Nové radary a kamery na přejezdech umožní pokutovat řidiče, lépe je „uvidí“
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) instaluje na vybraných přejezdech nový kamerový systém, jehož výstupy budou použitelné i ve správním řízení.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) instaluje na vybraných přejezdech nový kamerový systém, jehož výstupy budou použitelné i ve správním řízení. Na jejich základě bude možné pokutovat provozovatele vozidla. První takový přejezd již funguje v Úvalech u Prahy.
„Nejde o doplněk zabezpečení přejezdu, ale o preventivní nástroj, díky kterému budeme moci účinně bojovat s nebezpečnými řidiči. Ti, kteří dodržují pravidla, se postihu obávat nemusejí. Na druhou stranu skuteční piráti silnic mohou v poměrně krátké době přijít o body a ztratit tak řidičský průkaz. Od instalace těchto dohledových systémů si slibujeme výrazné snížení nehodovosti na železničních přejezdech,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Kamery na přejezdech v České republice nejsou novinkou, nicméně dosud záznamy z nich neumožňovaly přímo pokutovat nesprávné chování řidičů. To se nyní změní. Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše má nový systém vyšší rozlišení, umí nejen zaznamenávat dění na přejezdech, ale výstupy z něj umožní pokutovat neukázněné řidiče, kteří na přejezd vjedou v době, kdy je výstražné zařízení v činnosti.
V blízké budoucnosti může být systém doplněn i o radar, který bude v době klidového režimu přejezdu zaznamenávat překročení nejvyšší povolené rychlosti při průjezdu silničních vozidel.
Jak uvedla SŽDC, dodržování nejvyšší povolené rychlosti na přejezdu přinese benefit v podobě delší životnosti přejezdu. Nejvíce prý povrch přejezdů ničí vysoká rychlost projíždějících vozidel. „Zejména těžká kamionová doprava, jejíž řidiči na přejezdech překračují povolenou rychlost mnohdy i dvojnásobně, dokáže přejezd rekonstruovaný nákladem několika milionů korun zničit během jediného roku,“ uvádí SŽDC.
Na projektu správa železnic spolupracuje s policií, které by využití kamerových systémů mohlo pomoci například při koordinaci zásahů složek záchranného systému. Z této spolupráce již vznikl i seznam zhruba třiceti lokalit, kde by bylo vhodné podobné zařízení instalovat.
Řidič, který vjede na železniční přejezd, kdy je to zákonem zakázáno, se dopouští přestupku. Dle zákona mu hrozí pokuta až 5000 korun, zákaz řízení motorových vozidel až na šest měsíců a do bodového systému mu bude přičteno sedm bodů.
SŽDC jedná také se Svazem měst a obcí o možnostech spolupráce při budování nových kamerových systémů na obecních pozemcích a na finanční náklady jednotlivých obcí. Pokud jednání přinesou dohodu, SŽDC spolupracujícím obcím zajistí potřebnou technickou podporu při instalaci zařízení. Kamerový systém by pak spravovaly jednotlivé obce a výstupy z něj by předávaly ke správnímu řízení obci s rozšířenou působností, případně je zpracovávaly samy. Výtěžek z pokut udělených ve správním řízení by pak putoval přímo do rozpočtu dané obce.
Výsledky z prvního provozovaného systému považuje SŽDC za pozitivní. Během pilotního provozu dohledových kamer v Úvalech u Prahy došlo za deset měsíců roku 2017 k 375 dopravním přestupkům. Za stejné časové období v následujícím roce se jejich počet snížil na 131 přestupků.
„Situace v Úvalech už byla skutečně neúnosná. Během provozu tohoto zařízení došlo k razantnímu poklesu počtu přestupců, zákon ale neporušují pouze řidiči vozidel. Na videích z bezpečnostních kamer můžeme běžně vidět i dospělé, kteří vedou za ruku vlastní děti, a to i dvacet vteřin po spuštění výstražných světel. Vždy mi běhá mráz po zádech, když si uvědomím, že přes tento přejezd běžně jezdí vlaky rychlostí až 120 kilometrů za hodinu a vzhledem k výjezdu ze zatáčky je vidíte opravdu na poslední chvíli,“ uvedl starosta Úval Petr Borecký.