egoe-plus
Automobily Cyklistika Doprava ve městě Nová mobilita

Nové šrotovné. Další země nabízí za likvidaci auta bonus na jízdní kolo

Jízdní kolo v Paříží. Foto: Pixabay.com
Jízdní kolo v Paříží. Foto: Pixabay.com
Francie nabídne lidem za vyřazení starého auta dotaci až 2 500 eur na nové kolo.

Staré auto do šrotu, místo něj na výběr kolo, elektrokolo, nové auto nebo třeba celoroční jízdenku na MHD? Povědomí o tom, že doprava je mnohem víc než jen auto, se postupně rozšiřuje a první země v Evropě už tomu začínají přizpůsobovat svou strategii. Nejnověji podobný systém vyhlásila Francie.

Co bývalo dříve špatně skrývanou veřejnou dotací na udržení odbytu automobilek, se pomalu mění na nástroj skutečné proměny mobility. Nejprve loni v Lotyšsku vláda vyhlásila šrotovné na stará auta, za které lidé dostali až 1 000 eur (26 000 korun) na pořízení kola, elektrokola, celoroční jízdenky na MHD nebo nového auta s nižšími emisemi.

Program lotyšského ministerstva životního prostředí, který skončil v únoru, stáhl z oběhu cca 15 000 starých aut, místo kterých si lidé pořídili přes 11 000 kol, elektrokol a elektrických koloběžek. Nových aut bylo jen lehce přes 2 500. Celkem lotyšská vláda do programu investovala 11 milionů eur a hodlá v tom pokračovat i letos; detailní podmínky nyní ministerstvo finalizuje. Podle prvních signálů bude dál její prioritou podpořit přechod na aktivní mobilitu a ještě zvýšit využívání MHD.

Finsko: více zájemců o dotaci na kolo než na auto

Finsko se přidalo na sklonku loňského roku, v programu mohou lidé získat od státu 1 000–2 000 eur (26–52 000 korun) a výsledky za první tři měsíce ukazují jasné preference lidí: z 4 700 žádostí o šrotovné směřovalo přes 3 000 z nich na pořízení elektrokola, 1 000 na nové auto s nižšími emisemi a zbývající počet na MHD. „Popularita elektrokol je ohromná, považuji to za velmi dobrou věc,“ konstatovala Kati Heinkkinen ze společnosti Traficom, která má administraci programu šrotovného ve Finsku na starosti. „Někteří lidé si nové auto nemohou dovolit, nebo ho už ani nepotřebují, zato elektrokolo jim na většinu jejich cest udělá plnohodnotnou službu,“ dodala.

Nejnovější program se chystá ve Francii. V rámci hlasování o zákonu o klimatu a odolnosti schválila dolní komora před pár dny plán šrotovného. Ten má dostat z vozového parku stará auta a pomoci vyčistit vzduch ve městech. Zároveň dává lidem možnost svobodně se rozhodnout, na co prémii za sešrotování starého auta použijí. Návrh v parlamentu podal středopravicový poslanec Pierre-Yves Bournazel a odsouhlasený šrotovací bonus ve výši 2 500 eur je shodný jak pro pořízení nízkoemisního auta, tak elektrokola, skládacího kola, nákladního (cargo) kola, celoroční jízdenky na veřejnou dopravu nebo například členství v carsharingovém klubu.

Zrovnoprávnění všech druhů dopravy

Zrovnoprávnění všech způsobů dopravy, to je to důležité. Je to poprvé, co budou elektrokola vnímána jako rovnocené řešení vedle aut. A je to také poprvé, kdy národní parlament dává jasný signál, že řešením pro čistší planetu není čistější auto, nýbrž méně aut,“ komentoval výsledek hlasování Olivier Schneider, prezident Francouzské federace uživatelů kol (FUB). Zákon nyní putoval ke schválení do horní komory parlamentu.

Také Kevin Mayne, šéf oborového sdružení Cycling Industry Europe (CIE), považuje schválený plán za významný signál pro vlády po celém světě: „Potvrzuje se naše dlouhodobé stanovisko: žádné šrotovné už v dnešní době klimatické krize nemůže být spuštěno bez férové možnosti pořídit si místo starého auta něco jiného než auto. Hlasování ve francouzském parlamentu jasně schválilo elektrokola a cargo kola jako adekvátní náhradu za vyřazené auto.“

Infografika k novému francouzskému šrotovnému
Infografika k novému francouzskému šrotovnému

Francie patří k zemím s velmi vysokým podílem aut v přepočtu na počet obyvatel.  V zemi je 478 aut na 1 000 obyvatel. Domácím automobilkám patří stabilně přes 55 % trhu a francouzská vláda je dokonce dodnes 15% akcionářem skupiny Renault. Schválený klimatický zákon dává lidem šanci vybrat si svou budoucí mobilitu. Pro Oliviera Schneidera je rozumnou volbou pro všechny.  „V řadě francouzských rodin je tolik aut jako jejích členů. Velmi často je jedno z nich hodně staré. Teď budou mít lidé možnost pořídit si místo něj třeba elektrickou skládačku, nebo elektrické cargo kolo,“ říká Schneider.

Za poslední roky se Francie, hlavně díky starostce Paříže Anne Hidalgová a jejímu týmu včetně profesora urbanistiky Carlose Morena, stala jedním z inovátorů městské mobility 21. století. Používá stejný přístup jako v Nizozemsku či Kodani: klíčová je kvalita života a pohyb člověka, ne plechu.

Boom cyklostezek díky lockdownu

Radnice v metropoli i dalších více než 100 městech po celé Francii začaly už během prvního lockdownu na jaře 2020 bleskově stavět provizorní cyklostezky, aby umožnily lidem bezpečný pohyb po městě v první vlně koronavirové pandemie. Hidalgová s vizionářským programem na další zklidnění dopravy po městě – včetně zrušení 70 000 parkovacích míst v ulicích Paříže – znovu vyhrála i červnové volby.

Za rok 2020 přibylo ve Francii 1 000 km provizorních cyklostezek, které města postupně mění v trvalé, plus dalších 1 784 km regionálních a národních tras. Od té doby jenom v Paříži vzrostlo používání kol pro městskou dopravu o 62 %. Také prodej elektrokol ve Francii dosáhl za rok 2020 nového rekordu (515 000, + 29 %). 1,5 milionu starších klasických kol se navíc do provozu vrátilo díky kreativnímu řešení francouzské vlády z loňského jara, kdy v rámci antikovidových opatření na udržení mobility i místní zaměstnanosti nabídla každému voucher v hodnotě 50 eur (1 300 korun) na opravu starého kola. Jak říká Anne Hidalgová, a další starostky a starostové v celé Francii jí přitakávají: „Doba, kdy si člověk mohl myslet, že se jen tak projede autem z jednoho konce Paříže na druhý, skončila. Chceme město pro život, ne pro plech.“

Roman Meliška

Roman Meliška je byznys konzultantem. Dlouhodobě se také zabývá mikromobilitou a městskou mobilitou včetně jejich přínosů pro moderní města. Je spoluautorem podcastu Urban Caast.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jam

nemohu byt pysny na to zit v ere, kdy evropan vzhlizi k tomu,ze si bude moci koupit kolo (s dotaci)

Boby

Dotace kazi trh, znama to pravda. Misto dotaci mohou snizit dane. Cloveku vic zustane a o to vic utrati. Jen si bude moci vic vybirat, tim se bude moci vyrabet pestrejsi sortiment.

PAnDa

nic ve zlým, ale paní pařížská starostka vpodstatě řekla (škoda že tu není orig.verze)
DOBA, KDY SI NĚKDO NĚCO MOHL MYSLET (to co já ne) SKONČILA………………..jenom aby časem neskončila mamade někde v banlieu bez šatů a s montážní pěnou v hubě

Jan Sůra

Zasekává se vám capslock. až ho opravíte, dejte vědět.

robert

Jen abys tam neskončil ty… 😉 Však to znáš, kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.

ČD4ever

Ta podpora kol je super, ale
Jedu takhle do práce v cyklopruhu, druhej v autě mi nedá přednost, bouračka, policie, nemocnice, nemocenská, zlomená ruka, léčení, výslechy, trestný čin viníka, od té doby už jezdím jen vlastním autem nebo MHD. Ať se na tom kole nechají zmrzačit ostatní.

Otakar

To by se vám ve vlaku nestalo

Jiří Kocurek

Takže bicykly zdraží…

Greta

Spíš se začnou víc prodávat dobrý kola místo pleček ze supermarketu.

Jiří Kocurek

A dobré kolo je za kolik? Za 50.000 Kč to pořád bude pro někoho šunt. A na cesty po dědině někomu stačí i narezlá skládačka.

Otakar

Nicméně ovce budou békat, jak se o ně někdo stará.

Zlámalík

Výborný nápad pro situace, kdy je po většinu roku příjemné klima a máte všechno takříkajíc u huby.

Greta

Jistě, v Paříži nebo Marseille je všechno u huby, to nejsou velkoměsta jako Praha nebo Brno. Taky v Bretani nebo Normandii skoro neprší, nefouká a není tam zima, o Lotyšsku ani nemluvě, tam je věčné jaro. Kam na ty postřehy chodíte, Zlamaliku?

Platón

Až 2500 euro? Ve Francii a jinde už asi prodávají kola osázená drahokamy…

Asd

Tak to se opravdu máme na co těšit. Modrými zonami to začíná a povinnou jízdou na kole konče.

Rudolf Tuček

Na to že se řítime do p….e mílovými kroky tak ktomu ještě hrdě a sebejiste.

Jiří Kocurek

Byl váč otec členem KSČ, coto kecám jezdil na kole? Jestli ne, tak se na školu nedostanete.

Asd

Tak nějak. A bojím se že bude ještě hůř.

xyz

Auto, kterým se dá dostat kamkoliv, nechat sešrotovat a dostat za to kupón na MHD v jednom městě či (elektro)kolo z principu určené pro jízdy jen na kratší (max. střední) vzdálenosti. Zajímavé.

Kubrt

Jsem si jist tím, že se to týká zejména druhých až x-tých aut rodině, která by do toho šrotu zamířila tak jako tak a mobilita rodiny by tím nijak dramaticky ohrožena nebyla, takže je to spíš příjemný bonus pro domácí rozpočet, ušetří se trochu parkovacího místa a emise toho polovraku (který toho moc nenajede, ale může dost emitovat).

Pražák

Jelikož by ta auta skončila ve šrotu tak jako tak, jak tvrdíte, tak nevidím důvod proč z veřejných peněz někomu platit kolo. Tohle je typické levicové uvažování, jenže peníze cizích lidí vždy nakonec levičákům dojdou.

Kubrt

Je to taková sociální dávka pro lidi, kteří sociální dávky nepotřebujou. Nebo, jak se dneska říká, nedosáhnou na ně 🙂

Jakub P

Určitě jde i o druhá a třetí auta, ale o ta jediná v rodině může klidně jít taky, čím dál tím víc lidí ve velkých městech opravdu vlastnit auto nepotřebuje – drtivou většinu cest zvládnou bez něj a na těch pár ročně, kdy se jim auto opravdu hodí, se jim vyplatí si ho radši půjčit, vyjde je to levněji, než ho kupovat a celý rok udržovat. Záleží na spoustě okolností, není to určitě pro všechny, ale pro někoho (a to pro čím dál víc lidí) to může být v pohodě funkční model.

jam

ano tesim na auto, ktere mam jen na 5minut, kdy hledam, kam zasunout kabel.vse je to jen zdani, ze je zivot lepsi, kdyz nemate nic.kdyby to byla aspon vase volba, fajn, ale vy nemate nic, protoze vas okradli politici a i pak lepe poslouchate aneb svobodny clovek po modernu.

jam

za srot se povazuji ta auta, ktera diky svemu roku vyroby jeste nebyla sizena a tak ujedou i milion km, vymenime je za elektrokolo-hura

Martin

Obávám se, že to je jenom takový začátek sociálního inženýrství, kdy nám různí dobroserové budou diktovat jak máme žít. Jako by lidé měli auta z rozmaru … už vidím jak rodič jede s dětma do školky za každého počasí atd.

Franta

Hlavně by měl člověk bydlet maximálně 2 km od školy. A vozit děti autem 1-2 km je totální nesmysl. To ujedou na koloběžce.

xyz

A co když ten člověk bydlí na vesnici?

robert

Už od první třídy jsem z jedné vsi dojizdel autobusem o 3 vesnice dál. Proč v tom dnes lidi vidí problém?

xyz

Například proto, že odpolední spojení ze školy zpět do vsi je mnohdy špatné a děti zbytečně „prostojí“ nějakou dobu v družině či zevlováním ve městě (potažmo oné „školní“ obci).

Kubrt

Ty by si nechal svého prvňáka takto samotného jezdit? Já tedy ne a to mám děti dost opatrné. Umím si to představit od třeťáka. Tím netvrdím, že to nejde, ale je to moje vědomí, vědomí mojí odpovědnosti vůči mým dětem.

Kubrt

Robert sbírá plusy, já mínusy – a pořád čekám, až někdo zvedne rukavici a napíše: můj prvňáček jezdí 8 km od domova do školy busem/vlakem/tramvají a já jsem v pohodě a vůbec se o něj nebojím.

robert

Nechal. Protože bude jezdit ve skupině dětí ze sousedství. Stejně jako jsem tehdy jezdil já. A mám stejné vědomí odpovědnosti vůči svému dítěti jako ty. Nebo chceš říct, že mi rodiče byli tehdy nezodpovědní?

Kubrt

Jo aha, skupina dětí ze sousedství, nové okolnosti se odhalují. Ale ona se hlavně změnila doba, jestli teď máš děti, tak dítětem si byl před 30 lety a to byla dost věcí jinak. Jestli byli tvi rodiče nezodpovedni nevim, nevím kudy si jezdil, ale ja sam za sebe jsem velmi rád, že me šestileté dítě samo jezdit autobusem nemusí a žádného jiného rodiče k tomu nabádat nebudu.

robert

Některé věci se zase nezměnily vůbec. Mám v sousedství dost dětí ve věku toho mého a dohodli jsme se na tom, že je budeme posílat společně do školy autobusem. Že je to u tebe jinak, neznamená, že to tak mají všichni. Ale klidně si se svojí plečkou jezdi do obýváku. Pak ale nebreč, že je všude moc aut a tvoje dítě nesamostatné.

Jakub P

Protože po ulicích a silnicích, včetně těch u škol, jezdí strašně moc nebezpečných aut. Včetně SUV, ze kterých není dítě před kapotou vidět…

Kubrt

V tom případě vám přeju, aby vaše děti (jistě je máte, když máte na věc tak rezolutní názor) měly to štěstí, že jejich „spádová“ škola bude dobře fungovat a nebudete nuceni docházet někam dále, kam třeba není z vašeho bydliště optimální spojení VHD (a to pomíjím další okolnosti typu časová flexibilita rodičů, mimoškolní aktivity, bezpečnost v daném místě atd.).

Platón

Buď zdráv Kubrte! Dneska se nám zvlášť povedl nálev, ochutnej!

pzag

Přesně tak, nařídíme školky, školy, doktory. Ještě aby si tak lidi courali, kam se jim zamane.

Martin

Ano, souhlasím. Ale kolik lidí má školku v docházkové vzdálenosti ? Školku vybíráte podle toho, kam vám tříletého caparta vezmou a eventuálně podle referencí. A práci zpravidla také nemáte u školky. Tohle absolvovat dvakrát denně MHD je očistec. Kolo mám rád, ale jen jako volnočasovou aktivitu. Ono dorazit do práce podle aktuálního počasí zpocený, promoklý nebo promrzlý … kolik lidí má v práci sprchu a šatnu na převléknutí ?

jam

ano bydlet 2km od skolky, 500m od kramu a 50m od prace, 6 m od kotviste me lodi a na svuj heliport to mam jen na strechu sveho staveni…..myslim, ze takhle zije vetsina lidi dnes a proto si nepreji nic vlastnit:)…kupredu leva

robert

Autem se dá dostat kamkoliv? Zajímavé. 😀 Tomu snad sám nevěříš. 😀

Jiří Kocurek

To řekni hasičům, kteří hasili hořící les nebo horskou chatu. Museli se tam nějak dostat.

Jakub P

Hasiči můžou v případě potřeby leckam, kde je normálně vjezd zakázán. A maj auta s trochu jinou průchodností terénem, než drtivá většina osobáků. A stejně se stane, že se k místu zásahu autem nedostanou, musej pěšky a vercajk nesou / hadice tahaj stovky metrů.

jam

auto je symbol svobody, takze vsude.

robert

To je to, je to jen symbol. Všude určitě ne. 😉 Že je to technicky možné, je jiná věc.

Jakub P

Vy jste cestovatel časem? A přišel jste ze šedesátejch let na západě, nebo z devadesátejch u nás? To jsou zhruba doby, kdy auto za symbol svobody platilo. Naštěstí už je to pryč, dneska je to prostě nástroj. Někdy užitečnej, někdy k vzteku, bohužel dost nadužívanej, ale to snad přejde…

Otakar

Taky tam může být podmínka (a dle mého tam něco takového bude): že auto musí být funglovka z dealerství a tím pádem někdo, kdo má starý vrak, tak si nebude kupovat nové auto, ale sáhne po dotaci na elektrokolo a místo starého vraku koupí méně starý vrak.