny pro kočárky. Ovšem je pravda, že u prastarých autobusů bývalo tlačítko znamení k řidiči, které bylo umístěno stejně prakticky jako záchranná brzda v ještědské lanovce.

A. Mikulka

To je ovšem chyba dopravce a ROPID-u, že to nedokáží odkomunikovat, ne cestujících.

MHD

Nazývejme to pravým jménem: Šurovského zpátečnictví.

Ondra K.

U nás v Brně se tohle myšlení naštěstí povedlo před lety překonat, a automat se začal používat.

Aileeen

Tlačítka se používala už dávno. Hromadné rušení jejich užívání proběhlo za covidu kvůli „hygieně“. Pak už se na mnoha trasách ani nezavedlo zpět.

Honza V.

Myslel jsem, že tu je řeč o automatickém zavírání, nikoli o poptávkovém otvírání.

pragmatik

Aha, Záruba byl asi nedávno ve Vídni – ale, Tomáši, Rakousko-Uhersko se rozpadlo už před 105 roky (= možná spíše ke škodě, ale to tenkrát tipoval jen málokdo, a nejspíš nejen pokud jde o tyto přednosti vídeňské MHD před pražskou). Ale u nás zato máme mocné odbory, a na ty v DPP je krátké nejen vedení DPP, ale samozřejmě i ROPID a i vedení města, jemuž DPP patří – takže veškeré představy o aplikaci těch výdobytků pro cestující i v Praze jsou a budou jednou pro vždy pouhou utopií …

Jan Novák

A není to docela blbost, že budou v jednom městě jezdit 2 dopravci s naprosto nekompatibilními tarify? To jest ČD a RegioJet.

Dokážu si představit, že s aplikací PID nepůjde poznat rozdíl. Ale pro ty, kteří PID apku nepoužívají, to bude podle mě naprostý zmatek.

Navíc bude problém pro ty, kteří mají karty jako třeba IN 100, které jim povolují jezdit všude s ČD. Já bych si například nechtěl kupovat ještě k tomu nějakou celoroční na RegioJet, protože RegioJet skoro nikam nejezdí. A státní tarif OneTicket je výrazně dražší.

Názory?

Ech

Roční OneTicket i IN100 je cenově silně podstřelená.

BahnCard100 (2. třída) je za 4,5 tisíce EUR a to ještě díky tomu, že německý stát je tak bohatý, že si může dovolit dotovat DB Netze = netroufám si odhadnout jaká je férová cena BahnCard100… 10 tisíc EUR? 15 tisíc EUR?

Tj. v případě ročního OneTicket je třeba se bavit o (vyšší) šestimístné částce.

Red Fox

Německý stát má cca 60 milionů obyvatel, provozuje síť rychlovlaků a je cca 6x větší než naše republička….takže asi tak.

Tom Matto

80 mil. obyvatel

RedFox

Dokonce…

LK

Já si teda myslím, že 99% cestujících bude mít lítačku a nějaký tarif dopravce vůbec nikoho zajímat nebude.

Miroslav

Cestující kteří jezdí za tarif do dopravce v Praze a okolí se postupně limitně blíží k nule.
Takže tohle budou řešit pouze šotouši…

AFO

Nepřeju vám ten zmatek, až zjistíte, že na kolejích v Praze jezdí více dopravců už dnes.

Radim

Už dnes tam jezdí ARR + ČD… a mimochodem už kolikrát vzali Arriváci fíru ČD cargo do Malešic „bez keců“, prostě si to domluvil s průvodčím a fírou, viděl jsem několikrát

Anonym

Na Arrivu platí v Praze IN100 pokud se nepletu.

Michal²

Na S49 platí vše od ČD

smasska

Dokonce i TR10.

Radim

Neplatí, nebo o tom vlakový personál neví/nevěděl. Zkoušel jsem (omylem), poslali mne do háje. Naštěstí mám kromě toho ještě lítačku (nejde všude jezdit vlakem)

A. Mikulka

I režijka.

Twix

A ještě KŽC, kromě turistických linek jezdí linku S34 v prokladu s ČD a Arrivou. Mimo Prahu v PID jezdí pár dalších železničních dopravců.

Leinad

Je v Malešicích peron, nedá se to předepsat oficiálně (zastávka na znamení).
Nebo je to aspoň naznačeno (jízdní dobu Hostivař-Libeň lze v pohodě stihnout i se zastavením)? Přecijenom pokud by tím mělo vzniknout zpoždění, byl bych proti.

Jiří Kocurek

No doteď tou linkou nikdo nejezdil. Pokud má někdo problém nastoupit do vlaku, protože je RJ, tak se pro něj nic nemění. Může jezdit jako předtím.

PS: Dva dopravci v Praze jezdí od doby, co existují ČD a DPP

Twix

Jde o 2 linky co bude mít RJ, jedna nová a jednu má dnes Arriva. Ale na významu toho příspěvku to moc nemění.

Red Fox

Více dopravců tam jezdí již teď. Proto PID tarif sdružuje všechny tyto dopravce. PID tarif je jednotlivá jízdenka i lítačka (ta většinou). Nic nekompatibilního tam není.

Juraj

V Praze už dnes na integrovaných linkách jezdí 5 železničních dopravců a problém to není. Prakticky všichni stejně jezdí na tarif PID a kdo si ani tak neví rady, koupí si jízdenku ve vlaku (třebaže s přirážkou).

Jízdenky PID mimochodem prodávají i pokladny na nádražích, takže i člověk s nulovou znalostí a bez aplikace správnou jízdenku bez problémů pořídí.

Twix

Který je v Praze ten pátý kromě ČD, Arrivy, KŽC a symbolického Lea? Mimo Prahu v PID mě napadá ještě RJ a DLB.

Leštění

Co ty nové zastávky co měly vzniknout pro S61? Nikde žádná zmínka.

starší pán

Ono to bude dost jinak, zastávky nebudou potřeba.

jan.podestat

To doufám, nepochopil jsem z jakého důvodu by měly vzniknout tři zastávky na dvou kilometrech tratě. Podle mě by stačila jedna z oněch tří plánovaných, buď Jahodnice nebo Hostavice.

M19

Nešiřte tady nesmysly. Zastávky se projektují.

starší pán

O to je to smutnější.

David

A neví se, jak to bude s Běchovicemi? Bude se tam dodelavat nějaké další nástupiště pro tyto spoje?

MilanSima

Jsem zvědav na ty trolejbusové linky, jak se osvědčí 😊.

Martin

V triclankovem trolejbusu je umisteno topeni tak, ze rozfoukava prach v salonu pro cestujici, je to citit uz pri nastupu, a pak kdyz v tom sedite, tak za chvili mate plny nost prachu… Je to videt uz od pohledu na topeni, ktere je nezvykle v cernem krytu s otvorem nizko u u podlahy do boku, na vnitrni strane vrstva prachu… I umisteni toho topeni na „blatnicich“ primo pod sedackami, takze se i nohama u nem musite defacto oprit… Stejny trolejbus mela problemy i se zaviranim dveri, dlouho to trva, zvlast, kdyz se je nedari zavrit, a dvere se o to… Číst vice »

M19

Rozhodně na nových vozech bude vrstva prachu. To víte že jo… 😁

Martin

Tak se tim svezte… ja tim jel pred dvema dny… a kryt je na vnitrni strane zapraseny a to viditelne,…
vnitrni stranou je myslen ten sesikmeny plech vespod tvorici trouhelnikovy otvor…
Opravdu je to strasne citit,…
Pro srovnani SOR voni uvnitr novotou a neni slyset nikde zadny vetrak…