Nové letiště u Varšavy představilo první linky, o spojení Radomi se světem se postará domácí LOT
Terminál v Radomi. Foto: Letiště Varšava-Radom
Letiště Radom prochází přestavbou na charterový a nízkonákladový provoz, projekt přebudování původně neúspěšného regionálního letiště narazil na silnou kritiku.
Teď jsem pochopil, proč je pro Rusáky letište Pardubice PRAHA-VÝCHOD. Já bych byl, aby se letiště u Mimoně jmenovalo PRAHA-SEVER. 😀
Podle stejné logiky bychom tedy měli přejmenovat jedno východočeské letiště na Letiště Praha – Pardubice. 😀
Tak ideál je jedno velké letiště pro celou spádovou oblast s rychlým napojením na okolní města. Tohle je tzv. česká cesta – hodně letišť ze kterých se prakticky nikam nelétá. Alespoň že to město má 200 tis. lidí – něco málo se chytně.
Ten ideál je v Poľsku plánovaný (húb Solidarita) ale ešte si počkáme dosť veľa rokov kým to bude hotové.
Jednoduché, budou tam létat ty linky, na kterých se nejméně přestupuje.
Jestli by to letiste bylo napojeny na rychlejsi vlak a za hodinu bych byl v centru Varsavy, tak jako proc ne. Porad by to nebyl takovy takovy rozdil treba od autobusu v Praze a pak prestup na metro.
Letiště Radom a investice do jeho přebudování na civilní provoz byly kritizovány dlouhodobě a vzhledem k plánům na výstavbu nového centrálního letiště – hubu v oblasti Baranów, Grodzisk, které by se mělo otevírat někdy kolem roku 2027, to může znít i logicky, k čemu takové letiště… Na druhou stranu je ale asi potřeba se na to podívat ze širšího pohledu a proto si nemyslím, že by představitelé letiště Radom a LOTu neměli jasno v tom, pro koho se vlastně letiště z nemalých peněz daňových poplatníků přestavuje a jaká má být jeho náplň… Poláci totiž k velkým infrastrukturním projektům přistupují poněkud… Číst vice »
A mezitím přišla v roce 2020 korona a všechno bylo jinak.
Ano, ale zatím to vypadá, že návrat letecké dopravy do objemů před koronou by asi nemusel trvat tak dlouho, jak se očekávalo a se Chopinem musejí tak jako tak něco dělat…což, jak se zdá, se děje. Polsko a Jižní Korea podepsaly v prosinci 2021 memorandum o spolupráci, které směřuje financování a vytvoření společného podniku. Podrobnosti o podmínkách investice mají být dohodnuty do konce roku 2022. Zároveň Evropská komise (EK) souhlasila s poskytnutím 108 milionů zlotých (25,2 milionu dolarů) na spolufinancování (celého) projektu (vč. vybudování pozemní infrastruktury, jako vlakového napojení), když to zařadila své investiční priority EU. A Poláci vždy uměli… Číst vice »
Tak na Modlin létá jen a pouze Ryanair a ten se podle svých slov nikam stěhovat nebude. Taky asi nemá důvod, pochybuju, že by byli na novém letišti schopni nabídnout nižší ceny než ta kůlna uprostřed lesů.
A přesto ta kůlna funguje výborně.
No ona ta jejich dlouhodobá vize často hraničí se zbytečným utrácením. Na jednu stranu je správně, že staví dálnice mezi velkými městy a to ještě s rezervou na uspořádání 3+3. Na druhou stranu rezerva na 3+3 znamená o cca 20% vyšší náklady a stavět ji i na dálniciíh , kde jezdí 5000 voz./24h opravdu nedává smysl. Na takových úsecích by stačila dálnice v polovičním profilu s dostavbou zbytku až bude potřeba. Podobné je to s tím letištěm CPK. V době konání Eura za velké peníze vystavěli regionální letiště a teď si chtějí postavit centrální letiště pro celou zem s kapacitou… Číst vice »
Ano, to souhlasí a také jsem to uváděl, že pokud postaví CPK, tak to pro Modlin bude problém, i když i dnes ho pro pravidelnou dopravu používá jen RYR. Pokud jde o Radom, tak ta hrozba asi je taky nezanedbatelná, i když vzhledem k tomu, že to plánují jako záložní, tak asi menší. Ale třeba pro Poznaň, Wroclaw a další, pokud budou spojené vlakem, to může být také velký problém.
Trochu mi to připomíná letiště České Budějovice…
Jen z ČB nebudou lítat pravidelne linky ČSA 😀
Ty možná nebudou létat ani z Prahy.
Spíš Pardubice. A mimochodem od Varšavy je tohle letiště cca stejně vzdálené jako to pardubické od Prahy.
Jj, doma lepší vzor než Pardubice nenajdeme