Nová vozidla, více spojů. Středočeská autobusová revoluce začíná
Mercedes-Benz Citaro společnosti Umbrella City Lines v barvách PID. Foto: Umbrella
Cestující podle nových smluv čeká vždy bezbariérový a klimatizovaný autobus.
Tohle bylo asi dost výzva provést, protože zájmy a zvykové právo…
Stejně tak je neoddiskutovatelné, že kvalita autobusů se výrazně zvýšila a jezdí jich výrazně víc. Jen teda to někde nemá moc hlavu a patu a je to starý bordel náhodných výstřelů zamaskovaný do hávu integrované dopravy.
Takže hotovo zdaleka není – chcte to mít kvalitní konstruktéry ve všech oblastech, skutečně garantované přípoje na vlak, dořešit ty nástupy všemi dveřmi (tam, kde jsou nutné) a nedělat z dálkových spojů vymetáky…
Mám takový dotaz,
Na mapě polohy spojů se mi nezobrazují polohy spoje Pha Příbram l.305
Nevíte je to chyba rozběhu noveho systemu (máte to taky) nebo je chyba jinde? Děkuju.
asi myšleno 395, né 305… já rači sleduju tuhle mapu…
https://www.mpvnet.cz/pid/map
Ano má to 395 překlep, děkuji za návrh mapy, vypadá líp
Na nástup všema dveřema se fakt těšim, kvůli tomu busama nejezdim a jdu radši kilometr pěšky na vlak než abych absolvoval tu uličku ponížení kolem řidiče kdy mě bude peskovat že „no tak dělej, teď ne, moc brzo, moc daleko, špatně to děláš“ a podobně.
Ale pokud nepřidaj noční spoje, tak jsou stejně busy k ničemu, k čemu mi to je když poslední bus z Prahy jede někdy ve 21:45, ani do kina člověk nemůže bez auta, vlaky naštěstí většinou fungujou ještě po jedenáctý, i když je tam třeba dvouhodinová pauza.
Takovou uličku jsem teda nikdy nezažil…
Tak to jsem nikdy nezažil, spíš omluvu řidiče že jim tam verk zase nechodí jak má. Není to jen fantazie?
U Arriva na 335 a 339 to rozhodně fantazie není. Takhle se řidiči bohužel chovají pravidelně. Včetně seřváni ze jsem přiložil kartu i přesto že terminál říkal přiložte kartu. Pozdrav samozřejmě nebyl žádný. Ono seřváni byla první slova která řidič ke mě pronesl.
I přes hysterii šotoušků Borecký nejen že nešel, naopak, zůstal a dotáhl reformu do cíle. Je to borec.
Šotouškové vždycky hysterčej, protože tu dopravu neplatěj, zajímá je jen provoz a ekonomiku neřešej. Jsou to svým způsobem takové celoživotní děti.
Máte prosím již někdo osobní zkušenost s tím, jak proběhlo ve vybraných oblastech střídání dopravců? Nejspíš až zítra se ukáže zda mají dopravci dost řidičů a dodané všechny vozy
Osobní zkušenost s celým krajem asi nikdo mít nebude.
Cenné jsou postřehy osobní řekněme lokální povahy. Nejspíš se případné nedostatky projeví zítra, s prvním pracovním dnem po změnách.
Asi tak. Proto je dobré trochu zkrotit nervozitu a pár hodin nebo dní si počkat.
Já jsem jel dneska 405kou do Špindlu a zpět a oba řidiči to zvládají bravurně, na to, že je to první den..
IDOL i IREDO provozovali 405 už předtim se stejnym dopravcem, takže řidiči se nic moc novýho učit nemuseli… na onlajn mapách obou systémů byla jako 405 vedená i před integrací…
Dnes jsem jel s Umbrellou a nemám co vytknout. Nádherný kloubový autobus, kde bylo příjemně teplo a usměvavý mladý řidič v uniformě s kravatou. Je mi hrozně líto, že toho tato firma v PID nezískala víc. Oproti rozmlácenému vysokému Crossway a Ukrajincovi ve svetru, se kterým se se mnou loučila Arriva je to super.
Je prima, že máte s novým dopravcem dobrou zkušenost.
co sem měl možnost číst z jinejch startů Umbrelly, tak válej všude kde začnou, prostě zodpovědnej majitel, kvalitní firma…
Čáslavsko – dopravce se nestřídá, zůstává Arriva, kromě linky 705, kde jezdí nově pouze OAD Kolín. Dnešní osobní zkušenost – vše ok, jezdilo se zcela správně jak mělo.
Je zajímavé, že všichni regionální dopravci se snaží plnit nové standardy, ale DPP i na regionální linky např. 312, 355 posílá stále stejné autobusy – ty do standardu zatím moc nejdou – koženkové krátké sedačky a málo poptávkových tlačítek na dveře. Tak snad tam nebude posílat třídveřáky, kde je navíc i málo sedaček. Absolvovat ranní ucpanou Horoměřickou na stojáka, chudáci lidi.
Třídveřáky s širší uličkou se na vytížené linky s častými zastávkami celkem hodí, a lepší koženka než vyšeptalá plyš. Ale ta tlačítka problém jsou.
No, takový „problémy“ bych chtěl mít. 🙂
Vlastně… vzpomínám, jak jsem jako kluk jezdíval na zastávku na znamení Selská. Tehdy, milé děti, ještě bývala tlačítka jenom na stropě.
(Mělo to jednoduché řešení, jmenuje se „řeč“.)
Některé regionální linky jsou vlastně prodlouženou verzí linek pražských, kdy jezdí ve společném taktu s těmi pražskými linkami a jezdí to stejní řidiči. Pak dává smysl, že to jezdí i stejné busy. Nevím, jestli se to týká i těch zmíněných linek. Každopádně poptávkových tlačítek by mělo být dost i v Praze, jsou teď potřeba všude.
Na příměstské linky jsou určeny primárně nové Streetwaye a snad stávající hrbáči.
Podle nových norem musí každý autobus obsahovat klimatizaci.
Funkčnost klimatizace a kdy ji řidič pustí, je na každém dopravci reálně spíš dobrovolně, a většina bude spíš upřednostňovat šetření spotřeby i oprav klima jednotek. V žádném případě neplatí nadpis, že klimatizace bude vždy puštěná a autobus klimatizovaný.
No, standardy Ropidu hovoria toto:
„4.2.9.2 Venkovní teploty nad 22 °C
Vozidlo musí být vybaveno funkční klimatizací a při venkovní teplotě v rozmezí 22 – 25 °C musí být zajištěno, aby uvnitř vozidla byla teplota v rozmezí 20 – 25 °C. Při venkovních teplotách vyšších než 25 °C musí být teplota uvnitř vozidla vždy o 1 – 6 °C nižší než teplota venkovní.“
Predpokladam, ze za nedodrzanie su v sadzobniku sankcie, takze taka anarchia to urcite nebude.
Znamená to tedy že při venkovní 33 C, stačí uvnitř 32C?
No, to nevím, ale ze zdravotních důvodů se nedoporučuje klimatizovat na více než 5 stupňů rozdílu od venkovní teploty. Mám problém i v kanceláři a musím kvůli tomu mít ve stole nějaké oblečení s dlouhým rukávem. Typicky je venku teplota na tričko a přijdu do práce a musím se obléknout, protože vevnitř je teplota na dlouhý rukáv. Podobně to je i v autobusech, venku vydržím v tričku, ale 2 hodiny na dálkové lince se po nastoupení musím obléknout. Osobně bych v létě teplotu uvnitř nechladil pod 23-25 stupnu. Pokud nejste obezni, tak se pri 25 stupnich nemuzete v tricku citit… Číst vice »
Jaka je tedy teď logika čísel u linek 400, 500, 600, 700, 800? Co znamená to stovkové číslo?
Pozoruji, že je preference dávaz do řady 4xx linky začínající/končící v Praze (řada 3xx už nestačí) a linky mezikrajové. U těch ostatních řad asi podobné pravidlo není.
Počkat, něco tak být musí, ne? Přece to není tak, že někdo naslini prst a čau 😁 Nebo jo?
Může se to přiřazovat čistě podle toho, které nejnižší číslo je volné – a možná pro určitou oblast je výchozí nějaká konkrétní stovka. Ale vím, že v reálu se to dělá třeba tak, že nějak související linky mají nějak související čísla (buď za sebou nebo třeba stejné číslo v různých stovkách – takhle třeba vznikly linky 705 a 805).
Ale pak tady máme linky 700,720 a 730
No, je to hodně divoké…
Jsem jen zvědavý. Proč tato revoluce už od 1.12. a ne až za 14 dní s celostátní změnou jízdních řádů?
Asi vyúčtovávání je lepší počítat od měsíce. Nebo když se VŘ zdrží o měsíc ať je zdrženo o měsíc a ne potenciálně 3 (do další zmeny).
Protože stávající smlouvy musely bezpodmínečně skončit 30.11. bez možností prodloužení byť o jeden den.
Tak prodloužení aby začínaly v pondělí by asi bylo ještě horším nápadem…
Jen tak pro zajímavost, co se nikde moc nepíše, resp. jsem si nevšiml: Přidání spojů v kladiva na Veleslavín – Kladno (více linek), Smíchov – Dobříš – Příbram kladiva (více linek) a víkendy 395 na Příbram – Smíchov na většinově celodenních 20 min (palec hodně nahoru až k nebi)) Konečně úprava spojů na 406 Benešov – Vlašim v kladiva vč. protažené noci. Navýšení 452 v kladiva a zaveden víkendovky v úseku Mladá Vožice – Votice. Výrazné navýšení víkendů na Benešov – Neveklov – Sedlčany. Večer spoj do Neveklova ve 21:35 (trvalo to jen pár let a je tady :-). A… Číst vice »
Jo, dochází na několika svazcích linek k zásadnímu nárůstu objednávaných kilometrů na které jsou peníze vlivem otevřených soutěží a z toho plynoucích úspor.
Ale Borecký je přeci největší likvidátor veřejné dopravy ve Středočeském kraji, protože neobjedná dvacetkrát denně Šukafon z Mochova do Lužce.
Za Boreckým jsou narozdíl od jeho předchůdců vidět výsledky.
100% souhlas. Byť rezervy jsou.
No to nezpochybňuji. Je spousty oblastí, kde jsou nedostatky a ne malé. Ale ono je to těžký, když jeho předchůdci za posledních dvacet let vedli dopravu tak nějak ze setrvačnosti, bez vize budoucího rozvoje.
V tak velkém systému pro tři miliony lidí budou vždycky nějaké rezervy.
Asi dostanu hromadu nesouhlasů, ale za mě je trochu škoda, že konkrétně do toho Lužce nejezdí v létě klidně jen ob víkend nějaký turistický vlak.
A co je v Lužci zajímavé pro turisty?
Most. Jinak místo pro výlet na kole jako lecjaké jiné.
Na kolo stačí dojet vlakem do Vraňan 🙂
Samozřejmě, právě proto to navrhuji jen jako sezónní a navíc i hodně občasnou linku, kde by součást programu byl i ten jejich (ne)slavný most.
Zoopark Zelčín?
Jó, kdyby pokračoval třeba do Mělníka, pod dráty jako přímý spoj z Prahy…
Tak ať ho si ho někdo objedná. ZDO to není.
Linka 668 – změní číslo na 696
Linka 696 – změní číslo na 668
…Je nějaké vysvětlení pro tuto revoluci? 🙂 Cílem, doufám, není zmást těch pár lidí, co těmito linkami ještě vůbec jezdí… (Obě linky spojují stejná místa, jen jedou po odlišných trasách.)
Toto by mě taky zajímalo. Přijde mi to nelogické, protože linka 696 a linka 695 dosud sdílely úsek z Mělníka po Lhotku. Bylo tedy logické, že na sebe číselně navazovaly. Nyní na sebe budou číselně navazovat linky, které mají společné jen konečné stanice. Proč?
taky mě to zaujalo a zajímal by mě důvod, každopádně třeba o vejkendu jezdí (teď již) 668 jen do Řepína…
Borecký je borec. Do pěti let je PID v Brně
Přesně
IDS JMK bude v Praze.
Otázkou je, zda množství vyváží kvalita. Poslední dobou mám dojem, že jakost je druhořadá, pokud jde o spojení jako takové. I když je hezké, že dbají na mládí vozidel…
Ještě by to chtělo aby kraj investoval do betonu, tedy do preferencí autobusů a vyhrazenych pruhů a nebo dokonce komunikací jen pro busy.
To už máme. Jmenuje se to železnice, a kraj na to poměrně dlabe. Jo, nová vozidla tak možná. Betonu pro auta už nalévá dost.
Kraj má stavět železnice?
No, jestli si Praha staví svoje tramvaje a svoje metro, nebylo by úplně od věci, aby si StčK stavěl svůj S Bahn (alespoň třeba prodloužení D do Písnice)
Něco ve stylu light-rail – Zdiby už jsou v prosesu, navázat by měla Líbeznice, Odolena Voda, ze Suchdola do Horoměřic, na jihu oblast Jesenice, Břežan, Velkých Popovic.
Paní krajská hejtmanka mi na dotaz ohledně plánů PHA-Jesenice, Břežany, V. Popovice odpověděla, že light-rail ne, ale že prý trolejbusy. Nepochopení situace, že nemá smyslu plánovat další zahuštění silniční dopravy, je pozoruhodné a odsouzeníhodné. Nahoře v diskuzi chvála na radního pro dopravu snad bude pravdivá a na light-rail (nebo příměstská rychlo-tramvaj) nebude snem příštích 5 generací…
Zaujala mě poznámka : Nošení firemního oblečení. Občas, když se podívám, nejde rozeznat řidič od cestujícího 😀
Ten co sedi vpředu vlevo a má před sebou volant – tak to je řidič 😁
Tak to je opravdu zásadní nedostatek, to snad je vtip, nebo ne? Doporučuji vám do takového autobusu zásadně nenastupovat, pokud řidič nebude mít livrej.
Ústrojová kázeň je určitou známkou profesionality, a taky v případě řešení mimořádných situací uniforma sděluje určitou autoritu. Chápu, že někdo je mentálně pouze točvolant, ale přeprava osob je holt služba, tak už si na to zvykněme.
Ještě je tu ten případ, kdy řidič z nějakého důvodu uniformu nemá. Je nový. Je brigádník. Je na HPP, ale protože firma šetří, dala mu do začátku dvě trika. V pondělí propotí jedno, v úterý druhé. V čem půjde do práce ve středu?
(A ano, když jste ve firmě deset let, máte plnou skříň nerozbalených trik, protože každý rok dostanete dvě nová.)
No pamatuju si svého času u DPP když nastupovali noví a nebyli pro ně hadry jedno z jakého důvodu tak fasovali červenou pásku na rukáv s nápisem DPP aby identifikovatelní ale to byla jen krátká epizoda. A je fakt že když jsem 2005 nastupoval a jel fasovat tak jsem měl skoro plnej kufr u auta hadrů ano byli tam hadry který sem v životě neměl na sobě jako kvádro ale kalhoty byli snad troje, trika tehdy byli po 4 kusech protože turnus byl max. 4 dny to samé košile svetr pulovr dlouhá bunda na zimu krátká bunda celoroční a já… Číst vice »
V perexu stojí: Cestující v rámci PID čeká vždy bezbariérový a klimatizovaný autobus.
Chtělo by to upravit, jde pouze o autobusy v rámci PID ve Středočeském kraji. V Praze pod DPP stále většina vozů jak bez klimatizace, tak pidžama.
Jinak ať jen nepindám, samozřejmě jde o autobusovou revoluci a dneškem vstoupila autobusová doprava v Sčk do nové éry, o poznání kvalitnější a lepší. Z toho mám velkou radost. Teď ještě ta Praha, všechny ty další Iveca, elektrobusy, trolejbusy a nové tramvaje, aby bylo alespoň z většiny klimatizováno a v jednotném nátěru.
u autobusu PIDžamo není problém. U tramvají si nejsem jistý jestli v zadávacích podmínkách je i nátěr PIDžamo.
U nově nakupovaných ano, u stávajících ne.
Pokud je každých deset let vymýšlen nový jednotný nátěr a zavržen ten předchozí, tak už je pomalu čas začít se chystat na ten příští. A nakonec se možná vrátíme z vyšisované hadroviny zpět k luxusní kožence.
Jsem si vzpomněl, jak mnozí „staří dopraváci“ před 10 -15 lety považovali klimu na regionálce u busů a vlaků za zbytečnost a u MHD si vyloženě ťukali na čelo…..
Naštěstí doba pokročila.
Pokročila nejen doba, ale taky globální změna klimatu. Takže je holt v ČR častěji počasí, kdy je klimatizace vhodná.
A nadále k té změně klimatu přispívá…
Ono u takove Arrivy SC, CSAD Kladno to tak doposud casto bylo i letos v lete, bus sice s klimou, ale proc by se zapinala, kdyz je v lete nad 30 ve stinu. Uvidime zda se to v praxi nyni zmeni.
Taky mě to zaujalo, ale z jiného důvodu:
Na delších linkách občas jezdí vysoké Setry, Mercedesy nebo Crosswaye. Dává to smysl, pokud v tom člověk jede třeba dvě hodiny a vozí se tam víc zavazadel. Mají už všechny zvedací plošiny jako ty nové Irizary na lince 400, nebo jen ta tiskovka trochu zavádí?
Perex to poněkud příliš zjednodušil, protože v systému zůstaly některá stávající klimatizovaná vysoká vozidla v novém vzhledu a kazetovou plošinu nikdo dodělat nepožadoval. A také mezikrajské linky mají také jiná pravidla.
ono máte již hodně autobusů u DPP s klimou. Průběžně se obměňují – životnost kloubových sorek bez klimy pomalu končí. Ty nejnovější se podle mne budou vyřazova do 3 let. Podle stavu karoserie. Ale číselná řada cca do 6900 je bez klimatizace a ty jsou cca 3-4 roky staré. Ono vyměnit tolik autobusů není jak finančně , tak technicky (výroba takového množství) možný bleskově vyměnit . Nebo můžete koupit za své
Klimatizace není vždycky výhra (někdy je to o zdraví – není nic horšího, než vlézt z vedra do busu, kde fouká ledový vzduch přímo za krk). Ale k věci – jde o to, že se přesoutěžovaly oblasti v rámci kraje a tam se daly uvedené podmínky. Linek DPP v Praze se to netýká, ty se ani soutěžit nebudou (je to „in-house“ zadání), ale samozřejmě by měli radní HMP stanovit podobné podmínky a závazné termíny k jejich dosažení. Samozřejmě to může vést k nutnosti navýšit dotace do DPP (nebo navýšit jízdné – to by se mělo stejně udělat), což bude vyžadovat… Číst vice »
kdypa jsi jel naposled vozem DPP ?? od dob kdy začala jezdit druhá várka SORek tak už měli všechny klimačku. Znalejší mě opraví ale 12M SORka bez klimy snad už u podniku není a nebo jen nějaký speciál ano kloubových pár jezdí bez klimy ale určitě to není většina.
Vašku zhruba tak několikrát za den… A proto vím, že klima rozhodně není vždy a už vůbec ne ve většině spojů.
vzhledem k tomu že DPP patří městu a (RO)PID předpokládám taky, tak maj pro sebe svý vlastní pravidla a od ostatních dopravců můžou chtít vyšší kvalitu… že nejdou příkladem je věc druhá, každopádně opyžamovat takhle obrovskej vozovej park by bylo hodně náročný finančně, to ať rači ty prachy nacpou do něčeho užitečnějšího…
Zní to hezky ale příšerné vlaky na trati Praha – Vrané – Čerčany – Zruč stále zůstávají a ty beru za hlavní vizitku Boreckého a spol.
Regionovy stále nenahradili a naprosto zpackaná rekonstrukce patráků kam nedosadili klimatizaci a stále není v plánu ji dosadit je v nedohlednu a relamace ostatnich oprav taky nikde. Vagony je nutné všechny stáhnout a buď reklamovat nebo opravit z gruntu znovu. Dodat klimu, opravit dveře, dát pryč nesmyslné tyče u místa pro kola a všeobecně zvětšit prostor pro kola a kočárky a ideálně celé spodní patro vyhradit pro kola, kočárky a lidi s omezeným pohybem a ideálně dodat konečně i řídící vůz. Vagony nejsou špatně ale rekonstrukce a odezva je naprosto šílená
Zpackaná rekonstrukce pater proběhla dávno před Boreckým, v době kdy vedení kraje bylo tak nějak všechno jedno. Byli rádi že existují 471, zbytek se prostě nechal povětšinou na 810 a 814, u autobusů přežíval „systém“ SID který kromě čísla linky neměl ve standardech vůbec nic. Borecký toho zvládl už dost, ale s patry už se nic velkého dělat nedá, tam musejí přijít jiná vozidla.
reko pater je nouzové řešení. To samé Sysel . Nové vlaky jsou hodně drahé a u pater můžřete teoreticky přidat či ubrat vagony. Ucelené jednotky toto neumožní.
Hořovicko a Berounsko je jedna velká tragédie. Osobáky Hořovice-Beroun nejsou vytížené právě kvůli takto špatnému intervalu. Autobusová doprava měla před zrušením SID alespoň nějaký smysl, teď je to neuvěřitelný paskvil, se kterým stejně nikdo nic nedělá, i po tolika stížnostech obcí i občanů.
Ty už nikdo znovu rekonstruovat nebude, i tenkrát byl jen jeden zájemce. Leda byste to dělal sám, můžete to nabidnout
Regionovy stále nenahradili
na horním Pacifiku nenahradili (zcela) ani 810
Hlavní vizitka dopravy v celém kraji je jedna vedlejší trať? Za 4 roky u kormidla je té práce v kraji hotovo fakt hodně.
Neznáte šoto mantru „Když tam nejede vlak, tak to není na mapě“? Takže revolucí v autobusech se Borecký zdejšímu šoto publiku nezvděčí.
Taky je toho fakt hodně zrušeno a osekáno. Borecký ven!
Hodně? Problém jsou Hořovice, jinak nic důležitého zrušeno a osekáno nebylo.
To teda bylo. Nikdo tu nemluví o Mochovu, ale několik lokálek, kteté své využití skutečně měly (což je fakt, který váš antilokálkový postoj nijak nezmění), byly zrušeny zcela nesmyslně.
Naopak zrušit osobáky z Berouna do Hořovic by byl problém daleko menší, tam fakt nejezdí skoro nikdo a vše smysluplné obsluhují rychlíky nebo S60.
Proč ty skutečně využité, ovšem „zrušené“, lokálky nevyjmenujete?
A které to byly? Dobříš v kladiva, Straškov, Trhový Štěpánov? Jaká čísla pro ně mluví, že je to fakt? Naopak ty Hořovice problém jsou, na takové rychlé hlavní trati je zcela přirozené mít hodinový interval regia, Plzeňský kraj s tím počítal a soupravy na to byly nakoupeny. Navíc tam MD pořád nechává dopolední díry v R16.
Množství lidí v Os vlacích okolo Hořovic mluví spíše, že to bylo správné. Problém jsou díry v R taktu, protože jsou to spíše Sp, které převzaly většinu regio cestujících, těch zastávek mezi, které stojí za to fakt moc není, snad jedině Mýto a to hodinovku má.
Bydlím v Sázavě a denně odjíždím do Prahy – a s Vaším tvrzením o příšerných vlacích nemohu souhlasit; vlaky, které u nás jezdí mě ničím neuráží a ničím mi nevadí.
ano ta půlhodina do Čerčan se dá i v šukafonu vydržet…
Lepší vlaky na Zruč rozhodně ano.
Ale jako „hlavní vizitka“ Boreckého…. proč???
Můžete myšlenku nějak rozvinout?
Shodou okolností je to taky směr, kterej v rámci Středočeskýho kraje využívám nejčastěji, a vlaky tam opravdu nestojí za moc. Ale posuzovat podle něj komplet veřejnou dopravu v celým kraji považuju i tak za naprostou kravinu…
Musíte jezdit autobusem! Třeba i v kolonách aut. 🙂
Asi jste nepochopil o čem ten článek je.
Neboj tuto trať v dohledné době budou řešit BaNteři z Plzně. Dobíjení na obou koncích je super