Nové jednodenní dálniční známky táhnou prodeje, stát na nich ale zatím prodělává
Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR
Je zřejmé, že jsme nabídli produkt, který uspokojuje potřeby českých i zahraničních řidičů.
„Stát prodělává?“ Ale jděte…
Aby prodělával, musely by být náklady na vložení jednodenní známky do systému vyšší, než jaká je prodejní cena známky. Což v říši státních IT zakázek sice není nemožné, ale zde to tak není. Stát neprodělává, ale vydělává, avšak vydělává o něco méně, než kdyby „jednodenním řidičům“ vnutil desetidenní známku, kterou nepotřebují.
Nebo prodělává na tom, že řidiči za dálniční známky zaplatí míň, než o kolik ty dálnice opotřebují.
Ale to v minulém systému asi taky nebylo.
Kdyby po dálnicích v současné technologii jezdily jen osobáky, neničí se prakticky vůbec o nic víc než kdyby stály ladem a největší vliv budou mít povětrnostní podmínky. Je to tak, že těžká nákladní doprava ničí dálnice a ty nám pak ničí naše osobní auta, ne jinak. 1 tuna vs 40 tun okecat nejde.
1) Jak píše předřečník, dálnici osobákem „neojezdíte“. Na to musíte mít podstatně těžší vozidlo, které ovšem neplatí známku, ale mýto (a to už je zase jiná pohádka).
2) Dálniční známka nemá nic společného s opotřebením a údržbou dálnic. Je to forma daně, která padá zcela neadresně do státního rozpočtu. Nikde není řečeno, že vybrané prostředky se mají využít na něco spojeného s dálnicemi. Mohou se z nich například klidně vyplácet důchody, nebo přidání učitelům. Ostatně první zdražení dálniční známky za 400 Kč na 800 Kč bylo oficiálně zdůvodněno výběrem peněz na sanování škod po povodních na Moravě.
Já letos už roční známku nekoupil. Poté, co to neadekvátně zdražili, v poměru za tu kvalitu, co nabízejí, se mi to jednoduše nevyplatí. Navíc D1 věčně zacpaná, všichni v levým pruhu max 110, to se nedá pomalu využít ta maximálka, jen okolo Vysočiny. Dále ty 4km po dálnici, které bych denně do práce mohl jet, raději jedu vedle ní a kolikrát rychleji než Ti, co na tom parkovišti stojí. A na max 4 cesty ročně někam jinam (dovolená, výlet), to si koupím týdenní nebo měsíční. A ušetřím. Tak asi tak, můj názor – zkvalitnit síť, rozšířit dálnice minimálně u Prahy,… Číst vice »
Zapomeňte, málo platíte na daních. Snižování daní (nebo stagnace ve spotřební dani z paliv) funguje lépe než blokáda dopravních staveb.
Mně by se osobně líbil model ASFINAG. Organizace, která dálnice provozuje, opravuje a zároveň je příjemcem poplatku za užití. Chová se prozákaznicky a zároveň jako hospodář.
Ne jako u nás, kde všechno padá do jedné černé díry a občas se z ní za to něco vrátí, když je tedy dobrá konstelace Jupitera s Marsem.
Mohlo by se zdát, že vláda udělala něco pro občany. Omyl nařídila to EU. Vláda to jen předražila a místo 24h z toho udělala pouze den, jakoby to byla nalepovaci procvaklá viněta.
Samozřejmě, že by tento stát jednodenní dálniční výpalné nezavedl, pokud by mu to nenařídila EU. Důvod je uvedený v titulku článku. Neznalý člověk může tak nabýt dojmu, že stát udělal něco na čem málo vydělává. Ano udělal, ale z donucení. Takže zase, žádná snaha o fér jednání a zajištění rovných podmínek pro občana.
Jak níře uvádím, dokonce i na dotazy po této komoditě tvrdil, že to občané nechtějí.
Výkonové zpoplatnění na všechny ty kritiky časového… Já dnes Marseille – Lyon a pěkně za 27 EUR s osobakem… Žádné sr..í s mladou paní… A dálnice stejně plná…
Přesně tak, lidi tu nadávají na CZ dálnice, ale pak jedou do Chorvatska, kde za jednu cestu přes HR nechají to co tady za ROK.
Ne, stat na jednodennich tedy rozhodne neprodelava, jediny kdo silne prodelava je jejich nakupujici. Dalnice se stavi z dani vsech obyvatel a tak pristup k nim by mel byt taky rovny. Je opravdu rozdil pokud kazdy den jezdim 100km po dalnici a platim si tak rocni za 2tis vs kdyz potrebuji parkrat do roka vyuzit dalnici napr na dovolenou. Na den by to melo byt max za 100kc. Cenu rocniho kuponu bych klidne o neco zvysil. A i tak to bude silne nevyhodne.
a proč z rovna 100? a proč ne zrovna 120 ? .)
Protože se mu to bude dobře pamatovat. 30 % obyvatel má IQ do 90 bodů.
Největší blbost je že to jsou jednodenní a ne 24hodinové.
Takže na jízdu 1hodinu před půlnocí a 1hodinu po půlnoci si člověk musí koupit dvě jednodenní.
Jestli vám těch 70 korun přijde moc za ty týdenní navíc, tak možné jezdete autobusem/vlakem
Desetidenní? Týdenní nemáme 🙂
Chápu Vás, ale takto je to hlavně z pohledu vývoje, údržby systému atd. jednoznačně jednoduší.
blbost, od tý doby co jsou dálniční známky elektronický se to dá platnost řešit na sekundy. Jestli se platnost ověřuje proti datumu nebo datum+čas je v digitálnim systému úplně jedno
Ne, v takovém případě si logicky nekoupíte dvě jednodenní, ale jednu desetidenní a vyjde vás to levněji. Ale s tou 24h platností máte samozřejmě pravdu. A ne že by to nešlo udělat. Prostě při koupi nastavím, aby platnost začala třeba ve 22h a bude tedy platit do 21.59 dalšího dne. Když to umí dopravní podniky s jízdenkama na MHD, není důvpd, proč by to neměl zvládnout státní moloch. I když…
Není problém při koupi nastavit čas pro platnost 24 hodinového kuponu. Je problém jak by systém ověřoval jeho platnost. Jak často by se měl aktualizovat atd. Prostě je to technický hodně náročné, možná nemožné.
Jakože system to umí s přesností na den, ale ne minuty? Tak blbý systém bych možná mohl čekat u naší digitalizace 😀
No, po zakoupeni plati ihned, takze to stejne musi umoznovat online synchronizaci. Nastaveni konce platnosti uz je mnohem mensi problem.
Je zajímavé, že kdyby takhle nahlas přemýšlel jiný monopolista o dopadech regulace, tak by ho ukamenovali.
Přesnější vyjádření toho, co se stalo je, že stát nemůže v až takové míře zneužívat svůj monopol na cenotvorbu dálničních známek, a to je dobře.
Ještě lepší by bylo výkonové mýto, ale mluvit o výkonovém mýtu je totéž jako mluvit o konverzi na střídavinu před 20 lety…
Nějaký úředník asi nemá kritické myšlení… Se mi zdá… Možná by ho měli vyhodit… 😁😁
To s tou kanibalizací je pěkný blábol. Těžko mohl někdo předpokládat že jednodenní známky půjdou čistě do plusu a na ostatních druzích známek se to nijak neprojeví…
Proč blábol? Prostě je tomu tak. Počty jednodenních narůstají na úkor jiných, jejichž počty o to klesají. Jestli se to nazve kanibalizací nebo rozepíše do několika slov je přeci jedno? Ale kopnout si do autora článku je prostě příjemné, že?
Pokud do někoho kopu, tak do citátu nějakého mluvčího. Autor je tu pouze prostředníkem, milé Pako…
Tahle informace ale není v citátu, ale je uvozena „z tabulek vyplývá …“ Takže šít do autora je v tomhle případě asi fér.
Blábol je to hlavně proto, že to z ukázaných dat nijak nevyplývá, a naopak, data umožňují jinou, podle mě pravděpodobnější, interpretaci. Když se na tu tabulku podíváte podrobně, zjistíte, že 10d+1d je prakticky stejně, co loni 10d (v létě jich bylo asi o 20 % víc). Abyste přírůstek v těchto krátkodobých známkách mohl vysvětlit kanibalizací jiných známek, musely by to být _roční_ (protože měsíční neklesly) a to tak, že za každou roční lidé koupili asi 1,2 denní. V takovém případě ale nechápu, proč si dříve nekoupili desetidenní, což by se přece muselo vyplatit proti roční. Co ale pan autor úplně… Číst vice »
Souhlas. 1denní známka je produkt, který najde širší uplatnění napříč uživateli, ale bez analýzy, kolik lidí by si jinak koupilo jiné verze a z jakého důvodu, se to nedá podat jako kanibalizace. Oproti 10denní která tu byla i dříve to zase o tolik výhodné není, takže vybalancováno to nějak je.
Podle mě hlavním důvodem poklesu tržeb je to že si lidi lidi koupili svoje roční známky v předstihu ještě během března se začátkem platnosti až od konce dubna za původní cenu 1500 Kč (vyplatilo se to i třeba když měli platnou známku do června), je to krásně vidět v tabulce zejména v dubnu a květnu kdy je strašně málo prodaných ročních známek a postupně to dále roste, obzvlášť v porovnání s rokem 2023… Dalším důvodem bude i snížení ceny krátkodobých známek v poměru k roční, jednoduše se už více lidem může vyplatit více krátkodobých než jedna roční, dříve za cenu… Číst vice »
Mě končila známka v červnu a taky se mi vyplatilo si ji koupit v březnu s odloženou platností
Souhlas.
Velmi rád bych viděl tu tabulku od už začátku roku. To by ty další měsíce dalo nejspíš do trochu jiného světla. Takto mi to přijde vyloženě jako vytržené z kontextu.
To je fakt o vtip roku, když se zavaděla elektronická známka, tak jsem se ptal proč není i jednodenní a MD odpovědělo, že by o něnebyl zájem. Pokud mají takto „přesné“ informace o všem, tak nás Bože ochraňuj. :-D:-D:-D
Spíš tak odpověděli proto, aby to nemuseli dál řešit. I když iluze o přesnosti informací bych si nedělal.
Jako, že schválně zveřejnili dezinformaci? To bych se neodvážil je z toho podezřívat.
Nebyl zájem, nikdo je nekupoval, prodej za rok 0. Jo oni ještě neexistovaly, to nevadí prostě nebyl zájem.
Přesně, dokud člověk neměl oheň, nebyl zájem o pečené maso. 😀
Spis, kdyz jsou vsude “mytne brany‘, ktere kontroluji spz, tak proc nemuzeme mit platbu za ujety km? Pak by to bylo ferove teprve. Cena za jeden km se klidne muze navrhnout tak, aby stat o penize z trzeb neprichazel, ale alespon bude rovnost mezi motoristy.
To také hlava nebere, udělám si účet a buď bych tam měl předplacené km, nebo bych dostával fakturu. V dnešní době mít takto zkostnatělý systém je prostě středověk.
Tak „mýtné brány“ rozhodně nejsou všude, takhle by musely být na všech nájezdech a exitech. Plus spousta těch co teď stojí se používají pro jiné účely/technologie.
Osobně bych byl taky pro výkonové zpoplatnění pro všechny, ale rozhodně to není něco, co se dá spustit lusknutím prstu nebo v nejbližší době. A za řádově větší náklady než současný systém.
Raději bych tady nerozmazával, proč tady máme zastaralý systém mýtných bran.
Ten systém už je využíván jinak než na výběr mýta. Byl instalován nový, který ty brány všechny nepotřebuje….
Ten pokles výnosů z dálničních známek (loni 2,463 mld. Kč na letošní 2,318 mld. Kč), kromě možného poklesu počtu uživatelů, může znamenat i to, že o část této hodnoty kupci do loňska dostupných dálničních známek přepláceli, aniž by zaplacenou službu reálně chtěli využít. Jinými slovy, zavedením jednodenní dálniční známky se zastavilo okrádání plátců, zájemců o jednorázový tranzit (např. z PL do A), kteří měli na výběr buď po dálnci nejet, nebo si na pár hodin jízdy koupit známku desetidenní.
Myslím, že podobný „podnikatelský efekt“ se v minulosti projevoval i u krátkého dálničního tranzitu přes Slovinsko, na dovolené do chorvatských letovisek.
největší propad ve srovnání udělalo to že si lidi svoje roční koupili v předstihu na konci března za staré ceny ikdyž jim končila platnost dosavadní známky třeba až v červnu…
Ten argument kanibalizací je zase přehnaný. Jestliže v řadě měsíců poklesl prodej všech kusů dálničních známek, tak to znamená menší poptávku po využití dálnic obecně. Existence jednodenních známek totiž počet prodaných kusů známek naopak zvyšuje. Ano, někteří lidé si místo 10denní koupili 1denní, a stát přišel o celých 70 korun. Pár lidí si zase koupilo 1denní v situaci, kdy by si ji dřív nekoupili. Celkově na tom zavedení stát finančně prodělal jen dost málo, ale za rozumnou další možost pro řidiče. Důvod snížení prodeje známek bude spíš v jejich zdražení, resp. v „předzásobení se“ (spousta lidí si koupila celoročn známku… Číst vice »