Nové české dálnice vyjdou na 360 miliard. Stát ukázal podrobnější mapu, začíná hledat shodu

Celková délka hlavních koridorů je cca 540 km. Teď se bude hledat "společenská shoda".
Ministerstvo dopravy zveřejnilo novou mapu plánovaného rozšíření dálniční sítě. Vychází ze studie „Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050“, kterou schválila před několika týdny Centrální komise MD a deník Zdopravy.cz o ní informoval v několika článcích.
Nová mapa je výrazně přehlednější než ta uvedená v samotné studii společností Pragoprojekt a Afry, na jejíž kvalitu si řada čtenářů stěžovala. Jejím účelem však bylo jen základní zobrazení budoucích dopravních koridorů, o přesném vedení tras se v následujících desetiletích povede pravděpodobně vypjatá diskuse s kraji a obcemi.
Na sociálních sítích zároveň koluje překreslení plánů do mapových podkladů webu Mapy.cz, které je uživatelsky přehlednější.
Schválené rozšíření sítě představuje základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v Česku po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť.
D99, D20 a další. ŘSD má schválený plán na 500 km nových dálnic. Podívejte se, kudy povedou
„Studii je třeba chápat jako návrh pokračování stanoveného a nyní dokončovaného cílového stavu soustavy dálniční sítě a sítě silnic I. třídy. Tento teoretický návrh, pokud v navazujících pracích prokáže svoji územní, technickou a ekonomickou projednatelnost a realizovatelnost, přispěje k výraznému zvýšení kvality dopravy, tangenciálních vztahů, v rámci ČR,“ uvádí ministerstvo dopravy.
Plán klade důraz na propojení krajských měst a na snížení dopravního zatížení uzlů velkých aglomerací Prahy a Brna. Zároveň by se měla zvýšit nabídka alternativ hlavních dálkových tras pro případ uzavírek či objížděk.
Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování je cca 540 km.
Stavební náklady pro hlavní koridory ministerstvo odhaduje na cca 320 miliard korun v cenové úrovni roku 2021. Odhad celkových nákladů na vedlejší koridory činí přibližně 40 miliard. Celková cena je tak 360 miliard, ne se všemi koridory se však počítá v čtyřpruhovém dálničním standardu.
Hledání společenské shody
„Tuto studii je třeba chápat jako začátek dlouhodobé diskuse, kdy až na jejím konci bude stanovení konkrétních tras nových dálnic reálně zasazených v území republiky,“ mírní očekávání ministerstvo dopravy.
Úřad nyní zpracuje a schválí prioritizaci jednotlivých úseků a následně jednotlivé navržené trasy rozpracuje do většího detailu ve formě vyhledávacích studií. Následovat bude diskuse se zástupci územního plánování dotčených krajů i obcí.
Chystané nové české dálnice: Jak probíhalo hodnocení a které tři koridory jsou nejdůležitější
„Je nezbytné dosáhnout toho, aby na tomto výdaji byla jakási přirozená celospolečenská shoda. Tedy musíme být schopni prokázat, že peníze státu jsou vyčleněné na stavby, které jsou objektivně potřeba, u nichž jsme schopni tuto potřebu co možná nejefektivnějším způsobem věrohodně obhájit,“ uzavírá ministerstvo dopravy.
Hlavní koridory a orientační délka jejich trasy
- D99 Středočeský okruh kolem Prahy (PHA I) – 205 km
- D20 Plzeň – Písek – Jihlava (D1) – 185 km
- D19 Domašov (D1) – Prostějov (D46) – 65 km
- D37/38 Jihlava (D1) – Chlumec/C. (D11) / Pardubice (D35) – 85 km
Doplňující koridory a orientační délka jejich trasy
- I/16 Mladá Boleslav (Martinovice) – Jičín – 35 km
- I/81 Předměřice/L./Hr. Králové (D11) – Vamberk – 45 km
- D52 Holubice (D1) – Chrlice (D2) – 15 km