Nové kolejiště, myčka i haly. České dráhy začaly s pětimiliardovou proměnou pražského depa
Letos proběhne výměna kolejiště a trakčního vedení, začne stavba myčky.
České dráhy zahájily jednu z největších investic do údržby vozidel v historii. V Praze-Michli začali s proměnou Centra údržby Praha jih. Postupně do areálu investují pět miliard korun.
O zahájení prací naplánovaných na několik let informovaly České dráhy v tiskové zprávě. V modernizovaném zázemí se kromě elektrických vlaků pro provoz v rámci PID budou zaměstnanci ČD starat také o nové soupravy ComfortJet.
Práce naplánované na letošní rok počítají s obnovou vjezdové skupiny, což je v podstatě velká železniční stanice s 13 kolejemi. Během modernizace dojde k výměně 21 výhybek, zhruba tří kilometrů kolejí a 5,5 kilometru trakčního vedení. Tuto část zakázky získala za 258,7 milionu korun společnost Strabag Rail.
Podle místopředsedy představenstva Michala Krause zodpovědného za servis je Centrum údržby Praha jih nejdůležitějším místem pro péči o elektrické příměstské vlaky v rámci PID a také o dálkové soupravy, které z Prahy vyjíždějí. „Proto pokračujeme ve velké obnově a dostavbě celého areálu, který zahrnuje komplexní výměnu stávajících kolejišť, modernizaci současných hal a provozů, jako například myčky, a také výstavbu nové čtyřkolejné haly pro údržbu dálkových vlaků. Během několika let chceme v tomto největším českém centru pro údržbu vlakových souprav investovat přes pět miliard korun,“ řekl Kraus.
České dráhy použijí v areálu svršek typu S49 s pružným upevněním kolejnic a s betonovými pražci pod výhybkami. „Toto provedení svršku má velkou životnost a zajišťuje dlouhodobou spolehlivost a bezpečnost provozu,“ uvedl dopravce.
Trakční vedení již bude připraveno po výměně pro konverzi na napájecí systém 25 kV 50 Hz AC v pražském uzlu. Kvůli akci běží od 11. března výluka celé vjezdové skupiny, která potrvá až do konce letošního jízdního řádu. „To s sebou nese rozsáhlá opatření v technologii přístavby vozidel k údržbě a provozu Českých drah v pražském železničním uzlu,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Nová myčka pro 30 tisíc vozidel ročně
Obnova vjezdové skupiny začala již loni, kdy došlo k výměně 23 výhybek a 1 500 metrů kolejí. V dalších letech se plánuje rekonstrukce myčky, která patří k nejvytíženějším v České republice a od svého uvedení do provozu v roce 2007 umyla více než čtvrt milionu skříní železničních vozidel. Nová myčka bude mít kapacitu až 30 000 vozidel ročně a zahájení prací na její rekonstrukci se předpokládá ještě letos. Ve středisku se uskuteční také komplexní modernizace zabezpečovacího zařízení, výstavba trakční měnírny, výstavba nových sanitárních kolejí a především stavba nové čtyřkolejné haly pro údržbu jednotek ComfortJet.
Středisko údržby Praha jih je největším areálem pro údržbu vlakových souprav v České republice. Nachází se v něm přes 45 kilometrů kolejí, skoro 200 výhybek a téměř 30 kilometrů trakčního vedení. Pečuje se tam o 70 jednotek CityElefant, o Pendolina, railjety a několik stovek osobních vozů.