Nové hlavní nádraží v Brně má začít fungovat v roce 2034, odhad na celý uzel je 50 miliard

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město Brno

Stát uzavřel s krajem a městem memorandum o spolupráci na proměně železničního uzlu Brno, prověřovat se bude i diametr.

Práce na přestavbě železničního uzlu Brno by mohly začít v roce 2028 a potrvají šest let. Projekt, který zahrnuje přesun brněnského hlavního nádraží, vznik nového přestupního terminálu v Černovicích a modernizaci tratí na území města, má stát až 50 miliard korun.

Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy, které spolu se Správou železnic a Státním fondem dopravní infrastruktury uzavřelo s Jihomoravským krajem a městem Brnem „memorandum o spolupráci při přípravě i realizaci přestavby celého brněnského železničního uzlu“.

Základní součástí celého plánu je přestěhování hlavního nádraží k řece Svratce do oblasti dnešního dolního nádraží. Takzvanou variantu Řeka schválil v minulosti kraj i město. Ke stavbě nového nádraží má Správa železnic pravomocné územní rozhodnutí. Záměr projektu ale ještě musí schválit ministerstvo dopravy, což se očekává v závěru letošního roku.

„Na nové nádraží čekáme až příliš dlouho. Jsem rád, že v přípravě celého projektu došlo k posunu a vypadá to, že se skutečně za pár let začne stavět,“ uvedl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich. Nádraží se bude stavět podle návrhu nizozemského týmu architektů Benthem Crouwel Architects a West 8, který vyhrál architektonickou soutěž. „Zároveň už začali architekti společně s dalšími odborníky pracovat na podrobné studii řešení celého území hlavního nádraží a jeho blízkého okolí,“ dodal primátorka města Markéta Vaňková.

Signatáři memoranda se vedle spolupráce na přípravě zavázali i k prověření záměru takzvaného severo-jižního kolejového diametru. Podoba nové železnice napříč Brnem se řeší dlouhá léta, studie proveditelnosti by měla vydat své výsledky ještě letos (dle slibu z loňského roku v prvním pololetí).

Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyňka Hořelici jsou v rozpočtu fondu pro letošek připraveny potřebné peníze na plynulou přípravu přestavby uzlu. „Věřím, že i v dalších letech bude v našem rozpočtu dostatek finančních prostředků na přípravu a realizaci tohoto projektu,“ dodal Hořelica.

Tagy Brno hlavní nádraží uzel Brno Železniční uzel Brno ŽUB
152 komentářů