Nové pražské tramvaje 52T vyrazí do provozu s cestujícími. DPP prozradil linku i první nasazení
První vůz Škoda 52T během homologačních jízd v Praze. Foto: PID

Homologace nového typu tramvaje pokročila do další fáze.
Homologace nového typu tramvaje pokročila do další fáze.
Myslím si, že je těch tramvají pro Čechy škoda. Hned první den budou vevnitř posprejované, podrápané stěny i okna, nohy vyložené pro pohodlí na protějších sedačkách, prochcané a zasmraděné od davů bezdomovců…
Nic nového a tak drahého bych do provozu vůbec nepouštěl, pro dobytek stačí staré dobytčáky.
Řekni mi, že jsi nikdy nevytáhl paty z Česka, aniž bys mi řekl, že jsi nikdy nevytáhl paty z Česka
Jezdíte osobně MHD nebo pouze vozem? Protože to co popisujete naštěstí realita nenì. První den s cestujícími to jistě nebude zdaleka tak divoké jak píšete. Čisté to sice nebude. To je jasné. Ani ty davy bezdomovců kdy by jich jelo najednou v 1 tramvaji třeba 50. U těch novějších vozů MHD mohou být interiéry i velmi odolné. On totiž vandalismus třeba v Neapoli je ještě horší než v Praze. A ty interiéry co místní dp objednává musí být mnohem odolnější než v ČR. A nová vozidla také nakupují.
Bohužel tyto tramvaje se nedostanou k Arkádám na Pankráci protože tam se nemohou otočit tak jedou ke kriminálu na Pankráci.
Při mimořádnostech se tam nacouvalo z vozovny za dohledu, takže teoreticky to možné je.
Pro obsluhu podobných míst má DP Praha moderní řešení hranatě překapotované T3, která vozí střední schodišťový díl.
A nedivil bych se, kdyby si DP Praha ještě přikoupil nějaké vyřazené KT8, které by si zmodernizoval. Sice je to řešení takové na první pohled podivné, ale vcelku ho chápu. Během několika let zmizí úvraťová konečná v Libuši a úvraťová konečná na Pankráci také nebude věčně. Pokud se to podaří, tak do deseti let zmizí díky propojení s Jeremenkovou ulicí. Osobně budu raději za další jednosměrné 52T, než aby se kupovaly nové obousměrné tramvaje. A pokud by někdo pochyboval, tak je třeba říci, že obousměrná tramvaj je dražší než jednosměrná a je v ní méně míst k sezení. Rekonstruované KT8… Číst vice »
Jenže se klidně můžou objevit nové úvraťové konečné, nebo místa, kde by se hodily obousměrné tramvaje s kaliforňanem při výlukách. Méně míst k sezení je pravda, na druhou stranu novější pražské tramvaje (14T extrémně, 15T míň, ale taky, 52T se uvidí) trpí opačným problémem – nedostatkem míst k stání, kde by člověk zároveň nepřekážel ostatním. Míst, kam by si mohla např. stoupnout skupina, aby byla pohromadě a neblokovala přitom jediné dva, často nedostatkové nedostatkové prostory pro kočárky. Míst, kam by se dalo zalýzt s kufrem, taškou nebo batohem a neblokovat dveře ani průchod uličkou… To by nízkopodlažní obousměrná tramvaj elegantně… Číst vice »
Zalýzt? 😲
Vysokopodlažní T3 je relikt minulosti. A pokud by bylo více wan, tak by vůbec neškodilo, kdyby zadní vůz plnohodnotné stanoviště řidiče neměl. Nové úvraťové stanice se objeví, ale zase budou zanikat, neplánuje se žádná trvalá, pokud za trvalou nepočítáme třeba úvraťovou konečnou na deset let, což bude nejspíš případ Pankráce… Samozřejmě je třeba předpokládat, že nízkopodlažní KT8 tu nebudou věčně, tak by se o jejich náhradě mělo uvažovat. Ale raději až po těch 200 dodaných kusech 52T. Zatím je tu stále moc vysokopodlažních T3, což pro Prahu není moc dobrá vizitka.
Mohl by mi někdo znalý povědět, proč Praha musí mít 5ti článkovou tramvaj a né něco alá 40/45T? Takhke mi přijde v interiéru kvůli kloubům mnoho mrtvého místa a ty (předpokládám) pevné podvozky pod 2. a 4. podvozkem asi taky nebudou žádná výhra ve styku kolo/kolejnice?
Díky za případné vysvětlení.
Tohle není 15T, takže v kloubech je místo na stání. Pravděpodobně byl limitující průjezdný profil – 3článková tramvaj by asi moc vybočovala. Pevné podvozky nedokážu posoudit.
AFAIk by měly být omezeně otočné. Tedy rozsah otáčení menší než první a poslední podvozek, ale nějaké natočení umožněj.
Tak šup, šup využiť opciu a konečne vyhádzať všetky vysokopodlahy na 23 a 42.
Tahle náhrada byla spočítaná k dost blízkému horizontu. Takže než se celá opce nakoupí, síť pokročí natolik, že už na náhradu zas nebudou stačit. 🙂
A vyhodit i dvounápravové vozy z linky 41, ne?!
Všetko popíliť!
Nepleťte si prosím předložky „na“ a „z“. 😉
Mně stejně přijde až skoro neuvěřitelné, že jen v rámci homologace v podstatě objede rovník… Každopádně já bych si přál, aby opci využili naplno, jestli bude spokojenost.
Auta v rámci homologaci taky najedou stovky tisíc i milion kilometrů… jen jsou to větší série.
Já vím, jen prostě tramvaj mám spojenou s tím, že s ní jedu max pár kilometrů a ještě k tomu má omezenou pohyblivost jen na koleje a i tak to stejně během chvilky najede desítky tisíc kilometrů.
Slušná tramvaj za svůj život najezdí miliony kilometrů, tak to celkem odpovídá.
Řekl bych tak milion s tím, že ty nejvíc letité kousky pokoří dva miliony, částečně díky pokračujícímu retroprovozu. Viz například https://tram.mobilnitabla.cz/vuz/8085
To je perfektní, díky! Nevěděl byste, kde by šlo podobnou informaci najít k lokomotivám?
To jsem neviděl. Nedávno akorát proběhla zpráva u příležitosti vyřazování banánů řady 151, že 5 kusů mělo najeto přes 10 milionu kilometrů. To je po necelých 50 letech provozu.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/railjet-ceskych-drah-ujel-milion-kilometru
Vlaky railjet jsou mezi našimi zákazníky velice oblíbené a v provozu jsou velmi intenzivně využité. Každá jednotka ujede denně v průměru přes tisíc kilometrů. Není tedy žádným překvapením, že po zhruba 9 letech od uvedení do pravidelného provozu má každá z našich jednotek najeto zhruba 3,5 milionu kilometrů.
(cit: https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/railjet-najel-dalsi-milion-kilometru)
Ověřit provozní opotřebení alespoň do nájezdu k první pravidelné prohlídce mi přijde jako dobrá věc, když to má vozit stovku či stovky lidí.
Nevěděl by někdo znalý, jízdní řád té 12-ky?
Pokud ne, stačí do mapa.pid.cz dát dole do vyhledávání evidenční číslo vozu (obě jsou v článku).
Je otázka zda se budou tyhle nové vozy hlásit oficiálně do systému jako běžné vozy.
Myslím, že jezdí na Barrandov. A stačí si jen posečkat na některé zastávce po trase a jedéééém.
Ten trend hrozně jasného bílého světla je šílený. Podle fotek to bude ještě horší než T3R.PLF. Už za šera z tramvaje není vidět ven a bílé světlo v noci má dávno prokázané negativní účinky na zdraví.
Spíte běžně v tramvaji?
Člověk může cestou chtít už trochu odpočívat, třeba po práci. Ono je ale obecným problémem čím dál větší přesvětlování všeho a tím už jistá otupělost vnímání. Nemusí být úplně šero, ale…
Tramvaj holt není žádná odpočívárna 🙂
Tak ohledně spaní v tramvaji mám asi tolik zkušeností, že spí se tam dobře, ale po probuzení jsem většinou velmi nerudný.
Nespíte náhodou na té sedačce úplně vepředu, že? 🙂
Tím by se rozhodně ta následná nerudnost vysvětlovala. 😀
„Mladej, vstávej, Ďáblice, tady končíme.“
Ať je klidně šero jen když je veselo.
Nejde o spaní v tramvaji, ale o stav melatoninu celkově. Až dojedu domů, tak tam bych spát chtěl. Bílé a všudypřítomné světlo může za dost civilizačních nemocí. Stačí si o tom něco najít a uvidíte, že to není žádná pavěda.
Jestli je něco u nás civilizační nemoc tak to je nedostatek vitaminu D z nedostatku slunečního záření venku. Lidi jsou věčně někde zalezlí a i řádně prosvětlený prostor zářivkama je oproti dennímu světlu řádově temnější.
To je sice ano, ale proč si ničit zdraví nepřirozeným světlem v noci?
Nepřirozené je i v dobé spánku se motat po městě. Barva světla na tom nic nezmění.
Asi rovnou ze dveří tramvaje neskáčete do postele. Do studeného světla byste neměl koukat bezprostředně před spaním, z tramvaje ještě musíte dojít domů… Já jsem teda nikdy problém usnout neměl.
Najděte se o tom něco, než budete příště chytřit. Barva a intenzita světla na tom mění opravdu hodně a nejde jen o čas bezprostředně před spaním.
Vím, že barva světla a intenzita má vliv. Říkám jen, že MHD není místo, kde by se mělo pečovat o kvalitu spánku. Poměrně intenzivní osvětlení dělá přehlednost a o to v MHD jde, nechceme aby to byl potemělý kutloch.
Jak jsem psal vedle, nepsal jsem jen o kvalitě spánku, ale obecně o zdraví. Pro přehlednost stačí malá část tohoto množství a hlavně bez modré složky spektra. Je to jako byste říkal, že azbest v budovách být může, není to místo, kde se má pečovat o zdraví, to se pečuje v nemocnici…
Srovnávat vliv modré složky světla a azbestu, já fakt nevím.
Studené světlo nijak neškodí. Ve dne je ho plno. Škodí, pokud se dlouhodobě neumíte postarat o svůj spánkový režim. V noci máte spát a ne courat nebo koukat do monitoru, to je to co škodí.
Pokud po jízdě tramvají nemůžete usnout, tak si vemte „růžové“ brýle.
Napsal jsem někde, že studené světlo škodí přes den? Váš přístup je až komický. Proč bych nemohl jezdit tramvají pozdě večer před spaním? Četl jste vůbec, co jsem psal? Fakt mám stále opakovat, že nemluvím jen o usínání, ale o zdraví celkově?
Srovnání s azbestem je adekvátní. I ten se využíval jako praktický, než se zjistily jeho karcinogenní účinky. Tehdejší Y.K. ho taky horlivě obhajovali.
Ne není! Osinek se dostává mechanicky hluboko do plic a tělo jej neumí odbourat, tedy tam po zbytek života zůstává a způsobuje záněty a jinou neplechu, což postupně může vést až k rakovině.
Umělé světlo nic takového nedělá. Není to škodlivá substance.
Tak prosím studujte dále. Umělé světlo v nesprávný čas skutečně přispívá k mnoha civlizačním chorobám včetně rakoviny.
Tedy ne umělé světlo jako takové, ale silné světlo s modrou nebo fialovou složkou ve spektru.
Tramvají večer jezdit můžete. Jasné bílé světlo v ní je a bude proto, že se v něm cítí v tramvaji podle výzkumů cítí ženy bezpečněji.
Kolikrát týdně jezdíte tramvají za umělého světla? A jakou újmu při tom pociťuje?
Navíc jsem nepsal o problémech s usínáním, ale obecně o civilizačních chorobách. To, že pan Y.K. může usnout, snad neznamená, že ostatní taky a že je v pořádku ohrožovat zdraví cestujících, když už je na to spousta studií a vědecký konsenzus.
Konsensus je v tom, že minimálně hodinu přes spánkem byste neměl zítat do zdroje s vysokým podílem modrého světla, pokud pak máte problém usnout (má vliv na produkci melationinu).
Na modrém světle jinak nic škodlivého není.
Dobře, i tady to zopakuji. Nejde jen o problémy s usínáním. Nadměrné vystavování modré složce světla v nepřirozeném čase (pozdě večer a v noci) vede k různým civilizačním chorobám. Prokazatelně zvyšuje i riziko rakoviny. Stále chcete obhajovat silné bílé světlo v tramvajích, které jezdí i v noci?
Souhrn negativních dopadů špatně používaného bílého světla:
Spánková deprivace (brzdí vylučování melatoninu)
Rakovina (karcinogen 2. typu dle WHO)
Duševní onemocnění (výkyvy nálad, úzkostná
a bipolární porucha, deprese)
Kardiovaskulární choroby
Snížení imunity
Cirkadiánní rytmy (nežádoucí posun vnitřních „biologických hodin“ organismu, vede např.
k obezitě, cukrovce aj.)
Nesprávný vývin mozku dětí a teenagerů
Vliv na zvířata a rostliny (rozvrat celých ekosystémů fauny i flory)
Fraktální (přerušovaný) spánek u starších lidí
Estetické hledisko
Více na https://www.bilesvetlo.cz/o-svetle-a-sviceni i s odkazy na vědecké studie
Shrnutí na tomto webu velmi zkreslují informace i z tam citovaných vědeckých prací (jednu jsem projel). „Podezření“ nahrazují tvrzením, zaměňují se tam vztahy, úvahy k diskusi a podezření vydávají jako fakt. Je to web na první pohled orientovaný na fóbiky.
Je vidět, že jste na téma zdraví a bílého světla sečtělý? Přemýšlel jste někdy o tom proč někteří objednatelé požadují ve vozidlech kamery i jasné bílé světlo? Proč jim vychází výrobci vstříc? Podle psychologických studií i výzkumů se stáří lidé a osamocené ženy cítí bezpečněji právě za jasného bílého světla. Zdá se, že v západní Evropě a mnohde i u nás tento zájem o pocit bezpečí dominuje nad diskusí o škodlivosti bílého světla. Doma mám raději žluté. V MHD respektuji zájem o pocit bezpečnosti.
Já ho nechi obhajovat. Tvrdím, že není nic jako „prokazatelné riziko rakoviny“ kvůli modrému světlu. Problém opravdu není v tom světle, ale v onom životním stylu a narušení spánkového cyklu.
Špatný spánkový cyklus vám může poškodit zdraví a špatný spánek mít POTENCIÁLNÍ následky typu rakovina (ne prokázané, ale je tam potenciál). Půlhodinová jízda v tramvaji na tom nic nezmění.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5473809/
Ale když se ta půhodinová jízda opakuje každý den, tak to má velký vliv.
No, obhajujete.
Každý den v noci těsně před spánkem. Hmmm.
Je to situace, kterou si nedokážete představit? Lidé pracující do večera nemají právo bát zdraví? Nebo práce na směny, studenti na brigádách? Vliv je negativní nejen těsně před spánkem, ale i několik hodin.
Jezdíte každý večer půl hodiny za tmy tramvají? Nemusíte.
Vůbec to není o spaní v tramvaji, ale o vlivu bílého světla na lidský organismus. Otázka”spíte běžně v tramvaji” je na stejné úrovni, jako byste obhajoval aspartam v nápojích, protože jste se jednou napil a žádné následky jste nevysledoval.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/zirani-do-telefonu-v-posteli-nenarusuje-spanek-tvrdi-prehled-studii-350132
Zkopírováno z tohoto článku: „Modré a zelené světlo sice nejúčinněji potlačují večerní hladinu melatoninu a způsobují, že se cítíme bdělejší, ale síla světla musí být jasná.“
Zdravím fanklub Hynka Medřického 🤟
Přečtěte si něco o tom, jak fotoaparáty nastavují automaticky bílou. Vliv venkovních sodíkových výbojek s jasně oranžovou barvou u nočních snímků v tom hraje rozhodující roli. A zatímco denní světlo má barevnou teplotu kolem 5500K, tak u takovýchle fotek může automatika nastavit klidně 3000K nebo i 2500K.
Vím, jak funguje vyroznání bílé. Sodíkové výbojky mají celkem přijatelné světlo pro noční dobu. Na fotkách je vidět obrovský rozdíl mezi tím oraznžovým okolím a interiérem tramvaje, takže tam je světlo hodně blízké bílému, tedy se silnou složkou modré a fialové barvy, které právě v noci mají dlouhodobě negativní zdravotní vliv.
Vaším potřebám po zdravém osvětlení v MHD rozumím. Stejně rozumím těm lidem, kteří považují dopravní prostředek ohraničený jasným bílým světlem ve večerních hodinách za bezpečnější. Jsou na to výzkumy😉.
Když jsem ji poprvé slyšel jet přes výhybky, byl jsem v šoku
V šoku z čeho?
Stejně je fajn, že naše společnost umí začlenit i jedince trpící šokem z jízdy tramvaje po výhybkách. Ať se vám daří.
Děkuji, je to od Vás milé. Ten šok rozdýchávám ještě teď!
ROFL 😀
Že by chrastila jak 14T?
Chrastnění, takové jemné slovo pro 14T? 😀 Já bych to nazval spíše řinčení s duněním. 😉
Tramvaj se mi vizuálně nelíbí (osobní názor, podepřený jen vlastním pocitem jakéhosi kroku zpět), ale přeju jí hodně šťastných kilometrů bez nehod.
díky, tady máte klíčenku 🔑
To není klíčenka ale klíč, nicméně díky 🙂
A já vám naprosto rozumím . Ono to vychází ze současných designových trendu. U dopravních prostředků máte jen 2 možnosti – budou buď do hranata nebo do kulata. Peak hranatosti – 80. léta Peak kulatosti – 60. léta Od ty doby už se jedou jenom kombinace těchto 2 extrémů. V současnosti je trend zakulovacovani – souvisí to i s aerodynamikou pro elektroauta – vic nez do kulatá je to do takové oslizlosti – jako by ty auta byla z čokolády vytesaná a nekdo je olízal. Peak automobilového designu byl za me okolo roku 2015-2017. A paradoxně 15T s designem z… Číst vice »
ta tramvaj je extrémní krok zpět. Je to něco jako T3.RP. Sice obrovská modernizace ale maximálně pro provozovatele, to znamená že po technické stránce je to velmi moderní vozidlo (výzbroj, klimatizace, pohony, antikolizní systém,…) ale vše ostatní včetně podvozků je krok zpět, interiér je krok zpět extrémní a ještě ta nemocniční běloba doplněná ostrým bílým světlem které je tak silné, že na fotkách v noci vypadá skoro modře. Jinak jsem samozřejmě rád za nové tramvaje. Jen se tahle Škodovce na rozdíl od jiných jejich současných tramvají nepovedla a i nátěr za to nemůže
Krok späť. V prípade podvozkov sa ukázalo, že klasické dvojkolie je lepšie než samostatne poháňané kolá u 15T. Akosť chodu a hluk budú určite priaznivejšie než u 15T. Takisto dvojbodové vypruženie bude lepšie než štvorbodové.
Teda vsugrovat si averzi ještě dřív než do toho nastoupím…
Podvozky 15T jsou slepá ulička. Nezbývá nic než krok zpět. 😉
Zcela opomíjíte krok stranou 😉
To u tramvajového podvozku nezní vůbec bezpečně 😀
Asi moc nedáte fotografii, ale každé světlo v noci vypadá úplně modře, pokud vyvážíte bílou na vnější výbojky. Kdybyste na tohle nastavení udělal fotku ve dne, večer, ráno, bude totálně modromodrá. Výbojky totiž produkují čistě žlutočervenou čáru a nic jiného ze spektra, vyvážení na ně je tudiž naprosto extrémní a nepřirozené.
Přemýšlím, co je na podvozcích tak objektivně špatného.
S těmi výbojkami se trochu pletete. Jednu (skoro) čáru kolem 600 nm produkují ty nízkotlaké sodíkové, jenomže ve městech se skoro nepoužívají. Nejčastější jsou vysokotlaké sodíkové a ty už mají spektrum docela rozprostřené od červené po zelenou, i když výsledné světlo je opravdu oranžovožluté. Každopádně umožňují rozlišení barev třeba na semaforech, to by u jedné čáry na 600 nm fakt nešlo.
Zajímavé. Ale z hlediska focení to bohužel moc nemění. Pořád chybí modrá část spektra. 🙂 White balance hledá neutrální, na kterou jsou čipy balancované.
Kroky zpět ze slepých uliček jsou jednoznačně správně. Kéž by je Praha dělala častěji a netrvala na zachování těch nejhorších chyb ve vývoji města za každou cenu…
Tak si hlavne dejte pozor at Vas ta tramvaj neporazi pri jizde na koni, kterym se nejspis bezne dopravujete