Nové jednotky, prodloužení k litoměřické nemocnici a přímé zadání. Ústecký kraj odhalil, co dál se Švestkovou dráhou

Nové jednotky mají nabídnout výrazně větší kapacitu.
Ústecký kraj počítá i nadále s tím, že provoz vlaků po takzvané Švestkové dráze bude zajišťovat její majitel, společnost AŽD Praha. Cestující se mají do roku 2031 dočkat úplně nových jednotek, dojde současně k prodloužení spojů až k plánované zastávce u litoměřické nemocnice.
Vyplývá to z oznámení v evropském věstníku zakázek, které Ústecký kraj zveřejnil jen krátce poté, co prošel prvním kolem jeho projekt na dotaci z programu TRANSGov na pořízení akutrolejových jednotek BEMU.
AŽD vlastní a provozuje trať z Čížkovic do Obrnic, od roku 2019 zde v objednávce kraje provozuje pravidelnou osobní dopravu v relaci Most – Litoměřice horní nádraží. Kraj podle oznámení ve věstníku počítá znovu od roku 2031 s přímým zadáním bez soutěže. Zákon to vzhledem k nižšímu počtu objednaných kilometrů umožňuje. Smlouva bude platit deset let. Ročně půjde o zhruba 500 tisíc kilometrů.
Stávající smlouva na provoz linky U10 skončí v roce 2029, lze očekávat její prodloužení.
Podle dopravního modelu bude základní rozsah 120 minut v relaci Most – Lovosice – Litoměřice horní nádraží a výhledově do nové zastávky Litoměřice nemocnice. „Tento základní rozsah bude v pracovních dnech doplněn vrstvou v relaci Třebívlice – Lovosice – Litoměřice na souhrnný interval 60 minut,“ uvedl kraj.
Nové jednotky nabídnou větší kapacitu než dosud, kdy dopravce nasazuje jednotky RegioSprinter s kapacitou kolem 70 míst k sezení. Má jít o dvouvozové jednotky s kapacitou 110-140 míst k sezení. Na trase budou jezdit v turnusu nejméně tři jednotky, čtvrtá bude záložní.
Podle kraje má jednotka umožnit kromě jízdy na baterie i jízdu ve stejnosměrné a střídavé trakci. Nové jednotky si má soutěžit dopravce. Objem plánované dotace je 495 milionů korun.
Dvě miliardy do nových akutrolejových vlaků na severu. Kraj odhalil, kam budou jezdit