Nové fotky i argumenty: Praha odpovídá na nejčastější kritiku Šťastného Hlaváku
Vizualizace návrhu Šťastný Hlavák. Zdroj: IPR
Šest nejčastějších otázek a odpovědí. Proč pražští plánovači stojí za vítězným návrhem soutěže.
Jak máme věřit této slohové práci investora, plné apologetiky a zoufalé snahy záměr prosadit. Takové zoufalství tady ještě nepamatuji. Na jednom obrázku vizualizace je opět červený strop, dokonce červený strop, a opět ta nevkusná pruhovaná podlaha, doufám jen že není míněná ta špinavá současná. To jsou ale dětské chyby, kterých by se architekti vůbec neměli dopouštět. Podlaha nemůže být pruhované, ale světlá, bílá, vyskládaná z bílých velkých dlaždic, strop bílý(světlý), sloupy bílé, samozřejmě do toho (např.do podlahy) lze sofistikovaně vetknout menšinově nějaké výrazné barevné pruhy (hlavně ne červené) o velikosti třeba 3% celkové plochy. Prostě na tom snímku je vidět,… Číst vice »
Vidím to stejně jako s Tančícím domem nebo se stavbou od Zahy Hadid – než se to postaví, bude se na to nadávat. Jakmile bude postaveno, za čtrnáct dní bude po kritice. Tak proč tolik povyku, že…💁🏻♂️
Proč? Protože po postavení žádný povyk už nemá smysl.
Tančící dům se mi moc nelíbí, nemám rád dekor, chci čisté funkční linie.
A Masaryčka? Teprve „řev“ donutil investora+autory zmenšit rozměry do pražského měřítka.
ono spíš stačí, aby se to srozumitelně vysvětlilo.
Nesrovnávejte nesrovnatelné. Tady se jedná o 20 x větší stavbu, vstup do Prahy. Stavbu Zahy Hadid nikdo nekritizoval, byla přijata bez problému, už jen proto že zakryla nepovedenou stavbu po druhé straně ulice. A má nádherné interiéry, se kterými veřejnost bohužel nebyla seznámena předem.
To nejsou zadny fotky, to je jen normalni marketingovej podvod na urovni „Kocky by kupovaly Whiskas“. Prechod pres magistralu je na I. P. Pavlova. To je realnej existujici priklad jak to ve skutecnosti vypada, tam muzete poridit fotku. Lide korzujici pred Fantovou budovou? Odkud a kam proboha? Krasnej pohled od Opletalovy ulice… Uz jste na Praze 1 vysvetlili, ze se tam zrusi parkoviste? Pohazeny kola a kolobezky jsou kde? Nenechte se oblbovat omalovankama a jedte se radsi podivat treba na Cerny Most jestli chcete nasat atmosferu Stastnyho Hlavaku. Nejde o to, ze se mi soucasnej hlavak tak moc libi a… Číst vice »
Jojo.. přesně tak to je. Širokou veřejnost nalákat na podvodné fotky, většinová veřejnost tohle prostě neřeší a uvěří jim. A investoři a stavební firmy si namastěj kapsy a budou velice spokojeny.
Česká realita po stavbě ale bude tak trochu jiná. A do toho se to za pár let začne rozpadat.
Stavebni firmy bych do toho netahal. Ty jsou tu od toho, aby postavily co si zadavatel poruci. Rady si namastej kapsy i na smysluplnejch projektech.
Nejvíc se mi líbí studie, jak prší a zásadně kolmo dolů. Počítám, že AI nebo kdo to čmáral, ještě neviděl moderní vysoké přístřešky, která už byly postaveny. A jak to pod nimi v dešti a sněžení vypadá.
Další vizualizace 16/17 s magistrálou a svištícími auty a zároveň s přecházejícími davy – hezké. : – )
Ten Arab nebo kdo to je v dolním pravém rohu asi odkazuje na právě podepsanou dohodu o migraci a dává na vědomí, kdo bude pod pergolou přebývat místo dnešních šervůďáků.
No ale ten dvojitý přechod před Muzeem už celkem funguje. Uměl bych si představit něco podobného před Fantovou kavárnou.
Před muzeem je jenom jeden směr magistrály
Chápu, ale i tady by mohl být dvojítý přechod, dost široký, přes oba směry. To by teprve zpřístupnilo Fantovu kavárnu a propojilo ji.
A to na tom něco mění? Navíc magistrála v dnešní podobě tam snad také nebude věčně.
Pečlivé vysvětlení, ale je to marné, je to marné, je to marné. Dezoláti potřebují na něco nadávat.
Myslím, že dezolát nejsem, ale jsem stran staveb konzervativní – a moc mne tento text nepřesvědčuje. Proč? Protože jsem ze své profese zvyklý dokazovat – tento text je konstatuje, ale nijak nedokazuje, že jiná řešení byla horší. Je to možné, ale posoudit to nemohu, neb nemám analýzy ostatních projektů.
A nějak jsem nepochopil, v čem spočívá zlepšení orientace, když odstraníme nynější prosklené dveře. Copak bude vlez do metra nápadnější jinak než lze učinit nyní?
A jsem zvědav, jak bude SŽ úspěšná v uveřejňování nástupišť v dostatečném předstihu, abych stačil zaplatit a dojít na 7. perón. 10 minut je prostě málo.
Orientace se zlepší tím, že ty vstupy do metra budou vidět. Dnes z venku prakticky vidět nejsou – brání tomu ta prosklená stěna.
Uveřejňování nástupišť se stavbou odbavovací haly nijak nesouvisí.
On po vás ale nikdo nechce, abyste to posuzoval. To už udělala výběrová komise, která měla pro posouzení řádově lepší předpoklady, než máte vy.
Takže byste nejraděj zakázal diskuzi ??? Váš příspěvek je docela arogantní. Vůbec nejsem přesvědčený, že v komisi byli lidé, kteří transparentně hodnotili. Už jsem pár takových komisí zažil, a nevěřil byte průběhu.
Nevyšel žádný článek článek, ve kterém by bylo uvedeno složení komise s podrobným profesionálním potenciálem členů komise, resp. jejich vlastními stavbami, nebo představitelů špičky architektonické kritiky, jako je např. arch. Lukeš. Víte ono je spíše ticho v téhle věci, kdežto, já bych měl představu, že pokud by taková komise narvaná předními odborníky, tak oni sami by k tomu věnovali médiím své postřehy, ale to se neděje.
Asi to není snadné, ale novinář by zřejmě neměl být jen „Hlásnou troubou“ někoho jiného. Ani IPRu, ani památkářů. V bodě 3. Co památková ochrana? se uvádí něco zhola jiného než v článku https://zdopravy.cz/dokument-pamatkari-odmitaji-ze-by-ochrana-odbavovaci-haly-hlavniho-nadrazi-bylo-ucelove-186496/ Opravdu nám Zdopravy.cz nemůže dát k věci víc než jen dvě protichůdná tvrzení?
V čem přesně se ty informace v bodě 3 a v odkazovaném článku liší?
Opakovat můj názor furt dokola nebudu, ani toto vysvětlení mě nepřesvědčilo. Nepotřebuju nádraží beze stěn a dveří, abych tam trefil.
Podle meho nazoru je ten prostor navrzen jako neprijemny umyslne, zvlast co se tyce teploty a vetru. Na velkych nadrazich je vsude (i ve svete) videt tendence, aby lidi na nadrazi moc neprekazeli, prisli a nastoupili do vlaku a odjeli. Totez na letistich kde vam ted bezne prodavaji sibenicni pripoje mezi lety ktere skoro nejdou stihnout. Specialne na velkych nadrazich je toto dano snahou vytlacovat bezdomovce nebo pripadne tabory uprchliku, kteri prijeli vlakem. Uz v soucasne podobe Hlavaku tam v postate neni kde si sednout (!) krome kavaren, hospod (taky preplnenych) nebo malych cekaren dopravcu (a tu ma snad jen… Číst vice »
No ale těm bezdomovcům by to mohlo trochu znepříjemnit život. A trochu zpříjemnit všem ostatním, kteří tím venkovním prostorem musí nějak prokličkovat ke dvěřím, nadechnout se a proběhnout uličkou mezi kuřáky dovnitř.
Bezdomovci do haly nesmí. Ale pod přístřešek by naopak mohli. Z otevřeného prostranství je člověk těžko vyžene. Pro ně by to bylo naopak zlepšení.
Co přesně by podle vás bezdomovcům bránilo do haly vstoupit? Nejsou to lidi?
Ještě by se to zachování dalo uhrát na zákon, který ve středověku zavedl Karel IV. – v jeho Novém Městě Pražském bylo zakázáno stavět dřevené budovy. Vše muselo být minimálně z kamene. Zřejmě z důvodu požárů – i toto nové dřevěné by shořelo během jedné hodiny….
Když může dodnes platit Karlův zákon přikazují zajištění splavnosti řek, pokud je do nich umístěna překážka, pak může platit i zákaz dřevených staveb.
Nechci vám to brát, ale žádný z těch zákonů dávno není součástí právního řádu ČR. A za Karla úplně neexistovaly impregnace a polymerové povrchy, které dřevo lépe konzervují proti vlhkosti a znemožňují hoření. Jinak by dneska nemohly být restaurovány třeba historické železniční vozy kvůli protipožárním normám.
Brutalistickou obludu nahradit ještě větší, dřevěnou obludou. Byli ti odborníci někdy na nádraží? Nebo je cestující vůbec nezajímají ? Současné nádraží funguje, o Novém Hlaváku pochybuji, že bude fungovat aspoň takto. A kvůli absenci míst k sezení, zatékání nebo bezdomovcům s parku opravdu není potřeba cokoliv bourat….
„dřevo slouží jako izolační vrstva, která chrání ocelový profil uvnitř před požárem“
To bude asi nějaké speciální nehořlavé dřevo, že? (facepalm)
Nevypadá to tak ale dřevo má požární odolnost, nevím tedy jak v tloušťce toho obkladu, možná to budou pořádné fošny (prostě nějakou dobu na povrchu uhelnatí a dál ok), spíš si říkám jak to dřevo bude za pár let vypadat (uv, déšť, psí moč, rozlitá piva), dnešní hala má povrchy ze žuly, tak to už nikdo nepostaví (drahé)
Existují nátěry, které se aplikují na dřevo, kde je potřeba určitá požární odolnost.
Takhle napsane je to zavadejici, ale z hlediska PBŘ uplne legitimni prvek, ktery dokaze zvysit tridu odolnosti konstrukce.
Líbí se mi, jak jste svůj vlastní příspěvek zároveň posledním slovem v závorce výstižně ohodnotil.
Jak je to s těmi patkami sloupů dolů do metra?
Provrtají se skrz strop metra a budou stát hezky na peroně metra. Krásně je to vidět na jednom ze zveřejněných podélných průřezů.
Uplna hovadina, jen na tomhle by se kritici mohli pravoplatne tocit. Takhle se zkratka funkcni architektura nedela.
Tohle ano. Zabetonovat kolejiště bytovkama rozhodně ne
To je ta samá demagogie, jako když za Béma protlačili Opencard. Spousta oslavných článků, jak to Pražané přijali s nadšením, kolik lidí si ji už pořídilo… jenže zapomněli dodat, že zrušili roční papírové kupóny, takže kdo chtěl roční, musel si ji pořídit.
Každá garnitura, když vyroste moc vysoko, má potřebu za sebou nechat pomník. Komunisti nám tu nechali magistrálu, Bém Blanku, tihle se zhlédli v pergole…
Děkuji Bémovi, že nám tady ten svůj pomník v podobě tunelu Blanka zanechal. Kéž by podobné pomníky zanechaly i současné garnitury.
Bém byl první kdo v Praze udělal něco pro cyklisty a prakticky poslední kdo v rozumné době něco postavil
A který každou minutu jeho politické kariéry od časů na Praze 6 bojoval (úspěšně) proti výstavbě dráhy na letiště a do Kladna.
Tahle jedna jediná žába na prameni může za to, že tato stavba nebude hotova ani v roce 2030 a to se plánuje od počátku devedesátých let!
Máte nějakého ODSáckého kmotra v rodině?!
Úroveň debaty kterou jste zde předvedl svědčí o tom, když už máte potřebuje tahat do debaty rodiny, že ve vaší rodině musí být skutečně “ veselo“ když se i něčem bavíte, děkuji za její názornou ukázku a přeji vám klidný den .
To je jak když se Spořitelna chlubila, kolik lidí už přešlo na George. No přešlo jich hodně – protože neměli na výběr.
Měli, jinou banku.
Opencard kulhala aby Lítačka mohla běžet. Bez Opencard bychom si stále museli jednou za čas vystát frontu u okýnka na papírový kupon.
Tak jsem si šňupl trochu pseudophedrinu na chřipku a hned tam tu inspirací secesí vidím! Celej Mucha!
No a kdyby klucí Dánští chtěli vidět secesní sloup či oblouk, ať se přijedou podívat k nám do Brna. V podjezdu u nádraží se pár krásně zdobených secesních litinových sloupů najde.
Stačí zajít v Praze na Masarykovo nádraží, dřevo, secese, neuzavřená hala na čekání, čistá vznosná a udržovaná konstrukce, holubi ji neničí, pejskové nečůrají na sloupy a při čekání na vlak tam zatím nikdo za posledních sto let nereklamoval , že tam táhne…
Masarykovo nádraží je neprůjezdné nádraží. Vypadá to, že ten kdo nereklamoval že tam táhne, měl rozum.
Můžete nám, prosím, pomoct pochopit, jak souvisí průvan s tím, že koleje dál nevedou?
Průvan ani sněžení nemá ani tak moc společného s kolejemi, ale s tím, co je zepředu – takové to lesklé obdélníkové od střechy až k chodníku.: https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=104009453&newest=1&yaw=1.721&fov=1.571&pitch=-0.095&x=14.4324415&y=50.0877021&z=17
Mě se to líbí…nejsem fanda zaplyvaných nádraží jako velká část zde.
Správně „zaplivaných“.
No to nevím jak se mi povedlo. Díky MOS za upozornění na opravdu hroznou hrubku. 🙏
Hnusná PERGOLA … no fůůůůůj !
1. Emoce opadly, ale stále je to pro mě jako celoživotního Pražáka neakceptovatelný nádraží. 2. Spíše to řeší Vrchlického sady a z nádraží se stane neviditelná hala pod magistrálou. 3. Je zvláštní, že jsou v médiích největší zastánci Piráti a Hlaváček. Pro širší politickou podporu bych čekal i nadšení z ODS a ANO. Spíše mám pocit, že návrh mírně ignoruje politickou realitu Prahy (zklidňování magistrály, rušení parkoviště, sociální/represivní práce před nádražím) a má náběh se stát volebním tématem. 4. jako nadšence do železnice je mi z toho trochu smutno, že to jde tímto směrem.
Ne, nelíbí se mi to.
V poho, vždyť ani nejste Pražák 💁🏻♂️
Proč pražští plánovači tak lžou? Proč je to lhaní baví. Demolice spodní části haly a nahrazení pergolou. Zredukuje vnitřní prostory téměř na 2/5 původní velikosti vnitřních prostor. A ty kousky co se přidají v horním patře u podchodů k nástupišti zvětší prostor tak že krytá část bude 3/5
Že krytá část bude mít stále 3/5 velikosti původní haly. Nic víc než lhát neumějí. Hřib prostě asi potřebuje nějaký monument aby se na něj nezapomnělo.
V čem přesně podle vás lžou? Oni nikde netvrdí, že se vnitřní prostory nezmenší – měřeno velikostí obestavěné plochy. Akorát že velikost obestavěné plochy cestující nezajímá.
Výsledek soutěže je hodný současného vedení města a jeho libtardích obyvatel. Park před nádražím spinavý, zablešený a plný pochybných existencí a fetek. Nikdo s tím za třicet let nic neudělal. Nyní ti samí tvrdí, že dřevenou pergolou se to všechno smázne a park bude plný smějících se lidiček popíjejících sojové latéčko a nabíjejících své elektrokoloběžky? Ale no tak! Budoucnost dřevěné pergoly bude asi takováto – náklady budou na dvojnásobku odhadu. Pod pergolu nebude pršet, ale foukat. Dřevo bude zaprášené, olepené sítěmi a zábranami proti holubům. Údržba a úklid nula nic. Nosné sloupy otagované, polepené kde čím a odojené od čoklů.… Číst vice »
Ale tobě ve vidlákově to může být jedno.
Návrh náhodou dokonale vystihuje dlouhodobou schopnost pražáků vládnout si nad městem. Co týden, to vyleze něco obskurního. Chceme lanovku z Podbaby nahoru… a ejhle po roce zjistíme, že by tím na Podbabě bylo více lidí, oni by tím totiž jezdili. Zakážeme v noci vjezd do centra… zrušíme zákaz… a zase ho zavedeme. Radlickou radiálu stavíme 50 let a ne a ne se pohnout dále….. atd atd. Chceme milionové město, nechceme žádné kongesce. To by fakt ani Jára Cimrman nevymyslel.
Od začátku jsem s tím neměl problém a po těchto informacích mají minimálně o jednoho fanouška více. Praha potřebuje modernizovat a vzhledem k tomu, jak tady všechno hrozně dlouho trvá, přijde mi správné u těchto návrhů pracovat se situací, jakou očekáváme za několik desítek let. Vidím to dostatečně funkční, otevřené, univerzální a jako laikovi se mi líbí i ta architektura a vůbec by mi nevadilo podobný duch šířit dále. Vtipné na tom je i to, že jsem nedávno byl na prezentaci kancelářského komplexu od světových architektů a kdyby před tím komplexem stálo tohle, perfektně by se to doplňovalo. Tam jsem… Číst vice »
No a známe nějaké řešení ze světa, kde to po několika desítkách let funguje – jak to řešení po delší době vypadá, náklady na údržbu …?
Virtuální realita ukáže novostavbu plnou světla, pozitiv a sociálních jistot …když se sždc zřejmě neumí ideálně starat o současnou halu, je toto řešení lepší? To propojení s VN apod se současnou halou nelze ? (Tramvaje před halou, ale pod střechou atp)
Jde ale taky o praktičnost a na prvním místě je to nějaký dopravní uzel. Globálně to působí tak, že „na víc, než pergolu nemáme.
Proč tam jsou zase všude opět jen pevná schodiště? Na nejvytíženějším nádraží v ČR, kde už dnes dva lidé ze tří za sebou táhnou kufr?
Protoze to vypada hezky na vizualizaci a ti mazalove co to nacmarali to nadrazi pouzivat nebudou.
Nejsou tam „zase všude jen pevná schodiště“, to není pravda.
Travelátory tam zůstanou, jen se doplní potřebné schodiště, když pospícháte na vlak tak jsou plné travelátory celkem překážka
To není pravda. Pevné schodiště je jenom to nové prostřední z haly nahoru na ulici, všechno ostatní je pohyblivé.
„Jenom“ to, co vede od metra a od tramvaje k zastavkam autobusu (na letiste, i tech dalkovych). Protoze tento system se uz v praxi osvedcil na Veleslavine.
Ve směru Holešovice se k autobusům dostanete po stávajících eskalátorech v budově, ve směru Vinohrady po pěších komunikacích z boku haly (viz vizualizace).
Ze začátku jsem byl skeptický, ale čím dál víc mi to řešení přijde zajímavé a promyšlené. Začínám tomu fandit
Mám to stejně.
Ukáže IPR i to co s tím pak plánuje udělat Penta?
Nemyslíte Masaryčku?
Ne, tady mají taky velký plány
Cituji: Dotaz, E15: „To kolejiště zabírá opravdu velkou plochu. Jak velká část by šla zastavět domy? Reakce Penta, Ing. Petr Palička: Tam jsou nyní dvě oblasti, kde by to po technické stránce připadalo v úvahu. Jedna se nachází nad rovnými kolejemi. Tam je třeba brát v potaz historické budovy nádraží, které jsou nedotknutelné, je třeba stavět v určitém odstupu, aby tyto stavby nebyly zastíněné. Druhá část, které se historicky říká White Water, se nachází u vyústění tunelů u Vinohradské třídy. To jsou dvě části, kde se dá po technické stránce stavět. Mezi nimi je prostor, kde se koleje sjíždějí dohromady,… Číst vice »
S tímhle Penta nic dělat nebude. Penta plánuje investici nad kolejištěm.
To právě myslím
Pentě pergola nepřekáží.
Je také důležité připomenout, že se nejednalo a nebude jednat o finance vynaložené Prahou. – a to je argument pro to, abychom finance vynaložené při rekonstrukci před 10 lety spláchli do záchodu?
Má to přece být udržitelné! Tak proto.
Finance vynaložené před 10 lety byly soukromé, výměnou za příjem z retailu…
Vážení, v této kauze IPR zcela selhal. IPR jako architekt Práhy má znát významné hodnoty města a má moderovat diskuzi tak, aby byl výsledek všeobecně přijatelný. Hlas památkářů byl ze strany této instituce během soutěže ignorován, naopak citelná byla podpora IPRu k nakonec zvítězivšímu návrhu. Že to jaksi neodpovádá rámci zadání, na kterém se IPR spolupodílel, je asi nepodstatné. Kozel zahradníkem.
Hlas památkářů je jasný i ke kauze Výtoňský most. Prostě se nedokážete vždy s každým domluvit, navíc v tomto případě byla nová nádražní hala na anonymní podnět prohlášena kulturní památkou až v průběhu soutěže, takže pro to důvod nebyl.
Tak je to Institut **plánování a rozvoje**, což jsou přesně dvě hodnoty, proti kterým NPÚ docela výrazně bojuje.
Proti plánování? To snad ne… Rozvoj snad také nemusí znamenat neustálé přebourávání.
Že by snad rozvojem bylo myšleno „zaseknout se navždy v minulosti“?
Pokud si vzpomínám, tak při rekonstrukci haly hl. n. před cca 10 lety, na kterých jsem se účastnil, se už tehdy naráželo na problémy s tím, že různé části haly a jejího okolí byly ve správě různých subjektů, se kterými se tehdejší investor nedomluvil na provedení stavebních prací. Proto do haly zatéká z parkoviště a proto jsou před halou na úrovni Vrchlického sadů rozmlácené chodníky. Bude teď situace jiná? A při pohledu na prezentaci se musím ptát, zda je stropní deska nad stanicí metra dimenzovaná na dodatečné zatížení sloupy nové haly. Nebo se bude probourávat a sloupy půjdou skrz ni… Číst vice »
jaká nástupiště máte prosím na mysli ?
Sloupy půjdou skrz, aspoň podle představených plánů jednotlivých pater
Stará budova je na území Prahy 2, nová hala je na území Prahy 1. To je taky zdrojem mnoha problémů a pravděpodobně se na tom do budoucna nic nezmění.
Jaké problémy máte přesně na mysli, nějaký příklad z minulosti/současnosti ? Ta hranice je tam přece “ odjakživa“ a už vůbec nemluvě o tom, že do části kolejiště Hlaváku zasahuje i Praha 3 🙂
Mám na mysli doby, kdy se Policie z Prahy 1 a Policie z Prahy 2 nemohly dohodnout, do čí kompetence co spadá a přehazovaly si problémy jak horkej brambor. Jestli ta situace přetrvává dodnes netuším. Ano, část kolejiště je součástí Prahy 3, ale té se jednak projekt, který zde diskutujeme, netýká a jednak je tam vstup cestujícím zakázán.
Čili vy momentálně hodnotíte stavbu/veřejný prostor rskrz kriminalitu jestli rozumím dobře? Dává vám to v debatě o případném vzhledu nádraží nějaký smysl? Jaký?
Dovolím se pana Jabloneckého zastat. Míním, že má na mysli spíše dopravní složku PCŘ, která se vyjadřuje k dopravě na stropní desce a Magistrále.
Při pohledu na titulní obrázek (16/16) je mi už jasné, proč zrovna Hřib za ten altán tak srdceryvně bojuje.
To žebrování pod střechou docela věrohodně připomíná náhodný shluk ryzců, lišek, nebo bedel – v meganadživotní velikosti.
No a je to špatně? Mně se ta organická architektura líbí a pěkně nenásilně zapadne do přilehlého parku, který už konecně bude jako park snad vypadat.
Já si docela dovedu představit, jak ta „organická architektura“ bude vypadat za pár měsíců, při v Česku obvyklé intenzivní péči o cokoliv.
Myslím, že většinový názor občanů vyjádří pražští holubi.
Tak třeba ti holuby jsou již v současné nádražní hale ze 70. let a na průlet jim stačí oteřené dveře. Dřevo, které je pod střechou, bude mít životnost dlouhou. To ybch se nebál a dát na něj bodce proti holůbům snad nebude problém. Když se nebude provádět údržba, tak Vám stejnak degraduje vše. Krásně je to vidět v Letňanech, kde se za doby Béma udělala stanice metra a termínál, kde je vše několiknásobně předimenzované, všechno z masivních materálů a jak to vypadá. To samé Černý most, samý beton, řeklo by se, co se může stát, a přesto je stav žalostný.
Ale ten park by mohl vypadat jako park už teď. To je stejné, že by spodní část NOH mohla sloužit pro čekání cestujících, ale neslouží, protože cedule s odjezdy vlaků jsou až před vstupy do patra. Ale nejsou chyby parku a budovy, ale jejich vybavení a údržby. Já mám tedy pocit, že celý návrh řeší propojení hlavního nádraží s parkem, ale na běžného cestujícího se příliš nemyslí… s pokud se má navýšit kapacita cestujících, tak tomu ten návrh zase až tak moc nepomáhá…
Dnešní koncepce nádraží je trochu jiná než dříve, dneska už je nádraží v podstatě jen tranzitní prostor a tam kde byly dříve budovy, jsou dnes čekárny apod. Na nádraží čekají jen něštaníci, kterým ujel vlak, má vlák zpoždění nebo čekají na přestup. Jinak lidi nádražím prochází jak nůž máslem. Ano, kapacita hlavního nádrží se bude navyšovat (VRT, mžná jednou letiště), ale otázka je, jak moc. Třeba nové podpovrchové řešení linek „S“ bude mít vlastní zastávku Opera opodál. Nyní proběhla rekonstrukce Fantovy kavárky a okolí v prvním nadzemní patře staré výplavní budovy, které bylo místem duchů a je potřeba tam znovu… Číst vice »
Jo a k těm úpravám parku. Čeká se na tramvaj.
No a ? Tramvaj úplně v klidu může jezdit parkem , když může jezdit po pěších zónach, když může jezdit ve Stromovce, když může jezdit alejemi jako u Pražského hradu . Turínu, Freiburgu či Vídni…
To ano, ale používá se to jako argument, proč se dosud s parkem nic nedělalo a nebyl ještě rekonstruován.
dik , to jsem netušil. Na druhou stranu nedávno pan Ondřej Neff ( neviditelný pes) zveřejnil nějaké staré fotky jak vypadal park před tím, než tam prskli brutalistní halu a magistrálu a mohu klidně říci, že to bylo moc pěkné a současný stav byl opravdu velkým krokem zpět…
Takhle by to mělo být, že cestující procházejí nádražím jak nůž máslem. Jenže ne v Praze na hlaváku. Tam i cestující, kteří jezdí pravidelně denně S linkami hrají loterii se Správou železnic, na které nástupiště bude zrovna dnes přistaven jejich vlak. Jinak máte pravdu, cestující S linek by měli jen projít, koupit si cestou kafe, vodu, sendvič a pokračovat na nástupiště, ze kterého pravidelně odjíždí jejich vlak. Jiná situace je u dálkových cestujících, kteří přijdou na nádraží třeba o půl hodiny dříve, chtějí se posadit, dojít si něco koupit a čekaji. Ti se ale s kufrem nepotáhnou do patra do… Číst vice »
Kdo by čekal na vlak stovky metrů od nástupiště? Tabule si dnes kazdej může načíst v mobilu.
Každej ne!
To myslite jako ze stavbou pergoly z Sherwoodu zazrakem zmizi smazky a bezdomovci?
😂😂😄
Stále mi nejsou jasné dvě věci. K čemu schodiště, které povede k magistrále? Jestliže kvůli výhledu na historickou Fantovu budovu, proč ji nové zastřešení zakryje? A proč tak velký otevřený prostor, když cestující touží minimálně po třetinu roku, aby byl v suchu a alespoň trochu v teple?
Před magistrálou jsou autobusové zastávky a bude tam stanoviště taxi, dnešní přístup je tragický. Otevřený prostor protože je to prostor tranzitní, přibude výstup z metra S a metra D, takže tam nikdo čekat nebude, jako třeba nikdo nečeká v přestupním koridoru v metru na Florenci
Metra S a D budou zahloubena pod úrovní metra C, přestupy budou většinou pod zemí a nemá asi moc význam pro ně dělat obrovský tranzitní prostor před budovou.
Jelikož se cestující nějak musejí dostat z metra C, D a S na vlak, z vlaku na tramvaj a z tramvaje do metra tak to podle mě smysl má
Pokud se z hlubin metra D a S neudělají eskalátory přímo do nádražní budovy a na metro C, ale budeme hnát cestující pod pergolu a pak až do odbavovací haly nebo do metra, tak je to promarněná příležitost. Pokud jde o přestup z tramvaje, nedělal bych si iluze, že by před hlavákem mohly jezdit víc než 3, max. 4 linky, protože potom by to nezvládaly tratě v okolí, takže to takový tranzit také nebude.
Za mě nádhera. Pojďme do toho! Praha zase o trochu povyroste v očích místních i turistů, a to je potřeba.
Stejně jako je dnes velmi obdivovaná budova na Masaryčce z pera ateliéru Zahy Hadid architects.
Zrovna tahle kancelarska budova na Masarycce nema s nadrazim skoro nic spolecneho. Snad jen to ze stoji vedle nej. uvidime jak a jestli vubec dopadne premosteni nastupist
IPR nijak veřejnosti neozřejmil to klíčové co provází nálady a výlevy k danému tématu: 1.) „vejdou se čekající cestující do tepla“, očekával bych stručnou rozvahu v číslech o předpokládaných proudech cestujících versus kapacita uzavřené části a vizualizaci bych zaměřil na tuto oblast v detailu, konstatování, že to bude lepší než pár dnešních laviček je o ničem 2.) způsob běžné údržby takové konstrukce, bohužel máloco umíme udržovat a toto bude na údržbu hodně náročné, 3.) ochrana před ptactvem, které bude veřejnost kálet na hlavu, taková plocha je logicky bude přitahovat 4.) chybí detailnější schéma toků cestujících tram – metro – vlak,… Číst vice »
Souhlas. Návrh propojuje město s nádražím, ale neříká, proč by měl obyvatel města na nádraží jít, pokud nebude chtít cestovat? Co tam najde? Retailové plochy se přesouvají do boků, ale plocha pro retail se nijak nemění. O něco se zvětší plocha pro cestující, ale zase budou nahnáni do stejných míst před podchody, kde budou nacpaní čekat na vlak. Za mne promarněná šance…
Popravdě proč by tam měli lidé chodit na nádraží když ne kvůli tomu, že se chtějí někam přepravit ? Viděl jsem ve světě spoustu krásných nádraží ale nikde jsem nezaznamenal, že by tam lidé chodili jen tak 🙂
Tak někde jdou třeba nakoupit, protože je součástí nádraží nákupní galerie. Když pojedu domů z centra a budu vědět, že si na nádraží nakoupím, tak je šance, že tam zajdu a potom sednu na tramvaj, metro, vlak a pojedu domů, ale s tím návrh Šťastného hlaváku moc nepočítá. Že by si šel z centra někdo jen tak sednout na nádraží do Fantovy kavárny je podle mne celkem nereálná úvaha. Takže propojení nádraží s městem je pěkná myšlenka, ale asi celkem nereálná.
Tak tak.
V prvním případě si nakoupím co nejblíž domova, abych ty tašky netahal daleko.
Druhý případ – ta kavárna pod dálnicí namísto parkoviště – mi přijde úplně mimo. neznám důvod, proč bych měl jít na kafe tak daleko do míst, kde nic není…
1) a 4) Studie toků cestujících je součástí návrhu. Pár vizualizací je v PDF návrhu na str. 8 dole.
2) a 3) Střešní konstrukce je vymyšlená tak, aby se co nejjednodušeji udržovala a i na holuby se myslelo, viz str. 10.
5) Komerčních ploch bude víc, ale nebudou na místě, kde překáží. viz otázka 7. Vytápěný objem bude menší, tedy znatelná úspora energií.
k fotografii c.16
kolik lidi vyleze prumerne za den nahoru na tu terasu k magistrale?
Maximálně tolik, kolik jich dnes projde Fantovo budovou. Na magistrále bude Hřib šťastný, protože se přijme „opatření ke zklidnění dopravy“, kterou tam kolony dnes klidní samy od sebe.
Zažil jste prosím někdy když odtamtud jezdila náhradní doprava za metro ? Ta cesta nahoru od metra byla doslova bludiště. Navíc je slušná šance, že tam budou stavět autobusy .Nemluvě o tom že se můžete zeptat i obráceně, kolik lidí z horní terasy sejde směr metro, park nebo hala ?
> Navíc je slušná šance, že tam budou stavět autobusy
Jako že bychom tam přivedli další povrchovou silniční dopravu? Dopravu v centru je potřeba zklidnit!
95 procent dopravní kapacity v tomto prostoru tvoří osobní auta obsazená většinou jedním člověkem, na druhou stranu, bus, trolejbus či dokonce tramvaj na stejné trase by tu dopravu opravdu zklidnily , v tom s vámi souhlasím. Výstavbou magistrály jsme v centru přišli o jedno nádraží, přímé několikaminutové tramvajové spojení Vinohrady centrum města a s chodců udělali buď krtky nebo štvanou zvěř kterým svítí přechod přes magistrálu pár vteřin…
Nekritizujme a stavme hned, jinak se nikam nepohneme.
Ano ovšem, jenže takovejhlema stavbama se posuneme akorat do větší pr..ele než jsme ve které jsme teď(zdravím z Brna)
A máme za co? Bourat a stavět?
Jen pohled na první „obrázek“: Rozdílná četnost podpěrných sloupů na straně magistrály / Fantovy budovy a na opačné straně nad plánovnou tramvajovou tratí / u parku. Absolutní nepoměr zvláště k očekávanému namáhání (nesené „střešní ploše“). Mě to teda „okometricky“ přijde jako takto nepostavitelné a nebo minimálně ne snadno / rozumně a nebo s nějakými dost viditelnými úpravami.
Chtěl bych tímto poprosit někoho zkušeného o vyjádření alespoň jeho názoru. Děkuji.
První max. druhé co bych totiž řešil je, zda je to vůbec postavitelné a případně za jakých podmínek či odhadovaných nákladů.
Zrovna v tomto bych jim věřil, že to postavitelné je. Přeci jen za tím vítězným studiem je už spousta úspěšně realizovaných návrhů. Mně ale spíš vrtá hlavou, jak bude vypadat údržba té dřevěné konstrukce (v našich podmínkách spíš neúdržba) a jak to bude vypadat třeba za 15 – 20 let…
Postavitelné je leccos. 😏 Zběžně jsem prošel jejich projekty, tak nějak všechny „v pohodě“, až na jeden, který se tomuto blíží tou střechou (ale jen „myšlenkou“) – TRDO. To neplatil „erár“ a zatim to zjevně stojí. 😐🤞
Do článku byly doplněny další body a tam najdete odpovědi.
Může mi někdo vysvětlit, co jsou ty betonové bunkry vlevo na fotce č.4?
Tipl bych, že redesign stávajících výdechů https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=70227373&newest=1&yaw=1.506&fov=1.257&pitch=-0.159&x=14.4328170&y=50.0826532&z=20&base=ophoto
Prosím IPR, tedy složku Hl. města Prahy o odpověď na otázku č. 7:
Kdy a za kolik si od státu Hlavní město Praha odkoupí zastávku Praha-Hlavní nádraží (vyjma kolejiště a podchodu pod kolejištěm) tj. včetně Fantovky a vedlejší budovy bývalé Pošty?
Zázemí pro trať pro firmu SŽ předpokládám vznikne v budově ČD umístěné směrem Libeň u vjezdu na Žižkov (tam, kde auta najíždění na autovagony).
Neboť kdo poroučí, ten musí platit, což ví každý kdo kdy něco nakupoval.
Mě by spíš zajímala údržba té konstrukce. Údržba čehokoliv je v Čé eR problém a mám dost obavu, jak ta členitá konstrukce střechy bude vypadat během pouhých několika měsíců v ultraprašném prostředí (magistrála vedle)…
zajděte si na nedalekou Masaryčku , přijde vám tamní secesní konstrukce „haly“ doplněná o moderní dřevěné prvky po více než 10 letech funkce nějak zaprášená ? To se tam ted navíc několik let stavělo hned vedle …
Nepřijde. Ale ta dvorana má ze dvou stran barák, zepředu zasklení a není to vedle autostrády. Ten hlavák bych spíš srovnal se zastřešením autobusáku Zvonařka v Brně, a tam je to teda echt šmucik…
no zatím na Masaryčku jezdí a těsně vedle zastřešení i diesel vlaky ai ta magistrála je doslova pár metrů, koukněte se někdy od cedule vlaků víc dopředu a normálně uvidíte , několik metrů výše než je zastřešení, hranu magistrály . Hrana probíhá jen několik metrů za konci nástupišť. Pohled z magistrály přikládám https://mapy.cz/s/fekegupebe
Ta magistrála je cca 270 m daleko, měřeno na mapy.cz. U toho hlaváku to bude cca 20 m. A problém nevidím ani tak v exhalacích, jako vyloženě v prašnosti. Tohle je opravdu spíš jako ta brněnská Zvonařka, než MasNa….pokud se mýlím, bude to jedině dobře…
Tak se tam běžte kouknout na peron , je to takové úzké údolí pod magistrálou , vše co z ní odletí padá dolů, navíc po té , co tam postavili ty nové budovy u Hybernské a ulice Na Florenci je to v podstatě kaňon / násypka pro prach pod magistrálou . No nic , vy tvrdíte , že tam není prach kvůli tomu, že tam není magistrála, já tvrdím, že tam není prach protože se i to starají a není to takový problém jak si myslíte. Navíc ani ti populární holoubci to tam nepodělali
Viz článek odpověď číslo 13. Ale človek znalý Kotasovin se samozřejmě má na pozoru. Pokud vás zajímají podrobnosti, podívejte se na str. 10 tady (https://novyhlavak.com/wp-content/uploads/2023/11/1-Henning-Larsen-Architects-DK-Ramboll-DK_compressed.pdf). Henning Larsen Architects opravdu nejsou idioti ani amatéři.
Videl jswm podobny konstrukce v Nemecki na odpocivadlech vedle dalnice. A vypadaly i po mnoha letech pekne.
Navrhuji rovnou i přejmenovat na Praha – Estação do Oriente.
https://www.viajecomigo.com/wp-content/uploads/2015/10/Esta%C3%A7%C3%A3o-do-Oriente-Lisboa-%C2%A9-Viaje-Comigo1.jpg
Naprosto rozumím tomu, že se ten návrh někomu nelíbí. Ale argument o čekání na mrazech fakt nepoužívejte.
Vytápěné prostory budou dostatečné (ale nebudeme zbytečně vytápět vysoký strop nad knihkupectvím), rozšíří se podlahová plocha v horní části, přibudou čekárny a lidi nebudou muset sedět kolem sloupů/výtahů do metra, to je fakt nedůstojné – komfort pro čekání se značně zvýší. Ve 3/4 roku bude možné pohodlně čekat i ve stínu/krytý před deštěm pod pergolou, když tam někdo bude trávit delší dobu.
Kdo bude „čekat na mrazech“, tak tam bude čekat jen proto, že sám chce.
Takže až bude mrznout a budu večer čekat na metro, tak se mám jít schovat do nádražní čekárny a pak si hlídat, kdy mi to jede?
Jo, v metru totiž běžně hrozně mrzne. A s těmi intervaly bude čekat kolik? Není to třeba 8 minut, neee, vy se tam určitě budete ostentativně klepat alespoň dvě hodiny. Co naplat, že tam zima nebude, protože v metru prostě není.
V metru „prostě není“ zima a netáhne tam, i když tam je otevřené schodiště přímo na nástupiště? A předpokládám, že tam také „prostě“ nebudou létat a srát holubi, protože někdo tak direktivně rozhodl. Tak určitě. Teď tam zima není, protože hala hlavního nádraží slouží jako vestibul. Téměř žádné stanice nejsou otevřené ven. Ty, které jsou (Střížkov), tam na nástupišti zima je. Dá se to těch 10 minut vydržet? Ale jistě, že dá. Ale když už se staví něco nového za tolik peněz, je v pořádku, že komfort pro cestující bude nižší než předtím?
Na Budejovické, na Kačerově , na Hájích na Opatově to máte s mrazem jak ?
Průvan jak sviňa. Naprosto nechutné po celý rok a pak zvláště právě za mrazu. Na HN je nyní pohoda díky vyústění přístupů do haly. A o tu přijdeme.
Na Roztylech to taky solidně fouká.
V životě jsem nezažil, aby třeba na Budějovické ve stanici metra na nástupišti mrzlo 🙂 Navíc jaká je nejdelší doba, kterou očekáváte, že tam někdy můžete stát ? ( napovím interval metra) .
Tam je někde výstup přímo na ulici? Možná tak Opatov, kde už nahoře profukuje. Vše ostatní má alespoň malý vestibul a/nebo je to v dolíku.
Hlavák je v podstatě také ďolík 🙂 navíc bude zastřešený , vestibul na Budějovické, což je mimochodem lokální vídrholec kde fouká pořád , je prosím pěkně co ? jsou tam dvě takové budky kterými táhne o106 pořád …
Byl jste někdy na hlaváku v metru? Protože ta stanice je hned pod krátkými schodami. Tedy skoro jako byste stál venku…
Vy asi ne. Je tam pohoda oproti průvanovým stanicím s výstupem ven nebo s trvale otevřenými dveřmi.
Chápete rozdíl 2 druhů metra, mezi hl. nádražím a nám. Míru? Samozřejmě se ochladí tím průvanem z pergoly. A co holubi, ty milujete. Naštěstí tahle otevřená podoba se nepostaví, památkáři nebudou souhlasit.
Nejdelší interval metra je 10 minut, za tu dobu určitě nezmrznete. Navíc v metru rozhodně nebude stejná teplota jako venku a nebude tam foukat. Když čekáte na tramvaj, tak se schovávate kde?
Čekat na metro budete přímo na nástupišti nebo to teď děláte jinak? Z jakékoliv výchozí stanice čekáte ve vestibulu a pak běžíte po eskalátorech, abyste ho stihnul? V tom nejdelším intervalu, když přijdete a vidíte odjíždět soupravu, kterou jste nestihl, to bude maximálně 10 minut. Myslím, že tenhle argument moc neobstojí.
To máte ale opačně. Ve stanici je málokdy větší chlad než ve vestibulu. Tady bude mít nástupiště směr jih přístup přímo z ulice – a chlad jde přirozeně dolů, ne nahoru.
V metru ne tak úplně . Tam se vám může stát, že při příjezdu vlaků dostanete na schodišti nahoře dávku studeného vzduchu, je to cítit v létě 🙂
I naše malá dcera ví, že se má oblékat tak, aby jí bylo v daném počasí dobře. Co dodat.
Věšáky na kabáty do vozů metra. 🙂
Pak jí taky vysvětlete, proč je jí v metru zima a proč jsou tady všude ti holoubci. Tatínek chtěl pergolu…
Proč by mi někde měla být zima? Existují 4 roční období? Je pouze zima? Existuje vhodné oblečení na všechny druhy počasí. Stačí se jen vhodně obléct.
Jedna věc je stačí běžně a stačí při mimořádnostech. A ty nejsou v místních podmínkách zrovna výjimečné. Není úplně fajn čekat na vlak mnohdy i několik hodin v zimě, to co zůstane uzavřené zas tak obří není a v podchodech už je zima.
Fantova budova opět ingnorována 🙂 Při mimořádnostech typu několika hodin se většinou na nádraží netvoří dav, naprostá většina lokálních cestujících ( řekněme do 100-150 km ) totiž zvolí jiný dopravní mód a ti hodně přespolní nebudou stát 3 hodiny před cedulí se spožděním, ale budou to někde z povzdálí sledovat na mobilu…
Ingnorována spoždění.
správně česky je zpoždění
Přečtěte si laskavě, na koho jsem reagoval (frank, to je ten češtinář). Soustřeďte se.
Impertinence není slušná a už vůbec ne zdvořilá. Proto prosím jednejte slušně a zdvořile, děkuji.
Vy jste udělal chybu v reakci a ještě mě poučujete?
„s „poždění bych také navrhoval ingnorovat 🙂
SÁM JSTE TU HOVADINU „s“ NAPSAL A ANI TO NEVÍTE. Správně je IGNOROVAT, inženýre.
Takový je svět, člověk zkusí být gramatický troll a sám si naběhne…
prosím, vypněte si capslock, díky
No ale v té části dole dnes stejně nikdo nečeká, ani není kde, je to jen průchoďák okolo velké kostky, která tu halu zatarasila.