Nové sazby za CO2 dál táhnou mýtné k rekordu. Za pololetí se vybralo 8,5 miliardy

Kamion na dálnici D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKamion na dálnici D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ke konci prvního pololetí bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 859 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny.

Odebírat
Upozornit na
guest
43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Už se ví na co se to využije? Nabíječky? Posilování rozvodné sítě? Stát sežere a použije na cokoliv na co mu v kapse chybí?

PetrH

Mýto je příjmem SFDI, tak se zeptejte tam.

Y.K.

Mýto jistě. Ale když se účtuje klimatický poplatek, tak by se měl použít na něco s tím spojeného.

peter

Toto CO2 zdanenie je narodne zdanenie, takze prijmy su prijmom ceskeho rozpoctu. Ja len ze od 1.1.2027 ca emisny povolenky budu vztahovat aj na dopravu. Takze taky kamionak bude na ceskej dialnici v pripade ze tankoval naftu tak bude platit spotrebnu dan, emisne povolenky, dph, myto a CO2 myto.

Dálnice

Muzu vas ubezpečit, ze miliardy lidi v rozvojovem svete se vesele mnozi a na nejake CO2 a ochranu přírody vam zvysoka vite co…

Nemel

A kvůli tomu se máme jako vykašlat na ochranu přírody v „naší“ části světa?

Jiří Kocurek

Ne, ale nemusíme si kvůli tomu vybíjet stáda krav.

Y.K.

To někdo dělá?

PetrH

Nečtěte tolik tu idnes.

peter

Slovensky trend ovlada Babis ? 2 roky stary clanok, mozno ciele upravili.

Holandske ministerstvo polnohospodarstva podla clanku tvrdi toto.

Aby sa v krajine naplnili európske ekozáväzky na zníženie emisií amoniaku a metánu zo živočíšnej výroby, na základe výpočtov by sa viac ako 11-tisíc fariem malo zatvoriť úplne a ďalších takmer 18-tisíc by malo znížiť stav zvierat, niekde až o polovicu.

Nesuhlasi s nim ministerstvo financii, podla ktoreho netrebe zatvarat az tolko fariem a malo by to byt lacnejsie. Iba 10 mld. eur.

https://www.trend.sk/spravy/holandsky-rezort-financii-upozornuje-plany-znizenie-poctu-fariem-mozu-byt-prehnane

PetrH

No i ten váš článek je takový úsměvně zmatený. Zmíní tam v jedné větě metan a evropské závazky, což je blbost, ale následně (správně) píší o emisích dusíku.
Ani metan není tím hlavním důvodem. Jde hlavně o emise amoniaku a dusičnanů do půdy, kde je jich opravdu moc. https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-hruska-proc-v-nizozemi-redukuji-stavy-hospodarskych-zvirat
Mimochodem, snížení stavu zvířat někdy do roku 2030 neznamená vybíjení. Jaká je asi tak délka života krávy na farmě?

peter

To by tebe mohli odpovedat jeho kolegovia z polnohospodarskych fakult.

peter

Pan profesor kandidoval do EU parlamentu zo zaujimavym programom. Znizit dotacie polnohospodarom na polovicu a tie usetrene peniaze presunut do ochrany zivotneho prostredia. Samozrejme, je len nahoda za on profesne posobi v obore zivotneho prostredia. Zaujimala by ma dopadova studia, co by to urobila z cenou potravin, kebyze dotacie klesnu na polovicu.

Dalsia vec – zastropovat priame platby na maximalne 300 hektrov na firmu. Takze vacsieho, ktory funguje vdaka velkosti efektivnejsie, tak potrestame.

Podpora ekologickeho polnohospodarstva. Ma pan profesor spocitany, ake su vynosy pri ekologickom polnohospodarstve a o kolko by musele klesnut populacia CR, aby ich to ekologicke polnohospodarstvo uzivilo.

peter

Takze si potvrdil, ze znizovania stavu hospodarskych zvierat v holandsku je v plane.

PetrH

Jistě. Ale ne kvůli nějakému CO2 (ani metanu), na to jsem reagoval.
Když se jich tam zbavují, pořiďte si na Slovensku pár milionů krav, jak ta půda a vody asi budou vypadat? I za komančů byly nějaké normy o počtu VDJ (velké dobytčí jednotky) na hektar půdy.

peter

A Holandanania tie normy nemaju ? Na Slovensku je problem skor v tom, ze sa nedodrziava ani minimalna norma 0.2 VDJ na TTP, ze nema kto spasat TTP.

Frantisek

To, ze min prachu a emisi a smradu v ulicich realne poznate. A bude se vam tak ve meste lip dychat nezavisle na tim, jak se kdo mnozi. Ma to realny dopad na zdravi.

Sněhulák

Sundejte ty růžové brýle

tomash

Směšná částka vzhledem k negativní externalitě, kterou kamiony způsobují.

Frantisek X

Hlavně bych to nepřipočítával k „výdělku“ z použití dálnic, neb je to poplatek za spalování, podobně jako by měla být spotřební daň. Pouze samotné mýto by mělo být přímo za použití cesty. Nabízí se ovšem otázka, proč produkci CO2 nezpoplatnit přímo v té spotřební dani, stejně jako vypouštění dalších škodlivin…

Sněhulák

A co kdyby vám dali měřák a platil byste podle toho kolik CO2 vydechujete.

Y.K.

Vydechuje fosilní CO2 zvyšující koncentraci v atmosféře? Asi ne, že.

Pavel

Vzhledem k tomu že to nakonec stejně zaplatí koncový zákazník, tak bych klidně nastavil sazby 1000x výš 😀

Sněhulák

Další daň a nebo odpustek. Stejně to zaplatíme všichni v ceně zboží.
Proč tomu někteří tleskají?

Petr David

Zpoplatnění za každý kilometr na všech cestách není odpustek. Zaplatit si za zboží dovezené z dálky je spravedlivé. Pokud nebudeme platit my, zaplatí to naše děti formou vybetonované krajiny.

peter

Takze mat x fabrik pri kazdom okresnom meste je podla vas lepsie ? Ked sme pri zeleznici. Taky Nymwag o sebe tvrdi, ze je 3 najvacsi vyrobca nakladnych vagonov v Europe. Takze riesenie podla vas by bolo rozbit ho minimalne na 3 – 4 fabriky a umiestnit jendu niekde ku Zlinu, dalsiu k Ceskym Budejoviciam a poslednu k Decinu ? Tak isto jeho dodavatelov. Ved predsa nebude brat napr. brzdove spalky z fabriky, ktora ich vyraba pre celu europu, ved by sa nebodaj museli vozit cez celu europu. Kazda fabrika bude mat svojho vlastneho dodavatela rovno pri sebe. Tak to… Číst vice »

Petr David

Ne, žádný extrém nemám na mysli. Výrazně zpolatnit vzhledem k externalitám dopravu a ať si trh vybere, co se vyplatí a co ne. Já osobně nepotřebuji jablka ze Španělska, pokud někdo ano, ať si připlatí. To je spravedlivé.

Sněhulák

A banány, pomeranče, rýži a olivi také jen co vyrostli 50 km od vás?
A nestrašte furt tím betonováním krajiny.

Petr David

Ne, ale stále to je o jednom, kdo chce banány, ať si je zaplatí i s cestou. A kdo dá přednost jablíčkům…

peter

Ok, takze ked sa chce niekto jazdit 810 v priemere s 5 ludmi, tak si to ty ludia maju zaplatit ? Ci to uz v tom pripade neplati a ostatny sa mu na to maju skladat ?

Petr David

VHD je věc ve veřejném zájmu, je všude dotovaná. Hasiči taky většinu času nehasí a je v naprostém pořádku, že jsou k mání. V tomto státě chybí osvěta, u VHD je to do nebe volající.

peter

Aha, takze sme pri tom. Hoblovat kolajnice sa musi, bez ohlada na efektivitu vynalozenych financii.
Zabit firmy tym, ze znizim konkurencieschopnost tym, ze na ne uvalim dalsie dane je vphode ?

Slovensko zaciatkom 90 rokov malo najvyzsiu regionalnu nezamestnanost na urovni 25%. Cesko v tom istom obdobi 8%.

Koncom 90 rokov malo Slovensko celostatnu nezamestnanost na urovni 17%. V 10 okresoch z 80 bol jeden clovek z 3 bez roboty. v Dalsich 40 okresoch, tam bol jeden clovek z 5 bez roboty.

Tie roky som zazil a to ako obyvatel CR nechces zazit.

peter

Na margo nezamestnanosti. Najvyzsia nezamestnanost v CR bola v roku 2003. Priemerna nezamestnanost bola na urovni 10,3%. Slovensko malo najvyzsiu nezamestnanost v roku 2001 a to 18,6%. Je podstany rozdiel ci mas bez roboty jedneho cloveka z 10 alebo jedeneho clovek zo 6. A to z pohladu prijmov statu, aby na dotovanie nejakej VHD stat vobec mal.

Jiří Kocurek

„Výrazně zpolatnit vzhledem k
externalitám dopravu“

Takže začneme fakty a tedy tím, že Ukrajina má dobré podmíny a tudíž vypěstuje obilí levně, díky čemuž může obilí vyvážet velmi daleko, výhodní Afriku nevyjímaje. Podložím daty z OECD: https://oec.world/en/profile/country/ukr#historical-data klikněte si na Wheat = pšenici.

Pokud se doprava výrazně zpoplatní (8 mld Kč je šměšných) tak zákonitě nastane:
a) Zdražení potravin v zemích, kde mají horší příodní podínky k jejich pěstování.
b) Ekonomické oslabení exportéra, který bude muset hledat méně výhodnou činnost
c) Padne otázka: Co se s těmi penězmi z daní stane, na čí podporu půjdou?

Petr David

Takže budeme dávat levnou dopravní cestu, aby se podržel exportér? To zavedeme něco jako dopravní socialismus? Necháme si plundrovat vlastní životní prostředí křivým trhem kvůli zemím, které mají horší podmínky?

„Co se s těmi penězmi z daní stane, na čí podporu půjdou?“

Nevím, o jakých daních píšete, já jsem zmínil výkonové zpoplatnění dopravní cesty. Výtěžek bych dal stejně jako Švýcaři do železniční infra.

Jiří Kocurek

Dokážete připustit existenci externích benefitů, jako je pestrost stravy, dostupnost školství a zdravotní péče?

Školství i zdravotní péče občas potřebují dovézt nejen lidi, ale i zboží a to po silnici, vlečky nemají.

Kdosi tady požadoval fotovoltaiku na každou střechu. Což by znamenalo výrazný nárůst dopravy, ten křemík si nevyrobí v soběstačných komunitách.

Petr David

„Dokážete připustit existenci externích benefitů, jako je pestrost stravy, dostupnost školství a zdravotní péče?“

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ovoce-ktere-dozrava-v-kamionech-jake-to-ma-nasledky-151572

Vladimír

CO2 je velice důležitý plyn pro zivot rostlin, takže by za jeho produkci měli být dopravci naopak odměňováni.
Je ho v atmosféře mizivé procento.

Sněhulák

Historický ho bylo i desetkrát více, jen přesličky byly mohutné stromy. Nic se nesmí přehánět. Jaká koncentrace CO2 je správná?

Jiří Kocurek

To nikdo neví a neřekne, nanejvýš se budou ohánět návratem do vysněné minulosti, jaká nikdy nebyla. (před vynálezem auta silnice nebyly – takovéhle smyšlenky)

PetrH

4200 ppm? Možná v prvohorách, kdy tu ovšem nerostlo nic. Ovšem bylo asi o 20 stupňů tepleji.

Sněhulák

Černé uhlí vznikalo z prvohorních a méně často z druhohorních rostlin, tak jak nic tu nerostlo

Adrian

Díky za krásnou titulní fotku, SGM je firma od nás z Jablunkova:-)