Nová zpráva CPK: Úloha rozvoje vysokorychlostní železnice v liberalizaci osobní železniční dopravy v Polsku

Vlak PKP Intercity jako EC 105 Sobieski - ilustrační foto. Zdroj: Finn Møller / FlickrVlak PKP Intercity jako EC 105 Sobieski - ilustrační foto. Zdroj: Finn Møller / Flickr

Zpráva se týká 10 komerčních dopravců ze 7 zemí EU.

Při realizaci investičního plánu Centralny Port Komunikacyjny (CPK) mimo jiné vytváří a rozvíjí vlastní nástroje potřebné pro prognózování vnitrostátní a mezinárodní dopravy. Proto odborníci CPK analyzovali nabídku komerčních dopravců ve vybraných evropských zemích spolu s posouzením jejich potenciálu v Polsku. Na základě těchto analýz vypracovali zprávu (k dispozici v angličtině) o nabídce těchto dopravců s odhadem jejich možné nabídky v Polsku.

Ta shrnuje dosavadní zkušenosti zemí Evropské unie s liberalizací osobní železniční dopravy a předpovídá dopady vstupu dalších železničních dopravců a úspěšného zprovoznění nových vysokorychlostních tratí na polské železnice v následujícím období.

Změny v dostupnosti polské železniční infrastruktury vzešly z přijetí 4. železničního balíčku, který se zaměřuje na sjednocení železničních služeb v celé Evropské unii.

„Výstavba vysokorychlostní železnice je příležitostí ke změně image železnice v Polsku. CMK Północ, tj. prodloužení hlavní železniční trati do Gdaňsku, nebo výstavba trati „Y“, tj. nové trati mezi Varšavou, Lodží, Vratislaví a Poznaní, umožní nabídnout cestovní časy, které budou konkurenceschopné se silniční i leteckou dopravou,“ řekl odborník na železnice v CPK a hlavní autor zprávy Bartłomiej Morga. „Vydaná zpráva se snaží odpovědět na otázky, jakým výzvám mohou železnice v příštích letech čelit a zároveň je analytickým základem, který lze využít k vytvoření cílového modelu organizace dopravy v Polsku,“ dodal.

Liberalizace polského železničního trhu, otevření vysokorychlostních tratí a možnost oddělení části dopravy by měly vést k jednoznačnému nárůstu využívání železniční dopravy. Díky konkurenci mezi dopravci dojde ke snížení cen jízdenek, což bude mít velmi pozitivní dopad na počet cestujících. Vzhledem k závazkům vůči EU by k úplné liberalizaci železničního trhu v Polsku mělo dojít do roku 2030.

Mapa plánované žel. sítě v Polsku po r. 2035. Zdroj: CPK

Mapa plánované žel. sítě v Polsku po r. 2035. Zdroj: CPK

Tato zpráva CPK je prvním takto komplexním materiálem o liberalizaci železnice v Polsku. První část téměř 250stránkového dokumentu obsahuje analýzu zkušeností sedmi zahraničních trhů: Německa, Švédska, České republiky, Slovenska, Rakouska, Itálie a Španělska. Autoři analyzovali jednotlivé evropské země z hlediska uspořádání železničního spojení, dopravní politiky nebo překážek pro provozovatele. Zpráva se týká deseti komerčních dopravců: Leo Express, RegioJet, Arriva, FlixTrain, WestBahn, Italo, Thello, MTR Express, Snalltaget a Ouigo.

Tagy Centralny Port Komunikacyjny CPK VRT
13 komentářů