Nové Pantery se rýsují, první vyjedou příští rok v červnu na západě Čech
Nový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
První ze 31 nových vlaků RegioPanter pro České dráhy už je v Plzni kompletní.
První ze 31 nových vlaků RegioPanter pro České dráhy už je v Plzni kompletní.
Kdo tomu vymyslel tu pí.u kolem světel? Hrozný
Docela mě štvou, že tu nejsou ty světla co na první generaci. Tyhle jsem sice už viděl na ZSSK Panterovi ale už se mi tolik designově nelíbí. No uvidíme jak to bude s vlastnostmi.
Souhlas, ta světla se k tomu tvarově vůbec nehodí.
Hrozny hrkace, jak to může někdo vychvalovat. Vesaky na kola u zachodu,ani se tam projít nedá.Pri rychléjsi jízdě se nedá ani napsat SMS,natož se snažit tvořit něco v notasu přes ty vibrace.
A už vyřešili to mlácení podvozků při rychlostech 80+ km/h?
Podle plzeňské meziverze na P1 ano.
Ale prt velebnosti. Na to škodovka nemá. Oproti konkurenci je panter opravdu vrak.
Vy máte přístup k dokumentaci nebo se zúčastnujete porad konstrukčního oddělení ve ŠT? Nebo jen plkáte?
Co všechno se zlepší a jaké rozdíly budou oproti 1. generaci?
Facelift?
AVV, to v první generaci modrogumáci nechtěli (protože ho má Elefant)
Oni ho chtěli, ale umí ho vyrobit jenom Škodovka, takže by to byla zakázka ušitá Škodě na míru, tak ho nesměli požadovat.
Škoda je jediný na světě, kdo umí ATO? 😉
Ty jo, že by i Panteři se dostali na Vysočinu a zmizel ten nesmysl pavouci , kteří pálili naftu po dráty
Pavouci ze Sp asi nezmizí, protože jezdí až do Telče/Slavnonic. Úsek Kostelec – Telč (se spojkou mimo žst. Kostelec) by IMHO stálo za to elektrizovat.
Zmizí ty nechutné soupravy tvořené patry a služebáky
Myslel jste ty krásné klasické soupravy, kde se ještě dá otevřít okno?
A skromný dotaz; kdy už budou konečně nahrazeny ty 42 let! staré vřeštíci vysokopodlažní káry 460 a 560 z Moravy a hnusné pidisedadlove Honeckery z Pardubická? Dělají ČD jen ostudu jakožto poslední výspě komunismu v České republice.
Až si to objednavatel zaplatí, tak to bude mít. Ta logika je úplně jednoduchá.
Platí si objednavatel klasické soupravy (navíc složené z B/Bdt) na R19? 🤔
ano 🙂
V netto smlouvě objednavatel požaduje nějaké minimum, ale nic dodavateli nebrání jezdit něčím lepším.
DPP docela běžně nasazuje nízkopodlažní autobusy i tam, kde by stačíl standartní, a to jede prakticky brutto.
V případě Moravy (Olomouc a okolí) kde se aktuálně soutěží (jedinný zájemce ČD) snad co nejdříve (soutěž na EMU 240 u ČD aktuálně probíhá)
Ano ano. Na trať z Kolína do ČT by se náramně hodily třívozové jednotky. Nyní tam jezdí takový kočkopes, věčně porouchaný sysel. A ten rekonstruovaný Honecker taky nic moc, podvozek skřípe a jedny dveře nefunkční.
Pardubický kraj si Honeckery pochvaluje.
Pokud vím, tak ČD kraji nabídli pantery na linku Kolín – Třebová, ale kraj si vybral rekonstrukci honeckeru, takže bohužel… Dalších x let se bude jezdit v těchto reko.
tak osobní zkušenost ze čtvrtku – interpanter Praha – Brno…a bál jsem sem že to vyskočí z kolejí, jak hladký to mělo chod… Honecker – byť ne ve 160km/hod, ale 120-130 to bylo měl klidnější jízdu. Jakkoliv ta 4 sedačka, co tam je, stačí pro mne, batoh a dítě…
Také přidám osobní zkušenost. Jako cestujícímu se mi líbí víc pantery, byť uznávám, že občas jsou ty rázy velké(interpanter).. ale i tak panter vede. Jako strojvedoucí musím jednoznačně říct, že pantery jsou mnohem lepší. Se syslografama je spousta problémů… Jeden z nejvýraznějších problémů, kterého si určitě všimnou i cestující jsou např. dveře u sysla a nebo celkově komunikace persan-sysel. Nicméně závad je mnohem víc… S panterama je taky občas problém, ale oproti složenině jsou problemy minimální..
Pro strojvedoucí to je asi pochopitelne, ani já bych neměl nic proti panterum…jen ty razy jsou šílené. V porovnání třeba s railjetem i starymi Bmz.
Může za to nizkopodlaznost nebo Schadewerke nedotazenost produktu?
Tak já je mám radši i z pohledu cestujícího. Jinak pantera bych moc s railjetem nesrovnaval, ale to že rázy jsou občas silné, tak je pravda. Já si myslím, že to bude nedotažeností (nezkušeností), pokud vím, tak se dělali úpravy a už je to lepší. Uvidíme co tyto nové.
Možná i těžké kompomenty na střeše, tedy nízkopodlažnost.
„V porovnání třeba s railjetem i starymi Bmz. “
A není to blbost porovnávat vozy pro dálkovou dopravu s příměstskou jednotkou? Ten vagon railjetu stojí stejně,jako vagon Pantera.ale ten vagon Pantera už obsahuje i část lokomotivy.
Příměstská jednotka a jezdí Brno Praha . Že by to byl už satelit Prahy.
Gwann
Srovnáváš neporovnatelně.
Zkus třeba Inter/Regiopantera vs. Stadler Flirt.
Já vím, má ho u nás jen paštikář. Ale za porovnávací jízdu to stojí.
Obojí jsou to jednotky stejného určení.
Ten rozdíl je jasně patrný.
Mohou za to ti, co vybrali/schválili dodávku až extrémně tvrdých sedáků do souprav určených pro dálkovku. Podvozky se vzduchovými pružinami v sekundárním stupni nejsou zas tak špatné. Proto ve stoje není problém ani v úsecích s horším svrškem. Zato vsedě i na úsecích koridoru s celkem kvalitní GPK při cestě delší než 30 km jste naklepaný/á jako řízek. Takže konstruktérům ze Škodovky doporučuju se projet ve Francii (na tratích mimo VRT tradičně nevalný svršek) nějakým postarším vozem SNCF klasické stavby určeným pro 200 km/h a poznat, co všechno dokáže utlumit kvalitní měkoučký sedák. A při jednání se zákazníky i subdodavateli… Číst vice »
Dveře u sysla jsou věčný problém.
Doufejme že nikdy, že nejlepší řada 460 přežije „navěky“.
No jo, no. A po koridoru z Benešova do Tábora se budou dál prohánět Regíny a těžké 363 s dvěma vagónky…
Souhlas, tento úsek trati 220 by si zasloužil na Os důstojnější soupravy než žlutej šrot. Jinak ty dva páry Os tam tahá 362, ne 363, ale z hlediska efektivity nasazení na Os to vyjde nastejno. Na druhou stranu 362 pohybující se mezi Benešovem a Táborem slouží jako záloha pro případ, že umře HV na R nebo Ex, což se mnohokrát stalo, pak je ten Os buď odřeknut nebo ho odjede regína a eso jede zachraňovat, taky jsem zažil, že za Os 8283 (362+BDs+Bdt) byl v Ješeticích přivěšen Ex s mrtvou 380 a takto to dojelo zastávkově až do Tábora, kde… Číst vice »
Tam to na Os vrstvu vůbec není, ale je pravda, že podobný vlak by se hodil i na spěšnák.
Budou to dvouvozovky, tedy pro 147 cestujících. Proto pro Os vhodné. Pro Sp ale nevhodné. Přesně opačně, než píšete vy.
Jarek to myslí tak že tam je jakákoliv obsluha pomocí Os zbytečná.
Za předpokladu, že se tam výrazně posílí autobusy, tak proč ne. Kdyby se tam v současném stavu zrušily Os, tak spojení s okresním městem třeba z takového Červeného Újezdu je tragédie – cesta v průměru na dvě hodiny s 1-3 přestupy, přímý bus jen jediný ráno.
No že by tam dneska jezdily davy… 🙂 Ale jasně, nedá se to zrušit bez náhrady.
A proto píšu „podobný“ 🙂
Tuhle linku má na starosti Středočeský kraj a ten mimo příměských tratí nechce zvyšovat úhradu dopravci takže proto starší soupravy, být to pod objednávkou Jihočeského kraje tak tam budou jezdit panteři z této objednávky.
Tak Středočeský kraj nemá důvod platit dopravu v Jihočeském.
Být Jihočeský kraj schopný aspoň trochu přispět, určitě by se PID nebránil.
Předcházející pantery nebyly designově nic moc, tedy nic než moc a to „vylepšení“ světel tomu zasadilo další kopanec.
Dnes jsem se na něj v Plzni díval a myslím, že by tomu slušela bočnice na střeše co by pohledově zakryla všechno to co je na ní umístěný, tak jako to mají třeba Flirty. Jinak ať jsou jaký jsou, tak je hezký, že v Plzeňským kraji budou jezdit vlaky, který si tam vyrobí
Tak jim napiste stiznost, ze se Vam nelibi svetylka. A az Vam neodpovi, tak tim z trucu nejezdete.
Jsou tyhle novější kompatibilní s těmi staršími? Věřím, že např. v Plzni se to časem začne mixovat…
Nemůže, kvůli laju
Laku*
Proč by nemohlo? V Plzni budou mít všechny stejnej lak.
Na barvu to nejezdí.
Ale jestli si modrigumáci dali do požadavků „nesmí to jít spřáhnout“ (jako mají u 680, které některé gvd o Velikonocích jezdily jako násled) tak je to k nakopnutí.
Pozor ! Nikdy se to tak nedělalo !!!
V Plzni musí mít ten plzeňský nátěr (mělo by to být ve smlouvě), to i nové jednotky
Škoda, že se Pantery při dosažení naší maximální traťové rychlosti tak vrtí a klepou a škoda taky, že některé police na zavazadla pojmou jen tlustší šanon, což platí i u jiných jednotek a vozů. Abych jen nekritizoval; líbí se mi jejich zvuk při rozjezdu, i když zatím „vede“ zpívající Taurus 1116.
Tohle jsou nové generace Panterů. Ty s přepracovanými podvozky.
A budou i měkčí v nízkých rychlostech? Na rozbité trati je to alla 810.
Ano, to je všechno Škoda 😉
A severní Morava jako vždy nakonec…
V době, kdy se v Praze pořádají historické jízdy řadou 810 + 010, zde tato řada zcela běžně jezdí pravidelné výkony…
A pak se divte Ostravákům, ýe nemohou Praze přijít na jméno…
Máte pocit, že do Moravskoslezského kraje šlo v posledních letech málo peněz do obnovy vozového parku ve veřejné dopravě? (například do vozidel na CNG, trolejbusy atd)?
Na takové štěky bych ani nereagoval, což je pane Sůro paradox, neboť teď tak přesto činím 🙂
Proč štěky, má pravdu…
No tak v moravskoslezském kraji jezdí dva pantery..a hromada vrakoidnich pantaku r.460.konecne na OS Frenštát -ostrava přijdou nové vozy ale elektrifikace Ostrava – valmez je v nedohlednu a to bych mohl pokračovat..os Studénka – Veřovice budou vozit 811 ..no hurá to si pomůžeme.plus kraje za spesnaky Štramberk- Ostrava.
To si ale platí město, ne?
Ne, to jsou dotace z IROP. 85 %.
Co tu motate trolejbusy a autobusy dopravního podniku? To, že nám tu dají do 010 nové čalounění, je veškere zlepšení na 10 let? To je fakt posun v 21 století dopředu !
Kraj se rozhodl investovat raději do autobusů a na železnici prostě nezbylo tolik peněz aby proběhla zásadní modernizace.
Dotace z OPD na nákup elektrických vlaků byly otevřené pro všechny kraje. Největší část jde na Jižní Moravu. To, že MSK v době žádostí více řešil dotaci na nesmyslné linky z Mošnova, je pouze a jen problém obyvatel MSK.
Co si kraj objednal, to dostal. Nic víc, nic míň. (Můžeme se na to dívat i tak, že co si kraj může dovolit, to si objedná).
Co brání MS kraji něco jiného objednat? (Teda kromě nějakých chimérických vlaků na alternativní pohon a vymýšlení leteckých linek?)
Hrozba stávkou ze strany odborářů, pokud by se zachovali jako v JMK? Tím myslím vlastní vlaky a vlastní tarif?
Ostraváci nemohli přijít Praze na jméno už za dob slezského barda Petra Bezruče, a možná, že i dřív. Ale pokud je některý kraj v republice v těchto věcech poslední, nebude to kraj Moravskoslezský,, jak se mylně domníváte, ale kraj Královéhradecký. Navštivte jej a uvidíte sám.
Tak a já i Vás trumfnu krajem Středočeským – tady kromě páteřního příměsta obsluhovaného dosluhujícími Elefanty jezdí po regionu – ale i do Kladna – jen a pouze vraky !!!!
A nenapadlo Vás, že za to nemůže Praha, ale jen voliči v MS kraji? V Plzeňském kraji byl do nedávna hejtmanem bývalý manažer Škody Transportation Josef Bernard a ta železniční doprava, možná i doprava obecně se posunula.
No bývalý manažer a v době objednání významný spoluvlastník, takže se mu zároveň i posunuly dividendičky do kapsičky. Tenhle balkánský konflikt zájmů bych zrovna na odiv nedával…
Bohužel socani Bernarda odstřelili, ale tandem Bernard-Čížek je na západě v dopravě silně vidět. Nové vlaky a autobusy. Navíc se dokázali postavit státu a ušetřili pár mega na zakázkách. Klobouk dolů.
Tak regionální vlaky si nakupují regiony, ty se nepřidělují nějak z Prahy. Kdyby Onucka nepindal o vodíku a radši dal pár tratí Arrivě, udělal by pro vás mnohem líp.
A ve Středočeském kraji má ČD kromě CityElefantů stejnej drek jako u vás na Ostravsku. Elefanty sice dělají hodně (70%?) osobokilometrů, ale všechno ostatní je hrůza – regiošuky, Bmto, Bt, Bymee, B, šukafony, zkrátka muzeum pod širým nebem…
To není onucka ale unucka ..vozy řady být nejsou už několik let v provozu a bmto prošly modernizaci tak nemel nesmysly.
Proboha jen ne Arriva…
Určitě, tak šukafoniádě zdar!
Jen ne arrivu..
jj a proto se tydle zamindrakovany jedinci stehuji do Prahy xD zustante si doma, nikdo vas tu nechce 🙂 zlepsete si svoji volebni zakladnu a udelejte si pak pro sve lidi neco ve svem regionu. nadavat umi kazdy, ale nic pro zmenu uz neudela.
Až se jednou budeš podivovat nad tím, proč vás pepíky nemá nikdo rád, vzpomeň si na ty blitky co tu a určitě i jinde píšeš, a bude ti to jasné…
Jsem z Plzne, prazaky maji „radi“ vsude stejne, ale brecet, ze kvůli prazakum jezdi u vas misto modernich vlaku stare krapy to dokazi jenom nekteri jedinci na Morave a ted koukam i ve Slezku.
Vas kraj si objednava dopravu, pokud si objednava sroty tak mu tam taky jezdi. Kdyby se v Praze pretrhli tak tak s tim nic neudelaji. Takze si nadavejte na idioty co jste si zvolili a ptejte se proc se musi prachy rvat do letist. Proc z penez pro cely kraj jste si objednali vozidla pro MHD, ktera budou jezdit v par velkych mestech…
Erikovi jsem to ale nenapsal proto co kde jezdí, ale za ty blbé kecy „my vás tu nechcem“ apod. Vždyť by bez dojíždějících lidí umřeli hlady.
Jsem pražák. Ale největší problém dělají náplavy a ne rodilí. Jako – proč si ta paka nenecháte u sebe a místo toho je vyhazujete sem a pak ještě nadáváte?! Nechte si je u sebe. My tu o ně taky nestojíme.
No je vidět, že Střední Čechy neznáte. 810 je na spoustě tratí.
Dost osklivy vlak.
Baví mě, jak doteď vyrábějí pantery s trojúhelníkovým prolisem na bocích čel, jako památku na první verzi najbrta. Holt dvorní dodavatel je dvorní dodavatel 😀
A nebylo to obráceně? Prolis na bocích čel byl vhod pro grafické řešení prvního najbrta? 😉
První najbrt vozidlo přišlo 2008, první pantery byly objednány 2011 (byť vývoj samozřejmě probíhal už v předchozích letech). Pokud víte víc, podělte se 🙂
Nevíte kdy přibližně dorazí Pantery na Vysočinu?
GVD 2023 mám ten dojem nejpozději
Panter je skvělý vlak. Jak z pohledu cestujících, tak strojvedoucího. Myslím že na západě budou spokojeni.
Tam, kde to nahradí Bt/460 som samozrejme za pantera vďačný, ale zase by som to neprechválil. Najlepšie porovnať na jar na InnoTranse (ak sa uskutoční), kde je dnes koncepčne panter a kde sú napr. jednotky od Stadleru.
No panteři jsou obrovský skok vpřed – rozumná kvalita za rozumnou cenu.. A ČD si to může dovolit hromadně v několika vlnách nakoupit. Lidem to dá v několika regionech na několik let práci, zvýší se HDP apod…
ZSSK by to bez dotací mělo jako vlhký sen napořád… A ty Pantery z dotací zas NESMÍ nasadit na linku Blava – Komárom…
Žádná linka Blava – Komárom v závislé trakci neexistuje.
Urban Transport Lover ji tento víkend brigádně zadrátuje. A pak bude ebonitovou tyčí vyrábět elektřinu, stojíc u sloupu TV.
Hmmmm …. Blava – Komárom je plne elektrifikovaná (Bratislava – Rajka – Gyor – Komárom – Budapest). Ale Blava – Dunajská Streda – Komárno, tak tá je bez drôtov ….
„rozumná kvalita za rozumnou cenu“ Ve výběrku pro JHM kraj byly jednotky Stadler levnější než Škoda.
Když se panterem svezete jako strojvedoucí 242 nebo cestující Bdt, zcela jistě je to katapult do budoucnosti.
Když se na to podíváte po roce ježdění, zas tak obrovská pecka to není.
Když to porovnatelné s konstrukčně >dvacet< let starým Flirtem, možná se vám i bude chtít plakat.
Ano, je to nové, voňavé, krok vpřed. Za stejné peníze by ale mohli strojvedoucí, cestující ale i správkaři dostat vozidla o level výše. Ale chápu, politika.
Neví se, jestli už se dělají i Pantery pro jižní Moravu?
Zatím ne, vydržať.
Takže budou mít ten „Slovenský“ facelift…
To je dobře… Mě se líbí 🙂
Souhlas, to byl můj „sen“. Původní Pantery se mi moc nelíbí, zejména kvůli těm světlům, vypadají tak nějak… bezcharakterně. Ale ta nová světla tomu dodávají takový agresivnější osobitější vzhled, který podle mě jde i lépe dohromady s názvem. Docela detail, ale přitom alespoň z mého pohledu velký rozdíl v celkovém vyznění designu. A jo, vím, že na vzhled to nejezdí 😉
Spíš vypadá jako komár ve dvě ráno, nebo nas*aná Gejša😉
Já mám takovou zvláštní úchylku. Může být i pootočený, ale jak tam je, tak si toho kosočtverce prostě pokaždé všimnu. 🙂
A kromě toho se tvar světel nijak nesedí se zbytkem designu vozidla, takže se pak zase bude pindat, že Kotas je tu jednooký mezi slepými (a bohužel to tak opravdu je)…
Určitě jsou povedenější designy, líbí se mi třeba některé modely Pesy, i když na někoho to je možná moc agresivní.
Nicméně já to myslel v porovnání s tím původním vzhledem, a oproti němu to vnímám jako posun.
Máš pravdu, ostře řezaná světla nesedí se zaobleným zbytkem. Taky se mi líbí původní design.
Vypadají dobře..ještě by se mnely nové pantery od r.2023 na lince Přerov vsetin ( Střelná).
Budou dvoučlánkové, nebo tříčlánkové?
Aha, pardon, už jsem si toho všiml v článku 🙂 No nevím, jestli dvoučlánkové nejsou na tyto trasy příliš málo. Aby to nedopadlo jako na lince Plzeň – Horažďovice, kde jeden dvoučlánkový panter je často přeplněn k prasknutí…
Tak zrovna tady by většina spojů měla jezdit dvojmo (plzeňský kraj ale kvůli koroně dopravu hodně osekal tak je možné že aktuálně objednává jen jednu soupravu.
Oproti původním soupravám jsou i 2×650 snížení kapacity, přestože kolikrát i ty praskaly ve švech. Tady by měly jezdit ve špičce aspoň 3 a mimo špičku a o víkendu 2, rozhodně ne jen jeden (to tak možná někdy hodně pozdě večer, ale nikdy ne přes den). Ale když jich na tuto linku mají jen 7 a ještě se o ně musí dělit s linkou Kozolupy – Blovice…
Stále platí co si kraj objednal to má. Mimochodem kapacita 2×650 je cca 290 sedících což není o moc méně než klasická souprava 4xBněco co tam dříve jezdila.
Všech deset kusů pro Jihočeský kraj bude dvoučlánkových. Ostatní nevím.
Vše z této rámcové smlouvy je dvojčlánkové, EMU240 se teprve soutěží (jistota je že část půjde do Olomouckého kraje)
Vzhledem k tomu že není podepsaná smlouva ani kraj-ČD ani ČD-Škoda tak bych o jistotě nemluvil.
Tak ona to nemusí být zrovna Škroda (byť je to pravděpodobné). Pravda tu Olomouc už jsem bral jako jistou moje chyba