Nové tramvajové tratě do Malešic mají povolení. Vznikne unikátní jednokolejka na staré železniční trati
Vizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPP
Spolu s výstavbou trati se opraví i přes sto let starý páteřní vodovod z Káraného.
Konečně, už to bylo potřeba. Sice tratě ještě nestojí, ale už to vypadá, že stát budou. Jen tak dál, paráda
Co je na jednokolejne tramvajove trati „unikatniho? Viz Liberec-Jablonec, Ostrava-Kyjovice….
možná myšleno v Praze, protože zde kromě takové “polo” jednokolejné trati na Hládkově, která navíc byla pojížděna v pravidelném provozu jen jednosměrně, žádná jiná jednokolejná trať v Praze není. Navíc unikání je asi i tím, že je to bývalá železniční trať a bude obousměrně pojížděná. Napadá mě jen, že po nehodě na jednokolejné trati v Ostravě jsem myslím četl, že podle nových předpisů se žádné nové jednokolejné obousměrné tratě stavět jako nové nesmí a u této se možná využije toho, že je to papírově “rekonstrukce” stávající železniční trati? víte někdo jak to skutečně je?
Tramvajová trať v místě bývalé železnice není nijak neobvyklé řešení. V Ostravě jde o zmíněný usek Vřesina – Kyjovice, na bývalé trati jezdila také tramvaj do Hlučína. U jiných měst se něco podobného nejspíše najde také.
Prosím o neukamenování – neznám místní poměry. Nicméně mě v článku zaujalo, že trať povede pod mostem v ulici K Červenému dvoru a na streetview z roku 2023 ten most nevypadá úplně fresh. Ví tedy někdo znalý, v jakém stavu se nachází? Aby to nedopadlo tak, že se zprovozní trať a po 5 letech od zahájení provozu se bude zásadně rekonstruovat most, což si vyžádá zastavení provozu pod ním.
Osobně si myslím, že v tuhle chvíli není na poradu dne, u nás taky udělali nový chodník, a pak ho znova rozvrtali. Prostě je taková doba. Neřešil bych to
Nevím jak dnes, ale před pár lety byl v docela havarijním stavu až se uvažovalo o zastavení provozu autobusů přes něj. Teď jsem našel, že byl podepřen: https://www.bmconstruction.cz/project/k-cervenemu-dvoru-21/ , takže osud jako Libeňák či Bubenská. Něco s tím budou muset dělat.
tramvajove uvrate jsou mimo prahu dost bezne – vzpominam na Laurovou…..ale kdo ma zajem, at si zajede do Budapesti – tam je uvratovy raj
Laurová nebyla úvrať, nýbrž vratný trojúhelník, jaký se dnes nachází na Zvonařce. Úvrať je třeba na Pankráci.
Tramvajové uvrate moc výhodné nejsou, potřebuji dražší obousmerne tramvaje, které mají méně míst k sezení. Podle mne je proto mnohem lepší, aby DPP prosazoval ukončení tratí smyčkou. Rovněž dlouhé jednokolejne úseky omezují kapacitu tratě a mohou mít dost negativní vliv na dodržování grafikou.
Aspoň trojúhelník. V Bohnicich to planovali a pak to naprosto zabili tim ze rekli ze bude jenom pro mimořádnosti.
Zrovna včera jsem opět jel jednosměrnou tramvají, kde se lidé doslova namačkali v prostoru dveří, zatímco o kus dále bylo několik prázdných sedadel. Méně míst k sezení by zde bylo naopak přínosem. Pravda, nevýhodou jsou dvě řídící stanoviště a nutnost mezi nimi přecházet. Proti tomu stojí prostorová náročnost smyček, hlučnost jejich pojíždění a zbytečné opotřebování kol i kolejnic (podobné ovšem vzniká i odsunem „Dvoreckého“ mostu na půl cesty ke Kublovu, se zrušením části přestupních vazeb – i vzhledem k absenci zastávky u mostu).
Vnitřek smycek se dá krásně ozelenit. Dvojsedadla jsou i u kačen. A v zásadě je dost jedno jestliže se tramvaje opotrebovavaji v oblouku smyček nebo při odbocovani na křižovatkach.
věc co jsem zatím viděl opravdu jen v Česku a v Praze na denní bázi je to, že je polovina sedaček v tramvaji či autobuse volná a to i jednosedačky a všichni jako 🐑 stojí a ideálně v prostoru pro kočárek nebo u dveří a přitom je jinak vlastně tramvaj prázdná. Včera jsem to viděl i v metru. Všichni stojí ve dveřích že se pomalu do vagonu nedá nastoupit a když se člověk přes dav protlačí, tak zjistí, že hned vedle dveří je několik sedaček volných. Sledoval jsem kam lidi jedou, a rozhodně to nebylo, že hned další zastávku vystupují.… Číst vice »
Ano jsou tam pro i proti. Co navštěvuji zahrniční provozy, tak vidím, že jejich nové tramvaje jsou vzdušnější, je tam více místa pro stání i pohyb cestujích a to u obousměrných i jednosměrných nízkopodlažních tramvají. Praha je trochu výjimka, že trvá na zastavění většiny plochy sedačkama, mezi kterýma se těžko proplétá. S těma smyčkama je problém, třeba nový Slivenec zabírá opravdu hodně místa a kvůli svému tvaru kapky a uchycení trolejí se to nedá moc efektivně využít. Na druhou stranu hlučnost je i při použití trianglu nebo rovné úvratě, kde jsou instalovány samovratné výhybky. Cvaká to pěkně jak na Zvonařce… Číst vice »
To je po léta celkem běžný jev, V soupravě T3 dvě třetiny v prvním voze, v 15T polovina lidí v prvním článku. V tom vedou hlavně turisti. Jako řidič na tom monitoru vidím často, jak v prvním článku sotva zavřu dveře a v posledním vezu prázdné sedačky.
Všechny nové tramvajové provozy jsou s obousměrnými vozidly a úvratěmi na konečných – bez vyjímek. Tolik k té nevýhodnosti.
V Česku žádný nový tramvajovy provoz nebude a u většiny nových trati v Praze budou na konci smyčky. A pokud je mi známo, Praha ani nové obousměrne tramvaje nechce koupit.
Nevím proč by nechtěla, jen je to nižší priorita než obnova jednosměrných vysokopodlažních T3, kterých stále několik set zbývá.
„Plocha autobusového obratiště Habrová zanikne v souvislosti s novou okolní výstavbou. Linky 146 a 155 zde budou
ukončeny blokovým objezdem nových objektů“
No já nevím, jestli by nebylo lepší zastávky pro tu 155 nějak upravit, aby se tam dlouho netočila.
Tak k nám to info, že pozemky i s dráhou už jsou odkoupené, nějak nedorazilo. 😀
Nemohla by byt na tom 100m dvoukolejnem úseku za zast. Nad Kapličku umístěna výhybka, aby bylo na trati možné provozovat druhou linku alespoň do této zastávky?
Toby se hodilo postavit pak nějakou tangetu, která by připojila ty všechny konečně až do libne. Do Ďáblic už asi ne, ale jako zárodek velkého tramvajoveho okruhu proč ne.
Vzhledem k umístění trolejových sloupů se asi pěkně dlouho s nějakým prodloužením nepočítá. A ono taky proč? Poptávku z Jarova do Malešic pobere bus, který bude nadále jezdit. A vedení tratě někam za Malešice je výhledový stav po transformaci průmyslové zóny v Malešicích na něco s větší potřebou dojížděk. A to se stejně protáhne trať z Počernické, když už.
za Malešicemi bude vnitřní městský okruh, ne
Ten bude pod zemí.
Na Počernické je ten zelený pás připraven pro trať už od konce 60. let, dobrý.
Opravdu byl myšlen pro tramvaje? Ne každý zelený pás uprostřed silnice na sídlišti ji místo pro budoucí trať, jinak bychom u nás na Pankráci byli tramvajová velmoc
Ano, byl.
Ne, nebyl. Pod ním je významný vodovodní řad. Takže aby se tam mohla zbudovat trať, musel by se posunout bokem.
„tramvajová trať v Počernické ul. plánována už na konci 60. let 20. stol., od výstavby sídliště Malešice je proto pro ni ve středu ulice připraven široký pás“ = oficiální info DPP
Vodovodní řady nepotřebují tak ohromnou šíři zeleného pásu. Při výstavbě tratě dojde zároveň k jeho rekonstrukci, nebude se rozkopávat i silnice, aby se posunul.
(že je to rezerva pro budoucí tram. trať bude zaneseno ve starých plánech) Tak na Pankráci je šířka zelených pásů i v rámci toho stejného proměnlivá a jsou na něm povětšinou umístěny lampy, tudíž ty pak nejsou po stranách ulic, na chodnících. Prostě tam dělí jízdní pásy a v rámci urbanismu zeleného sídliště přináší i místo pro zeleň. Na Počernické je to opravdu v celé délce široký pás, stejně široký, bez lamp které jsou po stranách ulice. Dlouhodobě jenom s trávníkem, bez zeleně, prostě připravený na dvě koleje. Že se to nerealizovalo bude asi důsledek toho, že většina financí se… Číst vice »
Ony se na Pankráci měnily i ty plány – od zachování tratě k Ryšánce (s možným pokračováním Zeleným pruhem – zčásti pak zastavěn) přes kusý doplněk metra do ulice Pujmanové… Někde pak byly pásy místně zúženy ve prospěch odbočovacích pruhů pro automobily. A někde jde opravdu jen o užší pás oddělující široké vozovky.
Ano byl. A takových míst je více. Třeba v Řepích, kde se trať původně měla rozdělit a dodnes toto rozvětvení citelně chybí pro severní část sídliště.
Mimo Prahu jsou jednokolejné úseky tramvají poměrně běžné, takže o nic tak unikátního nejde…
I to využivání těles bývalých vleček nebo železničních tratí není nic, co by ve světě neznali. Zdravím (namátkou) třeba do Paříže nebo Manchesteru.
Pokud je na jednokolejne trati dlouhý interval mezi spoji, jako např. mezi Vratislavicemi a Jabloncem, tak proč ne. Ale jednokolejne úseky zásadně omezují kapacitu tratě, což v Praze není dobré. Pokud by se na konci dvoukolejneho úseku ve směru na Jarov postavila smyčka, tak by na dvoukolejnem úseku mohly klidně vést 2 linky.
Mezi Vratislavicemi a Jabloncem je prý možný interval až 5 minut
Potom musíte mít vyhybnu v každé zastávce. I tak je to dost náročné na řízení dopravy.
Považuji za chybu, že se na konci dvojkolejného úseku nevybuduje smyčka. Jedna linka bude na trati málo, na to, kolik tam má vzniknout zástavby, navíc tam bude spádovat i existující zástavba. Bylo by dobré jim nabídnout jednu linku na Žižkov a jednu na Želivského a Vinohrady.
Blokovala to městská část (myslím, že je to ještě Praha 10). Prý by byl velký zábor zeleně. DPP smyčku chtěl.
Ach jo, přitom tam klidně mohlo být něco jako ve Stromovce.
Případně tam mohla být alespoň kusá kolej pro úvracení tramvají
Tak třeba to DPP nějak upraví, přidá nějaké květiny a zeleň a za pár let požádá znovu. Lepší postavit tohle a pak řešit ten zbytek než nemít nic.
Pokud vím, tak odpor místních (i z Prahy 3) byl k původně uvažované smyčce na konci plánované první etapy, pak se projekt upravil s ukončením trianglem pro obrat jako na Zvonařce, ale ve větším měřítku. No a teď už zbyla jen úvrať na železničním tělese.
Ano, železniční vlečka je na samotné hranici Prahy 3 a 10. Upřímně si myslím, že to tolik vadi nebude, když stejně bude kvůli umístění zastávek na jednokolejné části tratě třeba obousměrné soupravy. A třeba jednou bude trať ještě pokračovat. Spíš je škoda, že nedošlo ke zřízení smyčky ještě někdě u konce dvoukolejného úseku. Pokud se zastaví celý prostor nákladového nádraží, potřeba bude. Ale tak třeba v další etapě.
Ty jo, jednokolejná obousměrná zastávka a ostrovní nástupiště na konečné… někdo chce vybudovat tramvajový div světa 🙂
https://pid.cz/wp-content/uploads/system/LV2022-32/LV2022-32_B06.pdf
Pokud budou stavět na konci smyčku, tak to znamená i druhé nástupiště v zastávce Habrová?
Smyčka nebude, to je starý návrh.
Proč v prostoru zastávek nemůže být kolejiště zatravněno? Už jsem nad tím několikrát uvažoval a nikde to není vysvětleno,
Zkušenost. Lidé zde trávu pošlapou.
Co vím, tak u novějších tratí je obvykle v zastávkách uprostřed kolejiště zábradlí, třeba na Barrandově. Takže tam nikdo mimo přechody nechodí.
Barrandov fakt není z těch novějších. Zábradlí se dávno nepoužívá, poslední dobou dává DPP na povrch mezi nástupišti kočičí hlavy, to mi přijde lepší než štěrk nebo beton.
1) tapani lidi
2) objizdnost zastavky pro izs a moznost tam zajet se zastavkovou sluzbou (neni tento pripad)
3) aby to nevypalily t3 (funi horky vzduch pod sebe, opet nebude tento pripad)
4) sila zvyku (i kde by to nejak slo), rekl bych
🙂
Napadá mě ještě další důvod, že teplo z podvozků stojících tramvají nedělá trávě dobře.
To je bod 3. 🙂
protože jste v ČR a nikoliv na v civilizovaném světě kde se lidé chovají normálně a nejsou jen 🐑. I v Bukurešti jsem viděl tramvajovou zastávku zatravněnou, mezi kolejemi okrasné zábradlí a nikoho ani nenapadlo přecházet koleje po trávě. Zato v Praze je super nápad přecházet mezi vozy v zastávce přes koleje, a nebo se většina lidí ani neobtěžuje používat přechody pro chodce.
No vida, ani to tak dlouho netrvalo, jak někteří místní zlí jazykové předpovídali, za dva roky už bude pomalu postaveno. Co mě zaujalo je zase změna u té trati na Jarov. Ještě nedávno bylo v plánu to stavět na dvě etapy a ukončit trianglem za koncem nové Jarovské třídy, což by umožnilo používat jednosměrné vozy. Bude tohle konečný stav nebo se plánuje dodatečné zdvojkolejnění a případné protažení dál do Malešic? A co spojka na Spojovací pro snadnější zátahy do vozovny, ta už taky není v plánu?
Nejsem si úplně jistý, jestli úspora investice do druhé koleje vyváží provozní komplikace …
A bezpečnostní rizika. Nejhorší nehody byly na jednokolejných úsecích.
V tomto případě bude dobře vidět před sebe, aspoň doufám. (např. nehoda na trase č. 5 v Ostravě se stala v oblouku mezi stromy)
Proto existuje zabezpečovací zařízení 😉
V Ostravě žádné nebylo.
Já vím, jen poukazuju na možné řešení bezpečnosti na jednokolejném úseku.
Že by se do Kačen nainstalovalo ETCS? 😀
European Tramway Control System?
Ano, v Praze se již běžně používá pro jízdu do splítky v centru anebo v tunelech/podjezdech v zatáčce, pardon oblouku, na Barrandově nebo na Ládví.
S tou úvratí vidím docela problém. Má DPP (a bude v budoucnu mít) dostatek obousměrných souprav? KTN už nejsou zrovna nejnovější a není jich moc, navíc jsou potřeba na různé mimořádnosti, kdy se zřizuje provizorní úvrať. Nebo to souvisí s nedávno zřízenou konečnou úvratí v Libuši a bude tak jezdit linka Libuš – Sídliště Jarov?
KT je přes šedesát a ještě přibývají nově rekonstruované. Než dojezdí ty nejstarší tak už počítám se budou soutěžit nové. Úvraťová konečná se v Praze používá jen u dočasné etapy prodloužení tratě nebo při výlukách, což by stačit mělo. Nové Dvory se taky začnou stavět brzo a bude smyčka pro jednosměrné vozy, Libeňák se taky snad začně stavět co nevidět, takže nám zbyde Pankrác a zde Jarov. U téhle trati měl být na konci triangl na otáčení v druhé etapě, jaký je vlastně plánovaný finální stav této trati?
V plánech na Sídliště Jarov je linka 5 a KT na Barrandov nesmí…
Teď sice nesmí, ale pár let tam zvesela jezdily, když tam byla úvrať
A to, že KT na Barrandov nesmí, vám poradil kdo? Já jen, že když se otevřelo prodloužení do Holyně ukončené dočasně kolejovým přejezdem, tak se tam KT na lince 5 vesele proháněly. Ono by tam totiž nešlo jinak tramvaje provozovat.
Právě že po zkušenostech z toho provozu už se tam dlouho nepodívaly.
Vjezd tramvají KT8D5.RN2P byl na Barrandov zakázán právě hned po ukončení provozu úvratě v Holyni (ještě před otevřením smyčky Slivenec). Důvodem byly negativní zkušenosti, kdy několikrát na Zlíchově tramvaj začala hořet hned po sjetí z Barrandova dolů. Viz https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2023123102#20230922083555
Chápu správně, že ta jednokolejka bude na vybudování banální díky hotovému svršku?
Ano. Jen se to dosype a podbije. Mluvilo se i o tom, že to zůstane místní dráhou a bude to tak vlastně první česká vlakotramvaj, ale uvidíme, jak to dopadne.
A potom se někdo probudil, zjistil, že stará rozpadlá železniční trať musí projít výměnou svršku a podkladních vrstev a že vlakotramvaj je vozidlo, nikoliv kombinace kolejnic a pražců.
Zajímavé, dvě navzájem odporující si odpovědi, druhá se vysmívá první a obě čtyřicet lajků. Takže ta kolej se tam jenom dosype, podbije, vymění svršek a spodek. Make sense…