Doprava ve městě Tramvaje

Nové tramvaje Stadler se nevejdou na zastávku Stodolní, přiznal ostravský podnik

Tramvaj Stadler nOVA pro Dopravní podnik Ostrava. Foto: DPO
Tramvaj Stadler nOVA pro Dopravní podnik Ostrava. Foto: DPO

Dopravní podnik Ostrava reagoval tiskovou zprávou na šířící se zvěsti, podle kterých má ostravská kolejová síť řadu úzkých hrdel, kudy nové tramvaje Stadler nOVA neprojedou. Diskutující na internetových fórech mimo jiné spekulují, že to je důvod, proč tramvaje dosud nezačaly polykat povinných 20 tisíc zkušebních kilometrů.

A podnik přiznal, že na „šprochu“ je něco pravdy. DPO identifikoval dvě místa, kudy tramvaje neprojedou, neboť zastávky nevyhovují normám. Prvním místem je zastávka Dům energetiky. Ta bude podle DPO do týdne upravena podle norem. Větším fiaskem je ale v předminulém roce zrekonstruovaná zastávka Stodolní. „Po dokončení rekonstrukce zastávky Stodolní jsme stavbu reklamovali, protože zastávka nevyhovuje normám a nově pořizovaná vozidla nebudou moci tímto úsekem projíždět bez problémů. Nyní jsme problém s nedodržením normy u této zastávky znovu otevřeli,“ uvedl ředitel DPO Daniel Morys.

Nové tramvaje mohou podle něj jezdit bez omezení po trasách, které se vyhýbají oběma kritickým místům. „Testovací provoz je zde právě od toho, aby včas poukázal na chyby, které je nutno odstranit předtím, než začneme vozit cestující,“ doplnil Morys. Tramvaje jsou stále v majetku Stadleru, dopravní podnik je převezme až po ukončení zkušebního provozu. Na ten zatím nedošlo, podle vyjádření DPO se čeká na souhlas Drážního úřadu, kterému už byla předána potřebná dokumentace.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pokud jsou to jen tato 2 místa, tak to není žádná tragédie. Ale novináři umějí vše nafouknout a zveličit.
    Klidně mohu jezdit na linkách 3,5,6,7,10,15,17, které se oběma kritickým místům vyhýbají, než se to opraví.
    A nejsou to až tak podřadné linky, 7 a 17 jsou dokonce považovány za páteřní (Jižní Město – Poruba), takže v pohodě.

    A ty T3, jak tady někdo poznamenal. vydrží i sto let. Jen netuším, zda už jsou všechny předělány na tyristorovou regulaci nebo existují ještě i neekonomické odporové. V tramvajích ale takoví zaostalí nejsme, jak si on myslí. Ty T3 spolu s lokomotivami 363 (163) s automatickými systémy řízení patřily v 80. létech ke světové špičce strojírenské výroby a ještě i dnes si ten status drží. Že je dnes móda na Škodovku házet špínu, je opět dnešní trend novinářů napsat cokoliv, co by mohlo být čtené. Že se ji dnes moc nedaří kvůli pitomým soudním sporům o kdejakou blbost nebo pochybným vlastnictvím, to je sice fakt, ale s tím nijak nesouvisí jejich bývalé kvalitní výrobky.

  • Ať žijou pokrokové a nezničitelné tramvaje T3 na celém světě!

    • Bodejť by nebyly pokrokové, ERPCC je vymyslelo tak dobře, že zaostalým zemím Ostbloku slouží ještě o skoro sto let později.

      Jen byly taky rozměrnější než dřívější vozy a měly nemlich stejné problémy jako Stadler obluda dnes…

  • Ukázka, kterak „menežéři“ prdí na upozornění zdola. Ať se žádný nediví, že pak za vším a všude člověk vidí nějaké úplatkářské hrátky. Excelentní ☺

  • Najde se zde někdo kdo ví a je ochoten objasnit v čem je problém? Nějaké blabla o normách je informace pro neznalého na dvě věci. Děkuji.

    • Hlavní příčinou je nesoulad norem, jedna předepisuje maximální rozměry tramvaje, druhá zase rozměry nástupiště. Velmi zjednodušeně řečeno, obrys vozidla (v přímé koleji) je obdélník o šířce 2700 mm, tj. 1350 mm na každou stranu od osy koleje, který nesmí žádná část tramvaje, vyjma zrcátek, překročit, tj. skříň vozidla smí být teoreticky široká 2700 mm, víc ani prd. Ve skutečnosti jsou skříně užší. Na druhé straně máme normu na nástupiště, kde je obdélník široký 2600 mm, tj. 1300 mm na každou stranu od osy koleje. O 50 mm se tedy zmíněné obrysy překrývají a teď je otázka každého daného vozidla, jak si s daným překrytím poradí, protože mají různou kinematiku – uspořádání podvozků a jinak se lámou v obloucích. Je to naprosto běžná situace, protože leckde je zastávkový obrubník vyvrácený atd., což např. T3 nevadí. Navíc je celá situace poměrně absurdní, protože dodavatel dodá tramvaj, která vyhovuje normám, stavař postaví zastávku, která vyhovuje normám, ale najednou to drhne. Všichni vše dodrželi. Proto záleží na dopravním podniku, jak celou situaci ošéfuje. Problémy jsou ale u každého nového vozidla, proto je právě ten zkušební provoz.

    • on není problém jenom v jedné zastávce, těch problémů je daleko více, jako jsou smyčky, oblouky v křižovatkách, průjezd podjezdů atd.

  • Zcela běžná situace, netřeba jí bulvarizovat. Pokud je problém jen na 2 místech, tak je to paráda a DPO může být rád. Bohužel české šotoušstvo je příliš navyklé na T3, která projede vše.

Newsletter

Partneři


Výběr editora