Letecké společnosti Letectví Letiště

Nové berlínské letiště oficiálně otevřelo čtyřkilometrovou ranvej

Airbus A350-900 společnosti Qatar Airways přistává v Berlíně. Foto: BER
Airbus A350-900 společnosti Qatar Airways přistává v Berlíně. Foto: BER
Dnešním dnem začaly v Berlíně přísnější podmínky pro noční provoz letadel.

Airbus A350-900 společnosti Qatar Airways slavnostně otevřel novou přistávací a vzletovou dráhu na letišti Willyho Brandta v Berlíně. Pokračuje tak postupné otevírání nového letiště, na kterém začal provoz o víkendu.

Aerolinky mohou nově v Berlíně využívat nejen stávající severní dráhu, ale i paralelní jižní, která je dále od města. Otevření nové dráhy s označením 07R/25L je tak dalším mezníkem v zahájení provozu na letišti, jehož výstavba nabrala zpoždění devět let.

Nová dráha je 4000 metrů dlouhá, o 400 metrů více než severní. Široká je 60 metrů. Na dráhu se může přistávat oběma směry, provoz je schválen do úrovně CAT IIIb za každého počasí, umožňuje tak letové pohyby i při velmi omezené viditelnosti. Dráha je vybudována z 1,3 metru silné betonové vrstvy, je na ní téměř 7000 halogenových a LED světel. Dráha z roku 2011 byla v provozu dočasně už dříve při opravách severní ranveje.

Mapa Letiště Willyho Brandta. Foto: BER
Mapa Letiště Willyho Brandta. Foto: BER

Otevření oznámilo letiště v tiskové zprávě a na sociálních sítích. Berlín patří k letištím, které budou mít značně omezený provoz přes noc: od půlnoci do páté hodiny ráno je kompletní zákaz letů. Regulován bude také provoz od 22. hodiny do půlnoci a od 5. do 6. hodiny ranní.

Podle šéfa letiště Engelberta Lütke Daldrupa je nová dráha důležitá i z pohledu dálkových linek. „Jde o další krok k tomu, abychom mohli ve větším měřítku přivítat dálkové lety,“ řekl Daldrup.

Dnešním dnem začala i půlroční lhůta pro ukončení provozu letiště Tegel, kde má dojít k utlumení už 7. listopadu.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stony

Idealni cas na zprovozneni noveho letiste. Krasne jim to vyslo.

Richard Fiala

Typická česká škodolibost anonyme zaměřovaná vedle domácích terčů nejčastěji právě na vše německé – patrně z historického národního mindráku. Ach jo!

Stony

Otevrit letiste v utlumenem provozu je z projektoveho hlediska to nejlepsi co se vam muze stat. Nemate davy cestujicich a v relativnim klidu muzete vychytat mouchy a procesy bez omezovani provozu a nastvani tisicu cestujicich. Bohuzel jste se jako typickej ceskej blb ukazal vy, sice nepochopite prispevek, ale za to mate hned potrebu nekoho urazet….

Vlastik

Ta mapa je perfektní, konečně mám jasno kde je postaven novy terminal.

Cestující, teď ale doma

Přitom se staci kouknout do mapy.

Martin V.

Já taky normálně koukám do map (vč. leteckých). Ale musíte dělat průběžně a ještě si to pamatovat, abyste chápal vývoj. V téhle mapce máte popsáno, kdy bylo co ubouráno (kus severní RWY), přistavěno (dálnice 113 směrem do centra) a tak dál. Existují i novější plánky BBI, ale tahle mapa je komentovaná, což se mi líbí.

Martin V.

Co přesně znamená „od půlnoci do páté hodiny ráno je kompletní zákaz letů“? To bude letiště mimo provoz včetně balíkové pošty, zpožděných letů a divertů? Když se to diskutovalo u článku o Ruzyni, tak někteří tvrdili, že to není možné. https://zdopravy.cz/letiste-praha-bude-kvuli-slabemu-poptavce-od-prosince-uzavrene-pres-noc-63527/

kulhán

Zpožděné lety a diverty mohou kdykoliv. Pošta a kdokoliv jiný má smolíka.

Martin V.

Týká se ta benevolence i zpožděných odletů? Já bych s mimořádnostmi žádný problém neměl ani když budou v noci dělat hluk, co se mi ale nelíbí jsou záměrná zpoždění. Konkrétně v Praze předminulé léto nebylo dost nočních slotů, tak si třeba EasyJet naplánoval poslední otočku v Praze u několika linek těsně před 22:00. A skoro nikdy mu to nevyšlo a hodinové či dokonce delší zpoždění nebylo výjimkou, ale naopak pravidlem. A to už podle mě není zpožděný let, ale vyčůranost. A chartery? Ty létají jako do holubníku.

Apex

To je otázka… Záleží na tom, jak mají nastavený provoz a zda fungují oficiálně H24. Pokud ne, tak to neplatí ani pro diverty.

Jenda

Přistání na té nové jižní runwayi jsem zažil myslím v roce 2015. Doteď si pamatuju, že drncání k terminálu bylo snad delší než celý let 😀 Docela by mě zajímalo, jestli to budou mít řešené tak, aby letadla mířící na původní Schönefeld přistávala na severní dráze, nebo se na tohle ohled brát nebude.

...

Bylo to ještě delší, než na AMS z Polderbaan nebo na JFK po tom jejich kruhovém objezdu pro letadla kolem celého letiště?

Jenda

Na JFK jsem nebyl, ale delší než z Polderbaan v Amsterdamu to bylo (tam je to nějakých 5 kilometrů, v Berlíně asi 7).

bohyn

Tak 2015 to byla dnesni severni runway, drive jizni. Tahle nova jizni jeste nestala.

Jenda

To si troufám nesouhlasit. Přímo v tomhle článku se píše, že: „Dráha z roku 2011 byla v provozu dočasně už dříve při opravách severní ranveje.“ Stačí trochu pogooglit a dá se najít, že se využívala v letech 2015 a 2017.

Ogden

2015 nevím, ale dráha byla v provozu v roce 2017 kdy probíhala rekonstrukce té původní, severní dráhy. Pojíždění na SXF terminál bylo dlouhé, ale v AMS od terminálu poblíž dráhy 24 na vzlet z dráhy 36L to bylo o něco delší pokud si to dobře pamatuju.

skolak

V červnu 2015 jsme přistáli na jižní dráze ve směru od západu, objížděli jsme opuštěný terminál BER. Stihl jsem i pár fotek. Šlo o let WOW-u z Islandu.

mikiqex

To je pro toto letiště takové příznačné, že se ho konečně podařilo otevřít zrovna během největší krize letecké dopravy všech dob.

kulhán

Aspoň se v klídku rozběhnou a vychytají mouchy. Není lepší čas na rozběh než právě teď.